Jump to content
IGNORERAD

Köpa ny kamera?


mrco

Recommended Posts

jag köpte en olympus tough-8010 innför song kran ska va vattentät till 10 meter har ingen susning om den är bra eller inte

det får man se efter song kran åker på torsdag då får piloten o surin ett helvete då dom måste hjälpa mig med allt som rör

datorer o kamrer o fan vet. men jag får väl bjuda på lite jansson med tillbehör.

Ha de FANTASY

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 91
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • andrejsdenruskige

    12

  • Tack och Hej

    11

  • Inaktiv Medlem

    8

  • acdc

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

andrejsdenruskige

Fan! Nu blev jag sugen på denna också

http://www.sony.se/p...ries/dsc-hx200v

men då får jag sy på större bröstfickor på skjortorna

Tänkte skriva i denna tråd tidigare om Sony's DSC-HX1.

Hade en engelsk kollega som köpte en sådan och jag blev imponerad av bilderna som vara tagna utan blixt i väldigt taskigt ljus.

En grymt bra bar-kamera doch lite väl klumpig för att kallas kompaktkamera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack och Hej

Tänkte skriva i denna tråd tidigare om Sony's DSC-HX1.

Hade en engelsk kollega som köpte en sådan och jag blev imponerad av bilderna som vara tagna utan blixt i väldigt taskigt ljus.

En grymt bra bar-kamera doch lite väl klumpig för att kallas kompaktkamera.

Kan tänka mig att bilder var bra i mörker då sony dschx1 han mycket ljus objekiv på f=2,8 och himla massa megapixels och en bra sennsor.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Kan tänka mig att bilder var bra i mörker då sony dschx1 han mycket ljus objekiv på f=2,8 och himla massa megapixels och en bra sennsor.

Ja, fast det var någon hokus pokus grej som gjorde det bättre än vad det borde bli.

Massa megapixels skapar bara brus och den har nog inte lika stor sensor som en FF kamera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljusstarka o snabba är Olympus XZ-1, Canon Powershot S95 & S100. Har själv en Panasonic Lumix DMC-LX5 ( = Leica D-lux 5) som är underbar. Men snart kommer Canon Powershot G1X som tydligen skall vara värst.. Men är det bra så är det inte billigt..

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Nu är det bara och börja sy större skjortfickor för det blev en sådan här

post-3485-0-38127800-1332259052.jpg

ska nog köpe en liten en oxå som man kan ha byxfickan när man ska på galej

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 4 månader senare...

Är man ute på rätt långa vandringar så vill man inte ha en för stor kamera och släpa på därför funderar jag på denna kan det vara något inbyggd GPS så man kan hitta hem.

Ha det

Coolpix S9300

För den som reser har Nikon tillgodosett behovet av rörlighet i denna 16 megapixels kamera. En inbyggd GPS registrerar var du tar bilden, och kan även registrera vägen du går med din kamera. På skärmen på tre tum kan du också se intressanta platser på en karta, för det område du befinner dig. Det inbyggda zoom-objektivet på 18x - 25-450 mm i småbildsformatet - låter dig komma nära det du fotar. Objektivet har också inbyggd bildstabilisering för att klara du som fotografs ska klara av att fotografera med zoom på frihand.

post-9795-0-45742600-1344269407.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack och Hej

Det är inte kameran som avgör hur bra en bild ska bli det är den som står bakom kameran.

Ha det

Det hjälper inte att man är proffs om man har kamera med dåligt optik?

Det gäller också kamerahus. Du kan ha den bästa och dyraste kamerahus men har du dålig optik så blir inte bilder så fina.

Kanske konstnärliga men teknisk dåliga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inaktiv Medlem

Det är inte kameran som avgör hur bra en bild ska bli det är den som står bakom kameran.

Ha det

I nitionio fall av hundra är det är den som står FRAMFÖR kameran som avgör hur bra en bild blir :music:

Link to comment
Dela på andra sajter

Inaktiv Medlem

Nu har jag laddat hem bilder och kollat de. De är ganska bra utan behandling.

Har du link till några bilder som var tagna kvällstid eller i mörker?

Det går kanske att hitta något här men säker är man inte förrän man har tagit egna bilder och jag har inte fått hem min än.

http://www.google.se/search?q=rx100+sample+pictures&hl=sv&rlz=1C1SVEE_enSE402SE402&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=rfwfUP_QK-XT4QT_l4HYCQ&ved=0CFMQsAQ&biw=1599&bih=795#hl=sv&rlz=1C1SVEE_enSE402SE402&tbm=isch&sa=1&q=rx100+sample+pictures&oq=rx100+sample+pictures&gs_l=img.12...0.0.0.33755.0.0.0.0.0.0.0.0..0.0...0.0...1c.DAgD8dH_YNI&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&fp=980dc9425ce05ec&biw=1599&bih=795

Link to comment
Dela på andra sajter

I nitionio fall av hundra är det är den som står FRAMFÖR kameran som avgör hur bra en bild blir :music:

Det håller jag med om

Link to comment
Dela på andra sajter

Det hjälper inte att man är proffs om man har kamera med dåligt optik?

Det gäller också kamerahus. Du kan ha den bästa och dyraste kamerahus men har du dålig optik så blir inte bilder så fina.

Kanske konstnärliga men teknisk dåliga.

Det finns många exempel på bilder i världsklass som är tagna med en simpel kamera

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns många exempel på bilder i världsklass som är tagna med en simpel kamera

Hej!

jag tror att du måste ha ett öga för vad som blir bra eller inte

jag är typisk motiv förstörare,jag lyckas aldrig,oavsett kamera

MVH//Jocko

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack och Hej

Det finns många exempel på bilder i världsklass som är tagna med en simpel kamera

Simpel kamera betyder inte dålig optik.

Det finns också exempel på ur dåliga bilder tagna med mycket dyra kameror där man har snålat på objektiv.

Den ena bilden var tagen med Olympus objektiv som är mycket ljus den andra med billig Tamron.

Kamerahuset är samma

Ändrades av Lobuz
Link to comment
Dela på andra sajter

Simpel kamera betyder inte dålig optik.

Det finns också exempel på ur dåliga bilder tagna med mycket dyra kameror där man har snålat på objektiv.

Ok då men det är inte objektivet som är avgörande,dom flesta kameror är bra på alla sätt men det är en konst att ta fina bilder och det blir man inte hjälpt med ett bra objektiv. och bildbehandling är inte äkta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Antingen blir man bra på bild,

eller så blir man lik sig.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Inaktiv Medlem

Nu har jag laddat hem bilder och kollat de. De är ganska bra utan behandling.

Har du link till några bilder som var tagna kvällstid eller i mörker?

Här är ett par egentagna bilder med Sony RX100 utan blixt. För mig som amatör och dessutom ser dåligt ser det helt OK ut utan för mycket synligt störande brus. Motiven är kanske inte så kul men de visar att kameran fungerar över förväntan bra i dåligt ljus. Jag har använt oskarp mask med liten radie för att ta bort suddigheten som alltid uppstår vid kraftig reducering av bildformatet men inga andra filter eller trix.

Ändrades av Inaktiv Medlem
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...