Jump to content
IGNORERAD

Ägarbyte


smilet

Recommended Posts

Ska köpa en begagnad moppe Honda 110cc i Thailand.

Ska det skrivas några papper på ägarbytet ?

Smilet

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska köpa en begagnad moppe Honda 110cc i Thailand.

Ska det skrivas några papper på ägarbytet ?

Smilet

Hur kollar man att moppen är ok = inte stulen, att rätt ägare säljer detta objekt ?

Smilet

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

ja det ska skrivas in nytt namn i green book

Där du skriver in nya namnet vet om den är sulen eller inte

Vet inte vad stället heter, men man tar försäkringar å allt annat som rör ett fordon

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kollar man att moppen är ok = inte stulen, att rätt ägare säljer detta objekt ?

Smilet

Finns en bok (gröna boken) som tillhör alla fordon, finns inte den är moppen antingen belånad och tillhör utlångsföretaget eller i värsta fall stulen!

Sista sidan skall du kolla (få kollad) för där står aktuell ägare och de föregående (om det finns) skall ha avförts/strukits ur boken!

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

I boken står ägarens namn m.m. Även tidigare ägare står i den... Land and transp. office har papper som ska fyllas i. Dessa Papper samt boken tillbaka till LaT som sen för in nya ägaren i boken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns en bok (gröna boken) som tillhör alla fordon, finns inte den är moppen antingen belånad och tillhör utlångsföretaget eller i värsta fall stulen!

Sista sidan skall du kolla (få kollad) för där står aktuell ägare och de föregående (om det finns) skall ha avförts/strukits ur boken!

Baa, tack för snabbt svar med mycket info, men moppen är ganska ny (6mån).

Jag vet att reg skylten tar c:a 3-4 mån att få till ett nytt fordon, kommer den gröna boken samtidigt ?

Smilet

Link to comment
Dela på andra sajter

Baa, tack för snabbt svar med mycket info, men moppen är ganska ny (6mån).

Jag vet att reg skylten tar c:a 3-4 mån att få till ett nytt fordon, kommer den gröna boken samtidigt ?

Smilet

Nja, inte nödvändigtvis, den kan man få så snart moppen är betald och fått ett regnummer, själva skylten kan komma senare!

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Betalar man på avbis får man boken när det är betalt. Då får man gå till firman som håller i amorteringarna för att få skylt, försäkring skatt m.m.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så med andra ord... Har dom ingen bok ska dom inte ha pengar.. Då får du kolla var dom har finansieringen sen göra upp med dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man fått moppen försäkrad så kanske de har ansvaret för evetuella fel?

Gjorde det här hemma en gång när jag fyllde 15år och tog hand om en moppe som stått i en källare flera år.

Polisen ville ha den i tre månader men det sket jag i för jag var femton.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Betalar man på avbis får man boken när det är betalt. Då får man gå till firman som håller i amorteringarna för att få skylt, försäkring skatt m.m.

Helt rätt, men skylten får du då den är klar, och det blir den då alla papper är i ordning, du behöver nödvändigtvis inte ha betalt moppen för det, försäkringen betalar finansbolaget, och du till dom, detta för att garantera värdet om det skulle skita sig! Skatten däremot har jag för mig man ska fixa själv!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Finansbolaget ÄGER moppen tills det är betalt.. Ägaren betalar skatten..

Nja, min kära hustru "äger" en bil som"ägs" av ett finansbolag/bank eller nåt och när det var dax för skatteskrivning fick vi först hämta en färsk kopia på boken hos finansbanken och besiktiga skrället för att sedan åka och betala skatten själva, sådeså!

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bil ja men jag trodde vi pratade moppar/Mc :ahh:

Har köpt 2 st i byn som dom inte kunde betala.. Fick allt åka till Honda i Ubon och betala skatt å försäkring för den tid dom ej fixat det

Link to comment
Dela på andra sajter

Bil ja men jag trodde vi pratade moppar/Mc :ahh:

Har köpt 2 st i byn som dom inte kunde betala.. Fick allt åka till Honda i Ubon och betala skatt å försäkring för den tid dom ej fixat det

Just av den anledningen vill/gör finansbolaget den bedömningen att, försäkringen betalar dom för att säkra värdet, skatten får du pröjsa själv för påföljden då är att ge BIB (Boys in brown) sina sedvanliga 200 och det vill finansbolaget inte göra eftersom det är du som kör moppen/bilen!

Sedan är det en annan sak, har man inte papperen i ordning vägras man att erlägga skatt (alltså försäkring och bok, eller av finansbolaget stämplad kopia!) och på så sätt är det i princip körföbud (men nu är ju detta Thailand=200),

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaja jag fick betala skatten på Honda. återkomma efter 1 tim då låg märket där. 2 gånger med 2 olika moppar med 3 års mellanrum.

Kan ju vara så att dom säljer lite mera moppar än en bilhandlare så dom har moppekurir till LaT.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan jag vara ägare i mitt namn till en moppe eller bil i Thailand ?

Jag är inte gift med min flickvän (ännu).

Smilet

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan jag vara ägare i mitt namn till en moppe eller bil i Thailand ?

Jag är inte gift med min flickvän (ännu).

Smilet

Ja, om du köper den cash och har någon som kan vara garant för dig, typ svärfarsan!

Hur är det,bor ni Thailand, vilket visa?

Kan du inte prata med tjejen så hon ordnar in dig i husboken, då får du en egen (gul bok) och då kan du fixa det mesta rätt enkelt!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan jag vara ägare i mitt namn till en moppe eller bil i Thailand ?

Jag är inte gift med min flickvän (ännu).

Smilet

Du kan äga bil/MC i Thailand utan att vara gift med en thailändska. Men Du behöver papper på att Du bor i Thailand.

Lämpligtvis "Husbok" eller ett intyg från Immigration. (Själv har jag efter div bråk med myndigheterna ett intyg utfärdat av "borgmästaren" i Ayutthaya, men det var ett ytterst besvärligt sätt att få ett adressintyg.)

Vilket underlag Immigartion kräver för att utfärda detta intyg är, som alltid i Thailand, ytterst varierande. Skitenkelt i Phuket (Jag har intyg på att jag bor i Phuket också) och nästan omöjligt här i Ayutthaya.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, om du köper den cash och har någon som kan vara garant för dig, typ svärfarsan!

Hur är det,bor ni Thailand, vilket visa?

Kan du inte prata med tjejen så hon ordnar in dig i husboken, då får du en egen (gul bok) och då kan du fixa det mesta rätt enkelt!

Adress i Sverige, men inom snar framtid, förhoppningsvis Thailand.

$milet

Link to comment
Dela på andra sajter

Slanta av de cash då, och se till att det blir ditt namn och inte tjejens i boken, du måste se till att du har en adress i Thailand, d.v.s. någon som ger gerenti för att du finns på den adress du anger, i ditt fall är det väl tjejens vad jag kunnat utläsa. Se sedan till att ha ordentligt försäkrat och pröjsa skatten, skaffa Thaikörkort och därefter ge dig ut i trafiken med 3 ögon åt varje håll!

Lycka till.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan jag vara ägare i mitt namn till en moppe eller bil i Thailand ?

Jag är inte gift med min flickvän (ännu).

Smilet

Svar JA Du behöver bara visa passet och ett papper från IM som alla farnger som inte har husbok måste ha.

Bok och plåt till ny moppe tar 1 mån under tiden kör du på röd.

Köper du privat så skall du kolla säljaren leg samt kopia med hans namunderskrift på en kopia på densamma Klöm inte kolla att ram och motornummer stämmer, för BIg BIke gäller annat.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag sålde min Honda Phantom till en Engelsman! For till Si Sa Ket:s transportkontor & gjorde ägarbytet så hans namn kom in i boken! Inga problem förutom när de skulle leta efter motornumret så hittade de inte det! Jag åkte till Bigbike i stan, men han ringde sen & sa att en annan kille kom & hittade det direkt! Inga problem altså att handla eller ägarbyte bara papperna är iordning!

Vad jag hört så många Thaiare bryr sig inte om det är nån bok eller ej! Det är ju billigare utan! De tycker motorcykeln går lika bra utan som med :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...