Jump to content
IGNORERAD

Årets kvinnliga föredöme


acarls

Recommended Posts

Mix Haxholm blev ju till redan under mitten av 80-talet av en pappa som var med när Thailand vanns av pionjärerna som alla fick stämpeln sexturist i pannan pga sitt val av semestermål. (Jo, även jag trodde på den tiden att alla som reste till Thailand gjorde det för billig sex)

På den tiden var det nog inte heller så lätt att som thailändska komma till Sverige jämfört med nu då det finns landsmanninor i massor, thaiaffärer, thairestauranger, alla människor har varit till Thailand och har något fint minne av befolkningen att referera till osv.

Så Mix mamma och pappa gjorde det bra som trots alla dåtidens fördomar fostrats en så framgångsrik dotter. All lycka till henne.  :great:

Och få se hur mycket väsen dagens små luuk krung's kommer att göra av sig i framtiden? Om 15-20 år när dagens barn är vuxna så är dom ju så många att chansen till större avtryck i mediabruset ökar rejält. Och det både i Sverige samt i Thailand som gärna hyllar sina luuk krung's genom att göra dom till stjärnor.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Och få se hur mycket väsen dagens små luuk krung's kommer att göra av sig i framtiden? Om 15-20 år när dagens barn är vuxna så är dom ju så många att chansen till större avtryck i mediabruset ökar rejält. Och det både i Sverige samt i Thailand som gärna hyllar sina luuk krung's genom att göra dom till stjärnor.

Fast man kan ju ocksa vanda pa det och saga att det ar lattare att sticka ut som luuk krung idag nar det inte finns sa manga jamfort med hur det kommer vara om 15-20 ar nar de ar betydligt fler. Ibland undrar man nastan om det inte racker att se ut som en luuk krung och ha ett farangefternamn for att fa vara med i en sapopera eller fa gora ett album i Thailand. Enligt en kompis till frugan som forsokt att fa sitt luuk krung barn in i modebranschen sa gar det idag 50 forvantansfulla mammor till luuk krungs pa varje audition  ;) Far hoppas att vara luuk krung kan lyckas med nagot annat an att fa bra jobb tack vare sina "annorlunda" utseenden  :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Fast man kan ju ocksa vanda pa det och saga att det ar lattare att sticka ut som luuk krung idag nar det inte finns sa manga jamfort med hur det kommer vara om 15-20 ar nar de ar betydligt fler. Ibland undrar man nastan om det inte racker att se ut som en luuk krung och ha ett farangefternamn for att fa vara med i en sapopera eller fa gora ett album i Thailand. Enligt en kompis till frugan som forsokt att fa sitt luuk krung barn in i modebranschen sa gar det idag 50 forvantansfulla mammor till luuk krungs pa varje audition  ;) Far hoppas att vara luuk krung kan lyckas med nagot annat an att fa bra jobb tack vare sina "annorlunda" utseenden  :yes:

Jo du har allt en poäng där. :)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Får gratulera stort ka!

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja.

Avdelningen för onödig kunskap informerar att Mix Thailänska namn är Jenjira Kerdprasop.

Hennes far är för övrigt dansk.

mvh LP

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Quote

Tja.

Avdelningen för onödig kunskap informerar att Mix Thailänska namn är Jenjira Kerdprasop.

Hennes far är för övrigt dansk.

mvh LP

Var nu inte så sæker på faderns nationalitet. Han kanske bara ær skåning :mdr: (angående ett annat æmne)

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Så ni menar att det blir svårare och svårare att få in sina luk-kruengar i kändissfären? Fan det var ju min plan...

Jag har Tema Luk krueng på min blogg, Mix Haxholm är nummer 3: http://langrygg.word...ema-luk-krueng/

(har nu uppdaterat det tack vare acarls fina inlägg)

Hej Långrygg!

Jag kommer ihåg att jag tidigare översatte luk krueng som halv-barn som du gör i bloggen. Jag tyckte att det var hemsk. Skulle ett barn som är halv europeiskt vara en "halvmänniska"?

Men Magrood var snabbt att påpeka att luk krueng faktiskt betyder 1,5 barn. "Krueng luk" skulle betyda halv-barn. Om "Krueng" kommer efter substantivet blir det en hel plus en halv till! Den västerlländska tillskott innebär en bonus alltså.

Det är lustigt att tänka på landet i öst som också har många luk krueng. I Vietnam verkar blandningar mellan vietnameser och amerikaner betraktas som just "halvmänniskor". I stället för att köa för att intervjuas i film- och TV-branschen får de köa länge bara för att få utbilda sig, arbeta, handla och vårdas. De tillsammans med sina mammor behandlas som andra klassens människor i alla sammanhang.

Tur att våra barn har det bättre.

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Svarten!

Ja där ser man, 1,5-barn!  Ja om man funderar lite så är det ju så, Nueng krueng blir 1,5 halv så luk krueng borde då vara Barn,5...

"Barn och en halv" låter inte det ännu konstigare på svenska?  :lol:

Det blir till att ändra i bloggen! Tack för tipset ;)

Tecknad serie om faranglivet i Thailand: http://www.langliggare.se/

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

...

"Barn och en halv" låter inte det ännu konstigare på svenska?  :lol:

Det blir till att ändra i bloggen! Tack för tipset ;)

Hej!

Ett och ett halvt barn kanske?

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...