Jump to content
IGNORERAD

Thaitjejer som gör slut på nesligt vis


Neil

Recommended Posts

Hej

Håller med dig om det mesta i detta inlägg och då speciellt familjens betydelse och att tjejens föräldrar oftast behöver lite pengar, detta är nog den överlägset största anledningen till konflikter i ett Swe-Thai förhållande, många verkar ha oerhört svårt att förstå att det inte finns något socialt skyddsnät i Thailand och att det är barnens uppgift att ta hand om föräldrarna om inte förr så på ålderns höst.

Vi har ju besök just nu av frugans syster med familj ifrån Danmark och nu har hon skickat 5000 baht i månaden i ett år och det är vår tur att ta över ett år, och eftersom frugan studerar och har tagit tjänstledigt ifrån jobbet har hon nästan ingen inkomst alls, så vid frukost bordet frågade hon mig om vi kunde ta över som planerat (frugan sov fortfarande), jag svarade att naturligtvis gör vi det och att jag betalar detta året.

Hon blev glad och förklarade genast för morbrodern att jag var enkel att ha att göra med, jag förstår precis hur det fungerar i Thailand och vill tillhöra familjen och tycker att det är självklart att barnen hjälper sina föräldrar i Thailand, hon sa att hennes egen man säger att det inte är hans familj och att han inte betalar ett öre, vilket gör henne ledsen, jag och denne dansk är extremt olika, han har med sig 25 kg dansk mat till Thailand, han går inte ut på dagen för att det är för varmt, äter inte någon Thaimat, har AC i huset, kan i princip inte ett ord Thai eller Lao, han trivs inte i byn utan föredrar att bo på en lyxig resort på någon turistort, så det är inte undra på att släkten förundrat jämför oss båda.

Mvh Isan Lover

Jo jag vet att barnen ska hjälpa till att försörja föräldrarna, men det har jag aldrig märkt. Frugan har 2 söner på 20 och 24 år, dom har aldrig hjälpt till med en Satang :not_i: men det yngre sonen är förlåten för han går i bilmekskola :thumbsup:

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 231
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Neil

    18

  • Baa

    11

  • Hakuna matata

    10

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Avregistrerad clion

Money Money ingenting annat

Fan va ja gilar dig SC du skriver sanningen hela tiden Fan ja vill ha en DATE med dig säj bara tid å plats (västkusten hoppas jag )

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan va ja gilar dig SC du skriver sanningen hela tiden Fan ja vill ha en DATE med dig säj bara tid å plats (västkusten hoppas jag )

Sanningen för alla eller bara dig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Håller med dig om det mesta i detta inlägg och då speciellt familjens betydelse och att tjejens föräldrar oftast behöver lite pengar, detta är nog den överlägset största anledningen till konflikter i ett Swe-Thai förhållande, många verkar ha oerhört svårt att förstå att det inte finns något socialt skyddsnät i Thailand och att det är barnens uppgift att ta hand om föräldrarna om inte förr så på ålderns höst.

Vi har ju besök just nu av frugans syster med familj ifrån Danmark och nu har hon skickat 5000 baht i månaden i ett år och det är vår tur att ta över ett år, och eftersom frugan studerar och har tagit tjänstledigt ifrån jobbet har hon nästan ingen inkomst alls, så vid frukost bordet frågade systern mig om vi kunde ta över som planerat (frugan sov fortfarande), jag svarade att naturligtvis gör vi det och att jag betalar detta året.

Systern blev glad och förklarade genast för morbrodern att jag var enkel att ha att göra med, jag förstår precis hur det fungerar i Thailand och vill tillhöra familjen och tycker att det är självklart att barnen hjälper sina föräldrar i Thailand, hon sa att hennes egen man säger att det inte är hans familj och att han inte betalar ett öre, vilket gör henne ledsen, jag och denne dansk är extremt olika, han har med sig 25 kg dansk mat till Thailand, han går inte ut på dagen för att det är för varmt, äter inte någon Thaimat, har AC i huset, kan i princip inte ett ord Thai eller Lao, han trivs inte i byn utan föredrar att bo på en lyxig resort på någon turistort, så det är inte undra på att släkten förundrat jämför oss båda.

Mvh Isan Lover

Han har ju semester men håller med dig om underhållet,så mycket handlar det ju inte om.Själva har vi fått ta hand om frugans syskons barn oxå men i det fallet handlar det om spel och brännvin som prio 1.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla behöver hjälp,men det beror på hur stor denna hjälpen är.Blir det så att man behöver betala mer och mer till allt och alla,då kanske det inte handlar om.Någon hjälp utan istället rent jävla bondfångeri av våra ATM maskiner.Vi har ju fått allt gratis här i livet tror vissa.5000-10000 battingar kan jag anse vara normalt.För inte behöver väl jag anstränga mig om vi redan har en med ATM kort

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag vet att barnen ska hjälpa till att försörja föräldrarna, men det har jag aldrig märkt. Frugan har 2 söner på 20 och 24 år, dom har aldrig hjälpt till med en Satang :not_i: men det yngre sonen är förlåten för han går i bilmekskola :thumbsup:

Jag gav dig en karma så du är vid gott humör nu. jag utgår ifrån att du inte är thai med tanke på din avatar. Men ärligt talat, tror du att reglerna och traditionen och kulturen om att ta hand om föräldrar gäller när det finns en falang som partner? Då råder jag dig att tänka om, så du inte blir besviken.

Dessutom så verkar de flesta thaikillar ha någon typ av frisedel med allting här i livet. Många av dom pippar runt och super och har svårt att behålla ett jobb, medans focus verkar vara på döttrarna istället som skall vara de som skall ställa upp och ta hand om föräldrarna...

Uncen...

Ändrades av uncen
Link to comment
Dela på andra sajter

Att ta hand om sina föräldrar är väl allas skyldighet,nu är det ju så att alla tror att om de har en farang så finns det en uppsjö med pengar att ösa ur och de barn som är boende i Thailand(utflugna)tror då att det är farangen som ska stå för fiolerna ensam.Nu har ju inte alla möjlighet till detta men en tusenlapp(sek) klarar väl vi alla utan att för den skull gå under.(ett krogbesök)sen sjunker ju viljan från syskonen(i mitt fall)när de ser att farangen minsann kostar på sig,då kan han oxå hjälpa svärföräldrarna(själv)De har ju ofta familjer själv samt oftast dåligt betalda jobb så något större utrymme att hjälpa finns nog inte,även om de vill.Då finns tryggheten hos det barn som har en farang(förhoppningsvis)Ingen normalt funtad människa vill väl se sina föräldrar leva i misär så om man kan hjälpa så gör man det.Mvh Måne som hjälper

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Fan va ja gilar dig SC du skriver sanningen hela tiden

Fan ja vill ha en DATE med dig säj bara tid å plats (västkusten hoppas jag )

Ta det lite lugnt nu Clion, inte skrämma SC.

Tror nog att han vill träffa dig - men på en DATE. .. nja det vete sjutton . . . .???

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta det lite lugnt nu Clion, inte skrämma SC.

Tror nog att han vill träffa dig - men på en DATE. .. nja det vete sjutton . . . . ???

clion visar sidor som jag inte visste fanns :crazy:(hos honom)

Ändrades av måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gav dig en karma så du är vid gott humör nu. jag utgår ifrån att du inte är thai med tanke på din avatar. Men ärligt talat, tror du att reglerna och traditionen och kulturen om att ta hand om föräldrar gäller när det finns en falang som partner? Då råder jag dig att tänka om, så du inte blir besviken.

Dessutom så verkar de flesta thaikillar ha någon typ av frisedel med allting här i livet. Många av dom pippar runt och super och har svårt att behålla ett jobb, medans focus verkar vara på döttrarna istället som skall vara de som skall ställa upp och ta hand om föräldrarna...

Uncen...

Jag är för det mesta på gott humör och känner till "regelverket" i Thailand, efter att ha varit gift med Thai i drygt 12 år och första resan begav sig för knappt 24 år sedan så har jag ju snappat upp lite grann. ???:rolleyes:

Jag är inte frikostig mot den lata 24-åriga sonen som har som du uttrycker det frisedel, han får den ansenliga summan av 10 Baht per dag :14::ahh:.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

clion visar sidor som jag inte visste fanns :crazy:(hos honom)

det är dom finaste stunderna på forumet när folk kan finna varandra

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

clion visar sidor som jag inte visste fanns :crazy:(hos honom)

Får mig osökt att tänka på melodifestivalsdeltagaren Andreas Lundstedt

som i år åkte ut i första omgången. Rösten höll visst inte.

När han lite tårögd och besviken efter utröstningen blev intervjuad av Josefin Crafoord

skyllde han på följande "- Jag hade fått lite bajs i halsen" . . . :ahh:

Inte ens pladdermajan Crafoord kunde då komma på något ytterligare att säga . . .

post-5068-0-91490300-1329125139.jpg

post-5068-0-91490300-1329125139.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi hjälper dottern som studerar med hyra, mat och fickpengar. Och om det krisar sig för någon annan i familjen så brukar vi hjälpa till där också om vi kan. Men jag har en svägerska som har ett bra jobb i Bangkok som lärare, med många olika förmåner tex för sjukvård. Hon hjälper till lika mycket som vi gör.

Det här är mitt andra förhållande med en Thai tjej och jag tycker att ingen av dom har försökt tömma mitt bankkonto på pengar. (Fast jag är ganska bra på det själv :crazy: ) Skillnaden ,mellan dessa två förhållanden är att min första Thaitjej var så otroligt fattig och hon var i stort sätt ensam om att dra in pengar (i baren) till hennes mor, två söner och systrar och bröder. Så där var det någonting som hade med pengar att göra så fort telefonen ringde, vilket jag förstår. Man vänder ju sig dit man kan tänkas få hjälp när man har det svårt.

I det förhållande jag har nu så är familjen mer driftiga med utbildningar,företag och bättre betalda jobb. Så fler kan rycka in när det behövs. vilket känns skönt för mig .

Link to comment
Dela på andra sajter

Får mig osökt att tänka på melodifestivalsdeltagaren Andreas Lundstedt

som i år åkte ut i första omgången. Rösten höll visst inte.

När han lite tårögd och besviken efter utröstningen blev intervjuad av Josefin Crafoord

skyllde han på följande "- Jag hade fått lite bajs i halsen" . . . :ahh:

Inte ens pladdermajan Crafoord kunde då komma på något ytterligare att säga . . .

post-5068-0-91490300-1329125139.jpg

får mig osökt att tänka på röda tråden med pekka heino.

Link to comment
Dela på andra sajter

Får mig osökt att tänka på melodifestivalsdeltagaren Andreas Lundstedt

som i år åkte ut i första omgången. Rösten höll visst inte.

När han lite tårögd och besviken efter utröstningen blev intervjuad av Josefin Crafoord

skyllde han på följande "- Jag hade fått lite bajs i halsen" . . . :ahh:

Inte ens pladdermajan Crafoord kunde då komma på något ytterligare att säga . . .

post-5068-0-91490300-1329125139.jpg

Hon förstår nog inte skånska :crazy:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Som tummregel kan man ha följande:

När det gäller thaidamer som aktivt söker sig en farangpartner

så är det oftast av någon specifik orsak - och då inte sällan en ekonomisk sådan.

Låter sig då farangen bli "uppraggad", så bör han också ha klart för sig att det inte

var "kärlek vid första ögonkastet" som fick henne så intresserad av just honom.

Om du däremot lyckas få någon thaidam intresserad av dig genom enträget

uppvaktande eller via annat "normalt" umgänge där gemensamma intressen möts

så är ju också chansen stor att hon kommer att välja dig utifrån "äkta" kärlek.

Och den kärleken brukar då oftast bestå.

Både rätt och riktigt. Jag har ofta undrat vad man kan ha för "gemensamma intressen" med en kvinna som man träffat i valfri bar för att snarast möjligt ingå giftermål med, helst a´la thaistyle uppe i hembyn. Inte sällan åtföljs det av ihärdigt knegande i Sverige, varpå en större del av lönen skickas ner till makan i Thailand, som i många fall redan har en thaiman kuttrandes under täcket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Både rätt och riktigt. Jag har ofta undrat vad man kan ha för "gemensamma intressen" med en kvinna som man träffat i valfri bar för att snarast möjligt ingå giftermål med, helst a´la thaistyle uppe i hembyn. Inte sällan åtföljs det av ihärdigt knegande i Sverige, varpå en större del av lönen skickas ner till makan i Thailand, som i många fall redan har en thaiman kuttrandes under täcket.

Detsamma kan nog gälla damer som man av en händelse träffar vid marknaden, risfältet eller vid byvägen.

Förutsättningarna för att man då ska ha tillräckligt med gemensamma intressen

i syfte att snabbt börja bygga ett framtida liv tillsammans är nog ganska blygsamma.

Men man vet ju aldrig, ger man det lite tid och hittar ett gemensamt språk så kanske man ändå

hittar några gemensamma nämnare att bygga vidare på :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hon förstår nog inte skånska :crazy:

Åh fasen! jag trodde Andras L var född i Stockholm nånstans och boende i Uppsala??

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Håller med dig om det mesta i detta inlägg och då speciellt familjens betydelse och att tjejens föräldrar oftast behöver lite pengar, detta är nog den överlägset största anledningen till konflikter i ett Swe-Thai förhållande, många verkar ha oerhört svårt att förstå att det inte finns något socialt skyddsnät i Thailand och att det är barnens uppgift att ta hand om föräldrarna om inte förr så på ålderns höst.

Vi har ju besök just nu av frugans syster med familj ifrån Danmark och nu har hon skickat 5000 baht i månaden i ett år och det är vår tur att ta över ett år, och eftersom frugan studerar och har tagit tjänstledigt ifrån jobbet har hon nästan ingen inkomst alls, så vid frukost bordet frågade systern mig om vi kunde ta över som planerat (frugan sov fortfarande), jag svarade att naturligtvis gör vi det och att jag betalar detta året.

Systern blev glad och förklarade genast för morbrodern att jag var enkel att ha att göra med, jag förstår precis hur det fungerar i Thailand och vill tillhöra familjen och tycker att det är självklart att barnen hjälper sina föräldrar i Thailand, hon sa att hennes egen man säger att det inte är hans familj och att han inte betalar ett öre, vilket gör henne ledsen, jag och denne dansk är extremt olika, han har med sig 25 kg dansk mat till Thailand, han går inte ut på dagen för att det är för varmt, äter inte någon Thaimat, har AC i huset, kan i princip inte ett ord Thai eller Lao, han trivs inte i byn utan föredrar att bo på en lyxig resort på någon turistort, så det är inte undra på att släkten förundrat jämför oss båda.

Mvh Isan Lover

Är man ihop med en tjej vars föräldrar behöver pengar så låter ju 5000 baht per månad rimligt. Kanske till och med lite mer. Olika efter olika omständigheter. Själv föredrar jag att inte skicka pengar alls och därför söker jag mig bara till tjejer som kommer från relativt välbärgade familjer. Men vem vet kanske ekonomin går i kras och mina principer skulle då förstås utättas för en svår prövning och jag hade börjat skicka en rimlig slant.

Säkert så att en del förrhållanden går i kras för att män inte förstår att de behöver bidra. Har själv aldrig stött på det men däremot har jag stött på flera par som separerat på grund av att tjejen och hennes familj inte nöjer sig med de pengar de får utan hela tiden skall ha mer och mer. Tjejerna gnäller att deras män inte förstår att de måste bidra fast männen i själva verket red n bidrar med en rimlig summa pengar.

Om nu dansken inte är bra, varför är då din svägerska ihop med honom?

Neil

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Är man ihop med en tjej vars föräldrar behöver pengar så låter ju 5000 baht per månad rimligt. Kanske till och med lite mer. Olika efter olika omständigheter. Själv föredrar jag att inte skicka pengar alls och därför söker jag mig bara till tjejer som kommer från relativt välbärgade familjer. Men vem vet kanske ekonomin går i kras och mina principer skulle då förstås utättas för en svår prövning och jag hade börjat skicka en rimlig slant.

Säkert så att en del förrhållanden går i kras för att män inte förstår att de behöver bidra. Har själv aldrig stött på det men däremot har jag stött på flera par som separerat på grund av att tjejen och hennes familj inte nöjer sig med de pengar de får utan hela tiden skall ha mer och mer. Tjejerna gnäller att deras män inte förstår att de måste bidra fast männen i själva verket red n bidrar med en rimlig summa pengar.

Om nu dansken inte är bra, varför är då din svägerska ihop med honom?

Neil

Jag föreslår att Neil tar sig en tur till Hawaii. De flesta damer har en familj som är självförsörjande.

Folket på Hawaii är minst lika trevliga som folket i Thailand.

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste säga att jag är förvånad storligen. Neil söker sig till relativt välbärgade thaifamiljer. Varför skulle en dotter av en relativt välbärgad familj söka efter en falang överhuvudtaget. De tycker ju inte ens vi är snygga med sitt sätt att mäta egentligen, och om vi nu inte är tilldragande och pengar inte är en faktor. så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är man ihop med en tjej vars föräldrar behöver pengar så låter ju 5000 baht per månad rimligt. Kanske till och med lite mer. Olika efter olika omständigheter. Själv föredrar jag att inte skicka pengar alls och därför söker jag mig bara till tjejer som kommer från relativt välbärgade familjer. Men vem vet kanske ekonomin går i kras och mina principer skulle då förstås utättas för en svår prövning och jag hade börjat skicka en rimlig slant.

Säkert så att en del förrhållanden går i kras för att män inte förstår att de behöver bidra. Har själv aldrig stött på det men däremot har jag stött på flera par som separerat på grund av att tjejen och hennes familj inte nöjer sig med de pengar de får utan hela tiden skall ha mer och mer. Tjejerna gnäller att deras män inte förstår att de måste bidra fast männen i själva verket red n bidrar med en rimlig summa pengar.

Om nu dansken inte är bra, varför är då din svägerska ihop med honom?

Neil

Det är inte dansken som är dålig utan IL som är så alldeles alldeles fantastisk.

Själv undrar jag vart dansken och IL's svägerska träffades. Danmark?

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste säga att jag är förvånad storligen. Neil söker sig till relativt välbärgade thaifamiljer. Varför skulle en dotter av en relativt välbärgad familj söka efter en falang överhuvudtaget. De tycker ju inte ens vi är snygga med sitt sätt att mäta egentligen, och om vi nu inte är tilldragande och pengar inte är en faktor. så.

Vet inte vad de ser men jag har inte haft några större problem med att hitta intresserade tjejer från familjer med god ekonomi både i Bkk och i några av de större provinsstäderna. Gissar att samma gäller för thaitjejer som för oss svenska män. De flesta svenska män föredrar farangdamer men en del av dem inklusive jag själv kör asiatiskt. De flesta thaitjejer föredrar säkert egentligen thaimän men en del föredrar faranger därför de tycker om utseendet.

Neil

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte vad de ser men jag har inte haft några större problem med att hitta intresserade tjejer från familjer med god ekonomi både i Bkk och i några av de större provinsstäderna. Gissar att samma gäller för thaitjejer som för oss svenska män. De flesta svenska män föredrar farangdamer men en del av dem inklusive jag själv kör asiatiskt. De flesta thaitjejer föredrar säkert egentligen thaimän men en del föredrar faranger därför de tycker om utseendet.

Neil

Har du inga exempel på några av dina förhållanden,du verkar ju ha gått igenom hela klassresan.Det vore intressant att höra om skillnaderna i vardagen,helgumgänge,dryckesvanor,bilmärken och sist men inte minst sexkunskaperna.Mvh Måne som skulle vilja göra den klassresa du gjort.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du inga exempel på några av dina förhållanden,du verkar ju ha gått igenom hela klassresan.Det vore intressant att höra om skillnaderna i vardagen,helgumgänge,dryckesvanor,bilmärken och sist men inte minst sexkunskaperna.Mvh Måne som skulle vilja göra den klassresa du gjort.

klart att du skall få några enkla exempel.

Fattig flickväns familj: En motorcyckel, litet och skraltigt hus, inga bevämligheter förutom tv och kylskåp, två arbetsföra föräldrar var av en inte ansåg sig behöva jobba utan satt och hängde hela dagarna. Trevliga människor som inte drack något. Utifrån deras ekonomiska situation var de inte alls särskilt pengahungriga men det förväntades att jag skulle bidra med en slant varje månad.

Förrhållandet tog inte slut på grund av några kontroverser över pengar utan för att tjejen hade svårt för att acceptera min son från ett tidigare förhållande.

Flickvän vars familj har betydligt bättre ekonomi: Hus i gott skick och i svensk villastorlek, alla normala bekvämligheter man kan tänka sig såsom internet, datorer, AC osv, flera bliar i gott skick (är totalt ointresserad av bilmärken så har inga upplysningar om det), alla jobbar hela tiden. Trevliga människor som i princip inte dricker något (förutom tjejens systers man som jag brukar öla med). Har aldrig uppfattat att de förväntar sig pengar utav mig.

Min ovlija att bidra med pengar kommer inte utav att jag tycker det är fel att ge pengar utan att jag heller satsar de pengarna på min son och familjelivet i Sverige.

Sexkunskaperna kommenterar jag inte.

Något mer du vill veta Måne eller nöjd nu? :crazy:

Neil

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...