Jump to content
IGNORERAD

Vad kan vi göra? Forts. av TiT tråden


Magrood

Recommended Posts

Hej

Jag tycker att tråden TiT är mycket intressant och givande.

Den väcker också en tanke som jag haft länge - men som försvann när jag är som alla andra och måste tänka på munnen och magen för att klara av vardagen i Sverige.

Men vi kanske kan tillsammans komma på vad vi kan göra för att förbättra situationen i Thailand eller de saker som ni tycker är mindre bra.

Det är ganska hopplöst att förvänta sig att politikerna ska sköta det - när de inte ens har "bitits" färdigt.

---

Jag tycker att Isans Lovers ide´om stipendium är bra. Har man fått hjälp som behövande brukar man sedan vilja hjälpa de behövande också.

Falangs ide´med att alla får vara med och prova på är också bra. Synd att det gick snett.

Vår idé är att besöka olika skolor i Roi Ett för att undervisa engelska. Min man har engelska som modersmål så det får bli han som sköter uttalsdelen. Det blir nog 3-4 skolor. Min skola i byn, min skola i stan, min brorsons tempelskola och en annan brorsons bättre skola. Det var tänkt att inspirera barnen och väcka deras intresse för engelska bara.

Men nu ska man kanske ta upp vissa bättre egenskaper som farang har som är värda att titta på och lära sig.

Sen har vi satsat på dagstidning i byn för att väcka bybornas intresse för omvärlden (utanför byn och risfältet).

När det gäller missuppfattning om att farang plockar pengar från träd så har jag under alla mina sju åtta år förklarat för folk att vi som bor i västvärlden måste jobbat j-vligt hårt för att ha råd att komma dit osv.

---

Vad tror ni att ni kan bidra med och göra er lilla del för att förbättra?

---

En sak som man kan tänka på är att folk, speciellt på landet ser upp till farang. Så det kan vara en fördel om man vill förmedla något.

---

Folk undrar varför min man inte dricker när de bjuder honom på sprit på morgonen eller mitt på dagen. Då förklarar jag att man i Sverige har haft problem med alkohol förr i tiden och de har begränsat alkoholkonsumtion till en viss tid.

De tycker det är roligt och en del skrattar. En del nickar förstående.

Vem vet, ett frö är kanske sått där?

---

Kom gärna med konkreta förslag om vad ni och era fruar kan bidrag med för det bättre för nästa generation.

---

Vänliga hälsningar

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 45
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Magrood

    11

  • andrejsdenruskige

    8

  • Phodee

    4

  • Jive

    3

Mest aktiva i denna tråd

Vill lyfta tråden nu på en regnig och tråkig dag...

Vore kul om man kan gå till nästa steg dvs

Steg 1 - se vad problemet är. Det här steget diskuteras flitigt.

Steg 2 - se vad man kan göra? Kom gärna med konkreta exempel eller förslag om vad "vi" eller "ni" som vet bättre och kan bättre kan göra för att förbättra eller göra saker i Steg 1 bättre.

Vänliga hälsningar

Magrood

- som tror att den lilla förändringen kan förändra -

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Quote

Vill lyfta tråden nu på en regnig och tråkig dag...

Vore kul om man kan gå till nästa steg dvs

Steg 1 - se vad problemet är. Det här steget diskuteras flitigt.

Steg 2 - se vad man kan göra? Kom gärna med konkreta exempel eller förslag om vad "vi" eller "ni" som vet bättre och kan bättre kan göra för att förbättra eller göra saker i Steg 1 bättre.

Vänliga hälsningar

Magrood

- som tror att den lilla förändringen kan förändra -

Har skrivit många gånger  i denna tråd, har bara inte tryckt på "posta".

Det är svårt att ha Svenska värderingar i Thailand och vice versa.

Nu kanske inte mina värderingar är Svenska, men dom är mina och jag har min egna lilla filosofi. Det tror jag förövrigt att alla andra också har.

Det man kunde "hjälpa" till med är att förmå den "egna" familjen att tänka om. Men det blir på gränsen till manipulering och indoktrinering.

Det jag tycker finna mig avsaknad av i Thailand är som sagt kritiskt tänkande och ifrågasättande. Det verkar vara lite underkuvat.

Vissa svälger allt med hull och hår bara för att någon mormor eller farmor säger något eller någon annan gammal person.

Visst är dom kanske visa på något sätt, men det är "stenålders" tänkande och erfaringar från långt bak i tiden. Lite för konservativt för att kunna implementeras i dagens samhälle utanför den egna kycklingfarmen.

Det blir nästan som ett korståg och en hel omvändning är inte något man skulle vela ha.

Tror att du Magrood, med din Thai och Svensk bakgrund har bättre insikt på vad som "saknas" både i Thailand och Sverige. Du får starta en skola med någon speciell pedagogik, det tror jag skulle bli bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Magrood

Är tillbaka i Sverige igen från Phoenix, och det är bara 4 veckor kvar tills vi åker till Thailand.

Vi ska starta stipendiumet i byskolan och jag hoppas vi kan få lite bilder på det som vi kan visa här sedan.

Tidningar och serier för gratisläsning i affären ska vi också ordna.

Det ska bli roligt att se hur det fungerar.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Har skrivit många gånger  i denna tråd, har bara inte tryckt på "posta".

Det man kunde "hjälpa" till med är att förmå den "egna" familjen att tänka om. Men det blir på gränsen till manipulering och indoktrinering.

Det jag tycker finna mig avsaknad av i Thailand är som sagt kritiskt tänkande och ifrågasättande. Det verkar vara lite underkuvat.

Tror att du Magrood, med din Thai och Svensk bakgrund har bättre insikt på vad som "saknas" både i Thailand och Sverige. Du får starta en skola med någon speciell pedagogik, det tror jag skulle bli bra.

Att starta en skola med det bästa från den svenska skolan och den thailändska skolan har alltid varit min dröm. Vi får ser om jag kan förverkliga min dröm.

Jag håller med dig om "kritiskt tänkande och ifrågesättande".

Om man kan få lite förändring där så skulle mycket bli bättre.

Det man kunde "hjälpa" till med är att förmå den "egna" familjen att tänka om. Men det blir på gränsen till manipulering och indoktrinering.

Om du tror att den värderingen är rätt - varför inte vågar manipulera?

Jag brukar till mina släktingar i Thailand "Rätt är alltid rätt" - men med tiden kan det som en gång varit rätt bli fel på senare tillfälle. Men man väljer från det som är mest rätt just den stunden man väljer - kan inte göra det bättre.

---

Nu får jag lämna datorn och göra något annat.

Men det är kul att du skrivit flera gånger - även om du inte postade dem tidigare.

---

IsanLover

Vi väntar med spänning på bilder från er resa!

Trevlig resa.

---

Hoppas att fler kommer med fler förslag om vad man kan göra för att göra det bättre.

---

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om det här är till nån hjälp men har stött på problemet många ggr. När en thai (kanske intye alla men dom flesta) inte förstår så vågar många inte säga till utan ler och tackar. Detta har skett ex antal ggr och då mellan 2 thai med samma språkkunskaper. Jag har nästan bankat in i min frus skalle att fråga en gång till eller säg till om du inte förstod vad dom sa. Men som vanligt så har man ju fel för att man påpekar något negativt.

Det är väl det där med att tappa ansiktet kanske, men dom flesta från väst vi frågar tills vi fattar iaf jag.

//Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta det fel! Magrood men jag tror dom från dit land flesta tycker allt bra  :great: Number 1 Thailand.

Dom tycker säkert du levt för länge SVERIGE blivit för svenskad.

Starta Sve/tha skola jätte bra ide men "svårt" du måste ändra sättet lära ut ... 

Nu känner jag mig vääldigt negativ  :grrrrrr: det behövs lite fler tjejer som du så kan ni säkert fixa det.

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Vet inte om det här är till nån hjälp men har stött på problemet många ggr. När en thai (kanske intye alla men dom flesta) inte förstår så vågar många inte säga till utan ler och tackar. Detta har skett ex antal ggr och då mellan 2 thai med samma språkkunskaper. Jag har nästan bankat in i min frus skalle att fråga en gång till eller säg till om du inte förstod vad dom sa. Men som vanligt så har man ju fel för att man påpekar något negativt.

Det är väl det där med att tappa ansiktet kanske, men dom flesta från väst vi frågar tills vi fattar iaf jag.

//Broskan

Antingen så skrev jag otydligt eller så missförstod du min avsikt med tråden.

Nu ska vi ta steg 2 och inte steg 1 - för steg 1 finns det redan gott om.

Jag ger mer för sådana som kan analysera problemet och "göra" något åt saken.

Ingenting blir bättre av att bara gnälla och vara sarkasm.

Som Surin P3 skrev om livet typ:

Lös det som går att lösa, eller strunta i att älta om hur dåligt det är!

---

Läser gärna dina förslag om hur man kan göra saker och ting bättre!

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ta det fel! Magrood men jag tror dom från dit land flesta tycker allt bra  :great: Number 1 Thailand.

Dom tycker säkert du levt för länge SVERIGE blivit för svenskad.

Starta Sve/tha skola jätte bra ide men "svårt" du måste ändra sättet lära ut ... 

Nu känner jag mig vääldigt negativ  :grrrrrr: det behövs lite fler tjejer som du så kan ni säkert fixa det.

He he he...

Förstår inte riktigt inlägget.

:neutral::neutral::neutral:

Själv tycker jag det är bra att man är stolt över sitt ursprung. Det är jag i alla fall. Skitstolt att vara thailändska och att dessutom vara en Isaantjej. Men min stolthet betyder inte att jag trycker ned andra.

---

Sen handlar inte stolthet om att inte ser sina brister.

Jag tycker inte att thailändare är sämre än folk i andra länder.

Men det finns vissa saker som vi kan bli bättre på.  :mdr:

Och istället för att läsa tråd efter tråd om hur dåliga vi är så vill jag höra era åsikter om vad ni/vi kan göra  för att det ska bli bättre.

---

Jag kan inte se på vilket sätt jag blivit försvenskad på ett negativt sätt.

Saker som jag tycker är bra med Sverige tar jag efter. Det handlar bara om en normal personlig utveckling. Ansvarskänsla, att vara i tid, att våga säga som det är mer - sånt är bra att ta efter.

Sen behåller jag mycket gott som är thailändskt.

Själv kan jag tycka att jag levt för länge i Sverige att jag börjar bli lite osäker på min thailändska. Men jag försöker läsa mycket thailändska böcker, och våra resor hem en gång om året håller mig uppdaterad.

Samtidigt tycker jag att jag levt för kort i Sverige för att kunna behärska det svenska språket ännu mer.

---

Vissa saker vet jag direkt att det är för svårt för mig t.ex. att jobba som advokat, prostituerad, sälja knark osv.

Men vissa saker har jag en känsla att jag klarar av det om jag vill.

Sen finns det saker som jag tror jag klarar av och jag provar på och märker att det inte går. Ja, då har jag i alla provat det.  :mdr:

---

Livet är underbart na ka när hormonnivåerna stämmer bra.  :glasses:

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har bara varit i Thailand 3 gånger. 1 gång 2007, 14 dagar, 2 gånger 2008, 4 veckor + 9 dagar ungefär drygt 7 veckor. Det jag har märkt är att fattiga familjer ofta tar ut sina barn ur skolorna för att de "måste" hjälpa till med att försörja familjen. Att jag sätter situationstecken vid ordet måste beror på att jag bara tror att det är så, vet inte om det stämmer. Jag har haft en dröm om att vi Svenskar och även Thai och även andra här på Mai Pen Rai startar en fond där vi alla satsar 100 SEK i månaden så vi efter 1 år har en fond där vi kan ge familjerna vad en 13 eller 14 årigt barn skulle tjäna i lön per månad om barnet i sådana fall får fortsätta att gå klart i skolan och barnet i sin tur när han/hon har fått ett bra yrke sponsrar en annan familj så barnet får gå i skola som i sin tur. Ni förstår nog vad jag menar. Vad tror ni om det, skulle det kunna genomföras utan inblandning av myndighetspersoner. Vi skulle också kunna sponsra barn som bor på barnhem. Vi skulle också kunna få ut bankgironumret så att allmänheten i kanske Sverige och andra farangländer och även i Thailand skulle kunna sätta in pengar till fonden. Om vi kan få personer att frivilligt och utan lön att ställa upp och driva detta på fritiden så skulle det vara underbart.

Min fråga

Skulle det kunna fungera?  

en optimistisk

  :morgon: gubben   :morgon:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag har bara varit i Thailand 3 gånger. 1 gång 2007, 14 dagar, 2 gånger 2008, 4 veckor + 9 dagar ungefär drygt 7 veckor. Det jag har märkt är att fattiga familjer ofta tar ut sina barn ur skolorna för att de "måste" hjälpa till med att försörja familjen. Att jag sätter situationstecken vid ordet måste beror på att jag bara tror att det är så, vet inte om det stämmer. Jag har haft en dröm om att vi Svenskar och även Thai och även andra här på Mai Pen Rai startar en fond där vi alla satsar 100 SEK i månaden så vi efter 1 år har en fond där vi kan ge familjerna vad en 13 eller 14 årigt barn skulle tjäna i lön per månad om barnet i sådana fall får fortsätta att gå klart i skolan och barnet i sin tur när han/hon har fått ett bra yrke sponsrar en annan familj så barnet får gå i skola som i sin tur. Ni förstår nog vad jag menar. Vad tror ni om det, skulle det kunna genomföras utan inblandning av myndighetspersoner. Vi skulle också kunna sponsra barn som bor på barnhem. Vi skulle också kunna få ut bankgironumret så att allmänheten i kanske Sverige och andra farangländer och även i Thailand skulle kunna sätta in pengar till fonden. Om vi kan få personer att frivilligt och utan lön att ställa upp och driva detta på fritiden så skulle det vara underbart.

Min fråga

Skulle det kunna fungera?  

en optimistisk

  :morgon: gubben   :morgon:

Det är en bra idé.

Jag bidrag gärna med en summa. Men jag vill inte hålla i insamlingen av personliga skäl.

---

Jag har sett ett par exempel.

A. IsanLover och frun gör i en liten skala efter sin förmåga.

B. En tjej på Banthai samlade in pengar för att sponsra "näringsrik skollunch" på sin gamla skola.

Alt C kan vara som Gubben föreslår. Någon tar hand om det. Det räcker att medlemmarna här skänker en liten slant.

---

Jag tror på idén att om man fått hjälp när man behöver det så lär man sig att ge hjälp till andra också.

Så har jag lärt mig i alla fall.

Mina vänner här som fått stipendium är extra engagerade i att sponsra nästa generationer.

Det blir en god cirkel.

Sen finns det alltid svarta får - det får man räkna med.

---

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas ni på att få någon form av staty på torget av er själv.

Om du nu störs av att du har det så förbanat mycke bättre än de varför inte avstå från dinna resor till Thailand och sätt in pengarna på Röd Korset.

Vem säger att deras liv är fel och erat mitt är rätt vem är lyckligast de eller ni jag. Jag tror inte de blir så mycke lyckligare av att vi skapar ett konsumstions samhälle där ej heller av att förklara för dem att era värderingar är fel.

Och jag tror faktiskt inte att vi har rätt och de har fel.

Phodee

Link to comment
Dela på andra sajter

Phodee  "Hoppas ni på att få någon form av staty på torget av er själv."

Självklart. Eller är du dum i huvudet. Jag föreslog en grej som inte föll dig i smaken så varför ska du klanka ner på förslaget för. Varför ska jag skänka pengar till Röda Korset. Jag är ute efter att hjälpa barn i Thailand så de får en bra utbildning. Om jag skänker pengar till RK så kan jag inte bestämma vart pengarna ska gå till. Jag vill att pengarna ska gå till Thailändska barn och då måste det till att vi som älskar Thailand måste själv ordna saker och ting. Det är väl ändå Thailändarna själva som bestämmer vad de ska göra med sin utbildning, vill de ha ett konsumtionssamhälle så får de väl ha det.

  :morgon: gubben  :morgon:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hoppas ni på att få någon form av staty på torget av er själv.

Om du nu störs av att du har det så förbanat mycke bättre än de varför inte avstå från dinna resor till Thailand och sätt in pengarna på Röd Korset.

Vem säger att deras liv är fel och erat mitt är rätt vem är lyckligast de eller ni jag. Jag tror inte de blir så mycke lyckligare av att vi skapar ett konsumstions samhälle där ej heller av att förklara för dem att era värderingar är fel.

Och jag tror faktiskt inte att vi har rätt och de har fel.

Phodee

He he he...

Snacka om att fatta noll.

Nu fattar jag verkligen noll.

Det skrivs i tråd efter tråd om hur dåliga vi thailändare är.

Men när man efterlyser konkreta förslag om hur man skulle göra det bättre...

Ja - då blir det antingen helt tyst i flera dagar eller en hjälte dyker helt plötsligt upp och säger så här.

Komiskt.

Vem säger att deras liv är fel och erat mitt är rätt vem är lyckligast de eller ni jag. Jag tror inte de blir så mycke lyckligare av att vi skapar ett konsumstions samhälle där ej heller av att förklara för dem att era värderingar är fel.

Och jag tror faktiskt inte att vi har rätt och de har fel.

Ditt inlägg skulle passa mycket bra in i de tråder det klagas och gnälls om hur dåliga thailändare är!!!

Hoppas du hoppar in Då och Där det behövs!!!

Stå upp och säg till dina landsmän, nästa gång du läser inlägg efter inlägg om hur dåliga vi är.

Det behövs fler som du... fast inte i den här tråden!

Vänliga hälsningar

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Quote

Hoppas ni på att få någon form av staty på torget av er själv.

Om du nu störs av att du har det så förbanat mycke bättre än de varför inte avstå från dinna resor till Thailand och sätt in pengarna på Röd Korset.

Vem säger att deras liv är fel och erat mitt är rätt vem är lyckligast de eller ni jag. Jag tror inte de blir så mycke lyckligare av att vi skapar ett konsumstions samhälle där ej heller av att förklara för dem att era värderingar är fel.

Och jag tror faktiskt inte att vi har rätt och de har fel.

Phodee

Kanske vi skulle sponsra dig en kurs i läsförståelse.

Förövrigt så går en stor del av rödakorsets pengar rakt in i administration.

Du har ju rätt i det du säger. Fattiga människor är ju lättare att utnytja.

Du verkar inte vara lycklig, kanske en ny TV skulle hjälpa :neutral:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var inte menat till dig Gubben personligen.

Det var mera en allmän reflektion över vad som händer i världen nu när vi går in i en ekonomisk kris där till ex mat priser går up. Vi som i Sverige betalar 20-30% av våran inkomst till mat vad händer för de som betalar 90% av sin inkomst till mat?

Och jag tror inte att de i Thailand är värst drabbade.

Just nu sitter istället hela väst världen och grämer sig för att deras fonder har tappat i värde med 30%.

Och oroar sig för att även deras bostad skall sjunka i värde med 30%.

Nyhets rapporteringar om hur det är i Afrika har öpphört.

Därför tycker jag att man skall öppna ögonen och ta sitt eget moraliska annsvar själv.

Jag har bestämt mig för att inte göra ett skit förän EU tar bort handels tullarna mot tredje värden och lättar på invandringen och detta får jag leva med.

Phodee

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen har jag inga egna intentioner att försöka förändra t ex skolsystemet i Thailand till det bättre eftersom mina möjligheter helt enkelt är för begränsade för det. Rent krasst så hjälper jag till genom att tillbringa 30% av min tid, och spendera 30% av mina i Sverige surt intjänade pengar i landet. För vad som krävs för att t ex skolreformer ska kunna genomföras är naturligtvis en sund och stark statsekonomi och där gör vi turister en stor skillnad bara genom att vistas i landet.

Förändringar tar tid att genomföra och tittar vi på Sverige för 50-60 år sedan så liknande nog det skolsystem vi hade då ganska mycket det som finns i Thailand idag. Men nu går förstås utveckligen betydligt snabbare i Thailand idag än vad den gjorde i det gamla Sverige då så det är väl inte helt otroligt att mina barnbarn så småningom med fördel kan välja thailändsk skolgång framför svensk.

Vi får väl hoppas på det.

Men det förutsätter nog att den politiska situationen i Thailand blir stabilare och inte så ultrakapitalistisk och korrupt som den alltid varit hitills. Korruptionen rent generellt i samhället måste också minska till godtagbara nivåer och thailändare i gemen måste i allt större utsträckning lära sig vanan att ifrågasätta auktoriteter. Som det är nu så hämmas samhällsutvecklingen av korruption, nepotism och dom rika, besuttnas ovilja att dela med sig och dom fattigas snälla acceptans av detta.

Dessa samhällsproblem kan jag givetvis konstatera men som utlänning svårligen (omöjligen) göra något åt, det enda jag kan göra för att hjälpa är att se till att mina närmastes förmåga att klara sig väl med dom förutsättningar som råder i landet ökar. Vi gör t ex allt i vår makt för att se till att frugans tre yngre bröder får så bra utbildningar och framtidsmöjligheter dom bara kan och hitills går det, ta i trä,  lysande för allihop.

Och den dag bröderna får barn så är jag inte främmande för att hjälpa till så gott det går för att säkra även deras ljusa framtid.

Men förutom att hjälpa till så gott det går i Thailand så har jag en känsla att vi kommer att ha fullt upp med att hjälpa våra egna barn och senare barnbarn med deras framtidsutsikter. Och det räcker i dagsläget för mig att hjälpa till i det lilla som rör min thailändska närhet och ödsla mina krafter och pengar på det istället för att gapa över för mycket och försöka hjälpa "världen".

Jag är inte främmande för att sponsra grannbarn och övriga bybarn i vårt eget thailändska tillhåll men det lilla jag kan om det så gäller en fri måltid då och då, några leksaker, en fotboll, en fri skjuts till sjukan, ett par månaders medecinkostnad till en sjuk eller säckar med barnkläder att dela ut (som vi haft för vana att dra med oss från Sverige vid varje resa).

Det jag ger till behövande i byn (inklusive till dom i vår egen familj) går till 100% direkt till dom behövande utan några administrationskostnader överhuvudtaget och totalt sett så ger vi nog bort ganska ansenliga summor årligen. Skulle vi t ex istället sponsra fadderbarn någonstans i världen så skulle vi antagligen kunna ha tjogtals för samma peng. Och därför känner jag personligen inget eget behov av att ge till diverse organisationer även om jag vet att det dom gör gör skillnad. Jag ger det jag kan direkt till dom i min thailändska omgivning som jag anser har mest behov av det istället.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Thailändarna har det bra i förhållande till vissa eller rent utav stora delar av afrika.

Men jag tror inte att tanken "vi" hade, är att ösa pengar över fattigt folk, för det hjälper föga.

Det hjälper inte heller att ösa pengar in i Afrika, det enda som hjälper är bl.a utbildning och att kunna få dom att bli självförsörjande utan behöva ge bidrag varje dag.

Det finns dom familjer i Thailand som mer eller mindre har blivit beroende av pengar från dottern i västlandet.

Den dagen dottern dör så kommer även den beroende familjen att dö, för då strömmar inga pengar in och man har blivit handligsförlamade bara p.g.a att man inte har behövt jobba och kanske t.o.m slutat jobba. Dottern har ju som sagt sett till att pengar kommer utan att man behöver lyfta ett finger!!!

Just det fenomenet är väl något man vill undvika?

Thailand har en hel del naturresurser som de flesta Afrikanska länder saknar. Att kunna få utnyttjat resurserna bättre och se till att folket, inte bara korrupta maktpersoner får nytta av det är väl också ett mål.

Men visst är det ett löjligt problem om man ser till övriga världen. Men man bör ju få till det "hemma" innan man tror att man kan börja rädda hela mänskligheten

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför ska vi engagera oss i ett annat land som vi har som turistresemål. Det är väl inte pengar som behövs utan hur landet styrs och det ska dom nog ta och lösa själva. Jag kan inte förstå varför vi ska skicka pengar till Thailand när det finns så mycket rikt folk i Thailand som totalt skiter i dom fattiga och bara blir mer rika pga av dom fattiga. Se bara hur bl.a Bangkok-kineserna vräker sig i lyx, bilarna är fögyllda i guld mm. Men visst vill ni skicka ner pengar så gör det jag har varit med och skänkt pengar och köpt saker som behövdes till föräldralösa barn i Pattaya för många år sen då åkte vi och lämnade över det direkt till skolan så jag är inte så ond som det låter.

Ett exempel från Pattaya, som ni kanske har läst så arrangeras "Jesters care for kids" varje år som samlar in pengar till fattiga barn och Jesters MC styrs av Woody ägaren av TQ a gogo och han är väldigt populär bland dom höga politikerna i Pattaya som även dom vet vad han håller på med men bryr sig inte. Problemet är politiskt som inte vi kan lösa hur mycket vi än älskar Thailand.

Jag vet att jag får skit av Magrood men det struntar jag för ordet är fritt

//Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaja nytta med nöje. Stayn kommer kanske upp.

Endel går till prostituerade andra skaffar fru för sörjer en hel familj andra hela byar pengar kommer in.

Jag skaffade fru men har aldrig försörjt eller tänker försörja någon i Thailand.

För mig känns det bara som ett hyckleri om jag skulle hjälp några barn där när jag vet att innerst in skulle inte

våran värld fungera om alla hade som oss i Sverige men jag skulle samtidigt tycka att det vore ett roligt expriment

varför inte solidaritet över hela världen vi börjar med att sänka våra löner till medelön och börjar göra våra egne produkter. Snart kan vi inte ens bygga bilar här.

Eller tror ni att vi är så mycket duktigar än alla andra det är därför vi har våra löner.

Phodee

Link to comment
Dela på andra sajter

Ha ha ha

Det är bara bevis på "mycket snack och gnäll" men lite verkstad!

Nä, det sådana har jag ingen respekt för.

Och tar inte dem på allvar heller.

Heder till dem som gör det lilla de kan och inte bara gnälla.

---

Det är inte förvånande att läsa typ "varför ska Vi göra det när . ??? "

Ja, vem som helst kan gnälla på allt.

Men hur många gör någonting åt saken?

---

När det är någon som kommer på idé. Ja, då kommer det sarkastiska ord.

---

Alla kan gnälla och klagar och klanka ned andra.

Men riktiga män gör någonting!!!

---

Har man inget bättre att komma med, kan man för tusen låta oss vara...

---

Mvh

Magrood

- som gärna hålla käft om det som kommer ut bara är skit på andra -

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker Kim gjorde ett bra inlägg där (#17). Insiktsfullt och sunt.

Magrood, däremot, tycker jag är lite fel ute när hon tycker att vi skall sluta "gnälla" och "göra något" istället.

Magrood!

Om man nu byter ut ordet "gnälla" mot ordet "informera", så vill jag hävda att vi, som har fått lite insikt, gör det fattiga Thailand en större tjänst att peka på det sjuka i det thailändska samhället än att lägga locket på och hålla inne med vår kunskap.

Förstå, Magrood, att vi går de rikas och besuttnas ärenden genom att hålla inne med vår kritik och på så sätt försköna det thailändska samhället och systemet.

Ett sådant "lägga-locket-på-agerande" är till gagn för de korrupta och missgynnar de fattiga.

Den största insatsen vi kan göraär, att förmedla omvärlden vår nyanserade kunskap om Thailand och ge en rättvis bild - på gott och på ont.

De fattiga i Thailand behöver känna vårt och omvärldens stöd i sin egen kamp mot ett modernare och rättvisare Thailand.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jaja nytta med nöje. Stayn kommer kanske upp.

Endel går till prostituerade andra skaffar fru för sörjer en hel familj andra hela byar pengar kommer in.

Jag skaffade fru men har aldrig försörjt eller tänker försörja någon i Thailand.

För mig känns det bara som ett hyckleri om jag skulle hjälp några barn där när jag vet att innerst in skulle inte

våran värld fungera om alla hade som oss i Sverige men jag skulle samtidigt tycka att det vore ett roligt expriment

varför inte solidaritet över hela världen vi börjar med att sänka våra löner till medelön och börjar göra våra egne produkter. Snart kan vi inte ens bygga bilar här.

Eller tror ni att vi är så mycket duktigar än alla andra det är därför vi har våra löner.

Phodee

Tycker synd om din fru  :Drogar-Cry(LBG): kan inte vara lätt leva med dig.

Att skicka lite pengar varje månad till hennes gamla föräldrar väl rätt självklar om dom inte kan jobba själva.

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Tror inte att Magrood har tänkt ösa pengar över folk.

Som jag sa i någon tråd, kanske i denna, manipulering och indoktrinering. Ändra människornas sätt att tänka, men då försvinner väl det där genuina med Thailand.

Som "gnällspikarna" säger så är det ett helt system som måste göras om.

Phodee, jag skulle aldrig "offra" mig sjäv och leva knapert genom att ge bort en massa pengar som jag jobbat ihop. Orsaken till det är att mottagaren av pengarna säkert skulle göra något dumt.

Skänka en ny Merca till en familj som inte ens vill pröva att ta vara på saker och ting är som att kasta pärlor för svinen.

Jive, "De fattiga i Thailand behöver känna vårt och omvärldens stöd i sin egen kamp mot ett modernare och rättvisare Thailand".

För att det här ska funka så måste många Thailändare själv öppna ögonen. Men det skulle nog krävas en mindre revolution innan det genomförs.

Det finns en poäng med alla inlägg här.

Men det viktiga är ändå att vi inte kan göra allt för Thailand. 9 miljoner människor kan inte hjälpa 60 miljoner. Däremot kan vi ge hjälp till självhjälp.

Enkla räknestycken är ett bra sätt att få upp ögonen.

Låt oss säga att du har 60 miljoner och ger bort 1 kr till varje Thailändare. Det betyder bara att 60 miljoner + att du själv är fattig

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...