Jump to content
IGNORERAD

Nyhet: Dömd till 7,5 års fängelse för lese majeste


MPR Nyheter

Recommended Posts

Hej

Delta kunde demokraterna och dom fick av vad jag kan förstå röster i alla regioner, sedan var det ju så att PT nästan var helt uteslutna att kampanja i dom statliga TV kanalerna och frågan är om inte det är ett större handikapp i ett val än att inte kunna (vilja, våga) resa runt i alla byar och kampanja?

Jag anser nog att Thailand inte är någon perfekt demokrati och att dom har saker att förbättra i på alla områden, men att det ändå är att anse att landets val speglar folkviljan och att landet är att anse som demokratiskt och valen som fria trots vissa brister, ett mycket större problem än kampanjandet och själva röstningen är militären och kungahusets helt odemokratiska inblandning tycker jag.

Som motfråga till dig kan jag ju fråga vad du tycker om att alla landets militärer på förläggningarna landet runt och deras familjer beordrades att rösta på Demokraterna av landets högsta General och att röstningen skulle ske på militärförläggningen och inte i hembyn under militär kontroll och övervakning?

Det finns störningar och pesoner, grupperingar m.m som försöker påverka val resultaten åt båda håll och det bästa vore om dessa kunde förmås att upphöra med detta och så blir det nog i framtiden, men än är det långt ifrån perfekt just nu, men jag tror ändå att valresultaten speglar folkviljan när skillnaderna blocken emellan är så stora.

Mvh isan Lover

Bra och balanserat inlägg. Håller med i det mesta men undrar om du kan ge lite expempel på kungahuset odemokratiska inblandning?

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 376
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    54

  • MaiChai

    29

  • janne_h

    24

  • Tallviking

    20

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover

Bra och balanserat inlägg. Håller med i det mesta men undrar om du kan ge lite expempel på kungahuset odemokratiska inblandning?

/ SatanG

Hej

Det är ju först och främst dom 19 militärkupperna där kungahuset och dom närstående oftast har ett finger med i spelet, av den enkla anledningen att det förmodligen inte är möjligt att genomföra och få stöd för dessa utan deras godkännande.

Sen har du ju som exempel påtryckningarna mot dom småpartier som tvingades byta till Apishits regering efter kuppen, där vitnade ju deras partiledare just om detta efter att den regeringen röstades bort av folket.

Sen när drottningen närvarde vid och betalde gula begravningar men struntade i röda dito så blev ju detta ännu mer tydligt.

Så det råder nog tyvär ingen tvekan om att kungahuset och dom närstående t.ex deras rådgivare med Prem i spetsen är väldigt aktiva i bakgrunden och inte tvekar att ta ställning mot dom partier som landets väljare gillar och röstar fram.

Detta var bara några exempel men det finns ju massor i ett historiskt perspektiv om man letar lite.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...