Jump to content
IGNORERAD

Vilket märke ?


jack26

Recommended Posts

Ja, hur var det nu. Hade inte Sverige experter på den fronten?

Hur kan det då ha gått så galet under alla dessa år som bilen har existerat, fick vi experterna i år?

Skatteväxlingssystemet funkar olika i alla länder.

Tidigare hade vi kilometerskatt på dieseln och nu kostar en diesel även om den står parkerad 365dagar per år.

Som sagt och på den punkten håller jag med dig.

I Sverige är det en halvt riskabel affär att köpa en diesel. Det är inte första gången som det är lönsamt att köpa dieselbil i Sverige för att sedan bli en dålig affär.

Bilismen är en stor inkomstkälla till staten och det styr priser och skatter mer än du vill.

Var det ditt svar på frågan ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 112
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • andrejsdenruskige

    28

  • Tallviking

    26

  • Inaktiv Medlem

    18

  • audirs2

    8

Mest aktiva i denna tråd

Ni får 100 krama (karma) var! :crazy::14:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Var det ditt svar på frågan ?

Nej, det var det inte.

Andra regeringar är bättre än den svenska regeringen.

T.ex i Libyen, där kör man mest med diesel

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det var det inte.

Andra regeringar är bättre än den svenska regeringen.

T.ex i Libyen, där kör man mest med diesel

Så vad är ditt seriösa svar på en seriös fråga ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Kul med lite fredagkvällshumor. Det blir lite gissningslek över vissa trådar. Vem googlar mest och bäst? Vems virtuella ego är mest uppblåst och ömtåligast? Vem har minst sjävdistans? Vem skall först hänvisa till ''jag jobbar minsann med det här'' för 1000:e ämnet i rad? Vem skall som vanligt först spika upp sig själv på martyrkorset och beskylla motdebattörer för personangrepp? Vem skall först slänga sig på anmälknappen för att han inte gillar detta inlägget?

On topic:

Servicekostnaden är väl rimligt att ha med i kalkylen. För t.ex. Volvo så ligger väl servicekostnaden kopplat till enbart utbyte av partikelfiltret på drygt en krona milen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul med lite fredagkvällshumor. Det blir lite gissningslek över vissa trådar. Vem googlar mest och bäst? Vems virtuella ego är mest uppblåst och ömtåligast? Vem har minst sjävdistans? Vem skall först hänvisa till ''jag jobbar minsann med det här'' för 1000:e ämnet i rad? Vem skall som vanligt först spika upp sig själv på martyrkorset och beskylla motdebattörer för personangrepp? Vem skall först slänga sig på anmälknappen för att han inte gillar detta inlägget?

On topic:

Servicekostnaden är väl rimligt att ha med i kalkylen. För t.ex. Volvo så ligger väl servicekostnaden kopplat till enbart utbyte av partikelfiltret på drygt en krona milen.

Servicekostnaden är definitivt rimligt att ta med, som exempel kör jag Volvo C30 flexifuel. Drar ca 0,9 med E85 som idag kostar ca 10,20 kr / L men kräver att bilen servas (byter olja) efter 1000 mil!

Vid körning med bensin drar bilen ca 0,7 med en literkostnad närmare 15kr / L men serviceintervall 2000 mil.

Vid 2000mil per /år

18k för etanol men dubbla oljebyten / år

21k för 95

Största vinsten = fri parkering oavsett vad fan jag tankar... :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför detta bakåtsträvande att satsa på manuell växellåda...?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Så vad är ditt seriösa svar på en seriös fråga ?

Nej, det var det inte.

Hur lyder frågan nu?

Vad lyder svarsalternativen?

Och motfrågan...

Varför har Sverige så dålig "bränslepolitik"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det var det inte.

Hur lyder frågan nu?

Vad lyder svarsalternativen?

Och motfrågan...

Varför har Sverige så dålig "bränslepolitik"?

På vilket sätt anser du Sverige har en "dålig bränslepolitik"

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Bensinen är billigare än vatten så det är bra bränslepolitik.

Kolla 50cl Ramlösa på Statoil

Och det köper folk.

Kommer inte långt på den.

Ps

Skönt o se gubbarna köpa k-sprit oxå när det redan är 5-10% etanol i soppan.

ds

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

På vilket sätt anser du Sverige har en "dålig bränslepolitik"

Var det inte du som påstod det?

Samtidigt så var hela övriga Europa så duktiga.

Vad jag anser är irrelevant i detta fall. Men...

Om man har en dieselbil som släpper ut 300g CO2/km och denna bil tillryggalägger 500 mil/år och sedan har man en miljöbil som släpper ut 119g CO2/km och denna bil körs 4000 mil per år.

Vilken av dessa två bilarna har förorenat mest och vilken har gjort störst skada på våra svenska vägar?

Att man då ska behöva betala en massa pengar varje år för den bil som knappt används tycker jag är fel.

Hade man lagt miljöskatterna på bränslet och vägskatten på en Km-skatt så hade det varit mer rättvist.

Att sedan experterna i Sverige var så kåta på etanolen kan jag inte förstå.

Etanolen som är en kolvätekälla släpper ut just koldioxid (+vatten och några andra biprodukter) som vi tydligen är så rädda för.

Det positiva är att man kan få bättre verkningsgrad från motorena. Men i ren CO2 hype så förstår jag inte den "enorma" vinst som skulle göras på just det planet.

I dessa annonser för bilar som är drivna av etanol så står det i den finstilta texten hur mycket koldioxid bilen släpper ut.

Fast där står inte hela sanningen. Där står endast hur mycket fossilt koldioxid som bilen släpper ut och inte den totala mängden av fossilt OCH förnybar koldioxid bilen släpper ut.

Genast inser staten att detta bränsle är i det närmaste en riktig vitamininjektion för miljön, eller?

Snacka om falsk marknadsföring.

Hur mycket koldioxiden påverkar globaluppvärmning vet jag inte. Men från att ha hetat Global Warming har man bytt namn till Climate Change.

Vad är orsaken till det?

Miljöpolitiken och framför allt den som bensinen och dieseln är inblandad i handlar om pengar och inget annat.

Kostnaden för att ha dieselbil har varierat kraftigt genom åren och idag så kostar dieseln lika mycket (i runda slängar) som bensinen.

Så länge inte staten kan bestämma sig så köper inte jag en dieselbil. Andrahandsvärdet kan rasa om dom hittar på någon skojig överraskning och ägandekostnaderna blir dyrare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inaktiv Medlem

Skulle nog säga att du tror för mycket av det du läser på forum

Om du skall jämföra två bilar av samma modell med motsvarande prestanda så är det inte HK. Snarare vridmoment som är det du skall titta på

En diesel på 150 hk har samma acc 1-100 som en 200+ hk bensinare t.ex

Och att påstå att större delen av europas befolkning och regeringar är "blåögda" kräver antingen en extrem okunskap om helheten i miljödebatten eller en expertis högre än europas samlade expertis

Det finns absolut inga möjligheter att en diesel på 150 hp har samma acc som en 200+ bensinare om det är maximal acceleration som avses :police: . Bensinaren kommer att accelera ca 50% snabbare i ett sådant exempel, en avgrund i skillnad till fördel bensinaren. Att dieseln sedan kan (men inte behöver) accelerera snabbare i vissa intervall beror på att de oftast ger högre effekt vid lägre varv jämfört med bensinaren vid samma varvtal om motorstorleken är lika. Det är alltid max effekt som vinner om allt i övrigt är lika :rtfm:

Rätta mig gärna om jag har fel, och jag försöker inte vara sarkastisk om någon tror det utan är bara intresserad av fakta i detta fall.

Ändrades av r1000
Link to comment
Dela på andra sajter

Var det inte du som påstod det?

Samtidigt så var hela övriga Europa så duktiga.

Vad jag anser är irrelevant i detta fall. Men...

Om man har en dieselbil som släpper ut 300g CO2/km och denna bil tillryggalägger 500 mil/år och sedan har man en miljöbil som släpper ut 119g CO2/km och denna bil körs 4000 mil per år.

Vilken av dessa två bilarna har förorenat mest och vilken har gjort störst skada på våra svenska vägar?

Att man då ska behöva betala en massa pengar varje år för den bil som knappt används tycker jag är fel.

Hade man lagt miljöskatterna på bränslet och vägskatten på en Km-skatt så hade det varit mer rättvist.

Att sedan experterna i Sverige var så kåta på etanolen kan jag inte förstå.

Etanolen som är en kolvätekälla släpper ut just koldioxid (+vatten och några andra biprodukter) som vi tydligen är så rädda för.

Det positiva är att man kan få bättre verkningsgrad från motorena. Men i ren CO2 hype så förstår jag inte den "enorma" vinst som skulle göras på just det planet.

I dessa annonser för bilar som är drivna av etanol så står det i den finstilta texten hur mycket koldioxid bilen släpper ut.

Fast där står inte hela sanningen. Där står endast hur mycket fossilt koldioxid som bilen släpper ut och inte den totala mängden av fossilt OCH förnybar koldioxid bilen släpper ut.

Genast inser staten att detta bränsle är i det närmaste en riktig vitamininjektion för miljön, eller?

Snacka om falsk marknadsföring.

Hur mycket koldioxiden påverkar globaluppvärmning vet jag inte. Men från att ha hetat Global Warming har man bytt namn till Climate Change.

Vad är orsaken till det?

Miljöpolitiken och framför allt den som bensinen och dieseln är inblandad i handlar om pengar och inget annat.

Kostnaden för att ha dieselbil har varierat kraftigt genom åren och idag så kostar dieseln lika mycket (i runda slängar) som bensinen.

Så länge inte staten kan bestämma sig så köper inte jag en dieselbil. Andrahandsvärdet kan rasa om dom hittar på någon skojig överraskning och ägandekostnaderna blir dyrare.

Idag är många dieselbilar klassade som miljöbilar så din jämförelse i början blir väldigt konstig

Men med tanke på alla åsikter du har ovan:

Vad skall man köra för bil och vilket bränsle skall den ha ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns absolut inga möjligheter att en diesel på 150 hp har samma acc som en 200+ bensinare om det är maximal acceleration som avses :police: . Bensinaren kommer att accelera ca 50% snabbare i ett sådant exempel, en avgrund i skillnad till fördel bensinaren. Att dieseln sedan kan (men inte behöver) accelerera snabbare i vissa intervall beror på att de oftast ger högre effekt vid lägre varv jämfört med bensinaren vid samma varvtal om motorstorleken är lika. Det är alltid max effekt som vinner om allt i övrigt är lika :rtfm:

Rätta mig gärna om jag har fel, och jag försöker inte vara sarkastisk om någon tror det utan är bara intresserad av fakta i detta fall.

Som du säkert själv vet har dieseln sitt maximala vrid och kraft på lägre varv medans bensinaren har det vid mycket högre varvtal

Så rent hypotetiskt har säkert bensinaren på pappret den bästa prestandan

Men ser man till praktisk nyttoeffekt i daglig körning använder dieseln sig av maximala prestanda i de varvtal man använder jämt och ständigt medans bensinare nästan aldrig körs i vardagslag så den utnyttjar sin egentliga nytta utan körs på ett sätt så den bara nyttjar delar av sin prestanda

Så i vardagskörning (vilket ju faktisk är där människor på jorden nyttjar sina bilar i absolut majoritet) så är effektivitetsmässigt en modern diesel bättre än en bensinare att utnyttja energi-innehållet i bränslet

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Idag är många dieselbilar klassade som miljöbilar så din jämförelse i början blir väldigt konstig

Men med tanke på alla åsikter du har ovan:

Vad skall man köra för bil och vilket bränsle skall den ha ?

Vad som klassas som miljöbil idag är kanske ointressant om 5-år. Sänkt CO2 gräns till 90g/Km är det också snack om.

Vet faktiskt inte hur det är nu, men tidigare var etanolbilen miljöbil per automatik och jag tror att även hybridbilarna var miljöklassade per automatik.

Så vad som klassas som miljöbil betyder inte alltid att det faktiskt är en miljöbil.

Eftersom du inte tycks komma ihåg hur denna diskussion startade så tycker jag att herrn ska backa ett antal inlägg.

TS ska köpa en bil för 50k-70k Sek.

I detta prisläge så ser jag inte en sådan hejdundrande vinst i att köpa en diesel oavsett hur miljö/skattepolitiken ser ut idag.

Med tanke på att TS dessutom inte verkar ha en bil just nu och alltså klarar sig utan bil så tror jag inte att TS kör allt för många mil.

Och för mig kvarstår faktum att jag tror att vi kommer att se en NOx skatt på bilarna inom några år.

Hur mycket det kommer att kosta får vi se om vi får den trevliga överraskningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad som klassas som miljöbil idag är kanske ointressant om 5-år. Sänkt CO2 gräns till 90g/Km är det också snack om.

Vet faktiskt inte hur det är nu, men tidigare var etanolbilen miljöbil per automatik och jag tror att även hybridbilarna var miljöklassade per automatik.

Så vad som klassas som miljöbil betyder inte alltid att det faktiskt är en miljöbil.

Eftersom du inte tycks komma ihåg hur denna diskussion startade så tycker jag att herrn ska backa ett antal inlägg.

TS ska köpa en bil för 50k-70k Sek.

I detta prisläge så ser jag inte en sådan hejdundrande vinst i att köpa en diesel oavsett hur miljö/skattepolitiken ser ut idag.

Med tanke på att TS dessutom inte verkar ha en bil just nu och alltså klarar sig utan bil så tror jag inte att TS kör allt för många mil.

Och för mig kvarstår faktum att jag tror att vi kommer att se en NOx skatt på bilarna inom några år.

Hur mycket det kommer att kosta får vi se om vi får den trevliga överraskningen.

Så ditt svar på frågan är.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Som du säkert själv vet har dieseln sitt maximala vrid och kraft på lägre varv medans bensinaren har det vid mycket högre varvtal

Så rent hypotetiskt har säkert bensinaren på pappret den bästa prestandan

Men ser man till praktisk nyttoeffekt i daglig körning använder dieseln sig av maximala prestanda i de varvtal man använder jämt och ständigt medans bensinare nästan aldrig körs i vardagslag så den utnyttjar sin egentliga nytta utan körs på ett sätt så den bara nyttjar delar av sin prestanda

Så i vardagskörning (vilket ju faktisk är där människor på jorden nyttjar sina bilar i absolut majoritet) så är effektivitetsmässigt en modern diesel bättre än en bensinare att utnyttja energi-innehållet i bränslet

Tar du redan upp verkningsgraden i detta ämne?

Trodde att det var avklarat för längesedan.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Så ditt svar på frågan är.

Ur vilken aspekt tänkte du.

Privatekonomiskt eller miljömässigt?

Eller kanske t.o.m nationalekonomiskt.

Du får nog precisera din fråga bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inaktiv Medlem

Det är inte bara på pappret eller hypotetiskt som en 200+ bensinare har bättre acceleration än 150 hp diesel, det har den även i verkligheten och det är inget jag hittar på nu utan har varit känt sedan andra hälften av 1600-talet (a=F/m).

Håller med om att en modern diesel är bränsleeffektivare och många gånger har upplevt bättre prestanda på tjej-varv. Om man jämför en modern turbodiesel med en bensindriven bil baserad på Flinta-teknik (sugmotor).

Den låga bränsleförbrukningen på moderna dieslar är väldigt tilltalande och som jag har fattat det spyr de inte ur sig lika mycket skit som en gammal Merca dieseltaxi. Skulle man inte ha några andra behov än att transportera sig till en låg drivmedelskostnad helt utan störande prestanda är diesel ett utmärkt alternativ, på riktigt alltså

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte bara på pappret eller hypotetiskt som en 200+ bensinare har bättre acceleration än 150 hp diesel, det har den även i verkligheten och det är inget jag hittar på nu utan har varit känt sedan andra hälften av 1600-talet (a=F/m).

Håller med om att en modern diesel är bränsleeffektivare och många gånger har upplevt bättre prestanda på tjej-varv. Om man jämför en modern turbodiesel med en bensindriven bil baserad på Flinta-teknik (sugmotor).

Den låga bränsleförbrukningen på moderna dieslar är väldigt tilltalande och som jag har fattat det spyr de inte ur sig lika mycket skit som en gammal Merca dieseltaxi. Skulle man inte ha några andra behov än att transportera sig till en låg drivmedelskostnad helt utan störande prestanda är diesel ett utmärkt alternativ, på riktigt alltså

Kan man sammanfatta dina åsikter ovan att om man vill ha en tonårs-bil och ständigt race:a runt på höga varv gäller bensinare med turbo och skall man vara en svensson och använda bilen som transportmedel gäller diesel ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Ur vilken aspekt tänkte du.

Privatekonomiskt eller miljömässigt?

Eller kanske t.o.m nationalekonomiskt.

Du får nog precisera din fråga bättre.

Tänkte mest att man skall ta hänsyn till alla aspekter vid ett bilval. Brukar inte du göra det ?

Eller köper du en bil för varje aspekt som den passar bäst för ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Inaktiv Medlem

Kan man sammanfatta dina åsikter ovan att om man vill ha en tonårs-bil och ständigt race:a runt på höga varv gäller bensinare med turbo och skall man vara en svensson och använda bilen som transportmedel gäller diesel ?

Nej, det sammanfattar inte på något sätt mina åsikter. Min åsikt är att man kan ha ett trevligt transportmedel utan att behöva köpa en Fast And Furious tonårs-bil och tokvarva. Det är dit trenden går på bensinsidan, men då krävs förståsd turbo som du är inne på, precis på samma sätt som för dieselbilar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det sammanfattar inte på något sätt mina åsikter. Min åsikt är att man kan ha ett trevligt transportmedel utan att behöva köpa en Fast And Furious tonårs-bil och tokvarva. Det är dit trenden går på bensinsidan, men då krävs förståsd turbo som du är inne på, precis på samma sätt som för dieselbilar.

Så vad är bästa kombination att satsa på idag enligt din åsikt om man måste ta hänsyn till faktorer som miljöpåverkan, kostnad etc ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Inaktiv Medlem

Så vad är bästa kombination att satsa på idag enligt din åsikt om man måste ta hänsyn till faktorer som miljöpåverkan, kostnad etc ?

Det beror helt på vad man lägger in i etc. Jag vet ärligt talat inte vilket fordon som har lägst negativ miljöpåverkan. Det kanske är hugget som stucket om det är en modern liten diesel eller i alla avseenden liten bensinbil som körs sakta och så lite som möjligt. På kostnadssidan vet jag inte heller. Gissar att en lite bensindriven bil är billigare att köpa och drifta än en diesel, men jag vet som sagt inte.

Vad är din åsikt i samma fråga?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...