Jump to content
IGNORERAD

Bara Thai och Internationella körkort godkända i Thailand enligt info från polisen.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Hej

I samband med att en Australiensare greps med bl.a ett falskt körkort i Pattaya passade polisen på att varna alla utlänningar som kör i Thailand att endast Thailändska körkort och Internationella körkort som kan ufärdas för kortare perioder utomlands i hemlandet är godkända att köra med i Thailand.

Mvh Isan Lover

http://www.pattayaone.net/Pattaya-news/49648/australian-arrested-carrying-fake-driving-license-Pattaya-police-checkpoint/

Australian arrested for carrying fake driving license at Pattaya Police Checkpoint

24th February 2012

24_02_55_1_4-300x238.jpg

pattya city real estate property condos house sale rent buy jomtien Bangkok luxury hotel spa resort store gold silver

Five suspected drug dealers and an Australian man in possession of a fake driving license have been arrested by Banglamung Police. The five drug dealing suspects were caught in two separate drug suppression operations which also led to the seizure of 80 Yabba Tablets and 33.3g of Crystal Methamphetamine. Mr. Adrian Sunac aged 30 from Australia was caught at a Police Checkpoint and when asked to present a valid driving license, produced a license which appeared to be issued by the United Nations but is in fact a fake document. We would like to warn foreign drivers who reside in Pattaya that the only licenses which are acceptable under Thai Traffic Laws pertaining to foreign drivers are either Thai Driving Licenses or International Driving Licenses issued by your country of origin which can only be used on a short-term basis.

24_02_55_1-175x130.jpg 24_02_55_1_5-175x130.jpg

24_02_55_1_4-175x130.jpg 24_02_55_1_2-175x130.jpg

24_02_55_1_3-175x130.jpg 24_02_55_1_6-175x130.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 144
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    18

  • Tallviking

    8

  • Nypan

    8

  • Wangthong

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Vi blev stoppade i kväll på sukhumvit ca 10 km söder om na jomtien , konversationen var

Red stop ,green drive sa polisen sedan frågade han efter thai körkort

så polaren visa sitt thaikörkort sedan frågade han mig och jag visade mitt svenska

och jag drog till med att det var internationellt , då sa han good till polaren

och no good till mig och så fick vi köra vidare , ja det är Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Shorttime basis?Internationella som jag har är ettårigt,är det shorttime?

Svar ja! Det finns ettåriga och treåriga internationella körkort. Thailand godkänner bara det ettåriga.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 Månader finns väl åsså som jag fattat det

Nej!

Det finns enbart dessa två jag skrev.

Sedan är det lite olika vilket av dom som är godkända i olika länder.

Internationellt körkort

Internationellt körkort (IKK) fungerar som en översatt bilaga till ditt svenska körkort, vilket innebär att du alltid måste ha med dig ditt riktiga körkort. Internationellt körkort krävs inte när du kör inom EU/EES. Internationella körkort utfärdas inte av Transportstyrelsen, utan av andra organisationer. Priset för ett internationellt körkort är cirka 200 kronor.

Det finns i dag 2 typer av internationella körkort. Det ena (1949 års Genèvekonvention) har 1 års giltighetstid och det andra (1968 års Wienkonvention) har 3 års giltighetstid.

Organisationer som utfärdar internationella körkort

Ändrades av Stickan

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 Månader finns väl åsså som jag fattat det

Det är om du inte har körkort,,kan dock lösas på platsen mot c:a 300 till välvillig polisman

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är om du inte har körkort,,kan dock lösas på platsen mot c:a 300 till välvillig polisman

Dock så finns risken att polismannen har vaknat på fel sida eller har en fd fästmö som numera är gift med en farang. De komplikationer som i såfall kan tillstöta, är svåra att överblicka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Fråga: Hur funkar det om man som körkortslös person (svensk) i Sverige

väljer att ta ett körkort i Thailand och sedan även fixar ett Thailändskt Internationellt körkort i ex Bkk.

Kan man vid hemkomsten till Sverige då nyttja detta Thailändska Internationella körkort under 1 år i Sverige?

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Fråga: Hur funkar det om man som körkortslös person (svensk) i Sverige

väljer att ta ett körkort i Thailand och sedan även fixar ett Thailändskt Internationellt körkort i ex Bkk.

Kan man vid hemkomsten till Sverige då nyttja detta Thailändska Internationella körkort under 1 år i Sverige?

SN

Nej ett int körkort är inte ett körkort utan en översättning av ditt riktiga körkort

Link to comment
Dela på andra sajter

Fråga: Hur funkar det om man som körkortslös person (svensk) i Sverige

väljer att ta ett körkort i Thailand och sedan även fixar ett Thailändskt Internationellt körkort i ex Bkk.

Kan man vid hemkomsten till Sverige då nyttja detta Thailändska Internationella körkort under 1 år i Sverige?

SN

För att det skall gälla skall man inte ha varit folkbokförd i Sverige sedan mer än ett år. Så är man svensk så faller det på det.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fråga: Hur funkar det om man som körkortslös person (svensk) i Sverige

väljer att ta ett körkort i Thailand och sedan även fixar ett Thailändskt Internationellt körkort i ex Bkk.

Kan man vid hemkomsten till Sverige då nyttja detta Thailändska Internationella körkort under 1 år i Sverige?

SN

För att det skall gälla skall man inte ha varit folkbokförd i Sverige sedan mer än ett år. Så är man svensk så faller det på det.

Det thailändska körkortet kan du använda i Sverige utan att ta ett internationellt. Så det är bara onödigt med ett internationellt då. Sedan gäller de begränsningar som Mankan säger. Har du fått ditt körkort indraget i Sverige får du inte använda något annat körkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Chan2011

For er som ar frekvent i Thailand ar det valdigt latt att att fixa ett Thai korkort,kostar ett antal hundra bath,oversattning av Svenska korkortet,fixar konsulatet tex i Pattaya,lakarintyg,residens papper,gar bra med en hotell adress om sa skulle vara fallet,om man har oversattning av Svenska korkortet behovs ingen teori eller uppkorning,valdigt enkelt bara att knalla upp till korkorts enheten,ett annat stort plus ar att man gar pa Thai avgifter overallt plus allt strul med polisen

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan köra med ett thaikörkort i svedala om du är utskriven från Sverige och på besök

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Så shorttime är ett år,gäller det alla branscher? :crazy:

Inte enligt BTT , där är ett år lika med förlängd longtime och overstay i ett(mycket kostsamt)

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Här i Udon har de också blivit hårdare, har fått två böter på denna resa.

En bot på att mitt svenska körkort bara är på personbil och jag inte får köra "moppe" på det i Thailand - 200 baht.

En andra bot på att det inte är internationellt körkort utan bara vanligt svenskt - 200 baht.

Flera andra gånger har de bara tittat på mitt svenska körkort och släppt förbi mig utan problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är gött att få bidraga till polisens pensionskassa :wink:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är gött att få bidraga till polisens pensionskassa :wink:

Vad jag har förstått så är du en bra bidragsgivare :rotfl: :rotfl: :rotfl:

Mvh SWEDEMAN

Mvh SWEDEMAN

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej clas391 :)

Japp, ända tills om en olycka skulle inträffa, oavsett vems som felet är då STORA problem och mycket dyrt :wink:

Ha en bra dag!

:wai:

Internationellt SWE KK gäller enligt alla SWE organisationer som utfärdar dom där hemma i ETT ÅR, lite som Thailand, man tjänar bra på att utfärda dom.

MEN verkligheten är en annan, Thailand var med på Convensionen Troligen 1986 MEN skrev aldrig under avtalet så det äär den gamla som gäller OM det händer något.

Försäkringsbolagen kan och tillämpar dessa regler som säger att våra Int KK gäller bara 3 MÅN.

Polisen tror att det är på 1 år precis som ni själva och alla andra tror.

Vill Bara VARNA så ni vet om något händer.

Thai KK är enkelt att få om man har ett Int SWE att visa upp. 400 Tbh. 1 år sedan förlängs det nästa gång till 5 år.

Ha det bra kör försiktigt.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Internationellt SWE KK gäller enligt alla SWE organisationer som utfärdar dom där hemma i ETT ÅR, lite som Thailand, man tjänar bra på att utfärda dom.

MEN verkligheten är en annan, Thailand var med på Convensionen Troligen 1986 MEN skrev aldrig under avtalet så det äär den gamla som gäller OM det händer något.

Försäkringsbolagen kan och tillämpar dessa regler som säger att våra Int KK gäller bara 3 MÅN.

Polisen tror att det är på 1 år precis som ni själva och alla andra tror.

Vill Bara VARNA så ni vet om något händer.

Thai KK är enkelt att få om man har ett Int SWE att visa upp. 400 Tbh. 1 år sedan förlängs det nästa gång till 5 år.

Ha det bra kör försiktigt.

Hej

Vill bara inflika att det enligt Thailändsk lag inte ska vara så lätt att få ett Thailändskt körkort som du säger, enligt den information jag har fått ifrån en av cheferna på körkortsavdelningen i Nong Khai så ska man ha 1 års O-visa (absolut inte turistvisa), en fast adress (inte hotell eller liknande), vara inskriven i husboken som ska visas upp, på begäran kunna visa upp ett stämplat intyg ifrån amphue kontor om att man vistas varaktigt, alternativt vara anställd i Thailand en längre tid och då ha behov av körkort och då ska man kunna visa upp papper på detta (arbetsgivare, tidsomfattning), och enligt denne så är det absolut inte meningen att turister som besöker Thailand ska kunna få Thailändsa körkort utfärdade på felaktiga grunder och att det oftast är korruption som ligger bakom att det är möjligt.

Men jag vet att man kan få körkort utan att uppfylla kraven på visa ställen, speciellt om man betalar lite extra, men all dokumentation som ligger bakom körkortstillståndet sparas och arkiveras, så man kan nog inte utesluta att man kan bli av med körkort i framtiden som är utfärdade på felaktiga grunder ex.vis vid en intern kontroll, myndigheten är medvetna om att körkort ibland utfärdas mot betalning och man hoppas att det data system som infördes för några år sedan ska göra det svårare att fuska till sig körkort.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Är inne på mitt tredje Thai-körkort nu. (först ett-årigt,sen förnyat mitt 5-åriga)

När vi bytte bil senast var dom mycket noga med att skriva in mitt namn och körkortsnummer

i försäkringen. Enl. försäkringsagenten för att slippa problem vid en ev. olycka.

Nytt för mig.

Vi har Viriya som bolag. :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inflika att jag idag hämtat nya KK för såväl MC som bil, lite nyheter sedan senast.

Det behövs inte längre något intyg om att man lagligen befinner sig i lande som Migrationspolisen utfärdar OM man har husbok (gula boken), eljest skall detta intyg införskaffas och då vill det till att ha Visa i ordning, dock räcker det enligt den officer jag talade med dubble entry touristvisa, detta eftersom det är OLAGLIGT att framföra fordon om man stannar mer än 30 dagar på icke i Thailand utfärdat KK, såväl interantionella som nationella.

Ni behöver inte komma med inlägg om att detta är fel, för det är det inte, i varje fall inte i Udon och inte av den personal jag talade med på såväl Mig som transportministeriet!

Sedan kan det finnas lokala avvikelser och hanslagsdokument, men detta är dagen rapport från risbyn!

Baa, vitt slödder på vift!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...