Jump to content
IGNORERAD

Boktråden


Magrood

Recommended Posts

Kan vi ha en boktråd där vi skriver om och tipsa om böcker för olika smaker?

---

Har nyss avslutat en hemsk bok.

Den var så hemsk att jag var tvungen att hoppa över ett par kapitel. he he he

Det är en översatt bok från engelska till thailändska.

Mycket bra översättning.

Den engelska versionen heter "Social crimes".

---

Innan dess läste jag Snabba Cash.

Tolkläraren sa att den var bra för tolkar och vi hade boken hemma eftersom vi fick det som 70 års present så den första boken jag hoppade på efter provet var Snabba Cash.

Den var rätt så bra. Men vilken dålig svenska! Det var nog för att författaren vill ge "invandrasmaken". Men den blir till en nackdel för mig som behöver lära mig korrekt svenska.

Många slanguttryck var det i boken också - både nyttiga och för krångliga.

Tror inte jag ska läsa bok nummer 2 som heter Aldrig fucka upp.

Brukar inte tycka det är kul att läsa bok 2 eller 3.

---

Jag tänker passa på nu när jag har tid( ??? ) för skönlitteratur.

Tänker att varannan bok ska vara svensk och varannan thai.

---

Nu har jag läst hemska böcker och vill gärna byta till härliga varma romaner. Sådana som man blir glad av - för bebisens skull. Har ni några förslag?

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 42
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • ban99arne

    5

  • Magrood

    5

  • Herr Chang

    3

  • gubben4906

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Läste nyligen "Små citroner gula".

Inte i min smak, handlar om en tjej som vill bli nåt stort i restaurangbranschen.

Kanske nåt för tjejer i Karriären?

http://www.kanalen.o...rec.php?id=1332

Tror säkert Magrood kan bli glad av boken!

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente, en bok som alltid berikar mitt sinne är den läderinbundna plånboken, väldigt spännande och svår att lägga ifrån sig.

[move]Bokmalen Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Urkällan av Ayn Rand!  :wai:

Ur wikipedia:

Urkällan

Författare Ayn Rand

Originaltitel The Fountainhead

Originalspråk Engelska

Översättare Ylva Spångberg

Genre filosofisk roman

Förlag Bobbs Merrill

USA Penguin USA

Sverige Timbro

Utgivningsår 1943

Utgiven på svenska 2006

Antal sidor 752

704 (pocket)

Vikt 344 g

ISBN (pocket) Sverige 9175665840

0451191153

ISBN (inbunden) 9780451191151

Urkällan (engelska originalets titel: The Fountainhead) är en roman av Ayn Rand. Den utkom 1943. Tolv förlag hade då refuserat boken, innan The Bobbs-Merrill Company beslöt sig för att ge ut den. Boken fick negativ kritik av samtida recensenter, men rönte stor popularitet bland läsarna. Den filmatiserades 1949 under namnet Pionjären med Gary Cooper i huvudrollen.

Handlingen utspelar sig i USA - huvudsakligen i New York - under mellankrigstiden. Bokens huvudperson är arkitekten Howard Roark, som envisas med att rita nyskapande byggnader i en tid då andra arkitekter kopierar äldre stilar. Andra framträdande personer i boken är bland andra arkitekten Peter Keating, som till skillnad från Roark är mycket osjälvständig i sitt arbete, skribenten Ellsworth M Toohey, mediamogulen Gail Wynand och Dominique Francon, Roarks kärleksintresse.

Boken presenterar grundtanken för objektivismen, Rands filosofi, även om detta begrepp ännu inte var myntat då boken skrevs. I ett tal under en domstolsförhandling uttrycker Howard Roark, såväl som många andra karaktärer i boken, många av författarens egna tankar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Urkällan av Ayn Rand!  :wai:

Ur wikipedia:

Urkällan

Författare Ayn Rand

Originaltitel The Fountainhead

Originalspråk Engelska

Översättare Ylva Spångberg

Genre filosofisk roman

Förlag Bobbs Merrill

USA Penguin USA

Sverige Timbro

Utgivningsår 1943

Utgiven på svenska 2006

Antal sidor 752

704 (pocket)

Vikt 344 g

ISBN (pocket) Sverige 9175665840

0451191153

ISBN (inbunden) 9780451191151

Urkällan (engelska originalets titel: The Fountainhead) är en roman av Ayn Rand. Den utkom 1943. Tolv förlag hade då refuserat boken, innan The Bobbs-Merrill Company beslöt sig för att ge ut den. Boken fick negativ kritik av samtida recensenter, men rönte stor popularitet bland läsarna. Den filmatiserades 1949 under namnet Pionjären med Gary Cooper i huvudrollen.

Handlingen utspelar sig i USA - huvudsakligen i New York - under mellankrigstiden. Bokens huvudperson är arkitekten Howard Roark, som envisas med att rita nyskapande byggnader i en tid då andra arkitekter kopierar äldre stilar. Andra framträdande personer i boken är bland andra arkitekten Peter Keating, som till skillnad från Roark är mycket osjälvständig i sitt arbete, skribenten Ellsworth M Toohey, mediamogulen Gail Wynand och Dominique Francon, Roarks kärleksintresse.

Boken presenterar grundtanken för objektivismen, Rands filosofi, även om detta begrepp ännu inte var myntat då boken skrevs. I ett tal under en domstolsförhandling uttrycker Howard Roark, såväl som många andra karaktärer i boken, många av författarens egna tankar.

Är den bra?

Undrar Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Får väl ta och skaffa ett ex då!

MVH Tommy, vars favorit är "Liftarens guide till Galaxen", alla 5 delarna i triologin... :rofl:

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Gargamel

Dom här har jag läst den senaste veckan .

Bill Buford - Hett . Bra bok om en journalist som praktiserar hos mästerkockar .

Terri morrison - kiss, bow or shake hads : Om affärskultur i Asien

Mostrous Martchew - The silk road to riches: Om att göra affärer i Indien och kina .

Paul m handley - The king never smiles : Biografi om den thailändske kungen .

Cleo Odzer - patpong sister : om livet i patpong .

För övrigt så gillade jag inte snabba cash, tyckte att den var till gjord .

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Magrood,

Jag skulle varmt rekomendera,

Per Anders Fogelström, Mina drömmars stad och de 4 efterföljarna Barn av sin stad, Minns du den stad, I en förvandlad stad och Stad i världen

1960: Mina drömmars stad 1860-1880

1962: Barn av sin stad 1880-1900

1964: Minns du den stad 1900-1925

1966: I en förvandlad stad 1925-1945

1968: Stad i världen 1945-1968

Den här artikeln är hämtad från http://sv.wikipedia.C3%B6mmars_stad

Mina drömmars stad (1960) av Per Anders Fogelström är en roman som utspelar sig 1860 - 1880 på Södermalm i Stockholm. Den skildrar livet och vardagen bland Stockholms arbetare. Man får följa den unge inflyttade Henning genom livet, och i de följande böckerna i "Stadserien" även hans ättlingar under det kommande århundradet. Boken Mina drömmars stad följdes av Barn av sin stad (1962), Minns du den stad (1964), I en förvandlad stad (1966) och Stad i världen (1968).

Senare skrev Fogelström "Barnserien" som utspelar sig hundra år tidigare och i den sista boken i den serien; Vita bergens barn knyts serierna samman i och med att en del av de personer som är vuxna i boken Mina drömmars stad, skildras som barn och unga i Vita bergens barn.

Filmen Mina drömmars stad med Eddie Axberg i huvudrollen baseras på denna bok.

:morgon: gubben  :morgon:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Den boken som legat på mitt nattduksbord den senaste månaden är - Änvändarmanual Volta U6415. Ganska bra, fast lite torftigt språk men fint foto.

[move]Bokmalen Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för era tips.

Jag har för lite tåla mod för att klara av att läsa böcker som är tjockare än 400/500 sidor. he he he  :aww:

Men om den är riktigt riktigt bra klarar jag nog det.

Små Citroner Gula läste jag när jag studerade svenska. Lätt och passar bra för gravida faktiskt. Kanske en förklaring till varför du inte tyckte den var så där bra. :lol:

Det är ungefär den sorten jag är ute efter just nu.

Fast egentligen ligger mitt intresse just nu på deckare och mord och utredning - för att få juridiska begrepp och rättsväsendet i vardagssammanhang. Men jag tänker att vad jag konsumerar påverkar barnet... så...

Böcker om Sverige förr i tiden är också intressant.

Är språket svårt, Gubben?

---

Gargamel

Terri morrison - kiss, bow or shake hads : Om affärskultur i Asien

---en liknande bok fast för hela världen kikade jag lite för ett par veckor sen. Fast bara den thailändska och den svenska delen.

---

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Gubben,

Stadserien av Fogelström är riktigt bra.

Helt suverän om man har Stockholm som hemstad eller i alla fall har koll på stadsdelarna och hur det ser ut i dag.

Att rekommendera.  :great:

/jfk

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Gargamel

Mitch albom - Tisdagarna med morrie : En av mina favoriter , läser om den då och då när livet inte känns enkelt . En mycket vacker berättelse , som är sann .

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul...

Så många tips.

Jag får nog springa till biblan istället för bokhandeln. he he he Kommer inte att ha råd och plats för så många böcker.

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

"Böcker om Sverige förr i tiden är också intressant.

Är språket svårt, Gubben?"

Nä, tycker inte det, han skrev ju böckerna från 1960 och framåt. Skulle det vara svårt så får du helt enkelt ta och fråga oss "gamlingar" på forumet.  :wai: Kan vara lite svåra yrkestitlar som inte finns längre,

T.ex. "Sumprunkare", Nån på forumet som vet vad det var för yrke?

  :morgon: gubbed  :morgon:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, här kommer svaret vad en sumprunkare är/var för något:

Sumprunkare är en äldre yrkesbeteckning för en person som syresätter fisksumpar genom att skaka dem så att vattnet i dem byts ut. Rent praktiskt gick det till så att skärgårdsfiskare som seglat till en stad för att sälja sin fångst förvarade den i sumpar som var bundna under båtarna. Sumprunkarna fick sedan gå dit på nätterna och gunga båtarna fram och tillbaka för att friskt vatten skulle strömma i sumparna och hålla fångsten vid liv. Det var ett yrke med mycket lågt anseende, som nämns i bland annat boken Mina drömmars stad  

  :morgon: gubben  :morgon:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

OK, här kommer svaret vad en sumprunkare är/var för något:

Sumprunkare är en äldre yrkesbeteckning för en person som syresätter fisksumpar genom att skaka dem så att vattnet i dem byts ut. Rent praktiskt gick det till så att skärgårdsfiskare som seglat till en stad för att sälja sin fångst förvarade den i sumpar som var bundna under båtarna. Sumprunkarna fick sedan gå dit på nätterna och gunga båtarna fram och tillbaka för att friskt vatten skulle strömma i sumparna och hålla fångsten vid liv. Det var ett yrke med mycket lågt anseende, som nämns i bland annat boken Mina drömmars stad  

  :morgon: gubben  :morgon:

he he he...

Jag försökte gissa ordet av en gammal vana och fick sump+runkare...  :D:D:D

Och jag kom inte längre än då... :lol::lol::lol:

Det kommer att bli kul att läsa om Stockholm - när man lite då och då åker till Stockholm.

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

"fick sump+runkare...    "

Ordet "runka" betyder faktiskt "skaka", men numera har det väl sin användning i annat sammanhang. Fast du stöter på det ibland i "oomkullrunkelig".

Kanske det blev ett slangord utifrån den gamla juridiska omskrivningen för avbrutet samlag: "tröska inne och skaka ute"?

:wai:

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe,

Ja, då måste man ju bara nämna den thailändska motsvarigheten "chuck wow" som egentligen betyder att stå och dra i snöret på en flygande drake ;-)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag läse en svenskfinländsk tidning för en massa år sedan som hade en artikel om att det fanns intresse i Sverige för att anamma flextid på jobbet "vilket innebär att man runkar på arbetstiden".

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej usch... nu börjar jag skämmas över att ha förstört Magroods tråd.

Vi återgår till ämnet!

Vad gäller facklitteratur kan jag rekommendera Richard Dawkins: The Selfish Gene. Ger en mycket intressant insikt i hur Moder Natur agerar, dvs hur vi ofta styrs av våra gener utan att vi inser det.

För skönlitteratur... tja varför inte Rattawut Lapcharoensap: Sightseeing? En samling utmärkta noveller av en ung thailändsk man. Finns på svenska, ISBN 91-1-301403X.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Chang för återbördandet till verkligheten!

Ska beställa "ditt" bokförslag å det omedelbaraste.

Notera bara att mina böcker som kom 2006 nu kommer som pocket."Döden i skogen" som handlar om det svenska dödsstraffet och svenska avrättningar. Minns det att inget av detta framgår i historieböckerna i skolan. Man nämner 300 kvinnor som avrättades för häxeri. Under samma tid avrättades 900 män för tidelag! Fruktansvärd läsning på 300 sidor.

En annan bok av mig som kommer som pocket är "Järnspisar, hackekorv och tabberas" en bok om maten hos Astrid Lindgren där vår svenska mathistoria nagelfars i detalj och där det sura, söta, beska i maten faktiskt sammanbinder oss med det tidiga Thailändska köket. Jämför bara saigrog med våra svenska isterband.Likheten är slående.

Min senaste bok kom för några veckor sedan och är ett porträtt på Arne Ljungqvist "Dopingjägaren". Här berättar Ljungqvist om väldens dopinghistoria, sanningar om vad som legat bakom och vad som egentligen hände vid avslöjandena. Boken översätts nu till engelska, kinesiska och japanska. Franska upplagan kommer nästa år.

www.tabberaset.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente SweMage, låter fruktansvärt att di bestraffade en massa män för tidelag, lyckligtvis så är det ju numera helt lagligt.

[move]Djurvännen Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Quote

Exactemente SweMage, låter fruktansvärt att di bestraffade en massa män för tidelag, lyckligtvis så är det ju numera helt lagligt.

[move]Djurvännen Arne[/move]

Sura fruar kanske drev mænnen till tidelag, nu driver sura fruar mænnen till Thailand.

Sorry

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

De flesta kvinnor brukar uppskatta Marianne Fredrikssons romaner.

Ex Den som vandrar om natten

    Syndafloden

    Paradistrilogin: Kains bok, Evas bok, Noreas saga.

Hon skriver ofta ur ett kvinnligt perspekriv med betoning på skuld och kvinnan som den store försonaren, ofta i kamp med en mäktig och oförstående Gud.

Hennes språk är väldigt poetiskt och vackert.

Den som vandrar om natten kan jag varmt rekommendera.

Och tro mig, det har inget med några nattliga vandringar bland barer i Pattaya att göra.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...