Jump to content
IGNORERAD

Siam eller Thailand?


Guest jfk_68

Recommended Posts

Intressant fråga...

Hör jag eller läser Siam associerar jag först till siameskatter... kanske inte riktigt vad som önskas.

Nog bäst med Thailand!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller på Siam.

Men jag vägrar och kalla det något annat än BKK airport eller föresten Siam airport helt OK.

Låter mycket trevligare och inte så barnsligt som Thailand specielt när en Thai skall säga Thailand.

Phodee

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Appropå det, heter det inte fortfarande Siambukten (Siamviken)?

Står nog "Gulf of Thailand" på engelska kartor vad jag vill minnas, men undrar vad sjömän kallar den?

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Hujeda mig, Siam får mig att tänka på di siamesiska tvillingarna Eng & Chang.

Dr Arne

PS: Thailand heter ju trots allt Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Mr Lamai

Quote

Hej!

Appropå det, heter det inte fortfarande Siambukten (Siamviken)?

Står nog "Gulf of Thailand" på engelska kartor vad jag vill minnas, men undrar vad sjömän kallar den?

Tjaa! Koh Samui ligger i -Gulf of Thailand-  Siam är en rot fa fai station,iofs många yngre Thailändare som gärna "fiskar" där efter plugget :glasses:

Hur var det nu med namnet Thailand eg? Visst hette landet Siam innan men var det västerlänningarna som döpte om landet till Thailand eller?

Thaiarna vill ju inte gärna kännas vid Bangkok som sin huvudstad då det från början bara var en liten plutteby som låg jämnte det svårutalade Krung Thep

Jag har ju aldrig hört en Thai säga att hon bor i landet Siam men om nu farangen ändrade det så har de ju köpt hull och hår :surprised:

Mvh Sjömannen

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

PS: Thailand heter ju trots allt Thailand.

En sanning med modifikation. Pa thailandska heter landet Pratet Thai (Land of the Free) vilket man forvisso kan oversatta med Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag kommer ihåg så bytte mannamn 1939  men 1942 bytte man tillbaka (när Japanerna komm)

sen Thailand igen 1946/47

Haseman

Gubben

Link to comment
Dela på andra sajter

Bäste Herr Neutron, någon modifikation finns inte då Thailand heter Thailand på svenska, ring UD och fråga.

Säger Ni månne maymarnes istället för burmes eller en soumines om en finne.

Suedoesen Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Arne, var i traden sag du fragan "Vad heter Thailand pa svenska?" Nu var det ju faktiskt du som papekade att "Thailand heter ju

faktiskt Thailand" vilket var helt irrelevant i fragan om huruvida Thailand eller Siam later finast. Jag papekade da att vad ett land

"heter" beror pa vilket sprak man anvander. Thailand heter mycket riktigt Thailand pa svenska och en hel del andra sprak men

Pratet Thai pa thailandska, "Thaigwaa" pa mandarin plus ett flertal andra varianter pa andra sprak. Haller dock med om en sak,

gillar inte heller "Siam" :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Egentligen är Siam en del av dagens Thailand. Fram till 1700-talet var kungadömet Siam ett av flera kungadömen inom det territorium som nu ingår i Thailand. I norra Thailand fanns riket Lanna. I nordost var Isaan en del Lao Lan Xang riket (Laos+Isaan). I syd fanns sultanatet Pattani.

Från början bestod Siam av Sukhothai riket för att senare växa till det territoriet som bestod av Ayuttaya. Lite tillspetsat kan man jämföra Siam med Svealand.

Namnbytet till Thailand skedde eftersom de ursprungliga ”Siameserna” utgjorde en minoritet av befokningen i landet. Det var ungefär samma utveckling som skedde när England fick heta Storbritannien, Ryssland fick kallas för Sovjetunionen och så vidare.

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Bäste Herr Elekton, i meddelande nr 8 finns frågan som du efterlyser.

Självklart får du kalla det vad du vill, tycker Ni att Germany är vackrare så kalla du gärna Thailand för det.

[move]Germanen Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...