Jump to content
IGNORERAD

Hur vet jag om min TGF bara är ute efter mina pengar ?


smilet

Recommended Posts

Jag har tagit upp detta ämne med mina vänner och deras SVENSKA flickvänner/Fruar...

Dom fattar inte riktigt vad som händer, hur man kan skena iväg på detta sätt och släppa sina gamla värderingar, men dom trodde lite att vissa tänkte för mycket med det lilla huvudet, istället med det stora.. :)

Rock on!

Kan man tänka med struphuvudet?

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 215
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    22

  • Sangwal

    20

  • leifen

    8

  • Neil

    7

Mest aktiva i denna tråd

Ser det inte heller som en nödvändighet att skicka pengar till tgf när hon bor i Thailand och har ett arbete. När hon däremot slutat arbeta och kommer till Sverige hamnar ju dock ansvaret på mannen, och självklart skall han ju då inte vara snål utan utifrån sin ekonomi se till att både tjejen och han själv har det så bra som möjligt tillsammans. Gör han inte det så drar tjejen fortare än fan när hon får chansen.

När tjejen har en inkomst skall man självklart hjäpas åt. Var och en efter egen förmåga.

Att göra klart för tjejen att man inte har gott om pengar och att faktiskt neka till en del inköp är säkert bra men det är ändå svårt för många thai att fatta att man inte är rik ändå. Är man i Thailand på semester så ha man pengar i en thaiares ögon. Och hur många faranger har inte redogjort för budgeten för tjejen och sagt vi kan inte spendera mer än si och så mycket men sedan har budgeten överskridits och farangen har ändå haft pengar. De flesta faranger har en reserv och kanske en reserv till reserven. Bra förstås men för de flesta thaiare visar man att det nog finns en del att hämta ändå.

Även om tjejen faktiskt förstår den ekonomiska situationen så återstår alltid frågan om PUT. Den kommer ingen undan, fattig som rik. En väntan på två år i Sverige på PUT är för en fattig tjej från Thailand nästan ingen väntan alls.

Trixit väre kan det bli men nog är det värt det ändå.

Neil

Klart att man får hjälpa till. så länge dom går på SFI och lär sig språket, men sen får man allt se till att båda två hjälper till så gott det går...

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har tagit upp detta ämne med mina vänner och deras SVENSKA flickvänner/Fruar...

Dom fattar inte riktigt vad som händer, hur man kan skena iväg på detta sätt och släppa sina gamla värderingar, men dom trodde lite att vissa tänkte för mycket med det lilla huvudet, istället med det stora.. :)

Rock on!

Kan man tänka med struphuvudet?

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har tagit upp detta ämne med mina vänner och deras SVENSKA flickvänner/Fruar...

Dom fattar inte riktigt vad som händer, hur man kan skena iväg på detta sätt och släppa sina gamla värderingar, men dom trodde lite att vissa tänkte för mycket med det lilla huvudet, istället med det stora.. :)

Rock on!

Ja några värderingar får man nog kompromissa om, annars blir det väl svårt att att vara ihop med någon från en helt annan kultur. Att en del gubbar dock helt kastar ut sin gamla värderingar och istället kör helt efter "thaivärderingar" och inga kompomisser alls sker från tjejens sida är skrattretande. "Thaivärderingar" består då ofta i ordentlig sinsod, pengar till familjen varje månad, nytt hus till mamma och pappa osv. Självklart så är mannens gamla värderingar kvar under ytan men han får trycka ner dem annars försvinner lilla frun och då blir det ingen mus på ett tag.

Neil

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man tänka med struphuvudet?

Tolkningsfråga Bäste Herr Måne.

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Familjer tenderar att bli tre-fyra gånger större när en farang kommer in i bilden.

Fler munnar att mätta, fler strupar att blöta.

Sen förväntas levnadstandarden stiga och med det stigande kostnader.

Leif

händer det skall man dra fort som fan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så man är en snåljåp om man inte öser pengar över sina fruar??

Sen att allt får konsekvenser så fort man inte lägger upp lädret???

Då kunde det lika gärna kunnat kvitta för min del...

Tycker att ett förhållande ska vara på lika vilkor, men det kanske beror på ålderskilnaden, för hos oss skiljer det inte så många år..

Medan hos många andra här på forumet skiljer det mellan 15-30 år och då blir det lite svårare att behålla damen om man inte pyntar..

Men vad vet jag..

Rock on!

Nej. Man är väl däremot en snåljåp om man ALDRIG öser pengar över henne. Eller inte kan tänka sig att vilja göra det.

Det var ju så du ställde frågan. "Jaså, man är snål om man inte är villig att ösa pengar på sin flickvän/fru??"

Det är väl ingen som påstår att man ska ösa pengar över henne jämt? Eller att enbart göra det?

Vad sedan gäller det där med "lika villkor" så känner jag en hel del snubbar som inte fattar vad "lika villkor" är för något.

Men som tror att det bara handlar om pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där är bara resultatet av sunt ekonomiskt tänkande.

Ett exempel.

Du, som är 22 år och ganska snygg, kan jaga farang i ungefär 10 år till, sedan börjar det tryta med chanserna att hitta din seriösa livspartner som kan garantera ett bra liv.

Och nu har du träffat Brenn.

Innan Brenn åker hem efter sin semester lovar att han dig att han ska gifta sig med dig, att ni ska få ett lyckligt bekymmerslöst liv tillsammans och att dina barn ska få gå i skola. Under tiden vill han att du åker hem till byn och säger att han kommer att skicka 6000 baht i månaden.

Så du åker hem till byn och väntar på att Brenn ska komma tillbaka i full skinande rustning ridandes sin hingst.

Problemet är att Brenn inte dyker upp. Trots att han lovat. Och efter 6 månader i byn så slutar pegarna komma.

Men du fortsätter vänta i alla fall. Allt emellan du blir äldre för var dag som går. Tills du inser att det är kört.

Ledsen och tyngd av dina erfarenheter återvänder du till baren. Och träffar så småningom Glenn.

Och Glenn lovar dig att han ska gifta sig med dig, att ni ska få ett lyckligt bekymmerslöst liv tillsammans och att dina barn ska få gå i skola.

När Glenn åker hem så har du några alternativ att välja på inför pengaförhandlingen.

Du kan ta samma risk som sist. Vilket gjorde rätt ont, var pinsamt inför hela släkten och gav dig dessutom ingenting.

Du kan begära risktillägg och kräva 20 000 baht i månaden så att du iaf får något för ditt tidsslöseri om Glenn inte heller dyker upp.

Eller så kan du acceptera 6000 baht, säga att du åker upp till byn - men fortsätta i baren iaf.

Om Glenn inte dyker upp så småningom så har du iaf inte kastat bort din tid.

Och om han dyker upp så har det inte kostat honom så mycket pengar.

Vilket alternativ skulle du välja?

Men det gäller väl ingen här på MPR. Alla tjejer har ju antingen arbetat på bank, Hotell eller 7-11.

Så det problemet finns ju inte här.. :)

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där är bara resultatet av sunt ekonomiskt tänkande.

Ett exempel.

Du, som är 22 år och ganska snygg, kan jaga farang i ungefär 10 år till, sedan börjar det tryta med chanserna att hitta din seriösa livspartner som kan garantera ett bra liv.

Och nu har du träffat Brenn.

Innan Brenn åker hem efter sin semester lovar att han dig att han ska gifta sig med dig, att ni ska få ett lyckligt bekymmerslöst liv tillsammans och att dina barn ska få gå i skola. Under tiden vill han att du åker hem till byn och säger att han kommer att skicka 6000 baht i månaden.

Så du åker hem till byn och väntar på att Brenn ska komma tillbaka i full skinande rustning ridandes sin hingst.

Problemet är att Brenn inte dyker upp. Trots att han lovat. Och efter 6 månader i byn så slutar pegarna komma.

Men du fortsätter vänta i alla fall. Allt emellan du blir äldre för var dag som går. Tills du inser att det är kört.

Ledsen och tyngd av dina erfarenheter återvänder du till baren. Och träffar så småningom Glenn.

Och Glenn lovar dig att han ska gifta sig med dig, att ni ska få ett lyckligt bekymmerslöst liv tillsammans och att dina barn ska få gå i skola.

När Glenn åker hem så har du några alternativ att välja på inför pengaförhandlingen.

Du kan ta samma risk som sist. Vilket gjorde rätt ont, var pinsamt inför hela släkten och gav dig dessutom ingenting.

Du kan begära risktillägg och kräva 20 000 baht i månaden så att du iaf får något för ditt tidsslöseri om Glenn inte heller dyker upp.

Eller så kan du acceptera 6000 baht, säga att du åker upp till byn - men fortsätta i baren iaf.

Om Glenn inte dyker upp så småningom så har du iaf inte kastat bort din tid.

Och om han dyker upp så har det inte kostat honom så mycket pengar.

Vilket alternativ skulle du välja?

Jag hade valt att inte vara ihop med en bartjej så blir det åtminstone något enklare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej. Man är väl däremot en snåljåp om man ALDRIG öser pengar över henne. Eller inte kan tänka sig att vilja göra det.

Det var ju så du ställde frågan. "Jaså, man är snål om man inte är villig att ösa pengar på sin flickvän/fru??"

Det är väl ingen som påstår att man ska ösa pengar över henne jämt? Eller att enbart göra det?

Vad sedan gäller det där med "lika villkor" så känner jag en hel del snubbar som inte fattar vad "lika villkor" är för något.

Men som tror att det bara handlar om pengar.

Så när du säger lika vilkor, vad menar du då???

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns hela tiden som 1-vägs hjälp...

Att tjejen slutar att arbeta (på banken eller blomsteraffären), så fort dom träffat sin farang...

Verkar lite naivt i mina ögon..

Rock on!

Ok. Så du tycker att det är bättre att låta dem fortsätta jobba för att inte vara "naiv". Up 2 you. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Jag har tagit upp detta ämne med mina vänner och deras SVENSKA flickvänner/Fruar...

Dom fattar inte riktigt vad som händer, hur man kan skena iväg på detta sätt och släppa sina gamla värderingar, men dom trodde lite att vissa tänkte för mycket med det lilla huvudet, istället med det stora.. :)

Rock on!

Man måste ge vika för sina värderingar i multikulti-kulturen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Så du tycker att det är bättre att låta dem fortsätta jobba för att inte vara "naiv". Up 2 you. :)

Det beror väl på vilket typ av arbete hon har.

Jag vet inte viket yrke din fru hade när ni träffades, men jag kan ju ana :)

Rock on!

Ändrades av Sangwal

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Man måste ge vika för sina värderingar i multikulti-kulturen.

Alla sina värderingar?

Alltså ge vika på allt???

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Alla sina värderingar?

Alltså ge vika på allt???

Rock on!

Jepp. Glöm allt vad midsommar heter. Här är det songkran som gäller.

Hemgift ska vi inte snacka om, sin sod är det som gäller.

Kollekt i kyrkan tas bort, lokala templet har inte råd att avvara en krona.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag inte tid att leka mer, ska gå och tömma frugans bankkonto..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Så när du säger lika vilkor, vad menar du då ???

Rock on!

Att båda satsar sin tid, sina resurser och sina hjärtan efter bästa förmåga och resurs.

Har t.ex jag en mille på konto medan frugan bara har en tusenlapp så är det inte på lika villkor om vi båda satsar 1000 kr var på ett inköp för 2000 kr.

Hon satsar allt hon har, och jag bara en bråkdel.

Jag borde betala 999 kr - och hon 1 kr. Om det verkligen skulle vara på lika villkor utifrån ett risk och belastningsperspektiv. Och uppoffringen för inköpet skulle vara "lika".

På "lika villkor" för mig - i ett förhållande som avses vara livslångt - betyder helt enkelt att båda satsar allt som båda kom in med.

Jag och frugan flyttade tillbaka t.ex till Sverige för lite över ett år sedan. Jag jobbar medan hon är hemma med lilla Mida.

Och nu har vi en gemensam firma som vi äger 50/50 av och som jag jobbar i. Allt jag drar in tillhör självklart oss båda. Till lika delar.

Fast vi satsar ändå egentligen inte på vårt gemensamma liv på "lika villkor". Eftersom hon lägger ner fler timmar på sådant som är tråkigt, än vad jag gör.

Jag kommer iofs undan med det - eftersom det ändå är min kunskap som drar in pengarna.

Men det är lite dåligt gjort av mig att inte hjälpa till mer än jag gör. Därav bling blinget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Min tjej hon drog utanför Bkk i en fabrik å skaffa jobb när jag drog hem för att hon vill hjälpa till å försörja famijen.

Jag spaltade upp hennes pengar det hon tjänar å vilka utgifter hon hade

Likadant gjorde jag med mina pengar

Hon fattade direkt att jag inte är någon miljonär

När vi är i huset så jobbar hon varje dag med att sälja mat och friterat godis (bananer)

Ändrades av Forden34
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Rätt ska vara rätt! Helt klart! Nu har utsugaren med barn... förlåt..hmm... frugan och grabben bott här i tre år. Frugan jobbar deltid samt studera 75% på komvux med studiebidrag. Men nu är det paybacktime! Så nu går hela lönen och studiebidraget till mitt konto tills vi är kvitt! Rätt ska vara rätt! Hon tror väl inte hon kan lura mig!?!? HAH!

Vad är det för dumheter med att man ska skänka och skämma bort sin fru eller sambo?!?! Nej, nej, man är väl inte nån jävla dum ATM?!?!?!

Genuin kärlek och äkta känslor finns inte bland thai och farang! Det är bara naiva idi*ter som tror på det! Det vet jag, för det har jag läst på internet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror väl på vilket typ av arbete hon har.

Jag vet inte viket yrke din fru hade när ni träffades, men jag kan ju ana :)

Rock on!

Var det inte du som tog upp "blomsteraffärn"? Utgick från att det var det som var din referensram eftersom alla dina inlägg i tråden pekar på just det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Frugan är den enda av oss som har inkomst, så om hon ej delar med sig så svälter jag ihjäl.

Dessa tankar kan jag tänka mig att frugan haft många gånger.

Puss

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade valt att inte vara ihop med en bartjej så blir det åtminstone något enklare.

Ett litet tips från tidigare erfarenheter - tjejer utanför baren är precis som bartjejer.

Deras bajs luktar ungefär lika illa. Dom blir ledsna av ungefär samma anledningar och glada av samma anledningar.

De är förvisso lite lättare att få rumsrena efter en nyimport men det brukar vägas upp av en dyrare underhållskostnad.

Men det är självklart ditt val vilken du än väljer och jag får önska lycka till oavsett var du skaffar henne ifrån.

Tyvärr så väljer jag inte flickvän på samma sätt så i mitt fall är det lite annorlunda.

Jag har oturen att tillhöra den version av killar som har ett hjärta och eftersom vi kan bli kära så kan vi inte riktigt välja på samma sätt. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Att båda satsar sin tid, sina resurser och sina hjärtan efter bästa förmåga och resurs.

Har t.ex jag en mille på konto medan frugan bara har en tusenlapp så är det inte på lika villkor om vi båda satsar 1000 kr var på ett inköp för 2000 kr.

Hon satsar allt hon har, och jag bara en bråkdel.

Jag borde betala 999 kr - och hon 1 kr. Om det verkligen skulle vara på lika villkor utifrån ett risk och belastningsperspektiv. Och uppoffringen för inköpet skulle vara "lika".

På "lika villkor" för mig - i ett förhållande som avses vara livslångt - betyder helt enkelt att båda satsar allt som båda kom in med.

Jag och frugan flyttade tillbaka t.ex till Sverige för lite över ett år sedan. Jag jobbar medan hon är hemma med lilla Mida.

Och nu har vi en gemensam firma som vi äger 50/50 av och som jag jobbar i. Allt jag drar in tillhör självklart oss båda. Till lika delar.

Fast vi satsar ändå egentligen inte på vårt gemensamma liv på "lika villkor". Eftersom hon lägger ner fler timmar på sådant som är tråkigt, än vad jag gör.

Jag kommer iofs undan med det - eftersom det ändå är min kunskap som drar in pengarna.

Men det är lite dåligt gjort av mig att inte hjälpa till mer än jag gör. Därav bling blinget.

Det är väl så det ska vara..

När jag säger på lika vilkor så betyder det inte att min sambo ska betala hälften av alla räkningar eller hälften av allt vi inhandlar, men att det ska kännas i hennes plånbok också...

Sen delar vi demokratiskt på hushållsarbetet så mycket det går, men eftersom jag arbetar fler timmar än henne, så självklart blir det så att hon städar och tvättar mer än mig..

Rock on!

,

Ändrades av Sangwal

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Var det inte du som tog upp "blomsteraffärn"? Utgick från att det var det som var din referensram eftersom alla dina inlägg i tråden pekar på just det.

Det är väl de det inte gör, utan att dom har genuina arbeten och av den anledningen finns det ingen orsak till att sluta arbeta..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Frugan är den enda av oss som har inkomst, så om hon ej delar med sig så svälter jag ihjäl.

Dessa tankar kan jag tänka mig att frugan haft många gånger.

Puss

Erkki

Då lever du länge än :crazy: Finns ju lite att ta av :thumbsup: Varken du eller jag kommer väl att svälta ihjäl detta årtionde :14: Vi har mycket c-vitamin kvar att dricka :17:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...