Jump to content
IGNORERAD

Hunden människans bästa vän?


Guest borichiangmai

Recommended Posts

Hur kan man som hundägare ha svårt att fatta att det finns folk som är rädda för just eran hund ? När man fattar detta har man kommit ett steg längre i sitt hundägande.Alla känner inte eran hund och visa makt som en del gör genom att ha en frän hund det är för mig sinnessjukt

För gangsters med kamphundar så finns det en strikt logik.

Inget straff för detta vapen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 257
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • acdc

    25

  • janne_h

    24

  • Odin

    22

  • McTwist

    12

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Man borde även införa "körkort" för föräldrar då många verkar sakna baskunskaper i fostran, vilket skapar värstingar och raggare.

Utan körkort inget gökande!  

Ändrades av ban99arne
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur gör du om hunden vill tänja på gränser och provar sig fram men du är inte hemma utan jobbar? 

Man skall ALDRIG lämna en hund ensam, dom är flockdjur och behöver en ledare hela tiden! Titta bara utanför ICA och andra affärer, när ägaren (ledaren) kommer ut efter 5min, vad glada dom blir!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Man skall ALDRIG lämna en hund ensam, dom är flockdjur och behöver en ledare hela tiden! Titta bara utanför ICA och andra affärer, när ägaren (ledaren) kommer ut efter 5min, vad glada dom blir!

 

Varfdör vill du inte unna di små liven denna glädje!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste färre attacker med danskt hund förbud.De förbjuder vissa hund raser vilket är bra tycker jag

Link to comment
Dela på andra sajter

Man skall ALDRIG lämna en hund ensam, dom är flockdjur och behöver en ledare hela tiden! Titta bara utanför ICA och andra affärer, när ägaren (ledaren) kommer ut efter 5min, vad glada dom blir!

Varför hundägarna lämnar sina hundar ensamma då? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför hundägarna lämnar sina hundar ensamma då? 

Jo det e så här, dom jobbar dagligen och har ingen vän som kan ta hand om hunden! Men det finns hunddagis att gå till, en mycket bra ide! Voffff!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur gör du om hunden vill tänja på gränser och provar sig fram men du är inte hemma utan jobbar? 

Vad menar du med tänja på gränser? Går till barnens skola för att bita dom för att ha nånting att göra. :crazy:

Hundar bör inte vara ensamma mer än 4-6 timmar max. Klarar man inte det bör man inte skaffa sig hund.

Som jag skrivit flera gånger. Det är flera saker man bör uppfylla som ansvarsfull hundägare!

Och klarar man inte det så bör man inte skaffa sig hund. Men tyvärr så finns det fullt med folk med dåligt självförtroende som tror att bara för att dom skaffar sig en stor hund så går dom säkra på gatan. Sen smyger dessa människor runt hörnor. Och hunden blir extra vaksam och vaktig för att den ser att ägaren är så. Sen är det bara en tidsfråga innan det smäller.

Jag är ganska trött på att som ansvarig hundägare. Trots att jag inte har en utpräglad kamphunds ras. Så finns det andra idi*ter som köper schäfrar. Och ger hunden som så dåligt rykte.

Att det beror på hundarna som så. Bygger på ren okunskap från folk som inte förstår sig på hundars psyke.

 

Den som skaffar sig en hund har ansvar att lära sin hund att inte vakta. Men samtidigt vad som är ännu viktigare. Är att motionera hunden. Samt ge den den stimulans den behöver. En hund över huvud taget mår inte bra om den inte får detta. Samt samtidigt måste man se till att kunna själv vara så pass psykiskt stabil. Så att hunden ser mig som ledare. För gör den inte det så kan den göra mycket konstiga saker.

Så ursäkter från hundägare att min hund gör vanligtvis inte så här. Det köper jag inte utifrån att hunden biter utan orsak oprovocerat. Den kan mycket väl ta ut sin frustration på någon som den anser som svagare i flocken. Och då ligger barnen nära till hands.

Och att bedöma hundars farlighet utifrån tidningsartiklar. Det är mer än lovligt korkat. Då man inte kan veta bakomliggande fakta vad som utlöste det hela ö.h.t.

Man skall ha respekt för hundar. Och hundägare ska respektera att det finns folk som är hundrädda.

Men jag behöver knappast tala om att den sista idi*ten utan hjärna är inte född ännu.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad menar du med tänja på gränser? Går till barnens skola för att bita dom för att ha nånting att göra. :crazy:

Hundar bör inte vara ensamma mer än 4-6 timmar max. Klarar man inte det bör man inte skaffa sig hund.

Som jag skrivit flera gånger. Det är flera saker man bör uppfylla som ansvarsfull hundägare!

Och klarar man inte det så bör man inte skaffa sig hund. Men tyvärr så finns det fullt med folk med dåligt självförtroende som tror att bara för att dom skaffar sig en stor hund så går dom säkra på gatan. Sen smyger dessa människor runt hörnor. Och hunden blir extra vaksam och vaktig för att den ser att ägaren är så. Sen är det bara en tidsfråga innan det smäller.

Jag är ganska trött på att som ansvarig hundägare. Trots att jag inte har en utpräglad kamphunds ras. Så finns det andra idi*ter som köper schäfrar. Och ger hunden som så dåligt rykte.

Att det beror på hundarna som så. Bygger på ren okunskap från folk som inte förstår sig på hundars psyke.

 

Den som skaffar sig en hund har ansvar att lära sin hund att inte vakta. Men samtidigt vad som är ännu viktigare. Är att motionera hunden. Samt ge den den stimulans den behöver. En hund över huvud taget mår inte bra om den inte får detta. Samt samtidigt måste man se till att kunna själv vara så pass psykiskt stabil. Så att hunden ser mig som ledare. För gör den inte det så kan den göra mycket konstiga saker.

Så ursäkter från hundägare att min hund gör vanligtvis inte så här. Det köper jag inte utifrån att hunden biter utan orsak oprovocerat. Den kan mycket väl ta ut sin frustration på någon som den anser som svagare i flocken. Och då ligger barnen nära till hands.

Och att bedöma hundars farlighet utifrån tidningsartiklar. Det är mer än lovligt korkat. Då man inte kan veta bakomliggande fakta vad som utlöste det hela ö.h.t.

Man skall ha respekt för hundar. Och hundägare ska respektera att det finns folk som är hundrädda.

Men jag behöver knappast tala om att den sista idi*ten utan hjärna är inte född ännu.

 

Jag undrar om man verkligen klarar att uppfostra en hund om man inte klarar av uppfostra sitt barn?  

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar om man verkligen klarar att uppfostra en hund om man inte klarar av uppfostra sitt barn?

Mycket av det går hand i hand.

Både barn och hundar behöver en konsekvent uppfostran.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket av det går hand i hand.

Både barn och hundar behöver en konsekvent uppfostran.

Ja .

Eller som någon sa :

 

"Barn och hundar ska ha stryk jämt.

Har dom inte gjort något sattyg, så tänker dom"  :rotfl:

:ironi:   :ironi:   :ironi:

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Kerstin Malm filosofie doktor i etologi skriver

 

Jag tror inte på något rasförbud, då det helt enkelt inte är en framkomlig väg. Skälen är många till att det inte är en lämplig eller insiktsfull lösning. Vilken ras eller hundtyp det är fråga om, är bara en av många faktorer bakom ett aggressivt eller farligt beteende. Inte minst påverkar det vilka tidigare erfarenheter hunden har, hur den lever sitt liv och hur ägaren behandlar den.

Avslutning Farliga hundar

En förståelse för hunden som levande varelse och för vad den har hjälpt oss med i många år saknas. Likaså verkar ofta respekten för en hund och dess ägare saknas. Givetvis måste det respekteras om hundägaren säger att man inte ska gå fram till hunden. Det är ju hundägaren som blir helt ansvarig om något händer. Hundar som är rädda eller inte tycker om att okända människor kommer fram ska inte behöva utsättas för det. Det är hunden som riskerar att mista livet om den visar aggressivitet eller genom en olyckshändelse skadar eller skrämmer någon. Därmed inte sagt att det inte finns olämpliga och ansvarslösa hundägare, men attitydförändringen i samhället är både tydlig och skrämmande. Ur den kommer inget bra, utan här behövs en intensiv påverkan och ökad förståelse innan det är för sent.

 

http://graceblogg.wordpress.com/2013/02/21/farliga-hundar-eller-farligt-samhalle/

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Har hört många hundägare säga "så har han aldrig gjort förut" Så visst kan det hända oväntade saker ibland så man får försöka läsa situationerna så bra som möjligt

...och visst är det stor skillnad på olika raser! de så kallade kamphundarna är underbara individer men man måste gå händelserna förväg så att det inte händer något otrevligt, speciellt så att hunden ifråga inte skadar någon annan hund för konsekvenserna blir så mycket större än om det skulle gälla en "icke sk kamphund"

 

Just därför måste man som hundägare ta sitt ansvar att ha uppsyn över och bryta leken om eller när hunden blir alltför intensiv. Det anser jag vara en självklarhet oavsett om det handlar om en s.k. "kamphund" eller annan ras modell större/starkare.

 

Att som i vissa länder förbjuda vissa raser tror jag inte på. Vilka raser skall förbjudas och hur gör man med alla blandraser? Den stora majoriteten av ägarna till Pitbulls och Amstaff har betalat från 12.000:- och uppåt för sin renrasiga hund och det är inte där problemet ligger. Problemet finns bland alla de oseriösa blandraspeddlers, vars annonser man alltför ofta ser på Blocket, etc.. Jag blev själv tillfrågad av ett par när jag var ute med min hund om jag inte skulle vilja låta honom para sig med deras jättefina tik. Jag började fråga vad tiken var för ras, hur gammal hon var, om det fanns papper och stamtavla, osv... Fick en del svävande svar och avslutade diskussionen med att dels avråda dem från att ta valpar på tiken samt talade om att min hund är kastrerad. Det är såna oseriösa "uppfödare" som sedan säljer valparna till vem som helst, som starkt bidrar till att ge vissa raser ett dåligt rykte.

 

Det var någon som skrev att "kamphundar" saknar någon slags spärr och därför vägrar släppa taget. Nej, det saknas ingen spärr, däremot är exempelvis Pitbullterriern envis och tycker snarare att det är roligt när den får motstånd. Just därför ska man, vilket jag tidigare påpekat, inte uppmuntra till lekar som innehåller kamp, hur roligt hunden än tycker att det är, utan istället aktivera sin hund fysiskt på andra sätt. Att gå, springa, cykla eller åka inlines med sin hund. Har man tillgång till en sjö så är bad och simning andra utmärkta alternativ till motion om hunden tycker om vatten.

 

Ännu ett långt inlägg som svävade i väg i vanlig ordning när det gäller diskussionen om hundar i allmänhet och "kamphundar" i synnerhet.

 

Det enda som är säkert i frågan är att det alltid kommer finnas de som anser att vissa raser inte har något existensberättigande och andra som anser att dessa raser är de mest underbara hundar som finns.

 

Over & out //mctwist

 

Och glöm inte att Gnaget spelade 1-1 hemma på Nationalarenan mot Manchester United!

-Forza Gnaget-
   Östra Övre

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja .

Eller som någon sa :

 

"Barn och hundar ska ha stryk jämt.

Har dom inte gjort något sattyg, så tänker dom"  :rotfl:

:ironi:   :ironi:   :ironi:

 

Tror mig ha hört att även kärringar ingår.

 

Eller som det stod längst ner till vänster på omslaget till den tidiga utgåvan av Guns N' Roses  suveräna skiva "Lies, Lies, Lies": "Wife beating has been around for 10,000 years."

 

Och för de som inte förstår så ja, det är :ironi:

-Forza Gnaget-
   Östra Övre

Link to comment
Dela på andra sajter

Av de raser som är förbjudna i Danmark är det bara Ovcharkan som jag vet är farlig på riktigt och vid många tillfällen även vänt sig emot och attackerat ägaren. En sådan skulle jag vara klart skeptisk till.Resten av raserna anser jag vara fullt hanterbara. Antar att jag resonerar på samma sätt om Ovcharkan som många resonerar om min Pitbull. Vilken hycklare man visar sig vara :P

-Forza Gnaget-
   Östra Övre

Link to comment
Dela på andra sajter

Av de raser som är förbjudna i Danmark är det bara Ovcharkan som jag vet är farlig på riktigt och vid många tillfällen även vänt sig emot och attackerat ägaren. En sådan skulle jag vara klart skeptisk till.Resten av raserna anser jag vara fullt hanterbara. Antar att jag resonerar på samma sätt om Ovcharkan som många resonerar om min Pitbull. Vilken hycklare man visar sig vara :P

 

Ja ja, pitbulls är inte farliga.

Bara i Amerika.

 

In the 8-year period from 2005 to 2012, pit bulls killed 151 Americans

and accounted for 60% of the total recorded deaths (251).

 

Combined, pit bulls and rottweilers accounted for 73% of these deaths

 

Pit bulls make up less than 5% of the total U.S. dog population.

 

 

Släpp sargen.

Ändrades av Moritz
Link to comment
Dela på andra sajter

Ännu en självutnämnd expert på barn och hundar tydligen.

Utveckla dina tankar.

Va?

En till?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom igen släpp hundgallret det fattar väl alla att vissa hundraser gör ingen nytta i samhället.Dessa raser skall bort

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Hundskiva i Kina!

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Ännu en självutnämnd expert på barn och hundar tydligen.

Utveckla dina tankar.

Som du ser väl uppfostrade barn kan spåra ur så även hundar kan göra det.

En fel utsträckt hand en rörelse till en hund kan uppfattas av hund som hot och hund kan spåra ur och bita.

barn befinner sig på fel plats med fel plats med fel sällskap uppfattas också på ett sätt som gör att de spårat ur som din väluppfostrade dotter gjorde. 

Jag är ingen expert det är du inte heller. Men riktiga experter som föder hundar i 30-40 år vet bättre än jag och du.

Bevis på att du har misslyckat gav du själv bara att inse.

Du kan aldrig ha 100 % kontroll över hund har du det så är det bara i ditt fantasi.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...