Jump to content
IGNORERAD

Du vet att du är svensk om du...


Magrood

Recommended Posts

Fick inspiration från BTTs inlägg att leta fram en gammal tråd från Banthai...

Det är från boken "Du vet att du är svensk" om du...

--- jag tror att första sidan står det typ "klagar på allt som är svenskt" ---

… du tror att det straffar sig att byta kö.

… du tror att Bamse är internationellt känd.

… du på restaurang får mat som är lite halvljummen, men ändå bara nickar och ler artigt när kyparen frågar om det smakade bra

… du tror på allvar att svenska idrottsmän är de enda som inte dopar sig.

… du ler fånigt varje gång någon fortsätter ”Ja må han leva” med ”Och när han har levat”

… du ibland lägger in en liten rolig film i dina PowerPoint-presentationer för att ”lätta upp stämningen lite”

Källa:http://www.elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9185476366

Här nere har jag en översatt version till thai där jag plockade fram de sakerna som kan vara kul för thailändska tjejer att känna till.  :rules:

คุณรู้ว่าคุณเป็นคนสวีเดน(ตัวจริงเสียงจริง-อันนี้หูดเติมเอง)ถ้า...

แต่เวลามาแปลให้สาวๆ ฟังมะกรูดขอเปลี่ยนเป็น คุณรู้ว่าแฟนคุณเป็นคนสวีเดนตัวจริงเสียงจริง ถ้าเค้า ...

อ่านแล้วขำดี และที่สำคัญ สาระเพียบค่ะ

"...aldrig glömmer att berätta hur vädret och kaffet är

då du skickar vykort från chartersemestern"

...ไม่เคยลืมที่จะเขียนเล่าในโปสการ์ดว่าอากาศและกาแฟของเมืองที่ไปเที่ยวพักร้อนนั้นเป็นยังไง

"...har dåligt samvete för att du inte går ut när solen skiner"

รู้สึกผิดถ้าแดดออกแล้วไม่ได้ออกไปข้างนอก

"...vill dela notan även på första dejten"

...อยากแชร์ค่าอาหารแม้จะเป็นการออกเดทครั้งแรก

"...blir irriterad på folk som kommer fem minuter för sent"

...หงุดหงิดหากมีคนมาสายไปซักห้านาที

"...tvekar på texten i nationalsångens andra vers"

...จำเนื้อร้องเพลงชาติท่อนที่สองไม่ค่อยได้

เป็นเรื่องที่คนสวีเดนเค้าเขียนแซวกันเอง น่ารักดีค่ะ

อย่าหาว่าเป็นการหมิ่นประมาทกันเด้อค่ะเด้อ

Källa: ? ??? ?' class='bbc_url' title='External link' rel='nofollow'>http://thailandska.s...228&hl= ??? ? ??? ?

---

Det charmiga med svenskar är att många kan skoja om sig själva.  :great:

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 37
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Magrood

    5

  • gubben4906

    4

  • Herr Chang

    3

  • Jive

    3

Mest aktiva i denna tråd

Halloj Magrood.

Jag vet ju att du har humor, men dina thaitecken kan varken jag eller knappt någon annan svensk läsa.

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Stämmer precis. :)   Fast lite mer på vissa, mindre på andra. En generell sanning dock.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Magrood

Det ligger mycket i dom meningrna, "speciellt dela notan vid första dejten" finns nog bara i Sverige. Det klagar våran pizzabagare på, han blir lika upprörd varje gång.

Sol och väder pratet är också väldigt svenskt.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett stort problem är väl också att Svenskar ska vara något sorts världssamvete för alla andras problem. Gör bara som vi gör så löser det sig i sann svensk anda.  :D   :D   :D   :D   :D

Jag märker på jobbet att när jag berättar om att jag har träffat en thaitjej så kommer den klassiska kommentaren: "på vilken bar då"  :frown: När jag berättar att jag träffade henne på flygplatsen i Bangkok så tror de mig knappast. Jag börjar nästan tro att alla svenskar tror att alla thaiflickor och damer är prostituerade. Får jag välja så tar jag nog hellre en thaitjej idag än en svensk tjej. Om jag jämför med vad en svensk tjej "kostar" och vad en thailändsk tjej "kostar" så vinner den svenska tjejen.

Jag betalar gärna min tjejs kläder, har varit hemma hos henne, hon har inte så mycket kläder och för mig är det billigt att köpa kläder.

Men, en annan sak som gäller kläder: Var har Thaitjejerna fått sin förskräckliga klädsmak ifrån? Har de inte korts så har de musikantklänningar, min tjej  :beurk: de enda som har "normala kläder är de unga som bär skoluniform. VARFÖR?

  :morgon: gubben  :morgon:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Gubben

Att vi svenskar försöker vara världs samvete och tror att vi alltid vet bäst, vart vi kommer och försöker lära alla andra stämmer nog.

Istället för att vara ödmjuka och lära oss av dom vi möter, försöker vi få dom att tänka som oss.

Vad det gäller fördomar överhuvudtaget är svenskar nog världsledande, inte minst vad det gäller thaitjejer tyvärr.

Det gör en jävligt förbannad ibland, men med åren har man blivit lite härdad och numera tycker man mest synd om olyckliga, inskränkta och fördomsfulla människor.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Gubben!

Av någon konstig  :he: anledning, så ser du nog inte tjejerna med "normal" klädsel vid dina korta besök här nere.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jive, du har nog rätt där, jag utgick från min tjejs "klädsmak".  :Drogar-Smile(LBG): Så var jag också i Pattaya under den mesta tiden den här gången. Får jag bestämma så kommer jag försöka hyra en lägenhet i Trat ovanför Koh Chang när jag åker ner i april-maj nästa år, kanske på årsbasis. Får se.

  :morgon: gubben  :morgon:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Halloj Magrood.

Jag vet ju att du har humor, men dina thaitecken kan varken jag eller knappt någon annan svensk läsa.

Morsning korsning!

Du får spara den thailändska texten tills du hittar din thai donna na ka.

Då kommer du att tacka mig för mina krumelurer. :lol::lol::lol:

---

På tal om världssamvete.

Jag tror att det är ett ganska vanligt fenomen bland de som tycker de är duktiga.

Svenskar är medvetna om att Sverige har kommit långt i många avseenden jämfört med andra länder.

Då blir man stolt. Stoltheten gör att man flyter på moln - och det slutar med att man till slut ser ned på många andra. Är man så högt upp måste man ju se ned när man har med andra att göra...

Många duktiga elever i Thailand har nog ett liknande fenomen. Svårt att hitta någon de kan umgås med. Alla är ju dummare än dem och de vet bäst. Ingen vill ju umgås med en som alltid vet bäst och tycker alla andra är dummare.

---

Man glömmer ibland bort att livet inte enbart handlar om vetenskapliga kunskaper - utan det handlar om känslor, närhet, respekt, givmildhet, värme osv...

---

Hare gott!

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, Magrood, det är bara thai och snickare som kan få till de där hyvelspånen. :lol:

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom just på att man är svensk om man funderar på när det är dags att ställa on klockan till vintertid :yes:

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jing jing

Quote

Ett stort problem är väl också att Svenskar ska vara något sorts världssamvete för alla andras problem. Gör bara som vi gör så löser det sig i sann svensk anda.  :D   :D   :D   :D   :D

Jag märker på jobbet att när jag berättar om att jag har träffat en thaitjej så kommer den klassiska kommentaren: "på vilken bar då"  :frown: När jag berättar att jag träffade henne på flygplatsen i Bangkok så tror de mig knappast. Jag börjar nästan tro att alla svenskar tror att alla thaiflickor och damer är prostituerade. Får jag välja så tar jag nog hellre en thaitjej idag än en svensk tjej. Om jag jämför med vad en svensk tjej "kostar" och vad en thailändsk tjej "kostar" så vinner den svenska tjejen.

Jag betalar gärna min tjejs kläder, har varit hemma hos henne, hon har inte så mycket kläder och för mig är det billigt att köpa kläder.

Men, en annan sak som gäller kläder: Var har Thaitjejerna fått sin förskräckliga klädsmak ifrån? Har de inte korts så har de musikantklänningar, min tjej  :beurk: de enda som har "normala kläder är de unga som bär skoluniform. VARFÖR?

    :morgon: gubben  :morgon:

de enda som har "normala kläder är de unga som bär skoluniform. VARFÖR?

    gubben 

Ja gubben.. skolorna ligger ganska tätt vid vissa områden. Ibland ser man hela skolklassen stå utanför skolan och göra vågen när någon farang går förbi..  :oh:   men jag tycker personligen deras skoluniformer är på tok för korta.  :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Magrood skrev:

Man glömmer ibland bort att livet inte enbart handlar om vetenskapliga kunskaper - utan det handlar om känslor, närhet, respekt, givmildhet, värme osv...

Klockrent! Precis så är det!

Ett obehagligt svenskt drag är att ha en massa åsikter om andra (men inte fundera på hur man själv är), och sedan berätta dessa åsikter till alla utom till den som de berör. Altså prata skit bakom ryggen  :grrrrrr:

Hälsningar

Kitung

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Då är jag inte svensk för jag skulle aldrig få för mig att dela notan när jag är på dejt.

Självklart betalar jag.

MVH Nonki

Link to comment
Dela på andra sajter

Så är du ju skåning oxå, Nonki.  :Drogar-Laugh(LBG):

  :morgon: gubben  :morgon:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag meilar dig snart angående du vet vad.  :clown:

  :morgon: gubben  :morgon:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ett obehagligt svenskt drag är att ha en massa åsikter om andra (men inte fundera på hur man själv är), och sedan berätta dessa åsikter till alla utom till den som de berör. Altså prata skit bakom ryggen  :grrrrrr:

He he he... Det är vi thailändare bra på också. Att prata om det med alla förutom med den som saken berör.  :lol::lol::lol:

För ett par år sen såg jag annons för en föreläsning för svenskar "Sköt dig själv och skit i alla andra" - det tilltalade mig faktiskt.  :mdr:

För många år sen när jag läste i Thailand var jag på en intressant föreläsning som hette "Egoistiska kursen". Mycket bra!

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Magrood,

"Det är vi thailändare bra på också."

Ja, tyvärr får man konstatera att det är så. Inte för att drabbar mig så mycket, men fru Chang har fått sin beskärda del från sina landsmän.

Jag vet inte om det är värre i Sverige än i Thailand. Men helt klart att det förekommer en hel del.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ja, tyvärr får man konstatera att det är så. Inte för att drabbar mig så mycket, men fru Chang har fått sin beskärda del från sina landsmän.

Det är tråkigt na ka.

Men man får tänka att "det är säkert något bra inom mig som sticker någon annan i ögonen" he he he.

Man brukar ju bara vara avundsjuk på de som har det bättre, eller hur?

Är någon avundsjuk på mig så måste den personen tycka att jag har något bättre. Kan ju inte hjälpa...  :he:

Ett sätt att göra när man är avundsjuk är bl.a. att snacka skit om den personen.

---

Nej - det är lättare sagt än gjort.

---

Ganska nyligen hörde jag en kompis berätta att någon ville ha en saftig konversation med henne om mitt liv med mitt ex. Kompisen avvisade samtalet och det blev inget saftigt samtal.  :lol::lol::lol:

Jag blev lite rörd/fundersam/nyfiken av att någon skulle vilja snacka om mitt liv med min förre detta.

Det som hände var inget jag skäms för. Jag gjorde ett misstag, jag lärde mig och jag gick vidare.

Det är inget hemligt heller eftersom jag skriver om det på internet.

Men att någon vill ta upp det som ett saftigt samtalsämne gör mig fundersam.

Men men - sånt är livet.

Finns mycket annat viktigare att lägga energi på.

---

Hoppas FruChang kan skita i sånt också ka.

---

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Magrood,

Visst kan fru Chang rycka på axlarna åt detta, men det tråkiga är ju att hon blir mer reserverad vad gäller att skapa nya kontakter med thailändare i Sverige.

Fast jag ska inte påstå att det är annorlunda för svenskar i Thailand. Man får nog vara lite försiktig där också.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Magrood,

Visst kan fru Chang rycka på axlarna åt detta, men det tråkiga är ju att hon blir mer reserverad vad gäller att skapa nya kontakter med thailändare i Sverige.

Fast jag ska inte påstå att det är annorlunda för svenskar i Thailand. Man får nog vara lite försiktig där också.

Herr Chang har talat.

Det är bättre med få riktiga vänner än fler ytliga vänner na ka.

Lika barn leka bäst.

Det är synd att man blir reserverad.

Jag hittar många trevliga vänner på nätet.

Jag tycker om det. Man lär känna en person lite i taget och närhet bara växer fram.

---

Nu måste vi gå.

Ska fira vår 3 årsdag.

---

Ha det!

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Typiskt svenskt är att tycka att något är typiskt svenskt.

Typ den "svenska avundsjukan"

finns i alla länder.

Det senaste har jag sagt till katter några gånger, men en gång trodde jag att jag sa samma, men jag måste ha sagt något helt annat, för båda katterna vred snabbt på huvudet och glodde förvånat

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...