Jump to content
IGNORERAD

Stamställe för svenskar i Chiang Mai


stefantaby

Recommended Posts

Pandorna finns på Chiang Mai zoo. Chiang Mai zoo ligger på samma väg som du åkte mot Doi Suteph.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 69
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • stefantaby

    28

  • born41

    5

  • Banankontakt

    5

  • Tack och Hej

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Mr Ning Ning

heej Wangthong ja jag mötte många på vägen ner, de flesta var Thai , jag cyklade hela vägen upp förbi ett tempel där det var fullt med bilar och bussar osäker på tiden med säkert en timme eller mer, nej var finns pandorna vet jag inget om?

Pandorna finns pa zoo dar backen upp till doi suthep borjar. pa vanster sida.

Jag vet inte heller nagot svenskstalle i C-M.

Jag kom till C-M for nagon dag sedan.

Du kan PMa mig om du vill snacka lite nan dag.

mvh mr N-N

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

heej Wangthong ja jag mötte många på vägen ner, de flesta var Thai , jag cyklade hela vägen upp förbi ett tempel där det var fullt med bilar och bussar osäker på tiden med säkert en timme eller mer, nej var finns pandorna vet jag inget om?

Pandorna finns på Chiang mai zoo, invid universitetet. Du cyklade förbi det både på väg upp och ned från Doi Suthep.

Imorgon är det lördag och därmed den lördagsmarknaden innanför murarna - rekommenderas starkt! Mycket bättre priser än nightmarket.

Angående svensk-ställen så finns det inget specifikt sådant idag mig veterligen. det fanns en svensk-ägd bar för några år sedan, men inte längre. Prince hotel är ju annars ett tillhåll för ett flertal medlemmar här. Då min fru är från CM har jag tillbringat rätt mycket tid där, men ännu ej stött på en enda svensk faktiskt!

I övrigt håller jag med den som rekommenderade Johns place.

Strongt gjort att cykla hela vägen upp förresten! Jag upplever det t.o.m ansträngande att ta mig upp via Songtaew eller MC...

Ändrades av Tujtuj

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

heej Wangthong ja jag mötte många på vägen ner, de flesta var Thai , jag cyklade hela vägen upp förbi ett tempel där det var fullt med bilar och bussar osäker på tiden med säkert en timme eller mer, nej var finns pandorna vet jag inget om?

Strongt att ta sig upp på dryga timmen. Mäktig utsikt där uppifrån om det är klart väder.

Egentligen tycker jag inte om att besöka zoo i asien, men Chiang Mai Zoo är undantaget. Stora fina hängnen för djuren. Därför blir det långat transportsträckor där inne. Det var på gång, för nått år sedan att de skulle få svenska älgar, men jag tror att det har gått i stå. Det var långt gånget då, men djurvännerna protesterade, om vilket plågeri att ha älgar i burar i tropiskt klimat. Fast älghängnet skulle bli stort och att det inte är riktigt så varmt som i resten av Thailand hade de ingen koll på. Dessutom var det planerat att de skulle få kylda utrymmen. Googlade lite nu och såg att det blev avbrutet.

http://op.se/ostersund/1.2266663-sunes-algar-kan-bli-kunglig-gava

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=78&artikel=3969677

Att zoo't har de världsberömda pandorna gör det inte till ett sämre besök.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej jag håller med dig jag tycker det räcker att se djuren på film låt dom leva i sin värld, du, jag måste nog cykla en gång till och ta tiden nogrannare det kanske tog 2 h, tiden går ju så fort när man har kul haha. Aha Prince hotel har dom Gt där, försökte hitta Johns place men det sket sig men jag håller på att ringa in stället. Återkommer med rapport efter besöket.

Hälsningar Stefan

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack och Hej

ChiangMai Zoo med pandor, koaor

Vår väninna jobbar på akvarium som dykare

kanske världens längsta undervattens tunnlar i akvarium.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok John Place, Prince och Boomerang, mycket nu, det ser ju luftigt ut på Chiang Mai Zoo och pandorna verkar lyckliga och även thailändskan, jag skall besök Zoot(heter det så?) , tack för bilderna. I morgon söndag 7/1 0800 skall jag till Tha Pae Gate och förhoppningsvis få följa med en grupp Thai /farang på en cykeltur skall bli spännande.

Hej så länge Stefan

Link to comment
Dela på andra sajter

För fasen glöm inte Mad Dog med deras bratwurst med chili och bakad potatis, en bit från Johns Place.

Snake

Bättre ringla än vingla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Banankontakt

heej Wangthong ja jag mötte många på vägen ner, de flesta var Thai , jag cyklade hela vägen upp förbi ett tempel där det var fullt med bilar och bussar osäker på tiden med säkert en timme eller mer, nej var finns pandorna vet jag inget om?

Sambon och jag är ivriga cyklister som gillar långfärdsturer men även landsvägscykling på racer. I Bangkok har vi varsin MTB ståendes och varje gång vi är i där brukar vi försöka få till en veckas cykling. Det har blivit många resor med cyklarna till CM och då brukar det alltid bli ett par rundor upp till Doi Suthep. Jag önskar man hade en sådan backe att träna i här hemmavid.

Chiang Mai är en väldigt bra bas för cykling och ni har säkert sätt att det är mängder av cyklister som kör en träningsrunda upp till Doi Suthep på eftermiddagarna. Känner en tjej i CM som trampar upp på 43 minuter men vet inte vad rekordet är. Men vill man inte träna konditionen i backarna kan man bara trampa runt på landsbygden, det finns mycket att se runt CM.

Senast vi var i CM besökte vi en kompis som just införskaffat en egen MTB och ihop med honom cyklade vi upp till forskningsstationen bredvid Puping palatset ungefär 4 km efter Doi Suthep templet. Jag dokumenterade vår utflykt i en liten videofilm som ni hittar här.

________________________________________________________________________________

För den som vill följa oss på vårt kanske lite annorlunda sätt att ta oss till Thailand så hittar ni vår blogg här:

www.cyclinghome.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

För fasen glöm inte Mad Dog med deras bratwurst med chili och bakad potatis, en bit från Johns Place.

Snake

Ok låter smaskigt måste bara hitta Johns Place /Stefan

Link to comment
Dela på andra sajter

Sambon och jag är ivriga cyklister som gillar långfärdsturer men även landsvägscykling på racer. I Bangkok har vi varsin MTB ståendes och varje gång vi är i där brukar vi försöka få till en veckas cykling. Det har blivit många resor med cyklarna till CM och då brukar det alltid bli ett par rundor upp till Doi Suthep. Jag önskar man hade en sådan backe att träna i här hemmavid.

Chiang Mai är en väldigt bra bas för cykling och ni har säkert sätt att det är mängder av cyklister som kör en träningsrunda upp till Doi Suthep på eftermiddagarna. Känner en tjej i CM som trampar upp på 43 minuter men vet inte vad rekordet är. Men vill man inte träna konditionen i backarna kan man bara trampa runt på landsbygden, det finns mycket att se runt CM.

Senast vi var i CM besökte vi en kompis som just införskaffat en egen MTB och ihop med honom cyklade vi upp till forskningsstationen bredvid Puping palatset ungefär 4 km efter Doi Suthep templet. Jag dokumenterade vår utflykt i en liten videofilm som ni hittar här.

Heej och stort tack för en fin film, väldigt proffsig, vilken kamera använder du och har du hjälm stativ eller vad? Din sambo , verkade helt oberörd, bra jobbat även av din kompis, tur att du inte berättade för mycket innan turen. Jag tror dock att han kommer att joina "cykelsekten " efter den upplevelsen. Ja det lät lite väskusten från kommentaterna så då är det väl lite svårt att hitta liknande utmaningar, samma för mig i Täby. Igår följde jag med CM bicycleclub från ThapaeGate på en fin tur till bla till en plats med massor av vackra blommor sen vidare till en waterreservation plant där vi åt lunch, perfekt tur härliga människor både Thai och faranger.

Hälsningar Stefan

post-9172-0-00431200-1326087620_thumb.jp

post-9172-0-39549300-1326087669_thumb.jp

post-9172-0-40255400-1326087746_thumb.jp

post-9172-0-00431200-1326087620_thumb.jp

post-9172-0-39549300-1326087669_thumb.jp

post-9172-0-40255400-1326087746_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du göra en annorlunda tripp , skall du testa Chiang Rai Loop...

Du tar lokalbussen från Chiang Mai , väg 107/1089 upp till en by norröver som heter Tha Ton, avstånd 300 km , nära gränsen mot Burma. Har för mig att det var här uppe Rambo spelandes in

Här går den kommunala longtail båten kl 12.30 varje dag på Kok River till Chiang Rai. tid ca 4 timmar

Så ta bussen på eftermiddagen och övernatta på ett av de små hotellen utmed floden .

Väl i Chiang Rai kan du ta en buss till Mae Sai, gränsövergång till Burma. Här finns det en fantastisk marknad . En upplevelse.

Tillbaka i Chiang Rai tar bussen stora vägen tillbaka till Chiang Mai, väg 1/118 ,avstånd 200 km

post-8853-0-68089700-1326092242.jpg

post-8853-0-61602800-1326092246.jpg

post-8853-0-95141600-1326092251.jpg

post-8853-0-31654900-1326092263.jpg

post-8853-0-68089700-1326092242.jpg

post-8853-0-61602800-1326092246.jpg

post-8853-0-95141600-1326092251.jpg

post-8853-0-31654900-1326092263.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Banankontakt

Heej och stort tack för en fin film, väldigt proffsig, vilken kamera använder du och har du hjälm stativ eller vad? Din sambo , verkade helt oberörd, bra jobbat även av din kompis, tur att du inte berättade för mycket innan turen. Jag tror dock att han kommer att joina "cykelsekten " efter den upplevelsen. Ja det lät lite väskusten från kommentaterna så då är det väl lite svårt att hitta liknande utmaningar, samma för mig i Täby. Igår följde jag med CM bicycleclub från ThapaeGate på en fin tur till bla till en plats med massor av vackra blommor sen vidare till en waterreservation plant där vi åt lunch, perfekt tur härliga människor både Thai och faranger.

Hälsningar Stefan

Hej

Vanlig handhållen samsung kompaktkamera användes för att filma. Jag använde inte hjälmstativ utan höll den helt enkelt i handen. Har även gjort lite andra cykelfilmer varav en när vi cyklade Mae Hong Son loopen. Kolla min profil på youtube (muddus88) så hittar du.

Vi tog det ganska lugnt upp den gången och därav att sambon verkade oberörd. Men å andra sidan tränar hon mycket cykel och har fördel av att vara liten och lätt när det skall köras i berg.

Om det lät det lite västkustskt beror det nog på att vi bor i Göteborg.

Cykla försiktigt och har du tid några dagar så är det en härlig 2 eller 3 dagars tur från Mae Hong Son till CM via Pai.

________________________________________________________________________________

För den som vill följa oss på vårt kanske lite annorlunda sätt att ta oss till Thailand så hittar ni vår blogg här:

www.cyclinghome.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för info, gjorde vpl på KA 4 1970 så då lärde jag mig hur det låter, stadig på handen måste du ha varit då filmen är perfekt. Imorgon tar jag en tur uppför backen återkommer med hur det gick, laddade med en jättebrownie och en latte ikväll så jag kan inte skylla på bränslebrist.

Hälsningar Stefan

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du göra en annorlunda tripp , skall du testa Chiang Rai Loop...

Du tar lokalbussen från Chiang Mai , väg 107/1089 upp till en by norröver som heter Tha Ton, avstånd 300 km , nära gränsen mot Burma. Har för mig att det var här uppe Rambo spelandes in

Här går den kommunala longtail båten kl 12.30 varje dag på Kok River till Chiang Rai. tid ca 4 timmar

Så ta bussen på eftermiddagen och övernatta på ett av de små hotellen utmed floden .

Väl i Chiang Rai kan du ta en buss till Mae Sai, gränsövergång till Burma. Här finns det en fantastisk marknad . En upplevelse.

Tillbaka i Chiang Rai tar bussen stora vägen tillbaka till Chiang Mai, väg 1/118 ,avstånd 200 km

Tack för tipset det verkar vara en spännade tur, synd att jag är själv här skulle vara kul att ha en kompis med sig på den turen(hålla handen)hehe.

Får göra en plan så får jag se vad jag hinner med, jag har ju inte hittat Johnsplace ännu... plus alla andra tips runt hörnet.

Hälsningar Stefan

Link to comment
Dela på andra sajter

stefanby:

När du var på Thapae Gate, då ska du gå ut från det sk. torget. Gå över så du kommer innanför vallgravarna, korsa vägen, ta av åt vänster några 100 m. sen är du framme vid Johns Place. Gatan ska heta Moon Muang.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra Ja nu kommer inte John undan nu är han inringad.

Jag har precis duschat efter cykelturen upp till Doi Suthep, det gick över förväntan, då jag levererat grågrönt slem varje morgon och inte gillar att pusha på när jag inte är helt ok, men jag tänkte köra lite på känsla, kroppen är ju snabb att signalera fara. Totalt 2h min 6 min tor till templet, alltså inte ändå upp. Uppfärden ca 1 h40min och nerfärden efter 1 min stop gick betydligt fortare 86 kg skjuter på, enda gången jag har glädje av de kilona. Det finns tid att göra känner jag när jag är helt frisk utan grågrönt slem .Jag har inte varit förkyld på många år men till slut åkte jag dit, det finns värre öden.

Jag har en Garmin edge 705 om någon villse detaljer från turen vet inte om man måste ha en Garmin för att se det.

http://connect.garmin.com/activity/140494090

Hej så länge Stefan

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra Ja nu kommer inte John undan nu är han inringad.

Jag har precis duschat efter cykelturen upp till Doi Suthep, det gick över förväntan, då jag levererat grågrönt slem varje morgon och inte gillar att pusha på när jag inte är helt ok, men jag tänkte köra lite på känsla, kroppen är ju snabb att signalera fara. Totalt 2h min 6 min tor till templet, alltså inte ändå upp. Uppfärden ca 1 h40min och nerfärden efter 1 min stop gick betydligt fortare 86 kg skjuter på, enda gången jag har glädje av de kilona. Det finns tid att göra känner jag när jag är helt frisk utan grågrönt slem .Jag har inte varit förkyld på många år men till slut åkte jag dit, det finns värre öden.

Jag har en Garmin edge 705 om någon villse detaljer från turen vet inte om man måste ha en Garmin för att se det.

http://connect.garmi...ivity/140494090

Hej så länge Stefan

Inte utan att man blir lite avundsjuk på att du trampat upp till doi suthep när man sitter i snöslasket och fick punka på vintercykeln på väg till jobbet i morse.

Gick utmärkt att se din länk. Jag ser bara dina data i fot och mph, går det på något sätt att ställa om till metriska enheter eller ser jag det du använder i din GPS?

Vad kör du på för snitt/maxpuls uppför berget när du inte har grönt slem i halsen?

________________________________________________________________________________

För den som vill följa oss på vårt kanske lite annorlunda sätt att ta oss till Thailand så hittar ni vår blogg här:

www.cyclinghome.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte utan att man blir lite avundsjuk på att du trampat upp till doi suthep när man sitter i snöslasket och fick punka på vintercykeln på väg till jobbet i morse.

Gick utmärkt att se din länk. Jag ser bara dina data i fot och mph, går det på något sätt att ställa om till metriska enheter eller ser jag det du använder i din GPS?

Vad kör du på för snitt/maxpuls uppför berget när du inte har grönt slem i halsen?

http://connect.garmin.com/http://connect.garmin.com/activity/140494090activity/140494090

prova den/Stefan

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok låter smaskigt måste bara hitta Johns Place /Stefan

Ok nu har jag ätit middag på Johns place och frukost på Mad Dog trevligt och gott på båda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...