Jump to content
IGNORERAD

Otrogen mot sin thailändska partner.


Kim

Har du varit otrogen mot din nuvarande partner?  

269 röster

  1. 1. Har du varit otrogen mot din nuvarande partner?

    • Ja, jag har varit otrogen
      83
    • Nej, jag har inte varit otrogen
      175
    • Har ingen partner men om jag haft hade jag varit 100% trogen
      16
    • Har ingen partner men om jag haft hade jag antagligen varit otrogen
      5


Recommended Posts

Jag tror det var BanArne som skrev att man kunde gifta sig med sina syskon för att slippa kulturkrockar.   :lol::lol::lol:

Ha ha ha. Det var kul.

---

Ja, väljer man att leva sitt liv med någon som inte har samma uppväxt och värdering som en själv gäller det nog att både ge och ta.

Vilken del ska man ge och vilken del ska man ta?

Det är upp till var och en.

Men om så många tycker att thailändska tjejer är bara ute efter pengar - vad är dem själva då som har en sådan syn på sin partner? Är de sådana som köper kärlek, är de sådana som utnyttjar andra persons trångmål. Vem utnyttjar vem?

Man får den fisken man fiskar efter!

Sen kan man välja fel ibland. Det har jag själv gjort.

Men då är valet ditt om du ska stanna kvar och vara bitter eller lämna det destruktiva förhållandet.

För så länge dina händer är fulla med skräp kommer du inte att kunna ta emot något bättre!

---

Sen så finns det Win-Win förhållanden och det är upp till dem. Men det är ju orättvist att man snackar massa skit om sin tjej och antar att tjejer med samma nationalitet som tjejen är enbart ute efter pengar, bara för att man inte har valt/fått något bättre själv.

---

Mina vänner som jag umgås med ser "olikheter" som berikande, tack och lov.

---

Glömde säga att Månes inlägg värmer av sympati.

Tjejens band med sina föräldrar är mycket mycket starkt.

En make blir någon annan efter skilsmässan.

Men far och mor är alltid far och mor.

Så varför tror ni att tjejens plikt mot sina föräldrar ska upphöra bara för att hon nyss träffar en man?

Om man får ömsesidig kärlek och respekt då bildar man sitt eget jag med sin partner. Men tror inte att tjejen kapar bandet från sina föräldrar och lämnar sig helt och hållet åt mannen första året.

---

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 214
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • broder tuk tuk

    15

  • svarten

    13

  • Baa

    12

  • måne

    11

Mest aktiva i denna tråd

Quote

hej igen

kan inte inte påstå att jag känner mig särskilt misslyckad. visst har jag en rad spruckna förrhållanden bakom mig men inte har de lämnat allt för djupa sår i min själ. är dessutom ihop med en thaitjej just nu och det hela fungerar bra. Kan inte känna att jag har särskilt mycket gemmensamt med BTT i många frågor, exempelvis så tycker jag att prostitutionen är en skamfläck för Thailand och det vore bäst om den försvann.Men visst har BTT en del poänger ibland.

Jag är helt övertygad om att de flesta förhållanden mellan thaitjej och farang till stor del baseras på en vilja hos tjejen att få ett bättre ekonomiskt liv särskilt i början av förrhållandet men visst kanske någon form av kärlek växer fram efter ett tag. Dock tror jag att ekonomi alltid har en väldigt stor betydelse för tjejen vilket visar sig med fortsatta månadsbetalningar till familjen, släktingar och vänner som kommer till sverige för att svartjobba och för att paras ihop med en svensk man så att denna släkting/vän också skall få det bättre osv.

Detta är väl kanske inte något större problem om farangen och tjejen visar varandra ömsesidig respekt och om båda är lyhörda för varandras traditioner.

Jag tror dock att i en hel del av thai/farang förhållandena så repekterar inte tjejen farangens traditioner och värderingar särskilt mycket. Allt skall göras på thaivis.

Handen på hjärtat

Är det inte någon som ljugit eller förskönat sanningen för släkt och vänner här hemma i sverige om hur mycket det skickas till Thailand varje månad eller om hur stor sinsoden egentligen var?

Tror nog att det för de flesta faranger är tämligen pinsamt att berätta för t.ex. jobbarkompisar om sinsoden. I de allra flesta fall betraktas han som en idi*t. Farangen mår inte heller bra inombords när de traditioner som han växt upp med hela tiden skjuts åt sidan. Om thaitjejen älskar sin farang tar hon naturligtvis hänsyn till detta och kompromissar men det finns nog en hel del tjejer som inte gör detta.

Ha det

Neil  

Mycket av det du skriver stämmer säkert med verkligheten.

Men att man skäms för om och hur stor sinsod man betalat beror på vilken sorts person man är.

Respekteran man deras traditioner så ser jag inget konstigt att betala samma är det för min tjej.

Hon repsekterar mina traditioner och vi jämkar i mångt och mycket.

ALLA i min bekantskapskrets vet om att jag kommer betala sinsod och dom flesta förstår varför när jag förklarar om deras traditioner.

Visst känns det konstigt men det är inte så länge sen hemgiften fanns i vårat samhälle också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Man får den fisken man fiskar efter!

För så länge dina händer är fulla med skräp kommer du inte att kunna ta emot något bättre!

Mvh

Magrood

Väldigt bra sagt...plus på dom :)

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Svarten!

Jag inbjuder ingen till att hörsamma förslag om att strypa pengatillförseln från Sverige till tjejernas familjer och vänner och släktingar.

Tvärtom så är ju faktiskt skickandet av pengar en god handling som kommer fattiga människor till godo.

Har själv skickat pengar till darlingar i Thailand.

Däremot kan man ju fullt legalt spekulera i om den ev kärlek som finns hos tjejen versus farangen bottnar i mer än pengar.

Och då kan ju ett sätt att pröva kärleken vara att strypa tillförseln under en tidsperiod.

Överlever förhållandet då så kan man nog med skäl påstå att tjejen älskar dig och inte dina pengar.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Att hjälpa en medmänniska skulle det stå. och till Magrood,jag står för mina värderingar(jag sk...er i vad andra tycker)tack för + Mvh Måne :yes:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Svarten!

Jag inbjuder ingen till att hörsamma förslag om att strypa pengatillförseln från Sverige till tjejernas familjer och vänner och släktingar.

Tvärtom så är ju faktiskt skickandet av pengar en god handling som kommer fattiga människor till godo.

Har själv skickat pengar till darlingar i Thailand.

Däremot kan man ju fullt legalt spekulera i om den ev kärlek som finns hos tjejen versus farangen bottnar i mer än pengar.

Och då kan ju ett sätt att pröva kärleken vara att strypa tillförseln under en tidsperiod.

Överlever förhållandet då så kan man nog med skäl påstå att tjejen älskar dig och inte dina pengar.

BTT

Nu ger jag min tjej lite fickpengar varje månad så hon kan handla dom kläder hon vill ha.

Så ditt förslag är att jag ska sluta med det för att se om hon verkligen älskar mig?

Du tror inte att hon tycker jag är en skitstövel som slutar med det?

Tycker ditt förslag är väldigt drastigt och inte så genomtänkt

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Svarten!

Jag inbjuder ingen till att hörsamma förslag om att strypa pengatillförseln från Sverige till tjejernas familjer och vänner och släktingar.

Tvärtom så är ju faktiskt skickandet av pengar en god handling som kommer fattiga människor till godo.

Har själv skickat pengar till darlingar i Thailand.

Däremot kan man ju fullt legalt spekulera i om den ev kärlek som finns hos tjejen versus farangen bottnar i mer än pengar.

Och då kan ju ett sätt att pröva kärleken vara att strypa tillförseln under en tidsperiod.

Överlever förhållandet då så kan man nog med skäl påstå att tjejen älskar dig och inte dina pengar.

BTT

Om tjejen är helt beroende av sin man ekonomiskt tycker jag också som Lappen att strypa försörjningen som experiment vore draktiskt. Ska hon leva i ett främmande land och gå månader utan att kunna köpa kläder, åka buss, träffa kompisar ute, osv.?

Om en man skulle göra så skulle jag ifrågasätta om är ihop med henne av kärlek!

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

citat BTT

Jag inbjuder ingen till att hörsamma förslag om att strypa pengatillförseln från Sverige till tjejernas familjer och vänner och släktingar.

Tvärtom så är ju faktiskt skickandet av pengar en god handling som kommer fattiga människor till godo.

Har själv skickat pengar till darlingar i Thailand.

Däremot kan man ju fullt legalt spekulera i om den ev kärlek som finns hos tjejen versus farangen bottnar i mer än pengar.

Och då kan ju ett sätt att pröva kärleken vara att strypa tillförseln under en tidsperiod.

Överlever förhållandet då så kan man nog med skäl påstå att tjejen älskar dig och inte dina pengar.

BTT

slut citat

Hörrudu BTT.

Om man investerat i hus o trädgård, bil o div. annat i Thailand, tar sin käresta till Sverige och då skickar en slant till familjen som städar, klipper gräsmattor och framför allt vaktar det hela, är inte det ett bra sätt att "avlöna" familjen. Tycker i alla vi i vår familj.

Om någon varit och tagit ifrån familjen dess Thailändska traditionella inkomst/penionsförsäkring, är det då inte rätt och riktigt att se till att balansen bibehålls?

Visst, jag har jag också sett guldbehängda farangsvärmödrar som skryter om mijonären som torskat på deras döttrar, dom finns såklart.

Sen undrar jag bara en sak, vad är det som är skillnaden med att vilja ha det bättre i livet mellan en Thailändska och den övriga världen? Money talks, blondies walks. Kolla in franska rivieran? Eller för all del kändishaken i Svedala.

Baa(ra en iaktagelse)

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Svarten!

Jag inbjuder ingen till att hörsamma förslag om att strypa pengatillförseln från Sverige till tjejernas familjer och vänner och släktingar.

Tvärtom så är ju faktiskt skickandet av pengar en god handling som kommer fattiga människor till godo.

Har själv skickat pengar till darlingar i Thailand.

Däremot kan man ju fullt legalt spekulera i om den ev kärlek som finns hos tjejen versus farangen bottnar i mer än pengar.

Och då kan ju ett sätt att pröva kärleken vara att strypa tillförseln under en tidsperiod.

Överlever förhållandet då så kan man nog med skäl påstå att tjejen älskar dig och inte dina pengar.

BTT

Eller så kan vi ju göra ett annat test.

Hon slutar ge honom omtanke, uppmärksamhet och allehanda "service" samtidigt som han öser pengar över henne.

Överlever förhållandet då kan man nog med skäl påstå att killen älskar tjejen och inte hennes "tjänster" och värme.

Eller så inser man att kärleksfulla förhållanden bottnar i givande av sådant som uppfattas som viktigt av ens partner.

Oavsett om det är pengar, värme, uppmärksamhet, kändisskap eller annat.

Och tagande av sådant som uppfattas som viktigt av en själv.

Och att allt annat bara är förvirrat trams som ställer till det för en själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Och då kan ju ett sätt att pröva kärleken vara att strypa tillförseln under en tidsperiod.

Överlever förhållandet då så kan man nog med skäl påstå att tjejen älskar dig och inte dina pengar.

Som du verkar ha det så tror jag inte många vill ta efter din metod.

he he he

Det handlar inte bara om pengar från dig till din tjej.

Det handlar om att ta hand om varandra. Det står till och med skrivet i svenska lag att gifta par tar efter sin förmåga hand om familjens gemensam ekonomi.

Ska det vara så att hon flyttar till ett nytt land och bara sitta inne och tittar på taket medan hennes man flottar sig och använder varenda öre för sig själv.

Är det verkligen kärlek från honom?

Har hon inte också rätt att leva ett värdigt liv?

Ska hon leva som en slav och tiggare bara för att hon kommer från ett annat land?

Skulle du göra så mot din svenska tjej så skulle hon förmodligen sticka direkt. Ska man skylla på den svenska tjejen att hon bara är ute efter pengar?

---

Men jag blundar inte för att det finns tjejer som bara är ute efter pengar.

Men då får killarna då lämna dem, svårare än då är det väl inte. Eller???

Vuxna människor tar väl ansvar för sitt eget liv.

Men att påstå att thailändska tjejer bara är ute efter pengar är fel bara när man börjar röra på läpparna.

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Det är väl ingen här som nekar att även det finns västerländska kvinnor som gifter sig för pengar. Det talas ju mycket om "fotbollsfruar" som den stora dröm bland unga kvinnor i England. Min dotters kompisar säger "gifta sig rikt" när jag frågar dem om sin framtidsvision. Skulle Brad Pitt, Pierce Brosnan och dyl. verkligen vara så enormt populär på "tjej" marknaden om de jobbade på restaurang?

Handen på hjärtat - tror du verkligen på att Pamela Anderson (som knappast är fattig Isaantjej) gifte sig med en döende 80-årig miljardär av ren kärlek?

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Bästa maggroda!

Varför tror du att en 22 årig relativt sett söt thailändsk kvinna flyttar 800 mil till ett mörkt och kallt land för att leva ihop med en 50 årig man med en annan kultur, andra värderingar etc..?

Om det inte vore för att skapa sig ett bättre liv för sig själv och sina släktingar back in Thailand.

Snacket om kärlek hit och dit är bara fernissa som används för att snygga till och göra en ganska ful tillvaro lite vackrare.

Så är sanningen käraste fru Magrod.

Sen kan du använda hur mycket ord tvättmedel du vill för att tvätta saker rena, men mig lurar du inte med dina gottelukter.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Quote

Bästa maggroda!

Varför tror du att en 22 årig relativt sett söt thailändsk kvinna flyttar 800 mil till ett mörkt och kallt land för att leva ihop med en 50 årig man med en annan kultur, andra värderingar etc..?

Om det inte vore för att skapa sig ett bättre liv för sig själv och sina släktingar back in Thailand.

Snacket om kärlek hit och dit är bara fernissa som används för att snygga till och göra en ganska ful tillvaro lite vackrare.

Så är sanningen käraste fru Magrod.

Sen kan du använda hur mycket ord tvättmedel du vill för att tvätta saker rena, men mig lurar du inte med dina gottelukter.

BTT

Nu ær det så att frugan min råkar vara ældre æn mig. Och det var absolut inte hennes pengar jag var ute efter.

Som vanligt har du både rætt och fel BTT. Det finns æven svenska kvinnor som har ældre mæn, och alla dom ær inte ute efter pengar.

Så æven med dom thailændska kvinnorna. Men visst, det ligger lite sanning i det du sæger. Procent satserna vågar jag inte gissa mig på.

PS

Det kanske just ær andra værderingar som gør att man kan ælska en man på 50 år nær man sjælv ær 22.

Personligen skulle nog inte jag vela ha en 22 åring nær jag blir 50 år, har nog svårt før det nu redan. Men vem vet, allt kan hænda :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Bästa maggroda!

Varför tror du att en 22 årig relativt sett söt thailändsk kvinna flyttar 800 mil till ett mörkt och kallt land för att leva ihop med en 50 årig man med en annan kultur, andra värderingar etc..?

Om det inte vore för att skapa sig ett bättre liv för sig själv och sina släktingar back in Thailand.

Snacket om kärlek hit och dit är bara fernissa som används för att snygga till och göra en ganska ful tillvaro lite vackrare.

Så är sanningen käraste fru Magrod.

Sen kan du använda hur mycket ord tvättmedel du vill för att tvätta saker rena, men mig lurar du inte med dina gottelukter.

BTT

Grodan är god - speciellt den som varit under kokosnötskal länge. Mört och nam namn.

Det du säger är rätt att en 22 åring gifter sig med en 50 årig man - att det luktar business där.

Det bråkar jag inte med dig om.

Men på det sättet du formulerar dina inlägg så tolkas det som om du menar att alla thailändska tjejer i Sverige är 22 åriga och alla svenska killar som gifter sig med en thai dam är 50 åriga.

Du kanske tänker en sak men dina uttryck uppfattas annorlunda av läsarna.

Då får du acceptera att du uttrycker dig oklart eller fel och inte stånga till varje pris att din sannan är hela sanningen.

Det är väl sant att 22 vs 50 förhållande luktar pengar.

Men det är inte sant att alla thai-svenska förhållanden i Sveriger består av 22 vs 50 kombinationen.

---

Jag är 30 och min man är 40, undrar hur många procent av vårt förhållande består av "pengar" som man räknar det i proportion till BTTs teori. :-)

---

Magrood

- som har lite mört groda i frysen och väntar på rätt tillfälle att mumsa -

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Bästa maggroda!

Varför tror du att en 22 årig relativt sett söt thailändsk kvinna flyttar 800 mil till ett mörkt och kallt land för att leva ihop med en 50 årig man med en annan kultur, andra värderingar etc..?

Om det inte vore för att skapa sig ett bättre liv för sig själv och sina släktingar back in Thailand.

Snacket om kärlek hit och dit är bara fernissa som används för att snygga till och göra en ganska ful tillvaro lite vackrare.

Så är sanningen käraste fru Magrod.

Sen kan du använda hur mycket ord tvättmedel du vill för att tvätta saker rena, men mig lurar du inte med dina gottelukter.

BTT

Du skriver att det är en ful tillvaro.för dig eller vadå??

Vem är du att vara till doms över andras förhållanden?

Ingen som påstår att sådana förhållanden inte finns men är det ingen som skadas av så vad har det för betydelse.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Neil,

"Är det inte någon som ljugit eller förskönat sanningen för släkt och vänner här hemma i sverige om hur mycket det skickas till Thailand varje månad eller om hur stor sinsoden egentligen var?"

Det är ju möjligt att någon gör som du beskriver. Men vad skulle det bevisa?

Själv döljer jag ingenting. Min far och mor plus två av mina systrar var med på bröllopet i Isaan, och det var väl ganska uppenbart för dom att jag betalade sin sod. Dom vet också att fru Chang skickar pengar med jämna mellanrum till sin far och mor, plus pengar för sonens skolgång och uppehälle. Merparten av dessa pengar har hon tjänat själv i Sverige, jag bidrar för all del ibland.

Det är ingen i min släkt eller bland mina bekanta som tycker det är något konstigt med det.

Berätta gärna varför man skulle behöva skämmas för detta.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Var inte det Anna nichole Smith????Mvh Måne :bad:

Tack Måne!

Tänk vad dumt att jag kunde förväxla dessa två människor!

FÖRLÅT PAMELA! Jag hoppas att du känner dig allt för förolämpade!

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Lappen!

För mig är det ingen ful tillvaro eftersom jag har vett att inte sätta en thaitjej i minusgrader och mörker i Lappland.

Jag drar givetvis inte alla förhållanden över en kam.

Men jag kan garantera dig om du frågade lilla frugan vilket hon skulle välja,

att få ha familj och vänner och bra jobb och bo i Bang Buatong eller hos han lappen i Lappland.

Vad tror du hon då skulle svara?

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Magrod!

Äter gärna lite grodlår med dig vid något tillfälle.

Även om vi ibland har våra olika åsikter i vissa frågor,

så är jag ganska snäll i verkligheten.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Lappen!

För mig är det ingen ful tillvaro eftersom jag har vett att inte sätta en thaitjej i minusgrader och mörker i Lappland.

Jag drar givetvis inte alla förhållanden över en kam.

Men jag kan garantera dig om du frågade lilla frugan vilket hon skulle välja,

att få ha familj och vänner och bra jobb och bo i Bang Buatong eller hos han lappen i Lappland.

Vad tror du hon då skulle svara?

BTT

En mer självupptagen människa är det svårt att hitta, hur f-n kan Du komma med ett påstående att Du har mer vett än en alla andra, Du är ju för f-n överkorkad, tror Du att alla människor ska dansa efter din barstolspipa, hur skulle världen se ut då? Horkarlar och små Noi:s. Endast en testosteronfylld liten man kan älska en sådan värld.

Om Du fortsätter att idi*tförklara alla på detta forum som funnit en hjärtevän i Thailand, bar eller lampaffär spelar ingen roll, kommer Du snart nog att få ha på Dig cocosnöten dygnet runt så inte hjärnan rinner ut i snöslasket.

Ha nu en riktig skitvinter ska jag tänka på Dig från solstolen i Isaan.

Over and out för ett tag.

Baa(ra retas)

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är roligt att höra att det funkar så bra för er alla i era förhållanden och att alla lyckas överbrygga de kulturella skillnaderna så att ingen kommer i kläm.

Kan nog hålla med i det som de flesta skriver. Exempelvis så är det väl inte alls något problem med att hjälpa till med en slant till tjejens familj då och då.

Det är väl dock inget i detta som motsäger att de flesta thaitjejer söker faranger för ekonomins skull. Att tjejerna är tvugna att hjälpa till med försörjning stärker väl min teori om att det är mestadels pengarna de är ute efter. Dock kan ju förhållanden fungera bra ändå. Men trams är det att förneka penninghungerns betydelse.

Har träffat en hel del thaitjejer i Sverige och de är nog tämligen representativa för sin grupp.

Vid ett flertal tillfällen har de försökte para ihop mig med deras släktingar/vänner, vid ett flertal tillfällen har släktingar/vänner kommit hit och snabbt hittat en man, en del tjejer talar rakt ut om att det är bra för deras kompisar att träffa en farang så att deras ekonomi blir bättre osv.

Detta är solklara tecken på vilken roll ekonomin spelar.

Det är förvånande att höra så många män ge uttryck för en högst naiv positiv syn på allt som har med Thailand att göra. Till exempel kan en hel del inte alls förstå varför Thailand och thailändska tjejer har ett rykte om sig att vara lösaktiga. Män med lite nyktrare syn kan ju förstås härleda detta rykte thailands minst sagt utmanande sexindustri.

Herr Chang

Det finns nog en hel del män som ligger och vrider sig i sina sängar på nätterna och undrar om tjejen verkligen valt honom för pengarna eller på grund av kärleken. Jag tror att de flesta människor har ett behov av att känna att deras vänner arbetskamrater etc. ser dem som normala och smarta personer. Eftersom t.ex. sinsod för i princip alla svenskar står för att man har köpt sig kärlek och är lättlurad så tror jag ändå att en hel del män med thaitjejer unviker att prata om detta ämne. I princip ingen vill väl framstå som idi*t.Spelar väl inte så stor roll om man själv ser det goda med sinsod om nästan ingen annan gör det.

ha det

Neil

Link to comment
Dela på andra sajter

Neil.Om dom inte vet vad sinsod står för så man väl ta sig tid att förklara detta,då kanske man slipper antydningar om köpt kärlek(men vad vet jag,tänker inte i samma banor)Mvh Måne :lol:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...