Jump to content
IGNORERAD

Tips om Koh Samui efterfrågas


acarls

Recommended Posts

Vi åker till Koh Samui i November.

Tänkte fråga alla erfarna resenärer här på forumet, vad man inte får missa på ön.

Menar naturligtvis "barntillåtna" sevärdheter.

Vi reser med vår 1,5 årige son.

Link to comment
Dela på andra sajter

Seven o Seven

IMG_0688.jpg

Tycker att Samui är en pärla..Valet för många blir..Chaweng eller Lamai..

Själv stortrivs jag på Lamai.Lite lugnare,men allt man kan önska sig finns i närheten.

Bilden.Lamai Beach..

Link to comment
Dela på andra sajter

Seven o Seven

IMG_0674.jpg

Lamai Beach..40-50m från stranden finns ett bra hotell med namnet Lamai Inn 99.

Stortrivdes där...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för dom fina bilderna.

Var inte boendet jag frågade om utan sevärdheter alt. upplevelser på ön.

Vi ska bo på norra delen av ön.

Tror det heter "Big Buddha Beach"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Mr Lamai

Finns inte mkt att se eller uppleva på Samui. Lata sig på stranden(fast november kan det regna konstant i 3 veckor :o ) och äta samt dricka varierande drycker brukar turisterna göra och nöja sig med.

Ok visst kan ni rida elefanter,se orm,tiger eller krokodilshower,titta på big buddha statyn,besöka den mumifierade munken,besöka butterfly garden,hoppa bungyjump,ut och fiska "större lol" akvariefiskar baracuda ska det finnas gott om men nappar aldrig :laugh: golfa och tennis

Samui har blivit ett turist mecka men infrastruktur för ett turistställe finns inte på samui.Räkna inte med att sysselsätta dig o familjen för mycket.

Mvh Mr Lamai

Link to comment
Dela på andra sajter

Lata sig på stranden, låter alldeles utmärkt i mina öron.  :thumbsup:

Men vi är ju 2 till, så något av det du nämnde blir det säkert.

Men regn i 3 veckor låter ju inte så bra. :furious2:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för det Lars, men jag har redan kollat runt på alla  :icon_question: sådana sidor.

Finns ju en hel del om den ön, både på svenska och engelska.

Tänkte ju mer om det finns trevliga/intressanta ställen som det inte görs reklam för.

Som de som varit där kanske känner till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Yxkull

Många åker ju på en dagsutflykt till Angthong National Marine Park. Ska vara bra säger dom som har gjort det. Finns fortfarande en del firrar att titta på när man snorklar sägs det...

Annars är ju en lunch uppe vid Santiburis golfbanas klubbhus att rekommendera. Bästa utsikten på Samui ? Miljön runt omkring är fantastisk. Spelar du golf kan du ju passa på och spela denna bana som ska vara en av Thailands bästa och även svåraste. Ett handicap under 18 är väl vad man bör ha för att inte bli helt vansinnig ! Onsdagar är det Sporstday då är greenfeen "endast" 2700 B. Tror att även måndagar har blivit Sportsday med samma pris men där kan jag minnas fel. Normalt är greenfeen ca 4500 B. Samui är som andra säger mest sol och bad men i stort sätt allt finns numera att tillgå. Andra sevärdigheter är väl möjligtvis de två vattenfallen som finns på ön. Na Muang tror jag ett av dom heter där jag varit. Helt ok om det är rätt period man är där. Dvs: Ju mer regn ju mer spektakulärt och November är väl den mest regnrika perioden på ön. Men nuförtiden stämmer inte det riktigt. Det kan bli torrperioder lite närsomhelst och även regn under perioder det normalt inte ska regna. När jag var nere senast regnade det nästan konstant i 2 veckor, detta i Mars då det normalt inte ska regna alls så med lite tur kommer ni ha ok väder.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Seven o Seven

Skall lägga in bilder från Angthong National Marine

Tycker ju att Krabi-o-Phi Phi är strået vassare..

Link to comment
Dela på andra sajter

ANG...VÄDRET SÅ brukar DE ÖÖÖÖÖÖSA NER REGN DÅ!!!!(BODDE 4 ÅR PÅ GRANNÖN)...MEN HOPPAS NI FÅR BRA VÄDER!!!!! :thumbsup: ...annars e de ju bara att röra på sig!!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

ANG...VÄDRET SÅ brukar DE ÖÖÖÖÖÖSA NER REGN DÅ!!!!(BODDE 4 ÅR PÅ GRANNÖN)...MEN HOPPAS NI FÅR BRA VÄDER!!!!! :thumbsup: ...annars e de ju bara att röra på sig!!!!!

Ja man får väl hoppas på att det blir ovanligt fint väder då...  :)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Guest Falang

Quote

Vi åker till Koh Samui i November.

Tänkte fråga alla erfarna resenärer här på forumet, vad man inte får missa på ön.

Menar naturligtvis "barntillåtna" sevärdheter.

Vi reser med vår 1,5 årige son.

Finns många 'barntillåtna' sevärdheter på ön;

Crocodilefarm

Snakefarm

Paradise Park

Butterfly Garden

Tiger Zoo

Monkey Theatre

Flera fina vattenfall

Elefant ridning

Flera fina tempel

Vattenlekplats vid Choeng Mon Beach

m.m.

Tyvärr så kan November månad innebära en hel del regn, men mycket

har gått snett gällande väderleksrapporterna på sistone - så vem vet...

Trevlig semester!!!  :glasses:

Link to comment
Dela på andra sajter

Lägger till snorkling vid Koh Nangyuan där man kan se många papegojfiskar vid knädjupt vatten samt åka förbi Elephant Gate vid den södra delen av ön.

Smile and the world smiles with you

Fart and you stand alone

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

På Koh Samui trivs jag allra bäst i Lamai men tar gärna ett par turer i veckan till Chaweng. Vi brukar variera stränderna men våra "hemmastränder" är Lamai Beach och Silverbeach. Koh Samui är en "sola och bada och äta god mat och massor party ö" men det finns en hel del sevärdigheter i form av tempel och vattenfall osv, något som är riktigt roligt är att åka motorbike in på småväggar som leder upp i bergen och hitta trevliga utkiksplatser och titta på fin natur.

Att åka över till Koh Tao och Koh Pangan tar inga tider och kostar bara småpengar och det rekommenderar jag varmt! Jag som dyker lockas mest av dykningen kring Koh Tao!

Något jag verkligen kan rekommendera är Junge Club som ligger mellan Lamai och Chaweng, ett alldeles underbart litet resort högt upp bland bergen med utsikt ut över hela Chaweng med helt Ok mat och ett riktigt juste "hang around" ställe där man tar in ett par Regency med Soda och Cola och bara softar!

Vad det gäller mat så är jag lite fräck och rekommenderar min gode vän Patriks mat på Eldorado som ligger inne i Lamai på en av tvärgatorna som leder upp till ringroad (huvudvägen på Koh Samui). Där kan ni äta gedigen mat, riktigt fint kött med mastiga tunga såser och pizza mm mm MEN även Thaimaten är riktigt bra där. När man åker med små barn så känns det alltid säkert att veta att det finns hemmagjort potatismos och handrullade köttbullar och egen inlagd gurka! Av dom lätt 100-talet restauranger vi ätit på så är Eldorado en av dom allra bästa, personalen är kanon och Patrik själv är en genomgo kille som hjälper till med det mesta!

Nu är det ju inte som så att vi åker till Thailand för att äta Svensk mat utan vi äter riktig Thaimat dagligen men det är dock gott att äta Falang mat lite då och då ändå!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...