Jump to content
IGNORERAD

Boktråden


Magrood

Recommended Posts

Har precis läst Rattawut Lapcharoensaps ´Sightseeing´. Såg att Herr Chang redan tipsat om den.

Men boken är väl värd sina lovord. En mycket läsvärd och välskriven novellsamling om ett antal  människoöden

i Thailand vars vardag charter resenären sällan(oftast aldrig), kommer i kontakt med. Skriven med humor och värme

utan att det blir sötsliskigt. Kan verkligen rekommenderas. Finns både på svenska och thai.

Claes Holmström är en annan ung författare vars romaner jag roats mycket av trots den mörka underliggande tonen.

Speciellt då hans debut´Tredje stenen från solen´som är en av få lästa böcker jag återkommit till.

Finns ett underdog perspektiv som jag tilltalas av men den bjuder även på många gapflabb, i synnerhet om man

tillhör generation x och är en smula ironiskadad.

Håller med Tommy om Liftarens guide till galaxen. Om man ska ta sig igenom ett par hundra sidor som det ju oftast

är i en roman underlättar det om man får skratta på vägen och det får man sannerligen göra i den serien.

Sture Dahlström och Slas är andra roliga gubbar. Roliga käringar som skriver finns nog men kommer inte på någon just nu.

Annars väntar jag mig mycket av Btt:s 'Reflektioner från kokosnöten' som jag hoppas att bokförlagen kommer att flockas

kring den dagen den ev blir färdig...

"People are strange. They are constantly angered by trivial things, but on a major matter like totally wasting their lives,they hardly seem to notice." -  Charles Bukowski

 
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 42
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • ban99arne

    5

  • Magrood

    5

  • Herr Chang

    3

  • Tommy

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

hej

Boken "Tragic mountain" om den laotiska regimens folkmord på hmong folket är mycket läsvärd. en tankeställare för alla smygkommunister i detta land.

Ha det

Neil

Link to comment
Dela på andra sajter

Förvånande att ingen nämt böckerna om Bill Valentine och Ben Emerson av Mears, verklighetsbaserade och fyllda med en fatastiskt dialog.

[move]Bokmalen Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Förvånande att ingen nämt böckerna om Bill Valentine och Ben Emerson av Mears, verklighetsbaserade och fyllda med en fatastiskt dialog.

[move]Bokmalen Arne[/move]

Dom brukar jag varva med ett och annat pampigt epos om högvälborne Mr Walt Slade, och då och då även ett och annat reportage om de vådliga äventyren med Salasso och hans kompisar.

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe Arne,

Nu förvånar du mig faktiskt! Bill & Ben böckerna läste jag i tonåren... har säkert minst 50 pockets liggande i en låda någonstans.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Siddhartha, av Hermann Hesse

En klassiker och mycket stor bok i litet format.

Ifigenia av Sven Delblanc

Kanske min svenska favoritbok. En omskrivning av Illiaden.

Kafka on the shore, av Haruku Murakami

En maxad japansk version av catcher in the rye. Murakami är min favorit för tillfället och den enda författare som jag lästa alla böcker av (nästan).

Link to comment
Dela på andra sajter

hej igen

tycker ofta det är skönt med lite lättsmält litteratur när jag jobbar mycket och känner mig lite trött på kvällarna.

harry potter böckerna är då helt ok även om de riktar sig till en yngre målgrupp. kan vara bra att läsa med barn i lämplig ålder.

Alex Garlands Beach och Collin Piprells Bangkok Knights är lätta och sköna att drömma sig bort med under bistra vinterkvällar.

ha det

Neil

Link to comment
Dela på andra sajter

SightSeeing lyckades jag låna bland de första personerna.  :mdr:

Har lite extra kontakt på biblan.

---

Förra veckan var jag på biblan och frågade en vän där.

"Kan du rekommendera några böcker som man blir glad av?"

"Det finns inte" svarade han skämtsamt och försökte komma på något namn.

Han kom inte på något.

"Du får ha det som läxa" sa jag och gick.

---

Försökte på PocketShop

"Finns det någon bok som man blir glad av?"

"Hmmm, det finns tyvärr inte så många", svarade tjejen.

Aha - det var något nytt för mig.

Men hon lyckades rekommendera 2 böcker. Och jag tog båda två - he he he. Det verkar vara en bristvara.

---

Provade en bok av August Strindberg från hmm 1846 tror jag.

Ojjj - det var lite svårt.

Jag får vänta lite med lite äldre böcker.

---

En vän till med har hela samlingen av Mina drömmars stad - kan få låna av henne.

---

Men idag hittade jag en Lyckans hjul av samma författare som Små Citroner Gula...

Ganska lagom nivå för mig just nu ...

Efter en lång dag med tolkningar och översättningar känns det ganska skönt med lätta texter...

---

Jag ska skriva en lista av era rekommendationer na ka.

Natti natti

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Bäste Fru MaGroda, klart som korvspad att det finns en massa böcker som man blir glad av.

Tag tex en tjock bok som handlar om organisk kemi och slå upp några sidor betrakta lite kolväte-formler, då blir du genast glad över att du slipper lära dig den skiten.

[move]Oorganiske Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har tillgång till "Mina drömmars stad"-paketet så hugg som en kobra!

Suverän litteratur, mycket fakta om Fjollträsk, och en bra tråd genom hela middevitten. Läs - läs - läs.

Kan du tipsa om nåt snarlikt med Thailändska förtecken så är jag idel öra!

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

En kanonbra bok "Röde Orm" med Frans G bengtsson

En av sveriges roligaste bok som skrivits genom tiderna

Boken håller fortfarande fast den är över 60 år gammal ett måste o läsa

Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Fru Maggroda!

Vill du läsa något av Strindberg med en viss komisk underton, så läs Röda rummet, en suverän uppgörelse med det svenska byråkratiska systemet vid slutet av 1800 talet.

Eller den odödliga skärgårdsskildringen Hemsöborna med alla dess underbara karaktärer.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan tipsa om Miss Bangkok-memoirs of a Thai prositute.

'Sometimes, I feel like a turtle that is being grilled over hot charcoal. I am slowly dying. No matter what I do, no matter how much I try to escape, I cannot. I am powerless to change my destiny...'

'Sometimes I wonder was I born to be unfortunate; is this life my destiny? I pray to Buddha that this not be the case. My life seems to be that of a country girl who has spent her days escaping from a tiger, only to be eaten by a crocodile. Mine is an ever worsening tale with no end in sight. '

Never forget Sadako Sasaki.

Link to comment
Dela på andra sajter

I trygghetsnarkomanernas land : Sverige och det nationella paniksyndromet

av David Eberhard.

brukar rekommendera den till bekanta som oroar sig för allt, intressant och underhållande bok!

"Vårt överdrivna behov av trygghet och kontroll av alla möjliga och omöjliga faror gör oss i praktiken bara allt räddare och snart helt livsoförmögna. Psykiatrikern David Eberhard menar att det har gått så långt att själva staten drabbats av panikångest och ger mängder av tankeväckande och provocerande argument för sin teori. Vi förbjuder allt som kan tänkas vara farligt men blir som följd alltmer rädda och oförmögna att hantera krissituationer.

Precis som panikpatienten ser faror i allt som faktiskt kan vara farligt men sällan är det, har landet Sverige ett överdrivet behov av trygghet och kontroll när vi snarare behöver arbete, husrum och kärlek.

Paniksyndromet på individnivå leder ofta till total handlingsförlamning, och Eberhard menar att man faktiskt kan se de svenska myndigheternas bristande handlingskraft vid tsunamikatastrofen som ett uttryck för det nationella paniksyndromet. Han driver och prövar sin tes och drar fram mängder av exempel, alltifrån säkerhetsbälten och cykelhjälmar till curlingföräldrar och förbud mot djungelolja."

kolla in: http://svt.se/play?a=967269

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 14 år senare...

Denna bok var svår att lägga ifrån sig! Typ, äh, en sidan till!😁

 

 

DSC_0934.JPG

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...