Jump to content
IGNORERAD

Politiska problemen lösta i Thailand


stjp8729

Recommended Posts

  • Svar 35
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • ban99arne

    6

  • MaiChai

    6

  • swedenfarang

    3

  • lenno

    2

Mest aktiva i denna tråd

Guest Stefan-P

"Nu verkar det som att [glow=red,2,300]ALLA [/glow] politiska problem är lösta"

Ha ha, det kan man kalla riktig svågerpolitik.  :rofl:

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.nationmul...cs_30083470.php

Det verkar som PPP spricker efter nomineringen av Somchai, Newin Chidchob´s fraktion tänker inte rösta på Samak och kanske i detta nu funderar på att liera sig med ett annat parti. I så fall förlorar PPP sin position som största parti och en ny regeringskris är ett faktum.

Skulle till exempel Newin liera sig med Puea Pandin som består av diverse löst folk ur olika grupperingar kan de kanske välja att bilda regering med ett annat parti-exempelvis Demokraterna.

Problemen lösta.tillåt mig skratta!

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Det skulle väl vara skönt att skratta åt dom fattiga som får lida lite mer några år extra.

Och har dom fattiga riktig tur så får dom inte rösta alls i nästa val (förslag från PAD och O"demokraterna"), och då är det ju fritt fram att trampa på dom under en lång tid framöver. Jättebra för vem?

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente, förstår inte hur man kan låta di fattiga i norr få rösta. Di förstår ju inte själva vad som är bäst för dem.

Det här med demokrati får inte gå till överdrift.

[move]Underdrivne Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej

Det skulle väl vara skönt att skratta åt dom fattiga som får lida lite mer några år extra.

Och har dom fattiga riktig tur så får dom inte rösta alls i nästa val (förslag från PAD och O"demokraterna"), och då är det ju fritt fram att trampa på dom under en lång tid framöver. Jättebra för vem?

Mvh Isan Lover

Du tolkar min text som att jag skrattar åt de fattiga? Ifall du visste hur mycket av min tid som går åt till att hjälpa fattiga så skulle du nog inte skriva så.

Det är de "fattigas" eget parti som håller på att spricka och det inte av omsorg om de fattiga utan endast av omsorg om den egna fraktionens makt och inflytande över politiken. Tro mig, dessa fraktioner skiter fullständigt i de fattiga och skulle gladeligen hoppa i säng med vilket parti som helst ifall det garanterade dem en position nära maktens centrum.

Ett parti som inte har någon direkt ideologi mer än kortsiktig populism är dömt till undergång, du kan skylla det på både PAD, militären och demokraterna men faktum är att här begår PPP harakiri helt själv geom att inte kunna enas om en partiledare.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Mai Chai

Jag kanske övereagerade och uttryckte mig lite dumt, tar tillbaka det.

Mvh Isan Lover

Ursäkte godtages. No hard feelings.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Det verkar som om ordnigen är återställd igen i Thailand, grattis till dom fattiga som kan vänta sig några förbättringar.

Det återstår bara att se hur dom rika demonstranterna ska hantera det här, jag är inte säker på att dom accepterar demokratiska beslut utan dom kanske fortsätter och skadar Thailand.

Dom vill nog bara ha demokrati om dom själva sitter vid makten.

Somchai voted as 26th PM   

 

Web  www.bangkokpost.com

     

 

Somchai voted as 26th PM

Waiting for the verdict

Somchai set as PM

No election - for now

Warrant No 2

Reason to grumble

'Unfit' for Asean

PPP splits over PM

Markets in chaos

Good for business

BangkokPost.com

Deputy leader of People Power party (PPP) Somchai Wongsawat is elected as Thailand's 26th prime minister as expected, as 298 out of a total of 470 MPs showed their support for him in the vote taken place at the parliament on Wednesday morning.

The opposition leader Abhisit Vejjajiva received 163 votes from his Democrat party members. There were five MPs who abstained from voting.

After the House speaker adjourned the meeting, Mr Somchai later greeted Mr Abhisit and thanked core members of the coalition parties, such as Chart Thai party leader Banharn Silpa-archa and Pracharaj party leader Sanoh Thienthong, for giving him support.

Mr Somchai, brother-in-law to ousted premier Thaksin Shinawatra, will take office once he is endorsed by His Majesty the King.

Prior to the vote, Mr Somchai expressed confidence that he would be voted as the prime minister.

"There is no rebellion in the party," he told reporters upon arriving at parliament. "My family fully supports me to work to the best of my ability."

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Vafalls, är det fortfarande en från det folkvalda PPP, begriper de inte att det här med demokrati får inte gå till överdrift.

[move]PADaren Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej

Det verkar som om ordnigen är återställd igen i Thailand, grattis till dom fattiga som kan vänta sig några förbättringar.

Det återstår bara att se hur dom rika demonstranterna ska hantera det här, jag är inte säker på att dom accepterar demokratiska beslut utan dom kanske fortsätter och skadar Thailand.

Dom vill nog bara ha demokrati om dom själva sitter vid makten.

Att blint havda att det blir battre for de fattiga ar ju helt bizarrt ju. Lista garna vad PPP har gjort/kommer gora for de fattiga och stall det gentemot Demokraternas politiska program. Somchai's historia pekar ju onekligen pa att han kommer gora sa lite som mojligt eftersom det var hans attityd pa sina tidigare poster. Tycker du han gjorde ett bra jobb som utbildningsminister?

JAg sager inte att det kommer ga at skogen (aven om det ar mkt troligt) men att du uttalar dig som du gor tycker jag ar underligt. Haller du sa blint fast vid att PPP ar de goda foresprakarna for de fattiga att du inte kan se vad de egentligen gar for (eller snarare inte gar for).

Att Thaksins svager valjs till ny PM beskriver du som riktig demokrati - vi har onekligen olika tolkningar.

Jag har mkt svart att se PAD snallt ge upp och forsvinna eftersom de framforallt vande sig mot Thaksins inflytande over Thailandsk politik trots att han numera ar en forrymd brottsling. Men han var sakert oskyldig och allt var en komplott ocksa...

Aterigen - Det handlar inte om att vara emot eller for forbattringar for de som har det samst i Thailand. Att du forsoker gora det till det ar ganska plumpt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej

Det verkar som om ordnigen är återställd igen i Thailand, grattis till dom fattiga som kan vänta sig några förbättringar.

Det återstår bara att se hur dom rika demonstranterna ska hantera det här, jag är inte säker på att dom accepterar demokratiska beslut utan dom kanske fortsätter och skadar Thailand.

Dom vill nog bara ha demokrati om dom själva sitter vid makten.

Mvh Isan Lover

Tycker mer det verkar som om man försöker släcka en eld med bensin...

Men du som verkar vara insatt i PPP´s propagandamaskineri så undrar jag precis som Wille vad PPP har gjort sedan i januari för de fattiga? För de har dock haft majoritet i parlamentet och kunnat rösta igenom alla sina löften med hjälp av sin koalition.

Den enorma höjningen av minimilönen på 8 baht?

Den gigantiska skolreformen?

Avskaffandet av läkemedelsmonopolet?

Reformen av FBA?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Helt krasst räknar jag med att PPP vet vilka som är deras väljare, och som alla politiker i hela världen kommer dom att göra så att väljarna förblir lojala och röstar likadant igen nästa gång, alltså gör man förbättringar och håller sin väljar grupp nöjd.

Och som jag har sagt tidigare så var Sjukvårdsreformen, Bylånen m.m jätteviktiga för en stor del av befolknnigen.

Dom flesta vanliga människor stödde också upprensnigen inom knarkhandeln och bekämpningen av korruptionen ute i landets provinser.

Den sittande regeringen har gett alla fattiga (med låg förbrukning) gratis el och vatten under 6 månader.

Och dom har genomfört en land reform som ger fattiga bönder rätt att arrendera mark av staten för en löjligt låg summa.

Det är precis sånt här som dessa människor behöver, och mer lär komma till dom rikas förtvivlan.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej

Helt krasst räknar jag med att PPP vet vilka som är deras väljare, och som alla politiker i hela världen kommer dom att göra så att väljarna förblir lojala och röstar likadant igen nästa gång, alltså gör man förbättringar och håller sin väljar grupp nöjd.

Och som jag har sagt tidigare så var Sjukvårdsreformen, Bylånen m.m jätteviktiga för en stor del av befolknnigen.

Dom flesta vanliga människor stödde också upprensnigen inom knarkhandeln och bekämpningen av korruptionen ute i landets provinser.

Den sittande regeringen har gett alla fattiga (med låg förbrukning) gratis el och vatten under 6 månader.

Och dom har genomfört en land reform som ger fattiga bönder rätt att arrendera mark av staten för en löjligt låg summa.

Det är precis sånt här som dessa människor behöver, och mer lär komma till dom rikas förtvivlan.

Mvh Isan lover

Man skulle ju också kunna höjt minimilönerna rejält som utlovades i valrörelsen så att även fattiga hade råd med el och vatten? Fast då hade ju de fattiga inte behövt få el och vatten i "gåva" av PPP...vad häder sen efter 6 månader kan man också undra?

Landreformen är föreslagen, långt ifrån genomförd och full med frågetecken.

Men vi får hoppas att Wongsawat lärt sig av PPP´s misstag under Samak eran och koncentrerar sig på det som är viktigt för landet och inte det som är viktigt för svågern.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jing jing

Quote

Hej

Helt krasst räknar jag med att PPP vet vilka som är deras väljare, och som alla politiker i hela världen kommer dom att göra så att väljarna förblir lojala och röstar likadant igen nästa gång, alltså gör man förbättringar och håller sin väljar grupp nöjd.

Och som jag har sagt tidigare så var Sjukvårdsreformen, Bylånen m.m jätteviktiga för en stor del av befolknnigen.

Dom flesta vanliga människor stödde också upprensnigen inom knarkhandeln och bekämpningen av korruptionen ute i landets provinser.

Den sittande regeringen har gett alla fattiga (med låg förbrukning) gratis el och vatten under 6 månader.

Och dom har genomfört en land reform som ger fattiga bönder rätt att arrendera mark av staten för en löjligt låg summa.

Det är precis sånt här som dessa människor behöver, och mer lär komma till dom rikas förtvivlan.

Mvh Isan lover

Politiker som börjar dela ut land och "gårdar" till fattiga bör man kanske vara lite försiktig att hissa till skyarna.

Titta på frihetshjälten Mugabe. en folkets man.  :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltid intressant att läsa det Maichai skriver!

Nämnde för frugan att Somchai inte var med bland de tre första som Thaksin föredrog som ny Premiärminister (enligt vad som "läckt" ut till Thailändskpress), hon tittade på mig och sade "Nej Thaksin är ju inte precis korkad" :lol:

Undrar vem som läckte...

Hon säger också att om inte Thaksin är tillbaka i Thailand inom tre år så skall hon äta upp sin hatt, och gilla det :yes:

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

!

...

Hon säger också att om inte Thaksin är tillbaka i Thailand inom tre år så skall hon äta upp sin hatt, och gilla det :yes:

MVH Tommy

Lägg in den i ättika och lite kryddor, men låt bli att provsmaka, allt går ju ner med lite bärs!

Hon sa inte om han kom som en fri man eller i bojor? :bs_comehereyou:

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Tommy

Jag skulle nog också hålla med din fru angående Thaksin, inget är omöjligt i Thailand och han är jättepopulär i stora delar av landet.

Jag är själv inte säker på om lagbrott är begågna, det kan ju vara omoraliska affärer som vi har haft så många av här i Sverige men som ingen har blivit fälld för.

Det här ifrån The Nation idag verkar ju också positivt.

No hard evidence against Thaksin leaves court in a quandry

By Pravit Rojanaphruk

The Nation

Published on September 17, 2008

The key issues that will likely be touched upon during the Ratchadaphisek case against Thaksin Shinawatra and Khunying Pojaman would be whether Thaksin exercised his influence as PM in 2003 to help his wife win the auction.

The case is being presided over by the Supreme Court's Criminal Division for Political Office Holders.

So far, testimonies by virtually all witnesses from the state-controlled Financial Institutions Development Fund (FIDF), who auctioned the land, suggest that there is no hard evidence showing that Thaksin had misused his authority because FIDF supposedly had a certain level of independence from the government.

Unless the court comes up with some concrete evidence today it will be difficult to pass a guilty verdict.

Another key issue on the table would be whether there's any proof that inside information about the minimum bidding price had been leaked to Pojaman. Again, testimonies by various witnesses appear to have failed to prove it beyond any doubt.

Now the court has to prove that it is fair - a task made even more difficult considering the deeply divided views held by opposing political groups. The fact that the Assets Examination Committee (AEC) was appointed by the junta also means that the court would have to try doubly hard to prove to sceptics that it is not part of a systematic attempt to purge Thaksin from the political landscape.

There's no doubt that people feel that it was a major political faux pas for Pojaman to have bought the land from FIDF for Bt772 million, an arguably low price, while her husband was prime minister.

But guilty or not, it is the convincing details and judgement passed by the court that will matter today.

Mvh Isan Lover

ps. hälsa frugan

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Alltid intressant att läsa det Maichai skriver!

Nämnde för frugan att Somchai inte var med bland de tre första som Thaksin föredrog som ny Premiärminister (enligt vad som "läckt" ut till Thailändskpress), hon tittade på mig och sade "Nej Thaksin är ju inte precis korkad" :lol:

Undrar vem som läckte...

Hon säger också att om inte Thaksin är tillbaka i Thailand inom tre år så skall hon äta upp sin hatt, och gilla det :yes:

MVH Tommy

Finns ju få land som är så pass intressanta att jobba i som Thailand, expect the unexpected typ... Fy fan vad tråkigt det varit att jobba i till exempel Tyskland, Spanien eller liknande där allt går som det är tänkt.

Personligen tror jag inte det tar 3 år innan Thaksin är tillbaka, får man nu igenom amnestin för de 111 bannlysta politikerna också så bokas nog snart returbiljetten och Dr T planerar för den stora återkomsten, del 2.

Sen kommer tydligen domen för Ratchada land dealen den 21 oktober, tänk om Dr T frias av den domstol som tydligen inte kunde ge honom en rättvis rättegång och därför var tvungen att gå i landsflykt?

Är en friande dom då fel enligt Dr T beftersom den kommer från en orättvis domstol?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente Willy, eftersom de nu inte förstår att PPP inte är bra för dem så bör man ju begränsa deras valmöjlighter så att inte fel parti får så många röster.

[move]ValteoRetikern Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Det bästa vore ju ändå om Lill-Uffe tog tag i det hela och slog näven i bordet. Om han nu kan skärpa sig!

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta ar den absolut perfekta losningen for mig personligen:

Jag kommer fa mera for mina pengar da de internationella finansiella institutionerna givetvis kommer misstro det "nya" PPP

(jag har min inkomst i Euro i Hong Kong och deltidsbor i Thailand) och Bahten devalveras.

Den internationella skolan min dotter ska borja maste formodligen sanka priserna for farre ex-pats kommer vara kvar i

Thailand da fa seriosa foretag ser nagon framtid i Thailand.

Fortsatt laga priser i affarer, restauranger och annan serviceindustri da tillgangen pa billig arbetskraft kommer att vara

fortsatt god.

Ar jag nojd da? Absolut inte. Precis som vid Thaksin's omval och vid PPP's valvinst sa onskar jag Thailand all lycka och

hoppas innerligt att jag har fel men..I likhet med Isan Lover sa hoppas jag pa en forbattring for Thailand's fattiga

men i likhet med wille och MaiChai tror jag tyvarr att den har losningen kommer medfora det direkt motsatta. Jag tycker

att PPP pissar pa Isaan. De tanker krasst att "folket i Isaan ar sa javla korkade och outbildade att ger vi dem bara lite

cash hand-outs sa kommer de rosta pa oss i all evighet och vi kan dela ut hela statskassan till oss sjalva, vara slaktingar

och vanner och vi behover inte spendera ett baht pa utveckling av skola och hjalp till smaforetag".

Enligt alla internationella matningar sa ar Thailand idag betydligt mer korrupt, relativt ovriga Asien betydligt fattigare och

har halkat efter i bada elevers och foretags prestanda an fore Thaksin's tilltrade. Vilka ar det som drabbas forst nar ett

land presterar samre an sina grannlander? Inte fan ar det de rika, de far sin del anda, det ar de fattiga. Jag skrev har pa

forumet att jag tyckte att iden om grattis el och vatten for de fattigaste var vettig och 30-baht's reformen var i teorin

vettig men for ovrigt? Nagra av Thailands rikaste familjer som latsas bry sig om Thailands fattiga for att fa fullmakt att

sno allmanna medel; beklagligt, mycket beklagligt.

Jag medger dock att PPP ar folkvalda och jag tycker att PAD ska avsluta sina demonstrationer och istallet lagga sin energi

pa att noggrannt undersoka allt PPP gor for att pa den vagen visa pa dess brister. Demonstrationerna de hallit pa med pa

sistonde spelar bara PPP i handerna och underblaser uppfattningen att det ar rika mot fattiga vilket det inte alls ar. Ge PPP

chansen och lat dem misslyckas istallet for att locka fram en militarkupp som inte gor nagon lyckligare.

Jag vill ocksa papeka att jag inte alls tror att folket i Isaan ar dummare an ovriga thailandare eller svenskar heller for den

delen. Pga deras bristfalliga utbildning ar de dock lattare att lura med utfastelser av "instant gratification" och annat som

PPP mycket taktiskt forstatt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...