Jump to content
IGNORERAD

Amnar antligen kopa ny bil i Hua Hin, men vad skall man valja?


lmartens

Recommended Posts

Halla alla vanliga medlemmar!

Ar nu antligen installerad utanfor Hua Hin, narmare Cha-Am.Jag pallade inte med trycket utan kopte mig en Pajero Sport 2,5 (morkbla och verkligen FULLT utrustad). Tack till Tommy, P3 och alla andra som forsokte fa mig pa ratt tankar!

Aterkommer inom kort med mer information om lage, hus, ol lager (f n bara Chang i huset) m m.

Ha det!

Lars :thumbsup:

Orättvist, i Udon finns det bara vita, svarta, silver och brunmetallic!

Är blå extrabeställning eller std färd?

Nyfikne (avundsjuke) Baa som åker lastbil!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 69
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • stjp8729

    9

  • Baa

    8

  • lmartens

    6

  • Jive

    5

Mest aktiva i denna tråd

Hej Sarne och Baa m fl,

Har var tydligen som vanligt nagon form av promotion pa gang av olika bilmarken. Pajero'n har fatt morkbla som en av de nya kulorerena, mycket mork ser nastan svart ut.Jag valde 2WD, och med allt bling (bullbar, kromat hit och dit, GPS), slutnota 1,173,000. Det var en lang historia med mycket forhandlande innan det skrevs nagra papper och handpenning overlats. Leverens datum (?) i basta fall slutet av April, realistiskt mitten pa Maj...

Ha en bra dag! :D

Lars

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Sarne och Baa m fl,

Har var tydligen som vanligt nagon form av promotion pa gang av olika bilmarken. Pajero'n har fatt morkbla som en av de nya kulorerena, mycket mork ser nastan svart ut.Jag valde 2WD, och med allt bling (bullbar, kromat hit och dit, GPS), slutnota 1,173,000. Det var en lang historia med mycket forhandlande innan det skrevs nagra papper och handpenning overlats. Leverens datum (?) i basta fall slutet av April, realistiskt mitten pa Maj...

Ha en bra dag! :D

Lars

Grattis till ditt bilköp ! I hua hin hade man behövt en stridsvagn vid många tillfällen, så ditt val att skaffa en SUV är helt rätt. Kollade du även på Toyotas Fortuner ? Gissar att den va lite dyrare samt att det vart ca: 6 mån väntan.

Själv kör jag en Toyota VIOS "G" och den är ju smidig o så i stadskörning men kanske inte så säker, skall man ge sig ut på lite långkörningar så är definitivt en SUV att föredra.

//piipe

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis till ditt bilköp ! I hua hin hade man behövt en stridsvagn vid många tillfällen, så ditt val att skaffa en SUV är helt rätt. Kollade du även på Toyotas Fortuner ? Gissar att den va lite dyrare samt att det vart ca: 6 mån väntan.

Själv kör jag en Toyota VIOS "G" och den är ju smidig o så i stadskörning men kanske inte så säker, skall man ge sig ut på lite långkörningar så är definitivt en SUV att föredra.

//piipe

När njurbälte ingår i Fortunerns utrustningspaket, så kan jag tänka mej att åka Fortuner igen.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

När njurbälte ingår i Fortunerns utrustningspaket, så kan jag tänka mej att åka Fortuner igen.

Är det så illa ? Hyrde en Fortuner för ett tag sen o körde ca: 200 mil runt Chiang Mai, Chiang Rai, upplevde bilen som väldigt komfortabel. Körde överallt, både i stad o djungel.

//piipe

Link to comment
Dela på andra sajter

När njurbälte ingår i Fortunerns utrustningspaket, så kan jag tänka mej att åka Fortuner igen.

Har vid ett flertal tillfällen påpekat att det är på detta viset med en så stor bil med så kort hjulbas. Då blir man nedsblad eftersom Fortuner har spiralfjädrar bak.

Har själv en Vigo 4 dörrars som trots bladfjädrar i bak är betydligt skönare på landsvägen, i stan märker man inte så mycket! Däremot har jag liftat med nya Pajeron, faktiskt jäkligt skön att åka i.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Sarne och Baa m fl,

Har var tydligen som vanligt nagon form av promotion pa gang av olika bilmarken. Pajero'n har fatt morkbla som en av de nya kulorerena, mycket mork ser nastan svart ut.Jag valde 2WD, och med allt bling (bullbar, kromat hit och dit, GPS), slutnota 1,173,000. Det var en lang historia med mycket forhandlande innan det skrevs nagra papper och handpenning overlats. Leverens datum (?) i basta fall slutet av April, realistiskt mitten pa Maj...

Ha en bra dag! :D

Lars

Tack för ditt svar. Precis en sådan bil som jag planerar köpa. Anser att 2WD är bättre än 4WD med tanke på bränsleförbrukning, däckslitage och service/reparation (antal rörliga delar). Bra förhandlat, vill ha...vill ha..Som liksom Baa liftat med en Pajero och trivdes utmärkt i baksätet. Mycket komfortabel, skön bil.

/Sarne

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ditt svar. Precis en sådan bil som jag planerar köpa. Anser att 2WD är bättre än 4WD med tanke på bränsleförbrukning, däckslitage och service/reparation (antal rörliga delar). Bra förhandlat, vill ha...vill ha..Som liksom Baa liftat med en Pajero och trivdes utmärkt i baksätet. Mycket komfortabel, skön bil.

/Sarne

Vill varna lite för Mitsubishis service samt andrahandsvärde, min tidgare granne köpte en sprillans( tror det va en Lancer eller Galant), han va tvungen att serva bilen var 500.e mil, enligt M. ?

När han provade att byta in bilen efter drygt ett år för att köpa pickup av samma märke fick han ett skambud utan dess like.

Toyota anser jag ligger i topp i Thailand när man skall äga bil, i många avseenden.

//piipe

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, nog är Pajerons andrahandsvärde helt OK.

Köpte vår Nov 2009 för 1.112.000 Baht och får idag drygt 900.000. Kanske till och med 950K...

Servicen har varit toppen. Och inte alls dyr. Den stora och "dyra" servicen vid 4000 mil kostade 3700 Baht.

De mindre servicerna innan det runt 1000 Baht.

Att få skambud vid inbyte är inte nåt märkesrelaterat fenomen utan så är det rent generellt.

Ska man byta bil, så får man sälja privat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, nog är Pajerons andrahandsvärde helt OK.

Köpte vår Nov 2009 för 1.112.000 Baht och får idag drygt 900.000. Kanske till och med 950K...

Servicen har varit toppen. Och inte alls dyr. Den stora och "dyra" servicen vid 4000 mil kostade 3700 Baht.

De mindre servicerna innan det runt 1000 Baht.

Att få skambud vid inbyte är inte nåt märkesrelaterat fenomen utan så är det rent generellt.

Ska man byta bil, så får man sälja privat.

Tror du på jultomten också ! :ironi: Allvarligt talat, TS köper en ny Pajero för drygt 1.1 mille, du påstår att du för 900-950k för en 3 år gammal motsvarande ???????

//piipe

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror du på jultomten också ! :ironi: Allvarligt talat, TS köper en ny Pajero för drygt 1.1 mille, du påstår att du för 900-950k för en 3 år gammal motsvarande ???????

//piipe

Ja, visst är livet konstigt i Thailand :)

Bilen är för övrigt bara 2,2 år. Gått 5000 mil och om du letar lite på olika sajter där de säljer bilar så ser du ganska snart att priserna ligger på minst 880.000 för den vanliga 2.5 liters 2WD varianten. Vi har den där vita, lite "finare" modellen.

PS. Jag tror inte på tomten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, visst är livet konstigt i Thailand :)

Bilen är för övrigt bara 2,2 år. Gått 5000 mil och om du letar lite på olika sajter där de säljer bilar så ser du ganska snart att priserna ligger på minst 880.000 för den vanliga 2.5 liters 2WD varianten. Vi har den där vita, lite "finare" modellen.

PS. Jag tror inte på tomten.

Det är vad bilfirman eller folk begär för sina bilar, men vad slutar det på ? Begagnatmarknaden är skum ithailand, kollade själv på begagnat när jag skulle köpa, men inte en chans i världen till dom rövarpriserna. Tror att avbetalningsformerna på många av dessa mindre bilfirmor är tveksamma samt att många thai kanske är hänvisade att köpa av dessa då man saknar normal kreditvärdighet.

//piipe

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är vad bilfirman eller folk begär för sina bilar, men vad slutar det på ? Begagnatmarknaden är skum ithailand, kollade själv på begagnat när jag skulle köpa, men inte en chans i världen till dom rövarpriserna. Tror att avbetalningsformerna på många av dessa mindre bilfirmor är tveksamma samt att många thai kanske är hänvisade att köpa av dessa då man saknar normal kreditvärdighet.

//piipe

Jag vet inte vad det slutar på i alla individuella fall, såklart.

En sak är dock säker och det är att begagnade bilar är tokdyra.

Skulle inte bli förvånad om jag skulle få 880.000 för vår bil efter lite prut. Nu är inte bilen till salu, men det är ju roligt att filosofera. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte vad det slutar på i alla individuella fall, såklart.

En sak är dock säker och det är att begagnade bilar är tokdyra.

Skulle inte bli förvånad om jag skulle få 880.000 för vår bil efter lite prut. Nu är inte bilen till salu, men det är ju roligt att filosofera. :)

Kanske ! Den är ju "farangkörd" o ägd= Servad o underhållen, har hört rykten om att många thai drar sig för att serva bilen som man skall,( kostar för mycket ) samt allmänt misshandlar bilen på div. sätt och att tom thai är mer intresserade att köpa begagnat av farang.

//piipe

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske ! Den är ju "farangkörd" o ägd= Servad o underhållen, har hört rykten om att många thai drar sig för att serva bilen som man skall,( kostar för mycket ) samt allmänt misshandlar bilen på div. sätt och att tom thai är mer intresserade att köpa begagnat av farang.

//piipe

Hej piipe :)

Håller inte med dig, nyare bilar är Thailändare i gemene man väldigt noga med att serva, och byter desutom gärna olja oftare än föreskriven intervall om tillverkaren har en serviceintervall på 20 000 Km.

Ha en kanonbra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej piipe :)

Håller inte med dig, nyare bilar är Thailändare i gemene man väldigt noga med att serva, och byter desutom gärna olja oftare än föreskriven intervall om tillverkaren har en serviceintervall på 20 000 Km.

Ha en kanonbra dag!

:wai:

Med all säkerhet det klientel som du vänder dig mot servar sin bil. Den vanlige thailändaren med ny bil o ansträngd ekonomi försöker med alternativ för o spara pengar (kortsiktigt).

//piipe

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har jobbat professionellt med bilhandel i 7 år. Skulle inte ens tänka tanken att köpa en begagnad bil av

en bilförsäljare här. Det fuskas med allt, service stämplar, papper finns att köpa för en liten peng. Många bilar är krockade...

Skulle uppskatta att 20 % sköter service efter boken, resten byter endast olja och filter typ vart annat år...

Priserna på begagnat är helt orimliga! Att begära 70 % av nypris på en bil som är körd 30.000 mil säjer väl allt!

Mitt råd är, köp av nån du känner eller litar på (farang) annars skall man köpa nytt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Njaaaäää, finns nog alla sorter, generellt sett håller jag nog med STJP, så länge det finns garanti/avbetalning på bilen så sköts dom oftast bra, sedam verkar det som det är "onödigt".

Lite bakoframtänk som vanligt, äldre bilar behöver i varje fall i mitt tänk minst lika mycket vård!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har jobbat professionellt med bilhandel i 7 år. Skulle inte ens tänka tanken att köpa en begagnad bil av

en bilförsäljare här. Det fuskas med allt, service stämplar, papper finns att köpa för en liten peng. Många bilar är krockade...

Skulle uppskatta att 20 % sköter service efter boken, resten byter endast olja och filter typ vart annat år...

Priserna på begagnat är helt orimliga! Att begära 70 % av nypris på en bil som är körd 30.000 mil säjer väl allt!

Mitt råd är, köp av nån du känner eller litar på (farang) annars skall man köpa nytt!

Jo jag är precis av samma åsikt som ovanstående skribent

//piipe

Link to comment
Dela på andra sajter

Med all säkerhet det klientel som du vänder dig mot servar sin bil. Den vanlige thailändaren med ny bil o ansträngd ekonomi försöker med alternativ för o spara pengar (kortsiktigt).

//piipe

Hej piipe :)

Vi säljer också till den "vanlige" Thailändaren med "ansträngd ekonomi" och har nya bilar från 545 000 Baht eller Pick-up´s från 524 000 Baht, jag räknade även in detta bilmärket när jag menade att Thailändare servar sina nyare bilar väl.

Men att Thailändare inte sköter om gamla bilar är välkänt.

Ha en kanonbra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Vår andra bil här i Thailand var en Toyota vigo 4-dörrars pickis. 3 liters diesel med intercoler. Ej 4W4.

Vi köpte den ny för 760.000 Baht. Årsmodell 2007 Körde den i tre år 7.000 mil.

2010 bytte vi in den mot en ny Toyota Fortuner.

Det behövdes byta däck,betalas,skatt o försäkring.

Trots det fick vi av en beg. bilhandlare 540.000: Baht :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Vår andra bil här i Thailand var en Toyota vigo 4-dörrars pickis. 3 liters diesel med intercoler. Ej 4W4.

Vi köpte den ny för 760.000 Baht. Årsmodell 2007 Körde den i tre år 7.000 mil.

2010 bytte vi in den mot en ny Toyota Fortuner.

Det behövdes byta däck,betalas,skatt o försäkring.

Trots det fick vi av en beg. bilhandlare 540.000: Baht :thumbsup:

Just en sådan bil är oerhört eftertraktad som beg. i Thailand, speciellt om den är "farangkörd"

//piipe

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Vår andra bil här i Thailand var en Toyota vigo 4-dörrars pickis. 3 liters diesel med intercoler. Ej 4W4.

Vi köpte den ny för 760.000 Baht. Årsmodell 2007 Körde den i tre år 7.000 mil.

2010 bytte vi in den mot en ny Toyota Fortuner.

Det behövdes byta däck,betalas,skatt o försäkring.

Trots det fick vi av en beg. bilhandlare 540.000: Baht :thumbsup:

Blir ca 7 kr/mil i värdeminskning. Mycket bra! Går inte att komma i närheten av här i Sverige.

/Sarne

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har också funderingar att köpa bil framöver, alla här verkar att köpa Japanare. Är det ingen som köpt Chevrolet Colorado, har en kompis som köpte en sådan för 6-7 år sen och är kanonnöjd.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...