Jump to content
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

24h
IGNORERAD

Vi hade iallafall tur med vädret...

C-dude

Recommended Posts

:glasses:

Jaha. Då har man kommit igång igen med arbetet efter 1månad i Thailand.

Åkte Thaiair som vanligt. Landade tidigt i Bangkok och tog en taxi till ett hotell i närheten av pratunam, tanken var att frugan skulle få shoppa några timmar tillsammans med sin kompis som är bosatt där, innan Vi på kvällen skulle ta bussen upp till det "riktiga Thailand" som några här säger.

Bussresan är ju inte så mycket att orda om. Vi kom fram :lol: . Men det var svårare att få en taxi ifrån hotellet. Dom första 6 taxibilarna ville gärna köra oss till Mochit men inte med metertaxa  :diablo:   ( känns som det blir vanligare och vanligare ) .

Nåja, Svärföräldrarna och även en kusin till frugan mötte oss vid bussstationen som ligger ett par bil ifrån hembyn.

Det blev det vanliga inköpet av mat och dryck. Ett nytt kylskåp införskaffades också och även lite fiskeattrialjer till lillebrorsan.

I hembyn intet nytt.

En liten fest anordnades men sen tog det roliga slut. Åkte motorbike till en större stad som ligger 3 timmar från byn och brände upp ben och armar på vägen  :grrrrrr: .

Vi lämnade byn efter endast 4 dygn. Buss ned till Måå skit. Där står dom vanliga dräggen o jagar taxiresenärer. Att dom aldrig kan ge upp. JAG VILL INTE ÅKA TAXI MED DIG. Dom orden blir snarare i deras öron " Han vill åka med mig, men han vet inte om det än"

Nåja, kommer ned till Cha-am och tar in på ett trevligt hotell. Vi hyr även ett rum till fruns kompis som aldrig har varit i närheten utav en beach sedan hon gick i småskolan, då klassen åkte till bangsaen.

Rätt mysig strand faktiskt. Hade det trevlig, åt och drack gott. Tyvärr så varar inget för alltid. Efter 1 vecka så skulle Vi tillbringa några dagar i Auyttaya.

Dit hade Jag velat resa i många år. Har av någon anledning fått för mig att det skulle vara en mysig stad  :lol: Vad fel man kan ha.

Istället för att stanna i 3-4dagar så vänder vi tillbaka till Bangkok redan dagen efter. Måå skit igen. TAXI, where u go? Khon Kaen, ok säger gubben o tar tag i min väska. Taxi till Khon-kaen? säger Jag med ett stort flin på läpparna. Hähh va? Stort frågetecken i taxichaffisens ansikte samtidigt som det flinas hos dom andra taxi jägarna. Jajust det, till Khon-kaen säger jag. Jag fick tillbaka väskan  :mdr:

Inget problem med bussresan till khonkaen.

Rätt soft stad faktiskt. Stannade i 3dagar för att hälsa på släkt.

Hem till byn igen, och Jag är måttligt road. Denna gång tog Vi med oss en ny tvättmaskin och även en keyboard till lillbrorsan.

Frugan hade skuldkänslor och hade köpt en guldkedja till mamma.

Dagen efter ankomsten till byn så hade vi redan bestämt att Vi skulle hälsa på släktingar i Muckdahan. Tanken va från början att Vi skulle stanna där i 2dagar vilket Jag inte såg fram emot. Vilken tur Jag hade då, som på morgonen fick höra att vi bara skulle stanna över dagen :wai:

Jag skall inte närmare gå in på hur det kan se ut hemma hos vissa personer. Att kasta skräp runt huset är för mig en stor gåta, och dessutom bo där???

Frugans kusin har varit och jobbat i Phuket. Han har sprungit på stranden och lurat turister. Köper träelefanter för hundra bath och säljer desamma till dumskallar för 1500B.

Nåja, han har köpt en ny honda cklick.

Grejen är att denna cklick har han hottat lite grann. Han har sänkt framgaffeln så att vid minsta sten så tar framhjulet i stänkskärmen och har slipat av allt gummi på sidorna av däcket. Han är Nu mycket oroad av hur han skall kunna åka hem utan att få punktering. Haha, skulle du ha tänkt på lite tidigare tänkte Jag. Skulle kanske inte ha sänkt den eller åtminstonne sparat slantar till att kunna reparera den.

Hm, Det blir alltså Moster som betalar kalaset och även bensinen, vilket i slutändan blir Jag som får göra det, då det är Jag som ger bort pengar till livets nödvändiga saker..

Slutet på resan. Sista veckan. Kvar i hembyn. Händer ingenting. Hemlängtan. Frun vill vara kvar i byn av skäl som Jag förstår. Jag är mkt uttråkad.

Vill Du åka ensam dom sista dagarna?

Va?

ehh, njaeaaaee. Mkt frestande men nej.

Tog en avskedsfest i samband med födelsedagen. Satt o diskkuterade med Morfar. Han pratade FyllIsan  O jag fyllsvenska.

Ned till Bangkok igen. Hotell i Pinklao. shoppade det sista. Taxi till Suvarnabhum. käkade en toast för 250 bath. Köpte wisky för slantarna som var kvar.

Thaiair höll tiden. kom lite för tidigt hem tlll Arn. Hem och packa upp. smaka på virren. blev lagom berusad.

Saknar inte Thailand det minsta vilket faktiskt är första gången.

C;D

Life's a piece of shit, When you look at it. Life's a laugh and death's a joke, it's true.  You'll see it's all a show. Keep 'em laughing as you go,.Just remember that the last laugh is on you

Dela på andra sajter

• Svar 78
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• svarten

12

• Baa

7

• Herr Chang

6

• Kim

5

Mest aktiva i denna tråd

Jag tycker det är uppfriskande att någon för en gångs skull skriver om det negativa man mycket väl kan stöta på i Thailand. Att alltid bara framhäva det positiva gagnar ingen.

All heder åt C-dude som berättar uppriktigt!

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Jag undrar om det är uppriktigt eller avsett för att få igång en debatt.

Har aldrig upplevt något liknande på 25 år, och har svårt att ta det på allvar.

Flera av dom platser du besökte i berättelsen är ju alldeles underbara.

Du hade inte nån depression eller något redan innan du åkte på den här semestern?

Mvh Isan Lover

Dela på andra sajter

Intressant berättelse C.D!

Blir en + karma på den!

Och nån skulle egentligen ha ett minus för sin totala enkelspårighet...

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Dela på andra sajter

Hej

Jag undrar om det är uppriktigt eller avsett för att få igång en debatt.

Har aldrig upplevt något liknande på 25 år, och har svårt att ta det på allvar.

Flera av dom platser du besökte i berättelsen är ju alldeles underbara.

Du hade inte nån depression eller något redan innan du åkte på den här semestern?

Mvh Isan Lover

Alla ser inte eller upplever saker likadant. Det du ser som underbart ser han med helt andra ögon.

Tack för en bra och ärlig berättelse, C-dude!  :great:

In the eye of the beholder!

Dela på andra sajter

Påminner mycket om mina 3 senaste resor. Sitta i en biljävel och åka till varenda jävla vrå som finns i Bangkok. Å så dessa "över-natten-resor" till huset i Rayong och till lägenheten i Hua Hin. Komma fram sent på kvällen för att åka tillbaka till Bangkok morgonen efter. I snitt 4-5 timmar i bil per dag. Kvalitet!

Så nästa resa ska roa mig själv mer än att gå ut på kvällarna. Nu vill jag verkligen ha lite beach-life. Hälsa på en massa folk och shoppa en massa är inte riktigt vad jag vill ha ut av min "semester". Men jag missunnar inte min fru. Men även hon blev less senaste resan. Så det lutar nog mot att hon gör mig sällskap till stranden nästa gång.

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Dela på andra sajter

Jag tror ocksa det ar en minoritet av alla svenskar som tycker att en semester som bestar av besok i diverse byar runt om i

Isaan ar sarskilt val investerade pengar/tid. For att uppskatta den typen av semester kravs nog att man pratar hyfsad

Thai/Isaan samt har ett visst intresse av historia och/eller andra kulturer. Jag har en kompis som ar gift med en thailandska

i Sverige och de gor sa att de aker up-country tillsammans i en vecka och sedan aker han till nagot semesetrort i 2 veckor

medans hon ar kvar "hemma i byn" och sedan moter upp honom sista veckan. Kan tyckas trakigt att delvis semestera

atskilda men kan nog vara ett alternativ for manga.

Dela på andra sajter

Det är bra att någon tar bladet från munnen om hur "roligt" det är att vara i risbyn på sin semester...

...men varför drog du inte bara iväg när till och med damen uppmanade dig till det...det är din ledighet...din semester och dina pengar...

för det var väl inte så att någon tvingade dig att vara kvar

Dela på andra sajter

Jag tror ocksa det ar en minoritet av alla svenskar som tycker att en semester som bestar av besok i diverse byar runt om i

Isaan ar sarskilt val investerade pengar/tid. For att uppskatta den typen av semester kravs nog att man pratar hyfsad

Thai/Isaan samt har ett visst intresse av historia och/eller andra kulturer. Jag har en kompis som ar gift med en thailandska

i Sverige och de gor sa att de aker up-country tillsammans i en vecka och sedan aker han till nagot semesetrort i 2 veckor

medans hon ar kvar "hemma i byn" och sedan moter upp honom sista veckan. Kan tyckas trakigt att delvis semestera

Hmm...undrar hur många gubbar som får åka iväg ensamma till en semesterort medans gumman är kvar i hembyn?

Inte så många tror jag. Får intrycket av att C-dude här till exempel inte verkar ha allt för mycket att säga till om i alla fall...

Annars var ju titeln ganska passande. Man fattade att det här kommer nog inte bli en solskenshistoria även om nu vädret var ok.

Inte fel att det negativa  kommer fram och om det är så att berättelsen får igång en debatt huruvida djungeln i Isaan är skoj eller ej är väl bara bra.

Som tidigare sagts är det nog en stor fördel om man har ett genuint intresse för vad som försigår i byn och kulturen där samt att man klarar

av att något så där komunicera på språket som talas. Vissa är beredda att gå in i det med öppna sinnen medans andra är mindre

benägna att göra det. Isaan fantasterna vet väl mer avseende detta antar jag. 

"People are strange. They are constantly angered by trivial things, but on a major matter like totally wasting their lives,they hardly seem to notice." -  Charles Bukowski

Dela på andra sajter

Vi har gjort så att frugan åker ner 2-3 veckor innan mig så hon får vara hemma i byn och göra vad hon vill.

Hon känner mig vid det här laget och vet att jag inte uppskattar att stanna någon längre tid ute bland gurkorna.

Och för att jag ska få träffa hennes familj och dom mig så bjuder vi med dom till någon semesterort i stället. Det är väldigt uppskattat.

Kan kanske låta trist för Isaan älskarna, men det funkar för oss :great:

Det är inte måndagarna det är fel på. Det är ditt jobb.

Dela på andra sajter

Tror de flesta flickvännerna inte gillar man sticker i väg själv i Thailand för sen mötas upp. Det finns för många frestelser i LOS  :crazy: i Sverige inga problem.

Jag hade problem när jag var borta några extra timmar internet cafet i byn ex.frugan gillade inte stället pgr någon tjej i personalen såg för bra ut  :glasses: .

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Dela på andra sajter

Min fru litar på mig iallafall. Det gör hon rätt i.  :great: Så jag får spatsera runt ganska mycket på de tvivelaktiga gatorna då jag inte sitter i biljäveln.

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Dela på andra sajter

Vi gör oftast som foreverbubbles, sambon åker ett par vecke för mig, dock inte i år, och "pratar av sig", sedan stannar vi inte i vårt älskade Isaan hela tiden utan "semestrar" med både beach och lite kultur några veckor per år, man ska dock ha i åtanke att det är helt olika förutsättningar mellan oss som stannar halvårsvis och Er som har 4-5 veckor på Er. Vi kan ta dan som de kommer och passa på att resa när det är lite lugnare.

Och så behöver vi inte bra väder hela tiden heller.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Dela på andra sajter

Tror de flesta flickvännerna inte gillar man sticker i väg själv i Thailand för sen mötas upp. Det finns för många frestelser i LOS  :crazy: i Sverige inga problem.

Jag hade problem när jag var borta några extra timmar internet cafet i byn ex.frugan gillade inte stället pgr någon tjej i personalen såg för bra ut  :glasses: .

Det är beror väl på lite vad man gör det till..jag har gjort klart i både mitt nuvarande och tidigare förhållanden att jag inte kommer att sluta åka till Thailand bara för att hon inte kan åka på samma sätt pga skolor och dylikt. Vi brukar lösa det på sättet att jag åker ner ett par veckor tidigare och ibland har hon inte åkt alls. Snart kommer hon att kunna åka samtidigt som mig men det betyder inte att vi måste sitta i knä på varandra hela tiden vilket hon inte har något intresse heller av. Denna vinter kommer jag att åka med polare till PH med hennes goda minne.

Min upplevelse av snubbar som ffa träffar sina små prinsessor i Sverige är att det är alldeles för mycket pluttinutt med damerna till skillnad från vad Thai eller för den delen PH killar skulle göra vilket resulterar i mycket mindre respekt från tjejernas sida.

Dela på andra sajter

Kan väl själv säga, att mer än 3 dagar i Isaan kommer jag aldrig mer att tillbringa..

Förstår precis hur illa det kan vara..

Åker till Thailand denna vinter, tjejen drar några dagar upp till Isaan, själv åker jag till Samui..GÖTT!!

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Dela på andra sajter

Någon skrev att det är viktigt att resa med "öppet sinne" och jag kan inte annat än hålla med. Turistort, storstad eller landsbygd, inget blir någonsin roligare än man själv gör det till.

Själv har jag åkt jojjo mellan just turistort, storstad och landsbygd under alla mina resor i Thailand och kan antagligen klassa 8 av dom 10 mest minnesvärda upplevelserna till landsbygden. Och då räknar jag alltså inte in några sevärhetsbesök i det. ;)

Fast det betyder ju inte att det alltid är himlastormande roligt på landsbygden. Precis som man lessnar på turistträsk efter några dagar så lessnar man på landsbygd och det bästa är nog att oupphörligt variera sig. I alla fall för mig personligen.

Som Baa också skriver så är det ju stor skillnad på om man kommer till Thailand på en månad eller om man stannar flera. Leva turistliv på badorten månader i sträck är ju ingen höjdare utan för mig räcker gott med en vecka då och då under dom månader man tillbringar i Thailand. Resten av tiden måste man göra något annat för att inte bli spyless.

Sen är det givetvis skillnad om man är singel (eller reser under singelliknande förhållanden ;)   ), är stadgad eller reser med barn. Inget ställe passar ju alla kategorier medlemmar.

Själv trivs jag alldeles ypperligt hemma i byn men det beror nog mycket på att jag dels har ett antal farangkompisar där, dels att jag inte på något sätt sitter fast där. Kryper det i kroppen så är det bara att slänga in en väska, fru och barn i bilen och styra kosan dit näsan pekar. Och sedan när man har varit borta på vift en vecka eller två så känns det alltid otroligt skönt att komma tillbaka hem till byn igen.

Byn är för oss mer ett högkvarter vi alltid återvänder till, inget som vi stannar hela tiden i. Och för oss funkar det alldeles utomordentligt.

Att som C;D bli skyfflad än hit än dit mot sin vilja är ju aldrig kul om man upplever allt som ett tvång. Fast å andra sidan så tror jag nog att det hade kunnat bli betydligt trevligare om han öppnat sina sinnen mer.

Att t ex svära och irriteras över envisa taxichaufförer etc leder aldrig till något gott. Funkar bättre att bara rycka på axlarna åt dom och le inombords åt deras enträgenhet istället för att låta dom förstöra ens sinnesstämning. Deras tjat är ju faktiskt bara en bagatell i det stora sammanhanget, inget att uppröras över.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej igen

Ja det verkar ju vara en stor majoritet som inte trivs på landet, och det är nog faktiskt så att vi som älskar livet på landet är lite annorlunda.

Jag tror t.ex att folk som bor på landet i Sveriges glesbygd har en större chans att trivas,

man är vana med strapatser och lite mer spartanskt liv, man är vana med jakt, fiske och att slakta  o.s.v

Dom flesta utlänningar bor fortfarande faktiskt på hotel när frugan är i byn, men samtidigt har faktiskt antalet falanger som bor i byarna också ökat.

För 20 år sedan fanns det nästan inte några utlänningar i byarna alls och nu är det nästan någon eller några i varje större by.

Jag har faktiskt träffat några falanger som odlar ris och lever precis som övriga på landet och trivs med det.

Vi ska ju stanna 3 månader till vintern och jag hoppas att inte frugan vill åka till havet på bad semester, utan att vi blir kvar i Isaan hela tiden,

byn och några avstickare till Nong Khai och Udon Thani räcker gott för mig, ev blir det en tur till Yashoton också, min kompis Steven har byggt hus där som vi borde åka och kolla på. Och detta handlar inte om pengar utan trivsel och gemenskap, jag njuter av varenda minut.

Men man ska acceptera folks olika syn på det här, man måste nog vara väldigt anpassningsbar och öppen för att kunna trivas i helt annorlunda miljöer än dom man kommer ifrån.

Själv skulle jag förmodligen trivas bland aborginer i australien, indianer i amazonas, eskimåer på grönland eller pygmeer i kalahari öknen också,

jag älskar allt som är annorlunda och är nyfiken på hur andra tänker och gör.

Sova ute under bar himmel och ligga och lyssna på alla nya ljud samtidigt som man ser på stärnorna, lära sig att sätta ut snaror och fånga dagens middag m.m det är livet det.

Mvh Isan Lover

Dela på andra sajter

Finns ett par personer har som bestamt havdar att flickvanner/fruar inte skulle lata sina pojkvanner/man

att resa till nagon turistort ensamma, mycket konstig uppfattning enligt mig. Maste vara oerhort jobbigt

att leva i ett sadant forhallande, for bada parter. Om tjejen i fraga sjalv har en bakgrund inom den

nischen av servicesektorn eller om mannen i fraga tidigare varit anvandare av denna service kan jag

forsta den installningen annars inte.

Dela på andra sajter

:glasses:

Rätt mysig strand faktiskt. Hade det trevlig, åt och drack gott. Tyvärr så varar inget för alltid. Efter 1 vecka så skulle Vi tillbringa några dagar i Auyttaya.

Dit hade Jag velat resa i många år. Har av någon anledning fått för mig att det skulle vara en mysig stad  :lol: Vad fel man kan ha.

Istället för att stanna i 3-4dagar så vänder vi tillbaka till Bangkok redan dagen efter. Måå skit igen. TAXI, where u go? Khon Kaen, ok säger gubben o tar tag i min väska. Taxi till Khon-kaen? säger Jag med ett stort flin på läpparna. Hähh va? Stort frågetecken i taxichaffisens ansikte samtidigt som det flinas hos dom andra taxi jägarna. Jajust det, till Khon-kaen säger jag. Jag fick tillbaka väskan  :mdr:

hehe :D jag lyckades faktiskt ta taxi från bkk till karon på phuket då jag inte orka vänta på flyget :D ...men det var INTE något som man göra om iaf :D:neutral:

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Atom

Jag håller med dig, visst ska både tjejer och killar kunna åka iväg ensamma om dom vill, man ska lita på varandra.

Men själv åker jag sällan ensam efter att vi gifte oss, men det är nog mest för att vi trivs så bra tillsammans.

Men jag litar på mig själv och skulle aldrig falla för frestelsen och jag litar till 100% på frugan också.

Mvh Isan Lover

Dela på andra sajter

Tjena Isan Lover,

Jag har heller aldrig semestrat utan frugan sedan vi blev ett par men jag reser mycket i mitt jobb och det finns lika mycket frestelser

da om man ar lagd at det hallet. Jag kan dock tanka mig att ifall vi flyttade till Sverige och tog en manads semester i Thailand sa

skulle jag nog vilja ha en vecka pa en strand nagonstanns och det skulle jag nog fa gora sjalv. Frugan har hittills i sitt liv spenderat

totalt runt 5 timmar pa en strand sa att jag skulle fa med henne till en beach resort verkar kanske chanslost.

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej igen Atom

Jag åker till Phoenix Arizona  på söndag och ska vara där i två veckor med jobbet, visst finns det frestelser men det kommer bara att bli några bärs på kvällen nåt annat är otänkbart. Om jag får tid över ska jag besöka något indian reservat och åka och se på grand canyon.

Thai tjejer och badsemester är något speciellt, det handlar mest om att sitta i skuggan och äta sea food, men det är ganska ok det också.

Ha det, Mvh Isan Lover

Dela på andra sajter

För att klargöra vissa saker.

Jag stannade kvar i hembyn av 1 orsak efter det att Jag fick frågan av min fru och det var för att visa respekt mot mina svärföräldrar och även min fru som naturligtvis ville att Jag skulle stanna.

Att le åt situationer som man upplever med "dräggen" på mååskiit  :cry: ? Vad är det man skall le åt? Att vissa människor inte kan ta ett nej?

Visst, Mukdahan är skitvackert, det tycker Jag oxå. Vad Jag inte tycker är så vackert är soporna som samlas runt husen, men det gör det ju inte bara i Mukdahan utan lite överallt i vårat älskade LOS.

Min besvikelse över Auyttaya är ju igentligen bara mitt eget fel. Jag hade bildat mig en uppfattning genom bilder och beskrivningar som Jag inte tycktes överenstämma med verkligheten. Skit händer.

Visst skulle det vara mycket roligare och intressantare om Jag kunde kommunicera med folket i byn. Som det är nu så får ju Jag vänta på min frus översättning innan Jag kan få svar eller svara på frågorna.

Allt det som Jag upplevde och känslorna Jag fick denna resa tar Jag naturligtvis med mig nästa gång det pratas om att resa.

Jag skulle nog tro att frugan och Jag reser ned och gör det vi vill göra tillsammans, för att dom sista dagarna resa upp till byn där Jag stannar dom sista 3-4 dagarna och att frugan efter det stannar kvar ytterligare ett antal veckor.

C;D

Life's a piece of shit, When you look at it. Life's a laugh and death's a joke, it's true.  You'll see it's all a show. Keep 'em laughing as you go,.Just remember that the last laugh is on you

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...