Jump to content
IGNORERAD

Kostnad för begravning i Thailand.

Jerker

Recommended Posts

Jag vet att det kan kosta olika pgr hur stort fest det är. Vad brukar ca vanlig begravning kosta?

Det svärmor som sjuk men inte död.

En bekant till mej begravde sin svärfar för tre veckor sedan, min bekant är en "vanlig" jobbare här i byn

och begravningen gick loss på 150.000 baht (vansinnigt tycker jag med tanke på hur länge han får jobba för att få ihop

dom stålarna)

mvh

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Dela på andra sajter

Hej

Tyvärr tror jag denna fråga är som att fråga hur långt ett snöre är.

Men ok, jag har tyvärr varit med om några begravnigar. Så mitt svar blir räkna med åtminstonde 50K bth.

/T.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

Det är nog frågan vad som är vanlig! Satsar man 20. 000B får man en vanlig begravning. Ska man ha en vanligare begravning får du lägga 50 000B. 100 000B är nog inte ovanligt heller om man ska ha stor orkester.

Lägger du en mindre summa får du nog tillbaka alltihopa och lite därtill i gåvokuvären. Lägger du 100 000B får du knappast tillbaka det i kuverten. Tror frugan la nästan 100 000B. Hn hade en livförsäkring på svärmor. Kolla med frugan!

Dela på andra sajter

Guest Fredman

Jag har betalat en begravning men glömt bort summan. Har för mig att jag tyckte den var orimligt hög och en stor del av kostnaden är mat och dryck för alla släktingar och bybor som kommer och beklagar förlusten.

Dela på andra sajter

En svåger avled hastigt i söndags och begravningen varade 3 dagar och avslutades i onsdags.Det gick på 50-60000B.

En del har både 4 och 5 dagarsbegravningar.Frugan hade också försäkring på brodern vilket nog är ganska vanligt.

Dela på andra sajter

Betalade ca: 25000 Bath för en minnes fest för min tjejs döda familjemedlemmar enbart mat/dryck munkar+ musik ej uppträdande men det var på landet vad ett såda fest kan gå på i städer ??

Mvh& Lycka till

Plätt

Dela på andra sajter

Tack! :thumbsup: för svaren

Tjejen frågade hennes bror vad begravning skulle kosta tyckte det blev hög summa ...

Får man fråga hur hög summa?

Dela på andra sajter

Berätta för svärmor att du redan har tagit ut hennes död i förskott samt uppenbarligen är oroad för vad det ska kosta när hon gått hädan samt ventilerar din oro på ett svenskt forum så ska du se att du kniper första platsen som populäraste svärsonen i byn.

Svärmor var ute flera år i förväg och sa att hon inte ville vi skulle slösa nå mycket pengar på hennes begravning. Men hon ville att de efterlevande skulle ha kul på begravningen. Hon var ekonomisk till tusen (jag säger inte ordet på 4 bokstäver även fast det passat bra in här).

När vi föreslog att frugan skulle ta en försäkring så tyckte hon att det var en bra ide. Då skulle ju inte begravningen kosta något! :)

Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Det beror på hur stor släkt man har , mer släkt ju mer mat och brännvin och munkarna skall ju ha sitt

Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

När Tandlös dog en av mina kärringar söp dom och åt i en vecka, och kom ner till Phuket från Roiet med buss

Men vad det kostade har jag inte en aning om det var sjöfolken i Phuket som skramla ihop pengar. Själv var jag

i Panama och kunde tyvärr inte vara med

Dela på andra sajter

Munkar 9 st a 1000 bath i kontanter samt gåvor och mat för några hundra per munk.

Mat 1000 bath per bord om ca 8 pesoner, ink. bord och stolar. ( 1 dag )

På det sprit, öl och musik samt tälthyror.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas

Dela på andra sajter

Det beror på hur stor släkt man har , mer släkt ju mer mat och brännvin och munkarna skall ju ha sitt

Hela byn är nästan släkt :crazy: men svärmor är inte speciellt omtyckt tycker det slöseri att folk kommer på besök för äta snål tant.

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Dela på andra sajter

Min erfarenhet är också att en vanlig "Ngan Sop" i en by i Isaan kostar mellan 50K-150K.

Beroende på längden, antal folk i byn, om andra dött samtidigt och om man står för spriten själv eller inte.

Dela på andra sajter

När tjejens bror dog så var det oblitagoriskt tredygns mattält för alla i byn.

Det gick åt tre grisar och en ko mm.

Vet inte summan men billigt var det inte.

Tältet hade nog 100 platser.

Tror tjejen gav 20000 som extrapengar till föräldrarna.

Galten af Bubbelspruuth

Dela på andra sajter

Hela byn är nästan släkt :crazy: men svärmor är inte speciellt omtyckt tycker det slöseri att folk kommer på besök för äta snål tant.

Tycker du ska överlåta beslutet till frugan och de övriga syskonen!

Du har bara en svärmor.

Dela på andra sajter

Guest Fredman

När man läser om begravningskostnader och sin sod mm. i Isaan så är jag bar full av beundran hur familjer utan farang får ihop kostnaderna. :bore:

Dela på andra sajter

När man läser om begravningskostnader och sin sod mm. i Isaan så är jag bar full av beundran hur familjer utan farang får ihop kostnaderna. :bore:

Absolut, lika funderande blir man när helt vanliga thai-grabbar i 25-30 års åldern kan lägga upp en sinsod på 200k för ett giftermål, de har nog slitit hårt för de slantarna.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

Min svärfars begravning gick på ca.120 000 bath ca 90 000 gavs i gåvor så vårt pris stannade vid ca 30 000 bath.Svärfar blev nästan 90 så han var en välkänd man i byn.RIP gamle goe man,du var en kanonsvärfar och vi saknar dig oerhört.Mvh Måne

Måne

Dela på andra sajter

Svärmor :angel: dog i maj 2007..Begravningsbyrå+ munkar+ kremering i Sverige ca,25.000kr.Begravning av askan efter henne i Wat Boot Konkhalom utanför Chok Chai ca. 100.000 Bht :wai:

Dela på andra sajter

Tycker du ska överlåta beslutet till frugan och de övriga syskonen!

Du har bara en svärmor.

Visst låter jag min sambo bestämma men det ju vi står kostnaden inte hennes syskon jag vill inte någon ska göra några pengar svärmors begravning.

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...