Jump to content
IGNORERAD

Hunden människans bästa vän?


Guest borichiangmai

Recommended Posts

Mig.

 

Eller vill du ha läskiga bilder på folk som är misshandlade av hundar

eller barn som är dödade av kamphundar.

 

Det får du inte av mig.

Är du inte nöjd med påståendet så kan du försöka motbevisa det själv.

 

Edit:

Ångrade mig, hittade en bild som inte var så läskig

Vill du se värre saker får du googla på "killed by pitbull"

 

Jag orkar knappt att tänka på att det kunde varit mina eller dina barn på bilderna

 

 

attachicon.gifpitbull.jpg

 

2-year-old Amanda Hess had a pit bull latch onto her head with his mouth for 5 to 8 minutes.

The claw end of a hammer was used to open the dog's jaw to release her.

Amaya's scalp was missing, her right eye torn out of its socket, and her right ear was torn from the side of her head.

After 9 surgeries and 69 days of medically-induced coma, Amaya is facing years of reconstructive surgery.

Doctors estimate she'll have somewhere between 30 to 40 surgeries over her lifetime.

 

Så extremt tragiskt. Särskilt med tanke på att troligtvis hade inte detta behöva hända om det hade funnits en vuxen tillsammans med barnet och hunden. Jag tror att en bidragande anledning till att detta och flera liknande fall inträffat i USA är att man i USA oftast inte alls har samma syn på en hund och dess behov som vi har här i Sverige. Här är så gott som alla medvetna om att alla hundar, oavsett ras eller storlek, behöver stimulans och aktivitet. Såväl fysisk aktivitet som psykisk stimulans. Det räcker liksom inte att låta hunden springa lös på en liten bakgård, eller gå en promenad runt kvarteret. Att skaffa en krävande hund, med den felaktiga tron i huvudet, utgör en kombination som gjord för att en tragisk händelse skall inträffa. Men jag vet inte om man kan räkna med så mycket mer i ett land där man kan köpa hundar som sitter i små burar i skyltfönstren på djuraffärerna. 

 

Här hemma är det inte lika lätt att skaffa en APBT. Det är endast ett litet fåtal personer som föder upp APBT och dom skyltar inte med sin verksamhet just för att slippa bli överrösta av köpefrågor från kreti och pleti. Det finns väldigt få renrasiga Pitbulls i Sverige. De hundar som populärt kallas Pitbull eller Amstaff i media och på Blocket och andra köp- och säljsidor är till största del blandraser, oftast amstaffblandningar av olika slag som säljs utan papper och stamtavlor för några tusenlappar. Har du inte rätt kontakter så kommer du aldrig kunna köpa en renrasig Pitbull som är registrerad av ADBA eller UKC, de två organisationer som registrerar renrasiga Pitbulls. I Sverige finns max 500 renrasiga Pitbull, resten är amstaffblandningar av olika slag, s.k. "Shitbulls"

-Forza Gnaget-
   Östra Övre

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 257
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • acdc

    25

  • janne_h

    24

  • Odin

    22

  • McTwist

    12

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag hävdar att du har fel.

 

En hund är ett djur, en predator. Visst vi har tämjt dom i några tusen år, men faktum kvarstår det kan twista för dom åxå likväl som för oss.

Man kan oftast lita på dom, men historien visar att det inte alltid är så. Försök inte bortförklara eller svamla till nån harrang faktum kvarstår, ibland händer det.

 

Det verkar som att både du och Moritz duckar för min frågeställning. Vad skriver jag att olyckor med barn och hundar inte händer?

Vad Moritz skrev var att man borde förvänta sig av vilken hund som helst ATT som faktum det alltid kommer att ske en olycka förr eller senare. vilket jag ifrågasatte som ett generellt faktum.

Och är det som Moritz säger? Så skulle detta betyda att både mi din Mctwist hund statiskt som ett faktum. Nån gång i livet anfalla och skada ett barn.

Och där undrade jag vilken statistik han byggde detta på? Och påståendet är lika korkat som att säga att kör du bil så är det faktum att du kommer att krocka och skada dig svårt någon gång i livet.

Och jag kan knappast kan hålla med om det som Moritz skriver. Dock i dom flesta fall. Om vi inte har att göra med en sinnessjuk hund (även hundar precis som människor kan bli sinnesjuka och göra konstiga saker utan vidare).

Så händer absolut ingenting. Dock i dom flesta fall där olyckor med barn och hundar är inblandade generellt. Så har vi till 99,99% att göra med hundägare som utövar dålig ledarskap över sin hund. Och i vissa fall till och med lärt in att det är ok för hunden att vara farlig.

Och att lämna ett litet barn ensamt med en hund utan uppsikt faller ju på sin egen rimlighet. Då även barnet kan göra saker mot hunden som triggar konstiga saker.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan allt det där du klippt in från någon websida. Och jag hävdar ändå att jag inte är det minsta orolig när det är barn kring min hund. Trots det lämnar jag dom aldrig ensamma med hunden, för jag förnekar inte och har aldrig förnekat att det finns en risk. Och hur liten den än må vara så är den tillräckligt stor för att jag inte låter barn leka ensamma, på egen hand med min hund. Och jag skulle resonera och agera på exakt samma sätt oavsett vad det skulle vara för ras jag hade. Jag trodde att jag hade uttryckt mig tydligt på den punkten, men uppenbarligen inte tydligt nog för alla. Nu har jag skrivt samma sak för tredje eller fjärde gången. Om du fortfarande inte förstår att jag anser att man ej under några omständigheter skall låta barn leka ensamma med en hund, så kan jag bara beklaga. Vet inte hur det kan sägas tydligare. Och jag är inte mer orolig för att det är en Pitbull jag har, utan skulle inte lämna barn och hund utan uppsikt om jag hade en Labrador eller en Springer Spaniel eller någon annan hund som är större än vad som ryms i stureplanstjejernas små handväskor. 

 

Kan vi lämna frågan och gå vidare? Jag gör det iaf...

 

Tupplur på gång. Kanske skulle ta med Stridsmördarkamphunden ut och lägga oss på gräsmattan ett tag. Tror nog det. Ett extra plus för den planen är att då behöver jag inte ta med någon mat ut till honom. Alltid kommer det något litet barn eller någon annan hund förbi och då är ju matfrågan löst för min Stridsmördarkamphund.

-Forza Gnaget-
   Östra Övre

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan allt det där du klippt in från någon websida. Och jag hävdar ändå att jag inte är det minsta orolig när det är barn kring min hund. Trots det lämnar jag dom aldrig ensamma med hunden, för jag förnekar inte och har aldrig förnekat att det finns en risk. Och hur liten den än må vara så är den tillräckligt stor för att jag inte låter barn leka ensamma, på egen hand med min hund. Och jag skulle resonera och agera på exakt samma sätt oavsett vad det skulle vara för ras jag hade. Jag trodde att jag hade uttryckt mig tydligt på den punkten, men uppenbarligen inte tydligt nog för alla. Nu har jag skrivt samma sak för tredje eller fjärde gången. Om du fortfarande inte förstår att jag anser att man ej under några omständigheter skall låta barn leka ensamma med en hund, så kan jag bara beklaga. Vet inte hur det kan sägas tydligare. Och jag är inte mer orolig för att det är en Pitbull jag har, utan skulle inte lämna barn och hund utan uppsikt om jag hade en Labrador eller en Springer Spaniel eller någon annan hund som är större än vad som ryms i stureplanstjejernas små handväskor. 

 

Kan vi lämna frågan och gå vidare? Jag gör det iaf...

 

Tupplur på gång. Kanske skulle ta med Stridsmördarkamphunden ut och lägga oss på gräsmattan ett tag. Tror nog det. Ett extra plus för den planen är att då behöver jag inte ta med någon mat ut till honom. Alltid kommer det något litet barn eller någon annan hund förbi och då är ju matfrågan löst för min Stridsmördarkamphund.

 

Ja du.

Gå du vidare. Men var snäll och ta inte hunden med dig - du kan aldrig garantera att den inte sliter sig.

Du kan ju skriva ut bilden på tvååringen i färg och använda den i dina skämt om "Stridsmördarkamphundar"

 

Det är menings- och hopplöst att lagstifta om hundägarna så det finns bara en lösning: Förbjud de farliga hundraserna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar som att både du och Moritz duckar för min frågeställning. Vad skriver jag att olyckor med barn och hundar inte händer?

Vad Moritz skrev var att man borde förvänta sig av vilken hund som helst ATT som faktum det alltid kommer att ske en olycka förr eller senare. vilket jag ifrågasatte som ett generellt faktum.

Och är det som Moritz säger? Så skulle detta betyda att både mi din Mctwist hund statiskt som ett faktum. Nån gång i livet anfalla och skada ett barn.

Och där undrade jag vilken statistik han byggde detta på? Och påståendet är lika korkat som att säga att kör du bil så är det faktum att du kommer att krocka och skada dig svårt någon gång i livet.

Och jag kan knappast kan hålla med om det som Moritz skriver. Dock i dom flesta fall. Om vi inte har att göra med en sinnessjuk hund (även hundar precis som människor kan bli sinnesjuka och göra konstiga saker utan vidare).

Så händer absolut ingenting. Dock i dom flesta fall där olyckor med barn och hundar är inblandade generellt. Så har vi till 99,99% att göra med hundägare som utövar dålig ledarskap över sin hund. Och i vissa fall till och med lärt in att det är ok för hunden att vara farlig.

Och att lämna ett litet barn ensamt med en hund utan uppsikt faller ju på sin egen rimlighet. Då även barnet kan göra saker mot hunden som triggar konstiga saker.

 

Du älskar din hund, jag älskar mina. Punkt.

 

Men jag ser tendenser även hos min mest lugna å älskvärda hund som gör att min ståndpunkt är fast. 

Kanske har jag dåliga hundar med rasslig ``ledarstyrning´´ men faktum kvarstår en hund är en hund och ingen människa... Man kan inte ens lita på en annan människa.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske har jag dåliga hundar med rasslig ``ledarstyrning´´

 

Ingen annan känner din hund bättre än du själv.

Och i just ditt fall så säger jag pass vad gäller att kommentera om du har bra ledarstyrning eller inte?

Men det går inte att förklara bort statistiskt. Att i dom flesta fall där dylika olyckor har hänt. Så har vi att göra med en olämplig hundägare.

Häromveckan t.ex så var det en råttis i Skåne som högg ihjäl en papillon. Ägaren till råttisen hade släppt ut deras 7 åring att gå ut med hunden själv. 

Så den slet sig när den såg den andra hunden och högg så olyckligt att den lilla hunden vart så skadad att dom fick avliva den.

Jag skulle vilja påstå att det är allvarligt hål i huvet på den som släpper ut en 7åring själv med en så pass stor hund.

Och även en chihuahua kan bita olyckligt så att ett barn blir skadat. Om än inte lika hårt.

Jag vart själv anfallen av en dvärgpudel i ansiktet när jag var liten. Och historien kring detta var för att hunden blivit slagen med en pinne som valp. När han stod och väntade kopplad utanför konsum.

Många skaffar sig en "ball" hund. Utan ha en aning om vad som krävs för att en så stor hund ska må bra. Och får hunden t.ex inte motion som den ska och aktiveras. Då kan hunden bli frustrerad och t.ex göra utfall. För att hunden på grund av sin livs situation inte mår bra.

Och sen är olyckan framme och AB gör ett scoop för att sälja lösnummer.

Det borde nästan vara licens på att äga stor hund så att ägaren får genomgå en basic kurs vad som krävs för att få en stor hund att må bra innan man kan köpa sig en valp.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen annan känner din hund bättre än du själv.

Och i just ditt fall så säger jag pass vad gäller att kommentera om du har bra ledarstyrning eller inte?

Men det går inte att förklara bort statistiskt. Att i dom flesta fall där dylika olyckor har hänt. Så har vi att göra med en olämplig hundägare.

Häromveckan t.ex så var det en råttis i Skåne som högg ihjäl en papillon. Ägaren till råttisen hade släppt ut deras 7 åring att gå ut med hunden själv. 

Så den slet sig när den såg den andra hunden och högg så olyckligt att den lilla hunden vart så skadad att dom fick avliva den.

Jag skulle vilja påstå att det är allvarligt hål i huvet på den som släpper ut en 7åring själv med en så pass stor hund.

Och även en chihuahua kan bita olyckligt så att ett barn blir skadat. Om än inte lika hårt.

Jag vart själv anfallen av en dvärgpudel i ansiktet när jag var liten. Och historien kring detta var för att hunden blivit slagen med en pinne som valp. När han stod och väntade kopplad utanför konsum.

Många skaffar sig en "ball" hund. Utan ha en aning om vad som krävs för att en så stor hund ska må bra. Och får hunden t.ex inte motion som den ska och aktiveras. Då kan hunden bli frustrerad och t.ex göra utfall. För att hunden på grund av sin livs situation inte mår bra.

Och sen är olyckan framme och AB gör ett scoop för att sälja lösnummer.

Det borde nästan vara licens på att äga stor hund så att ägaren får genomgå en basic kurs vad som krävs för att få en stor hund att må bra innan man kan köpa sig en valp.

 

Ja men det är ju det jag säger, och det gäller inte bara stora hundar jag lovar dej. Skulle du försöka ``sära på mina hundar när dom slåss så har du inga, eller obrukbara händer...

 

Och oftast finns det bara fötterna kvar då, sparka isär dom eller låt dom bita ihjäl varandra...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja men det är ju det jag säger, och det gäller inte bara stora hundar jag lovar dej. Skulle du försöka ``sära på mina hundar när dom slåss så har du inga, eller obrukbara händer...

 

Och oftast finns det bara fötterna kvar då, sparka isär dom eller låt dom bita ihjäl varandra...

Ja då ligger vi ju inte långt från varandra. Då jag hävdar det bestämdaste att en frisk välmående hund under rätt förhållanden med en bra ägare. Så gör inte hunden utfall.

Så orsaken till olyckor är människan inte hundarna som knappast kan klandras för att dom blivit misskötta.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Har hört många hundägare säga "så har han aldrig gjort förut" Så visst kan det hända oväntade saker ibland så man får försöka läsa situationerna så bra som möjligt

...och visst är det stor skillnad på olika raser! de så kallade kamphundarna är underbara individer men man måste gå händelserna förväg så att det inte händer något otrevligt, speciellt så att hunden ifråga inte skadar någon annan hund för konsekvenserna blir så mycket större än om det skulle gälla en "icke sk kamphund"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ditt inlägg var så långt att jag klippt bort allt utom frågan.

 

Det går kanske att "bevisa" mera eller mindre med hjälp av hundpsykologer att "killerinstinkten är kvar".

och det går säkert på samma sätt att bevisa att chihuahuan är minst lika aggressiv.

 

Jag föredrar dock alla dagar i veckan att bli biten av en sådan framför en "family dog"

vars käka måste bändas isär med en hammare för att fria en tvååring.

 

När det gäller risken att barn ska skadas tycker jag inte att bevis ska behövas och tyckanden att bara man uppfostrar dom rätt är det ingen fara alls

är enbart ett försvar av  hundraser som enligt min uppfattning inte hör hemma i ett civiliserat samhälle.

 

Jag tycker man ska låta tvivlen komma oskyldiga människor till goda och är man ändå sugen efter en "rejäl" hund

kan man studera bilderna jag länkade till och ta sig en funderare till om man kan leva med den större risken

att det värsta som kan hända, händer.

.

Även om du säger dig aldrig lämna hund och barn ensamma med varandra så är det inget du kan garantera helt säkert.

Du kan inte alltid ha full koll på bägge.

 

Att du väljer utsätta dina barn för en potentiell fara eller risk, är ditt val - och ändå inte.

För du utsätter även andra för fara. En hund kan alltid slita sig.

 

 

Inget bevis förstås, men nedanstående tål att funderas på.

Vågar du gambla på att ditt barn i en uppretad pitbulls hjärna inte uppfattas som ett annat djur?

 

 

As compared to other breeds, Pit Bulls are generally quite aggressive towards other animals,

although the degree of aggression will vary from dog to dog.

Pit Bulls are naturally animal aggressive and it is therefore necessary for the Pit Bull owner

to take proper precautions in the housing, training, and socialization of the animal.

 

Pit Bulls also have a very strong prey drive.

Small animals such as birds, squirrels and cats are often viewed as "hunting" targets.

 

The young Pit Bull should be socialized from early on with many types of animals and other dogs.

Basic early obedience training is a must.

 

However, you cannot socialize or train away genetics.

 

Since most Pit Bulls are pre-disposed to animal aggression, socialization and training are simply tools of management.

A dog that has been raised properly will be easier to handle and control than a dog that has not been socialized or taught how to behave.

 

Animal aggression as it relates to the Pit Bull is a tricky thing.

 

Even dogs that have never manifested the trait may, at some point, fire up and engage in a fight with another dog

or suddenly begin to take a strong interest in small animals.

 

Most dogs of the breed will never start a fight, yet will not back down if challenged.

 

Hundexperten Fredrik Steens 6 tips om ­hunden är ­aggressiv

1. HÄLSOKOLL

Börja med att åka till veterinären för att utesluta att din hund beter sig konstigt på grund av att den är sjuk eller har ont någonstans. Men är hunden bara aggressiv vid hund­möten verkar det inte särskilt troligt att problemet handlar om hundens hälsa.

2. KOMMUNICERA

Många problem är symptom på att man inte kan kommunicera med sin hund. Det hjälper inte att rycka i kopplet, stampa i marken eller skrika när kommunikationen ­saknas. Se till att hunden tycker att det är kul att kommunicera med dig genom att vara lite ­rolig. Lek med hunden på promenaden i stället för att stirra på mobiltelefonen, till exempel. När hunden ser dig som en resurs kommer den att lyssna på dig i högre utsträckning.

3. AGERA TIDIGT

Ofta krävs morr eller skall för att hundägare ska tillrättavisa sin hund. Men då är hunden redan svår att nå. Så fort hunden visar tecken som att spänna sig och resa ragg ska du tillrättavisa den. När du får gensvar belönar du det. Tillrättavisningen och belöningen kan alltså komma innan själva hundmötet.

4. TILLRÄTTAVISA

När du säger åt din hund att den gör fel handlar det inte om att göra illa eller bestraffa utan bara att förmedla "kompis, nu gör vi så här i stället". Hur du gör detta beror på hur kontakten mellan dig och din hund ser ut. Men det sker med hjälp av fysisk kontakt och kroppsspråk. Det viktiga är att hunden svarar på tillrättavisningen.

5. BELÖNA HUNDEN

När hunden gör som du vill är det viktigt att belöna. Tillrättavisningen får hunden att sluta för stunden, men det är belöningen som får hunden att vilja göra samma sak igen. Det är så man upprätthåller det nya beteendet. Belöningen kan exempelvis vara godis, favoritleksaken eller en lek hunden tycker om.

6. HJÄLPMEDEL?

Visst finns det hjälpmedel som strypkoppel och nosgrimmor som används för att hantera aggressiva hundar. Men man ska komma ihåg att det bara är tillfälliga åtgärder och ingenting som löser problemet. Det är inte via kopplet hunden ska göra som du säger utan genom er kommunikation.

 

http://www.expressen.se/husdjur/experten-sa-hanterar-du-en-aggressiv-hund/

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig varit rädd för hundar... i Sverige.

Sedan jag har blivit biten oprovocerat av en löshund i Thailand och därefter många besök till doktorn...är jag mer avvaktande till hundar. Hunden är husses, mattes bäste vän.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sådant här är tråkigt när det händer.

Dagens Aftonbladet

Familjens hund bet ihjäl tvååring

Sydney. En tvåårig pojke blev så illa biten av familjens hund att han dog på ett sjukhus i New South Wales i Australien.

Tvååringen hade gått för att ta en glass och hunden följde efter. Vad som utlöste attacken är oklart men plötsligt högg hunden, som inte ska ha varit aggressiv tidigare, pojken i huvudet, sade polisen på måndagen.

Pojkens mormor försökte förgäves hjälpa pojken och först när hans mamma ingrep kunde pojken fritas. Men då hade han fått för svåra skallskador.

 

/Robban

It does not matter how slowly you go as long as you do not stop.

Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sådant här är tråkigt när det händer.

Dagens Aftonbladet Familjens hund bet ihjäl tvååring

Sydney. En tvåårig pojke blev så illa biten av familjens hund att han dog på ett sjukhus i New South Wales i Australien.

Tvååringen hade gått för att ta en glass och hunden följde efter. Vad som utlöste attacken är oklart men plötsligt högg hunden, som inte ska ha varit aggressiv tidigare, pojken i huvudet, sade polisen på måndagen.

Pojkens mormor försökte förgäves hjälpa pojken och först när hans mamma ingrep kunde pojken fritas. Men då hade han fått för svåra skallskador.

/Robban

Så är det.

Plötsligt biter hunden. Kanske imorgon, kanske aldrig.

Men det spelar en djävla roll den gången den biter om det är en pudel eller en kamphund som får spelet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så är det.

Plötsligt biter hunden. Kanske imorgon, kanske aldrig.

Men det spelar en djävla roll den gången den biter om det är en pudel eller en kamphund som får spelet.

 

Det spelar ganska stor roll.

Risken att det händer. Har någon i Världshistorien överhuvudtaget bitits ihjäl av en pudel?

 

Kamphundar har tendens att inte släppa taget. De saknar en viss psykisk spärr har jag förstått.

Ibland får käkarna bändas upp med en hammare för att få loss en tvååring som bilderna visar..

 

För att någon har såna hundar som sin hobby och anser att rätten till den hobbyn

står över risken att människor dödas eller skadas.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Så om du länkar till en artikel där 2 bilar krockat. Så är detta ett faktum för att ALLA bilar kommer att krocka. Eller om du länkar till en artikel där ett flygplan krockat så är det statistiskt vedertaget att ALLA hundar kommer att bita ett barn illa förr eller senare statistiskt sett?

Jag antar nu enligt samma retorik att du slutar att flyga. I.o.m att det finns en liten risk för att planet kan störta?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

ALLA som har hund oavsett ras borde gå i hundskola, precis som Rörmokarn säger!

Man bör kolla på Cesar Millan några gånger: inte röra hunden, inte se den i ögonen och hålla sig lugn! Har kollar i säkert 2 år på denna magiker och man lär sig en hel del om människor hela tiden! Hundar har infött hur man skall göra saker å ting, människor har det inte!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Så om du länkar till en artikel där 2 bilar krockat. Så är detta ett faktum för att ALLA bilar kommer att krocka. Eller om du länkar till en artikel där ett flygplan krockat så är det statistiskt vedertaget att ALLA hundar kommer att bita ett barn illa förr eller senare statistiskt sett?

Jag antar nu enligt samma retorik att du slutar att flyga. I.o.m att det finns en liten risk för att planet kan störta?

Alla hundar kan få spader alla bilar kan kroka. 

Det är tillfället och situationen som avgör om det händer eller inte och du kan aldrig förutsäga när och om det händer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla hundar kan få spader alla bilar kan kroka. 

Det är tillfället och situationen som avgör om det händer eller inte och du kan aldrig förutsäga när och om det händer.

 

Men genom att ha bra och tuff körkortsutbildning, årlig inspektion av bilarna, höga säkerhetskrav och bra vägar med hög säkerhet kan man minska antalet olyckor och effekterna av dom

 

Kanske obligatorisk hundägarskola med "körkort" och kanske till och med kontroller i någon form vore an idé ?

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med Janne.

Jag har haft schäferhundar i flera omgångar och hundar och hundförare måste utbildas.

Jag litar på min hund men hon är en STOR hund. Hon fäller lätt en man på 100kg.

Hon bryr sig inte om andra människor eller hundar om jag inte vill det, hon älskar att leka med vuxna och barn.

Men när man inte vill leka längre så är ett "NEJ" ett slut på leken. Något hon lärde sig som som liten valp.

Så det är tragiskt när det händer att någon skadas av en hund.

 

 

 

post-8360-0-93547300-1375686828_thumb.jp

It does not matter how slowly you go as long as you do not stop.

Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.

Link to comment
Dela på andra sajter

Resonemanget om att hunden har aldrig fel, det är bara ägarens fel är ganska tröttsamt när det ska dras till den extremen.

Med samma logik borde automatvapen få säljas i pressbyrån.

Om inte en ägare avfyrar dom så är dom ju ofarliga. Till och med ofarligare än en pudel.

Hur är det nu sigfried och Roy dom är inte igång längre va?

Link to comment
Dela på andra sajter

Resonemanget om att hunden har aldrig fel, det är bara ägarens fel är ganska tröttsamt när det ska dras till den extremen.

Med samma logik borde automatvapen få säljas i pressbyrån.

Om inte en ägare avfyrar dom så är dom ju ofarliga. Till och med ofarligare än en pudel.

Hur är det nu sigfried och Roy dom är inte igång längre va?

 

Och det är barnens fel om dom gör fel enligt dig då?

Som hundägare har man ansvar att hantera sin hund på ett ansvarsamt sätt. I detta ligger motionera hunden, ge den mat, aktivera hjärnan på hunden med pedagogiska övningar.

Tyvärr finns det många som inte bryr sig om det. Och är t.o.m förvånade över att en siberian Husky, collie,schäfer, labrador etc behöver motioneras och aktiveras. Sen när den gulliga lilla hunden som man köpt för att den bara likt en liten nallebjörn ska ligga och vara gullig. Blir frustrerad och gör saker den inte skulle göra annars. Så blir man förvånad. För så har han inte gjort förut.

Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Det borde vara lag på att alla som skaffade sig hund genomgick en kurs i hundägande innan dom skaffade sig den där lilla gulliga valpen som sen blir ett monster vid misskötsel.

Så kom inte och säg att det är hundens fel. Ägaren har ett ansvar att sköta sin hund rätt. Vilket bevisligen i många fall inte sker. Därav så händer det i vårat land att polisen tar ifrån vissa ägare,s sina hundar.

Såg att som exempel hundstallet tidigare i år fått in en hund, där ägaren klippt av öronen på hunden.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det en konstig logik att använda alla ggr det inte hänt som ett skäl att försvara

det som egentligen är en farlig hobby.

Farlig - inte bara för ägaren utan för alla som korsar hundens väg. Barn och vuxna.

 

Eller att använda exempel med bilar och flygplan och annat vi säger oss behöva.

Visst är även de farliga men vi väljer frivilligt och kollektivt att åka och leva med dom.

Kostnaderna för samhället att välja bort dom anses för stora i förhållande till riskerna.

 

Visst skulle man kunna träna upp andra hundar att vara livsfarligt aggressiva

men att inte förbjuda alla hundar är den avvägning vi gör mellan individens frihet och risken för andra.

 

Det är omöjligt att administrera och övervaka hundägare, men att minimera riskerna

för alla genom att helt enkelt förbjuda de värsta avarterna är enkelt och effektivt.

 

Kostnaderna är till att överse.

Ett antal vettiga hundägare och ett antal dårar drabbas men kan välja andra hundraser

som anses vara mindre farliga.

 

Hur kan man överhuvudtaget argumentera för saken efter att ha sett vad som kan hända med barn?

Varför är det så viktigt att kunna välja just dessa "vilddjur"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Och det är barnens fel om dom gör fel enligt dig då?

Som hundägare har man ansvar att hantera sin hund på ett ansvarsamt sätt. I detta ligger motionera hunden, ge den mat, aktivera hjärnan på hunden med pedagogiska övningar.

Tyvärr finns det många som inte bryr sig om det. Och är t.o.m förvånade över att en siberian Husky, collie,schäfer, labrador etc behöver motioneras och aktiveras. Sen när den gulliga lilla hunden som man köpt för att den bara likt en liten nallebjörn ska ligga och vara gullig. Blir frustrerad och gör saker den inte skulle göra annars. Så blir man förvånad. För så har han inte gjort förut.

Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Det borde vara lag på att alla som skaffade sig hund genomgick en kurs i hundägande innan dom skaffade sig den där lilla gulliga valpen som sen blir ett monster vid misskötsel.

Så kom inte och säg att det är hundens fel. Ägaren har ett ansvar att sköta sin hund rätt. Vilket bevisligen i många fall inte sker. Därav så händer det i vårat land att polisen tar ifrån vissa ägare,s sina hundar.

Såg att som exempel hundstallet tidigare i år fått in en hund, där ägaren klippt av öronen på hunden.

Hur gör du om hunden vill tänja på gränser och provar sig fram men du är inte hemma utan jobbar? 

Ändrades av Swift 4X4
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kan man som hundägare ha svårt att fatta att det finns folk som är rädda för just eran hund ? När man fattar detta har man kommit ett steg längre i sitt hundägande.Alla känner inte eran hund och visa makt som en del gör genom att ha en frän hund det är för mig sinnessjukt

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...