Jump to content
IGNORERAD

Vad kan vi göra? Forts. av TiT tråden


Magrood

Recommended Posts

andrejdenru!

"För att det här ska funka så måste många Thailändare själv öppna ögonen".

Håller med och här kan vi hjälpa till att öppna deras ögon för alternativa system som de för närvarande inte har en susning om.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 45
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Magrood

    11

  • andrejsdenruskige

    8

  • Phodee

    4

  • Jive

    3

Mest aktiva i denna tråd

Ett nycket bra inlagg av Kim, skulle nastan kunna tro att jag skrivit det sjalv  :mdr:

Jag forstar Magroods frustration av att alltid behova forsvara Thailand och Thailandare fran verkliga och upplevda pahopp och det

var onekligen en del mycket markliga inlagg i denna trad.

Vad har jag sjalv gjort da? Valdigt lite med tanke pa hur relativt, med thailandska matt matt, rik jag ar, maste jag tyvarr saga.

For en 7-8 ar sedan kopte jag och frugan en massa bocker och annat skolmtrl till narmaste skolan har men det mottes av ett

"det hade varit battre om ni gett kontanter istallet" av skolans rektor sa dar kommer vi aldrig att hjalpa till igen. Vi gjorde senare

ocksa en insamling till en skola i Surin da en slakting jobbade dar och det var betydligt mer givande. Sedan vi valde att bygga hus

i frugans hemby har det dock inte blivit nagra fler sadana projekt, nu hjalper vi istallet slaktingar och grannar. De ar inte de mest

behovande men pa nagot egoistiskt satt kanns det battre att hjalpa till dar man ser resultatet och kanner tacksamheten an till ett

anonymt projekt for mer behovande. Istallet for att ge reda pengar sa anlitar vi slaktingar och vissa grannar for smajobb och betalar

dem nagot mer an "marknadspriset". Jag tycker det ar ett utmarkt satt da vi dels far hjalp (som vi forvisso kanske inte alltid behover)

och de far utratta ett jobb istallet for att be om pengar, vilket i langden inte kan vara sarskilt bra for sjalvkanslan. Da min brorsa inte

har nagra barn och min fru inte har nagra syskon sa ar var dotter i den nagot unika och trakiga situationen att hon varken har syskon

eller kusiner. Hon har dock tva sysslingar, tillika grannar, som vi dels hjalper med lite smasaker typ leksaker och tar med pa utflykter

men ocksa genom att varje manad satta in en liten summa pa en bankbok i barnens namn men min fru som "guardian", detta for att

frugans kusiner inte ska fa for sig att det ar deras pengar  ;) . Dessa pengar kan inte tas ut forran barnen ar 15 ar och tanken ar att

det da ska vara nog med pengar for fortsatt skolgang.

Som sagt var, i relation till hur mycket mindre skatt jag betalar har an jag skulle gjort i Sverige sa ger jag betydligt mycket mindre an

nagon av er i Sverige gor da ni, om an i vissa fall mot er vilja, skanker pengar till diverse valgorande andamal varje manad via

skattesedeln sa ovanstaende ar inte pa nagot satt ett framhavande av min givmildhet, snarare tvartom  ;)  

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Javisst Jive!

Det ær någonting man får bearbeta damen med dær hemma :great:

Men dom sagt, det finns mycket som man kan gøra. Førstår inte varfør det klagas på Magrood och Kim och sækert en del på mitt tænk också.

Magrood får væl hjælpa utifrån hennes møjligheter och vad hon anser vara riktigt i hennes fall.

Det samma gæller væl Kim. Vill han hjælpa grannbarnen så måste væl han få lov till det utan att bli idi*tførklarad.

Så øver till dagens visdoms ord:

-Generositet grundas ofta på att man vill lætta sitt dåliga samvete och ær dærmed en egoistisk handling :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

".men på något egoistiskt sätt känns det bättre att hjälpa till där man ser resultatet och känner tacksamhet än till ett anonymt projekt för mer behövande."

Incitamenten för hjälpinsatser är förvisso varierande.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag tycker Kim gjorde ett bra inlägg där (#17). Insiktsfullt och sunt.

Magrood, däremot, tycker jag är lite fel ute när hon tycker att vi skall sluta "gnälla" och "göra något" istället.

Magrood!

Om man nu byter ut ordet "gnälla" mot ordet "informera", så vill jag hävda att vi, som har fått lite insikt, gör det fattiga Thailand en större tjänst att peka på det sjuka i det thailändska samhället än att lägga locket på och hålla inne med vår kunskap.

Förstå, Magrood, att vi går de rikas och besuttnas ärenden genom att hålla inne med vår kritik och på så sätt försköna det thailändska samhället och systemet.

Ett sådant "lägga-locket-på-agerande" är till gagn för de korrupta och missgynnar de fattiga.

Den största insatsen vi kan göraär, att förmedla omvärlden vår nyanserade kunskap om Thailand och ge en rättvis bild - på gott och på ont.

De fattiga i Thailand behöver känna vårt och omvärldens stöd i sin egen kamp mot ett modernare och rättvisare Thailand.

Jag kan hålla med dig om att det kan uppfattas som att vara fel ute att säga till folk att sluta gnälla.

Av de åren jag varit med både på TT och MPR och de perioderna jag varit borta har jag försökt många olika sätt.

Då provar jag "informera/gnäll, men säg alternativet till det bättre också" - vi går till steg två nu. För steg ett har vi hamnat i flera år.

Det handlar inte om att sätta-locket-på na ka. Det handlar om att visa lite stake och hjärna, att visa att munnen är mindre än hjärna och inte tvärtom.

---

De fattiga i Thailand behöver känna vårt och omvärldens stöd i sin egen kamp mot ett modernare och rättvisare Thailand.

Faktum är att det nästan är bara jag och några thailändska tjejer till som läser här.

Hur når ni rika med er vänlighet målgruppen?

Följdfråga som jag ställde - om du går i linje att få de fattiga i Thailand "känna ditt och omvärldens stöd" hur gör du för att nå dem? Det är det steget jag vill komma till.

Som sagt så håller jag med om dina tankar och idéer i inlägget och hoppas att du lyckas göra lite av det.

Sen kan jag bara nämna kort att jag "inte" känner stöd från gnällspikar. Men däremot känner jag stöd från personer som deltagit i denna tråd med försök och idéer. Det är inte säkert att det som skrivs här kan förverkligas - men att bidrag med idé är också ett steg framåt.

---

Atom

Tack för informationen. Jag tycker det är bra idé.

Själv brukar jag också tänka som Kim och du gör - att hjälpa de närmaste först. Man brukar säga om man har en glödande kol i sin hand och en i handen på personen man bryr sig om/älskar ska man slänga den från sin egen hand först innan man hjälper den andra.

Sen när man råkar träffa på eller göra något bra för någon som inte uppskattar det. Ja, det är tråkigt. Men det positiva i det är att det blir lättare att gallra bort s.k. energitjuvar.

Idén om att anlita släktingar till en win-win grej är också jättebra. Det är samma idé som svenska familjer som anlitar barn till små saker. Det är inte saken man vill ha gjort utan "att lära barnet". Vill man förändra så kan man försöka ... Har man väl vilja så hittar man säkert något man kan göra som några av skribenterna här har nämnt.

---

Andredenruskige

Hur kunde du tolka att jag inte menade att ösa pengar till Thailand?

Är du en tankeläsare?  :lol:

Du har rätt i alla fall.

---

Teyo

Jag skrev i en annan tråd något som kunde vara svar till din bitterhet mot Thailand och thailändska folket.

Det är nog bättre att du läser där än att jag försöker återge samma text här igen.

Ett tips är att "stanna inte på en plats som du vantrivs för länge - du kommer att bli bittrare och bittrare".

Jag kan berätta för dig att jag jobbade på en ambassad en gång.

Efter typ en månad eller en och en halv upptäckte jag att jag blev bittrare och bittrare.

Jag blev sur på det lilla minsta.

Jag hittade bara fel hos andra.

Alla andra hade fel - det var bara jag som hade rätt.

Alla andra var sämre än jag, jag var bäst och vet bäst.

Jag var medveten att något fel och destruktivt höll på att utvecklas inom mig.

Till slut gick det till och med över till klienterna. Två av dem fick jättedåligt bemötande av mig.

Jag som ville att turisterna skulle få trevligt bemötande redan under visumprocessen.

"Trevlig resa" sa jag med ett leende även om ingen annan gjorde det.

Men när min frustration över den dåliga situationen gick över till klienter - där går gränsen!

Jag sa upp mig och hittade lycka på annan plats.

---

Kanske kan vara något för dig... att ta dig ifrån den destruktiva miljön som gör dig så arg och irriterad.

---

Kan också tillägga att jag såg ingen chans till förbättring när jag var där inne.

Men nu när jag står utanför har jag större möjlighet att förbättra och informera hur andra skulle kunna hjälpa till för en förbättring.

---

Vänliga hälsningar

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Quote

Andredenruskige

Hur kunde du tolka att jag inte menade att ösa pengar till Thailand?

Är du en tankeläsare?  :lol:

Du har rätt i alla fall.

Vänliga hälsningar

Magrood

Jag ær ingen tankelæsare, men jag har førstått att du har førstått att pengar bara hjælper før tilfællet t.ex en nødsituation.

Så jag antog att du hade ett helt vanligt sunt førnuft :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jerker jag har aldrig sett någon mäniska svält eller leva i nöd i Thailand därimot har jag sett mäniskor tigga.

Har inte varit i den djupaste delen av Isan men annars över allt och kan inte tänka mig att det är svält där.

Därimot ser jag mera glada mäniskor på landet även då de inte ser mig.

Vad beträffar mina svärföräldrar har de pengar att försörja mig så kan väl ge dig en poäng där Jerker .

Men även vi har släktingar där som går på droger och lever i missär pga av detta.

Men frugan säger att de har pengar att försörja sig och nu efter åtta år kan jag se att det fungera även för dem.  

Om Thailand skulle vilja ha det som i Sverige skulle detta kunnat genomföras omg men vem vill det?

Komunism är förbjudet enl Thailänsk Lag.

För att göra Thailand bättre och mera demokratiskt börja med säga ifrån ang Kungen.

Många år har han suttit där utan att reagera med bara mer och mer pengar.

Det fanns en som vågade utmana Kungen hur gick det för honom.

Phodee

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Jag tycker självklart att var och en ska göra vad dom vill och kan för att hjälpa andra.

Att många av oss vill ge något tillbaka till Thailand som betyder så mycket för oss är inte konstigt.

Att ge bort begagnade kläder, fotbollar, skor, böcker, leksaker m.m är utmärkt , och att få se glädjen hos mottagarna är värt besväret och ev. kostnader, t.o.m tullen på flygplatsen brukar vara hjälpsam vid införsel av gåvor.

Sedan är det väl så att en del inte vill ge något av olika skäl, men jag tror dom skulle ändra sig om dom provade en gång.

Jag är övertygad om att det lilla alla kan bidra med har betydelse, många bäckar små o.s.v.

Dom som inte har förmågan att känna med dom behövande är nog mest illa ute själva.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Magrood, vad tror du en person som klassas som "white monkey" i Thailand kan göra åt situationen? Absolut ingenting. Om man nu ens ville göra någonting åt situationen (allmänt) i Thailand så kan jag inte, det är näst in till omöjligt att få t. ex. medborgarskap i Thailand. Rösträtt och allt det där roliga med politik. Om man ens ville börja på låg nivå, typ kommunalpolitik... så skulle man vara tvungen som white monkey muta (fel sätt) tjänstemän för att t. ex. ändra saker som är åt helvete. En "simpel" sak som att rädda alla trafikoffer i Thailand.. idag får alla i princip sitt körkort i ett kelloggs paket... hur skulle jag som utlänning ens fantisera om att ändra detta? Det är inte endast att "fixa" korruptionen.. korruptionen är något mycket mer djupt i Thailand som inte kan "fixas" bara så där.

Aja, det finns skit i Sverige med, mycket av det också. Invandringspolitiken, som är helt misslyckad är något man skulle kunna riva upp och slänga i papperskorgen. Straffet för mord är ca. 10 år, 6 år för skattebrott. Ser ingen felet med årtalen? Hårdare straff och längre straff (inte samma sak) är vad Sverige behöver. Återfallsförbrytare (rån, våldtäkt, grov misshandel med mera våldsbrott)... tredje gången = livstid utan benådning i en 3x3 meter cell, 24h i den och ett mål mat om dagen låter som bra straff.

Jag kan hålla med dig om att min argumentation om "gör någonting eller håll käften" inte håller.

Jag är medveten om mina hårda ordval.

Jag står för det - för det är just så jag känner efter alla gnälltrådar och inlägg genom åren.

Jag antar att de flesta här har anknytning till Thailand.

Jag antar att den del har barn med thailändsk fru.

Det är inte för mycket att fråga om - nu är vi överens om att det finns saker som kan göras bättre - men hur kan vi/ni göra för att bidra till det bättre?

Som sagt - att konstatera är lättare än att åtstadskomma.

---

Man kan inte förändra världen, men om man vill kan man bidra till små förändringar.

---

Jag tror att även du kan göra små förändringar om du vill.

---

Jag kanske ta fel att du verkar bitter i ditt inlägg.

Men den uppfattning har jag fått efter att ha läst dina inlägg som skrivs på MPR i alla fall.

---

Ha det

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta ar en ganska spretande och forvirrad diskussion maste jag saga. Hogt och lagt blandas och resultatet blir ytterst magert.

Visst kan man alta Thailands relativa fattigdom och inkomstfordelning i en evighet. Vidare sa kan man ha manga olika synpunkter pa fordelningen av statliga medel. Man kan aven skicka en kanga till kungen och FN. osv. Dock ar allt detta i min mening relativt meningslost och leder knappast framat. Sarskillt som det i princip anvands som argument mot de som faktiskt forsoker gora nagot.

Som utlanning i Thailand med marginellt inflytande over de sfarer som de facto har inflytande (ekonomiskt, politiskt, rattsligt, religiost osv) over landets fortsatta utveckling tycker jag att det ar stralande att man diskuterar/analyserar vart faktiska handlingsutrymme. Det overgripande malet behover inte nonchaleras bara for att man inser sin begransning och fokuserar pa det man kan gora idag.

Visst kan man ifragasatta det hallbara i godtycklig och oftast kortsiktig valgorenhet och da bli frustrerad over att den thailandska staten inte tar sitt konstiutionella eller moraliska ansvar (samtidigt som man sitter pa sin ibland alltfor hoga hast). Dock kvarstar den verklighet som ar fylld av direkta behov som knappast har nagon nytta over att ett gang idealistiska turister/expats visar sitt missnoje pa ett forum alt. Bangkok Post's insandarsidor.

Jag tycker man skall uppmuntra alla former av initiativ som syftar till att bista sina medmanniskor. Visst finns det direkt egoistiska incitament for detta, men det saknar betydelse i sammanhanget.

Jag har all forstaelse for de som inriktar sig pa att hjalpa sin absoluta narhet. Det ar saval logiskt som praktiskt och bor val alltid vara ett fullgott alternativ. Dock blir det da lurigare med sjalva behovsanalysen. I varje kvarter finns det alltid nagon som har det samre an andra. En del gliringar kom mot div. hjalporganisationer och deras adminstrationskostnader. Jag tycker det finns en poang med att stodja manga av dessa. De bedriver inte bara direkt valgorenhet men ocksa direkt aktionsforskning och advocacy for sakfragan. De hjalper till att se till att den specifika fragan finns med pa den politiska dagordningen samt att de har tillgang till information som innebar att pengarna oftast hamnar dar de behovs mest och gor mest nytta. Dessutom har de allra flesta thailandska alternativen olika typer av "kontrakt" med de som far stod som dikterar kriterier och motprestationer. Dessa organisationer ar overlag bra och ar i behov att folk stodjer dem (inklusive deras overhead-kostnader).

Nar det tex. galler stod till utbildning av fattiga barn i Thailand finns det ett 20-tal storre organisationer med tillfredstallande renomme.

Jag tycker saval Kim som Atom presenterar balanserade och pragmatiska losningar som fungerar for dem - stralande.

Magrood,

Jag tror mig forsta vad du menar och ger dig gladeligen fullhjartat stod i din ambition. Dock kan man papeka att ibland kan det bli lite svarsmalt att acceptera vissa saker i Thailand - darav det s:k gnallet kanske. Nar man tex. diskuterar ratten till utbildning i Thailand ar det svart att halla sinnet kallt nar man vet att det knappast ar en fraga om resurser utan snarare om mentalitet och varderingar. Att som privatperson acceptera franvaron av statligt ansvar, individuella skolchefers girighet osv och darmed ga in och sjalv hjalpa individer kan ocksa ses som att man ger staten sitt tysta medgivande till radande policy (eller franvaro av desamma). Gnallet blir ett utlopp for frustration snarare an nagot annat.

Svenskar ar ofta varldsbast pa att gnalla (men, a andra sidan tycker vi ju att vi ar varldsbast pa det mesta). Dock tror jag att Thailand skulle ma bra av lite mera gnall. Inte bara sucka "olika falla odets lott" utan lite gammal hederlig socialaktivism.

Link to comment
Dela på andra sajter

Wille,håller med dig i mycket men min uppfattning är att någon måste börja någonstans för det skall hända något.Att som privatperson förändra hela Thailand är det nog ingen som tror men börjar man lokalt så kanske man kan så ett intresse hos befolkningen att själva kunna lyfta sin livssituation,de är ju enligt min uppfattning överlevnadskonstnärer,med det menar jag inte att det skall vara ensidiga allmosor man kan kanske byta tjänster och erfarenheter med varandra(arbetskraft behövs alltid)det tror jag alla skulle tjäna på.Och då kanske man inte ser de kronor som skickas som nödhjälp eller allmosor(om det känns bättre)  :wai: Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det blev en ganska konstig diskussion. Magrood kom med en trevlig idé och får sedan stå till svars för thailands alla tillkortakommanden. Frågan var väl mer vad vi kan göra på en individuell nivå och inte en revolution.

Själv så har jag praktiserat för en svensk biståndsorganisation i Kambodja och blev väl ganska bränd efter den upplevelsen. Något som jag däremot såg i Phnom Penh var en restaurang som hette Friends. Där arbetade föräldrarlösa ungdomar eller de som tidigare levde på gatan. De fick lära sig allt om att driva en restaurang samtidigt dom de även fick vanlig utbildning. Den formen av hjälp är för mig den bästa eftersom man kan se konkreta bevis omgående. Jag skulle själv vilja starta upp något liknande i Thailand i framtiden.

Fram tills dess erbjuder jag Thailand mina tjänster som kronprins. Jag tycker att det är väl det minsta jag kan göra efter allt roligt jag haft där och den nuvande killen verkar ju inte vara så poppis direkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente Te kl 10, kan man inte få det helt perfekt så är det inte lönt, tex get jag aldrig något till Rädda barnen eftersom de inte hjälper alla värdens barn.

[move]Perfektionisten Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, vad kan man som farang göra för att förbättra det man tycker är fel i Thailand?

Man kan ju försöka driva en verksamhet där (och då menar jag inte bar ;-), där man ger något bättre arbetsvillkor och lön än thailändska företagare. Men kanske framför allt, uppmuntrar kritik och förslag på förbättringar vad gäller verksamheten från den thailändska personalen. Om det faller väl ut, finns det ju möjlighet att thailändska företagare kopierar...

Själv har jag dock nog inte ork och entusiasm nog för att starta något i Thailand och stångas med byråkrati och korruption.

En annan intressant möjlighet är att det antagligen blir fler och fler thailändare som varit en längre tid i farangland, och som av olika skäl återvänder till Thailand. Dom har säkert tagit intryck av hur vissa saker sköts bättre i farangland, och är det någon som trovärdigt kan propagera för vissa förändringar så är det väl den kategorin. Vad farang säger tas säkert oftast med nypa salt...

Magrood kandidat i något kommande thailändskt val? Varför inte?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

...

En annan intressant möjlighet är att det antagligen blir fler och fler thailändare som varit en längre tid i farangland, och som av olika skäl återvänder till Thailand. Dom har säkert tagit intryck av hur vissa saker sköts bättre i farangland, och är det någon som trovärdigt kan propagera för vissa förändringar så är det väl den kategorin. Vad farang säger tas säkert oftast med nypa salt...

...

Detta var en intressant tanke. När jag läste geografi var rulltrappsteorin en viktig del av den modern teoribildningen. Tanken är att människor i områden med relativt låga inkomster flyttar till "högutvecklade" områden. Flyttning kan ske inom ett land som t.ex. från Blekinge till Stockholm eller utrikes som t.ex. från Finland till Stockholm. En hög andel av de som flyttar till ett område med högre inkomster återvänder hem. De kan stanna en kort period eller hela yrkeslivet. Syftet med flyttet är att skaffa kapital och "humankapital". De studerar och/eller lär sig ett yrke och "klättrar" därmed på "(välståndets)rulltrappa". Om de flyttar hem som pensionärer tar de med sig ett stort kapital (pension, bil, osv.) som kommer att vara till stor nytta för den lokala ekonomin. Om de flyttar hem som unga har de yrkeskompentens/utbildning som de kan utnyttja i den lokala ekonomin.

Som exempel kan nämnas att Finland under 1950-talet drabbades av mycket stora problem efter krigen. Cirka 1 miljon finländare har levt i Sverige. Nu har Finlands ekonomin hunnit ikapp den svenska och ny invandringen från Finland är mycket låg. En stor del av Finlands mycket snabba ekonomiska uppgång beror på de återvändande utvandrare som anlände med värdefullt kapital och erfarenheter från Sverige. Samma utveckling kan konstateras med vandringen av miljoner Irländare till och från främst Storbritannien. Numera hör Irland till de mest utvecklade länder och är självt ett stor invandringsland.

Thailändare har visserligen inte samma möjlighet till massutvandring som finländarna och irländarna hade men de som gör kan säkerligen göra en viss skillnad i Thailands moderniserings process.

Hälsning

Svarten

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Så sant!

Quote

Som exempel kan nämnas att Finland under 1950-talet drabbades av mycket stora problem efter krigen. Cirka 1 miljon finländare har levt i Sverige. Nu har Finlands ekonomin hunnit ikapp den svenska och ny invandringen från Finland är mycket låg. En stor del av Finlands mycket snabba ekonomiska uppgång beror på de återvändande utvandrare som anlände med värdefullt kapital och erfarenheter från Sverige. Samma utveckling kan konstateras med vandringen av miljoner Irländare till och från främst Storbritannien. Numera hör Irland till de mest utvecklade länder och är självt ett stor invandringsland.

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Numera hör Irland till de mest utvecklade länder och är självt ett stor invandringsland

Irland är ju definitivt rikt men utvecklade är de knappast eftersom så många fortfarande befinner sig på medeltiden, mentalt alltså :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite konstigt synsatt fran vissa att om man inte kan forandra hela landet sa ar det ingen ide att hjalpa till alls. Hur manga har pa forumet kan gora nagot som forandrar Sverige? Vad vi kan gora ar att rosta men min rost ar bara en av fem miljoner sa det ar egentligen ocksa meningslost. Jag kan ga med i ett politiskt parti men da jag inte varit aktiv i nagot ungdomsforbund sa kommer jag sakert inte sa pass hogt i hierarkin att jag far nagot inflytande. Daremot sa kan jag hjalpa till i det "lilla", bli ledare for ett ungdomslag, bli stodforalder for ett "problembarn" mm.

Har i Thailand kan jag forvisso inte rosta (men jag har allt ett antal proxiroster genom in-laws  :whistle: ). Men a andra sidan har jag en storre disponibel inkomst an jag skulle haft i Sverige. Ponera att jag ger 5,000 Baht i manaden till fem familjer, slaktingar och grannar, och de far, genom jobb och tjanster, 1,000 Baht var. I Sverige skulle de 200 kronorna varken gora till eller fran men har ar det en betydande skillnad. Dessa familjer tjanar mindre an 10,000 Baht/manad och minst 90% av inkomsten gar till "direkt livsnodvandiga utgifter". Mina 1,000 Baht alltsa mer an fordubblar de pengar de verkligen har att rora sig med. I min lilla varld ar det ganska betydande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker nog att man bör vara mycket försiktig då man funderar på att skänka bort saker, mottagaren rikserar att passiviseras och att hamna i bidragsfällan.

Nöden är uppfinningarnas moder.

[move]Onödige Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Quote

Tycker nog att man bör vara mycket försiktig då man funderar på att skänka bort saker, mottagaren rikserar att passiviseras och att hamna i bidragsfällan.

Nöden är uppfinningarnas moder.

[move]Onödige Arne[/move]

Exactemente!

Med bidragsgivarens död dör även bidragstagaren.

Just p.g.a detta hjälper det inte att ösa varken pengar eller saker. Hjälp till självhjälp är det bästa

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte lämnat tråden.

Kommer och läser då och då - men har själv inget mer att tillägga.

Vill tacka er skribenter som deltagit, läst, förstått och kommit med konkreta förslag.

Att lägga en del energi på annat.

Mvh

Magrood

- livet är underbart om man kan uppskatta småsaker i vardagen -

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...