Jump to content
IGNORERAD

Pix från Angkor Wat


Skibi

Recommended Posts

Quote

Kim,

ja, det handlade om storleken då ja... precis som jag redan visste... men i övrigt är det likadana gamla stenar på hög, alltså?

Bara att det tar längre tid att se alla stenar i Angkor Wat.  :crazy:

Angående religiösa byggnader i Pajala kontra Paris så haltar nog jämförelsen. Tillhörde knappast samma folk eller ens tidsepok.

Svarten,

knappast Thailand... eller Siam heller för den delen... utan det som fanns långt innan dess...  :he:

/jfk

Gamla stenar på hög stämmer och jag gissar med anledning av vad du skriver att du aldrig kommer att åka dit för att titta på dom. :)

Men kommentera dom negativt det orkar du otroligt nog så på något sätt berör dom gamla stenarna tydligen. ;)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 58
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Skibi

    22

  • LuckyPär

    6

  • พี่ตา

    5

  • gubben4906

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Om man är det minsta intresserad av gudasagorna och den sydostasiatiska kulturen är det ett måste att följa den i sten inhuggna historien, att det sedan tog lite för lång tid att färdigställa byggnadsverket Ankor Wat så att en konvertering från Hinduism till Buddism gjorde att detta storslagna byggnadsverk aldrig togs i bruk till det avsikten var, gör det hela ännu mer sagoomsusat. Stenhög som stenhög, njaa inte den här ialla fall.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kim,

Förmodligen åker jag aldrig till Angkor Wat om nu inget speciellt händer.

Definitivt är att det inte blir någon mer tripp till Phimai - trots att det ligger nästgårds från mig. Stenarna blir ju bara äldre.  :mdr:

Angående att jag orkar kommentera det kräver inte ens en kommentar.  :na:

/jfk

Link to comment
Dela på andra sajter

Angkor Wat är nu ett ställe man måste se på plats!

Mycket mäktigt ställe är det.

Kimmo är mycket impad av detta bygnadskomplex!  :wai:

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

En liten fråga ?+

Är inte en del bilder från Bayron och templet också tycker jag,, att bilderna med stora träden såg jag vid ett annat ställe än Ancor What.

Vad om än kommer ifrån så är hela stället helt fantastiskt, har själv 350-400 bilder därifrån sedan Januari då jag var där. Åk dit men ta tid på er Det är bara så fantastiskt.

Finns några bra barer där med, inte många men helt ok,  för ett par dagar. Brudar på rummen vill dom ibland att du betalar för men skit i det ta in bruden bara det gjorde jag och frågade efter ägaren nästa morgon vad han personal håller på med mot gästerna?? det visste han inte att dom hade extraknäck så han blev förbannad på sin natt portis.

Ett tips :

Om ni har lust så går det att flyga från Siamrip till  Hose Min  (Fan kan inte stava)    men ni förstår ändå.Åk bara INTE buss BKK Siam Reap mycket dålig vä så flyg den sträckan.Men buss Phon Phen till Siam Reap helt ok 5,5 tim

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Sixten_Dussin

Quote

Ett tips :

Om ni har lust så går det att flyga från Siamrip till  Hose Min   (Fan kan inte stava)     men ni förstår ändå.Åk bara INTE buss BKK Siam Reap mycket dålig vä så flyg den sträckan.Men buss Phon Phen till Siam Reap helt ok 5,5 tim

Håller med att komforten är bedrövlig från gränsen (Poi pet?) och vidare när man tar trippen från typ Kao san rd men om man som Kim tycker att det är äventyrligare och föredrar det så vill jag minnas att priset fr BKK i lyxig turistbuss till gränsen och vidare till Siam Reap med nåt som skulle kallas buss kostade ca 200 baht. På APS-kamerans tid.

Snåle Sixten, som troligtvis tar flyget nästa gång

PS. Minns att guiderna ville hämta en på moppe på mornarna och att det var halvsvårt att hyra loss en moppe och det blev ett jäkla liv morgon nr 2 när jag klev ut och kickade igång min egen. Vet inte om det är så nu.? Helt klart värt det. Tog mig ett par mil inåt en dag som bjöd på både spänning, sevärdheter, punktering(efter att gett en hel familj lift,träbenspappa, mamma, dotter med stor jäkla matta över axeln och jag. Började med träbenspappa så kom dom andra två med någon km´s mellanrum. Dottern va ju kvickast på fötterna :lol: ), sköna möten och minnen alltså. DS

Jai-yen

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kim,

ja, det handlade om storleken då ja... precis som jag redan visste... men i övrigt är det likadana gamla stenar på hög, alltså?

Bara att det tar längre tid att se alla stenar i Angkor Wat.  :crazy:

/jfk

Om man besökt Angkor Wat känns det väldigt verklighetsfrämmande att kalla det stenar på hög.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Wow...vilka bilder! :yipi:

Har missat den här tråden förut.lockar till ett besök.

Har aldrig varit dit...är det ett heldagsprojekt?

Bilderna värda + karma!  :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar bojs!!  :wai:

Lars60, du behöver flera dagar. Fint är det och värt resan!

Nypan, det är bilder med från olika tempel i Angkor området.

Quote

Har missat den här tråden förut.lockar till ett besök.

Har aldrig varit dit...är det ett heldagsprojekt?

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

พี่ตา

Besökte Angkor Wat i januari i år. Gjorde sammar resa som Kim från Koh Chang. Mycket för att jag ogillar paketresor, vill kunna påverka resan själv samtidigt som det blir lite mer av att "resa" och en upplevelse.

Gick smidigt, den enda lite dryga delen var bussen mella Chantaburi och Sakaeo som var en riktigt wan yen sloooowbus..Väl vid gränsen tog vi en taxi till Sieam Rep, finns massor att välja på och kostade 15 USD/skalle..  Bra guesthouse i Siem REp med cabeltv osv. 7 dollar.

Angkor Wat skall du ge minst 3 dagar. Området är gigantiskt och det kräver tid för att du skall hinna se samt inte behöva stressa runt.. Och ja,,det är en hel del sten. MEN, wow,,  så otroligt imponerande och magisk, kan inte låta bli att bli berörd och tagen av detta. Detta måste ses. Den som har sett Angkor Wat avfärdar det garanterat inte som en hög med sten.

Tips,  hyr en cykel och gör den stora Angkor Wat turen själv,(den som brukar vara dag 3 om du köper ett guidepaket). Lätt att hitta runt själv och de intressantaste platserna ligger lite utanför. Visst de berömda 5 tornen som syns på alla bilder från A.W är imponerande, men personligen tyckte jag det var

mest intressant det som låg runtomkring och som inte hunnit bli restaurerat.. Lätt att få lite Indiana Jones/upptäcksresande känsla när man vandrar runt i ruinerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanonskönt att hyra en cyckel och botanisera runt på området! Första dagen var jag där i gryningen och fick uppleva soluppgångan, ett fantastiskt skådespel med gryningsljuset! Trudde att det skulle vara nästan folktomt på morgonen, men det var massor av folk där. Det är bara några Km från centrum men jag hade inget lyse på hojen så färden fick gå på " Guds försyn" i mörkret.

Ett billigt och helt okej boende är Smily Gesthouse, 5 USd per natt 2007.

Det fins bra kartor för en billig peng och det var lätt att hitta.

Inträde till området för en dag USd 20, tredagarskort blir billigare per dag.

Det är ett oljebolag som rustade upp området och nu tar dom 70 % av intäkterna.

Ingvar

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill man se en liten del av "Angkor Wat", kan man besöka Phi Mai i Korat.

Det blir inte alls samma känsla som att besäka Angkor Wat men om inte tiden räcker till eller om man inte vill lämna Thailand.

En fråga till er som har spenderat 3 dagar i Angkor Wat,

Blir det inte lite tjatigt med dessa fascinerande stenbygnader efter en dag?

Hur som helst jag är avundsjuk på er som har haft möjligheten att få besöka detta världsarv!

Link to comment
Dela på andra sajter

พี่ตา

Quote

En fråga till er som har spenderat 3 dagar i Angkor Wat,

Blir det inte lite tjatigt med dessa fascinerande stenbygnader efter en dag?

Nej, är det korta svaret.

Första gången jag besökte Angkor Wat så spenderade jag bara en dag där. Tänkte att jag kunde hinna se allt på en dag samt att budgetskäl spelade in - varför köpa en 3 dagarsbiljett när man säkert skulle vara mätt på alla tempel redan efter första dagen...

Det blev en väldigt intensiv dag - upp innan 5 på morgonen för att hinna med att se soluppgången, sedan var det tempel på tempel för att hinna med så mkt som möjligt under dagen...fram på eftermiddagen började man känna sig mätt, men efter en tupplur så var det dags igen. Fanns fortfarande en hel del på listan och så fortsatte tills den obligatoriska solnedgången över samma tempel, klar kanske runt 7-8 på kvällen...  Ärligt talat så var man rätt så less då, hade fått en rejäl kulturhistorisk överdos. 

Det blev alldeles för intensivt: 10 min tempel sightseeing, transport till nästa, 10 min sightseeing,, osv. Omöjligt att ta till sig allt som man såg, man blev less.

2008 var jag tillbaka i Angkor Wat. Blev en tredagarsbiljet denna gång. Resan dit från Koh Chang hade tagit en och en halv dag så kändes som om man var tvungen att ge det lite mer tid.

Blev en sådan stor skillnad. Nu hade man tid och behövde inte stressa,, kunde ta allt i sin egen takt samtidigt som man kom utanför de mest besökta områdena. Hade också köpt bok och karta nu och kunde därmed följa med och läsa om det vi såg. Gjorde det hela så mycket mer intressant. Istället för att rusa från tempel till tempel som första gången då allt till slut bara blev till en grå massa i ett töcken.

Nu blev en av mina mest intressanta reseupplevelser. Så rekommenderar verkligen att ge det några dagar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Just nu show @ Angkor Wat!

http://www.angkorwatshow.com/

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

gubben Har en fråga angående Visum, jag åker ner i slutet av mars och kommer bara ha det Visumet jag får på flygplatsen i BKK, kan jag åka till Kambodja med det och komma in i Thailand igen om jag, säj är borta 3 till 4 dar?

  :wai: gubben  :wai:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Gubben,

Ja, så kan du göra. Men du får numera bara 15 dagars visum när du återvänder landvägen till Thailand (30 dagar om du kommer flygvägen). Fast det kanske räcker?

Det gäller numera att planera sina besök i grannländerna noggrannt.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Gubben,

Ja, så kan du göra. Men du får numera bara 15 dagars visum när du återvänder landvägen till Thailand (30 dagar om du kommer flygvägen). Fast det kanske räcker?

Det gäller numera att planera sina besök i grannländerna noggrannt.

Herr Chang har talat.

Tack för ditt svar, nu ska jag i och för sig åka hem igen den 27 april så det gör inget Visummässigt. Att jag frågar är att jag sen skolåldern har närt en dröm om att nån gång i livet få se Ankor Wat live.

  :wai: gubben  :wai:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag sen skolåldern har närt en dröm om att nån gång i livet få se Ankor Wat live.

Jag med gubben!

Fint som fan, vart resan.  :yes:

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag med gubben!

Fint som fan, vart resan.  :yes:

Mvh

Kimmo

Kimmo,

de 23000 THB=5221 SEK du betalade, vad fick du för det? För mig blir det väl 11500 THB=2610,50 SEK. Tycker det är dyrt.

  :wai: gubben  :wai:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja du gubben!  :wai:

Rubbet fran Koh Chang.  :whistle:

Taxi till Siam Reap T & R

Visum till Cambodja

2 hotel natter i Siam Reap med all mat, frukost, lunch & middag

Egen guide med bil

Intrade till Angkor Wat

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har precis läst tråden.spännande o intressant med Ankor Wat reser dit i 6 dagar via Phnom Pehn 29 januari (nästa torsdag) tar tacksamt emot tips på upplevelser o annan info som kan vara bra att ha i dess omgivning... :great:

Mvh

Lucky Pär

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Lucky Pär!

Quote

Tar tacksamt emot tips på upplevelser o annan info som kan vara bra att ha i dess omgivning... :great:

Du kan ringa till Sreng Bunthoeurn i Siem Reap. Han jobbar som guide och är jätte trävlig. Han snackar engelska och franska!

Sreng Bunthoeurn

Tel ( 855 ) 12 90 64 70

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Kimmo!

Jag försöker lära mig just nu så mycket som möjligt om kulturen historian mm.

Min fru lämnar jag kvar i Thailand några dagar.. :whistle:

Mvh

Lucky P

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra där Lucky Pär!  :D

Quote

Min fru lämnar jag kvar i Thailand några dagar.. :whistle:

Hon blir ju tröt på engång om hon ska vandra med dig i Angkor!  :yes:

Jag vet hur det funkar!  :crazy:

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...