Jump to content
IGNORERAD

Himmel och helvete


nalle

Recommended Posts

Hej alla ni vise

Jag har fått det trevliga meddelande att min tjej är gravid (himmel).

Nu kommer helvetet.

Hon har visum tre månader har tänkt söka tre till men vill att hon är här och föder barnet.

Hur får man in henne i systemet ? Jag menar dom sista fyra siffrorna.

Var hos barnmorska så att hon fick reda på varför hon har ont i magen rapar och fiser så mycket.

Barnmorskan talade om olika kostnader det var så man vart svettig.

Tjejen kom hit 4/7 och vill gärna stanna länge vi ska gifta oss.

Snälla ge mig råd.

Vad ska jag ansöka om?

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Mitt råd är snabbt tillbaks till BKK och sök UT med förtur.  Så lär hon vara här om 3-5 månader igen med UT.

Fixa bara läkarinty på graviditeten innan hon åker. 

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

      Javisst snabbt som tusan ner till BKK ! Trevlig helg på er alla oxå  :wai:

   

                                                        mvh Repe

Bajen_Kopia.png
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Du kan nog söka från Svedala.

Men jag tror det har blivit svårare.

Gjorde det när frugan va här på TV, men det kostar lite innan dom

får dom fyra magiska siffrorna.

Förlossning 24000 skr för fem år sen och två nätter på BB.

Varje besök hos barnmorska 500 skr.

Ultraljud 1000 - 1200 skr.

Men som sagt det var fem år sen.

Snake

Bättre ringla än vingla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag har förstått, så kan hon ansöka om UT, om hon har blivit gravid med en svensk under sin tid i Sverige..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Vad jag har förstått, så kan hon ansöka om UT, om hon har blivit gravid med en svensk under sin tid i Sverige..

Rock on!

Ja ansöka kan man alltid göra, men risken är stor att man får avslag eller att beslutet drar ut på tiden så när barnet kommer så får man står för alla kostnader själv. Och en förlosning kan bli hur dyr som helst om nåt strular...

Visst kan man tycka att det är en korkad regel som säger att man måste ansöka om UT ifrån sitt hemland, men nu finns den regeln och det är den som Migrationsverket hänvisar till när man söker ifrån Sverige. Kanske ska vi trots allt vara glada för att det är förhållandevis lätt för våra damer att få ett UT, inte lika lätt i många andra länder.

Mvh Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena igen.

Jag vägrade att sända hem frugan eftersom hon var gravid.

Det går under speciella skäl som du kan söka.

Men på den här siten verkar folk skita i vad man skriver.

Snake

Bättre ringla än vingla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tjena igen.

Jag vägrade att sända hem frugan eftersom hon var gravid.

Det går under speciella skäl som du kan söka.

Men på den här siten verkar folk skita i vad man skriver.

Snake

Ta det lite lugnt nu snaken, jag läste nog vad du skrev.. ;)

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja Nalle.

Vill du och tjejen att hon föder sitt barn i Sverige, ska hon söka uppehållstillstånd på grund av anknytning till dig och graviditeten. Ansökan gör ni i Sverige hos den enhet inom Migartionsverket ni tillhör och begär förtur på grund av graviditeten. Oftast hinner uppehållstillståndet bli klart före förlossningen. Migrationsverket har inget egenintresse i att förhala graviditetsärenden.

Av de vi hjälpt har ingen behövt betala förlossningen utan samtliga har haft uppehållstillståndet klart före förlossningen. Däremot har det varit vissa kostnader för graviditetsintyget och kontroller hos barnmorskan.

Migrationsöverdomstolen har utverkat en praxis i graviditetsfrågan och det numera anses oskäligt att kräva att en ansökan om uppehållstillstånd lämnas in i hemlandet.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Nalle!

Kul att höra de goda nyheterna! Jag hoppas att tjejen lyckas att få PUT i tid. Det låter ganska lovande av att läsa de andras inlägg. Det kanske hjälper att gifta sig innan ansökan - borgligt - och ordna ceremoniellt bröllop sedan.

Om ni mot all förmodan inte lyckas med PUT skulle jag tycka att det vore bättre för er två att åka till Thailand och föda där (om du kan få semester då!). Ni kan få minst lika bra vård på ett privat sjuksjuk i Thailand. Räkningen är säkert mycket mindre än de dryga 30 000 kr. som Baby Snake tala om! Hon kommer dessutom att få mycket stöd av släkten.

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå

Tack så mycket nu känns det som himmel igen.

Nu är det bara att lämna papper och hoppas att du har rätt.

Tack

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen.

Var på MIG i tisdags sökte UT

Fick svaret att UT söks i Thailand

Men dom tog imot en ansökan om UT. Men behöll passet för min tjej.

Nu är det bara att hoppas att det drar ut på tiden så att det blir flygförbud.

Jag ifrågasatte varför flyga tillbaks men fick inget svar.

Har inte migrationsverket en miljö policy man ska vara föriktig med vår jord.

Bättre spara resorna till semester än att åka och lämna ansökningar.

hadet bra alla

                  Nalle

Link to comment
Dela på andra sajter

Nalle

Behöver du hjälp med Migrationsverket kan du höra av dig.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ni kan få minst lika bra vård på ett privat sjuksjuk i Thailand. Räkningen är säkert mycket mindre än de dryga 30 000 kr. som Baby Snake tala om!

Hälsning

Svarten

Var forlossning gick los pa 60,000 kr. Visst schemalagt k-snitt osv kostar endast runt kanske 10,000 kr men sen rasar kostnaderna ivag for div. utgifter - jag vagar passta att det ytterst sallan blir sa billigt som det marknadsfors. I vart fall behovde lillan kuvos i 3 dagar osv vilket ar svart att veta i forvag. Skall man ha lika bra vard i Thailand sa skall det nog vara ett av de mer valrenomerade privata sjukhusen och da kostar det aven en hel del extra.  Hur som helst sa var jag glad over att en mkt generos familjeforsakring via jobbet som stod for 90% av kostnaderna.

En van till mig var i samma situation och gick saledes till en mkt pragmatisk lakare som sonika skrev ut ett intyg om "flygforbud" pga overhangande risk for blodpropp i benen. Man kan ha synpunkter pa det moraliska i det hela men det gjorde skillnaden for min van och hans fru iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Var forlossning gick los pa 60,000 kr. Visst schemalagt k-snitt osv kostar endast runt kanske 10,000 kr men sen rasar kostnaderna ivag for div. utgifter - jag vagar passta att det ytterst sallan blir sa billigt som det marknadsfors. I vart fall behovde lillan kuvos i 3 dagar osv vilket ar svart att veta i forvag. Skall man ha lika bra vard i Thailand sa skall det nog vara ett av de mer valrenomerade privata sjukhusen och da kostar det aven en hel del extra.  Hur som helst sa var jag glad over att en mkt generos familjeforsakring via jobbet som stod for 90% av kostnaderna.

En van till mig var i samma situation och gick saledes till en mkt pragmatisk lakare som sonika skrev ut ett intyg om "flygforbud" pga overhangande risk for blodpropp i benen. Man kan ha synpunkter pa det moraliska i det hela men det gjorde skillnaden for min van och hans fru iaf.

Hej Wille!

Tack för det! Det är bra att vi blir påminda om att allt inte är billigare i Thailand.

Jag undrar dock om inte du har råkat ut för lite otur. Det finns en del hel Taiwaneser, Japaner och Golfaraber som åker till Thailand för lågpris vård. De har kanske bättre avtal som reglerar ev. kostnader för div. övriga kostnader?

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Wille!

Tack för det! Det är bra att vi blir påminda om att allt inte är billigare i Thailand.

Jag undrar dock om inte du har råkat ut för lite otur. Det finns en del hel Taiwaneser, Japaner och Golfaraber som åker till Thailand för lågpris vård. De har kanske bättre avtal som reglerar ev. kostnader för div. övriga kostnader?

Hälsning

Svarten

Otur vet jag inte om jag skulle kalla det. De generellt laga priserna galler framforallt pa olika typer av paketlosningar. Samitivej har tex. forlossningspaket for dryga 20,000 kr. Problemet ar att sa fort nagot behovs som inte var omnamnt i paket sa faller hela avtalet. Da far man aven betala individuellt for de delarna som tidigare ingick i paketet.

Detta galler alls inte bara forlossningar utan hande aven en slakting nar han gjorde ett lasik-ingrepp, en bekant som skaffa sillisar osv. En polare fick aven en rakning pa dryga 250,000 kr efter en svarartat Dengue och 3 veckor pa Bumrumgrad. Det ar svart att saga nagot annat an mojligtvis att visst ar sjukvard i Thailand billigt - tills du verkligen behover vard.

Det ar intressant att kolla pa spec:arna for kostnaderna. Numera vet jag tex. att en forlossningslakare pa Samitivej far 40,000! Baht for ett akut kejsarsnitt medan en stackars narkoslakaren bara far 15,000. Det blir garna grymma overpriser pa det mesta men de vet ju ocksa att manniskor som befinner sig i ett mer eller mindre akut lage inte direkt borjar fraga eller tjafsa om priset. 

Dock bor papekas att varden som ges pa de dyrare sjukhusen ar valdigt imponerande och personaltatheten gor att man ibland glommer bort att man ar pa ett sjukhus och inte ett hotell.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Otur vet jag inte om jag skulle kalla det. De generellt laga priserna galler framforallt pa olika typer av paketlosningar. Samitivej har tex. forlossningspaket for dryga 20,000 kr. Problemet ar att sa fort nagot behovs som inte var omnamnt i paket sa faller hela avtalet. Da far man aven betala individuellt for de delarna som tidigare ingick i paketet.

Detta galler alls inte bara forlossningar utan hande aven en slakting nar han gjorde ett lasik-ingrepp, en bekant som skaffa sillisar osv. En polare fick aven en rakning pa dryga 250,000 kr efter en svarartat Dengue och 3 veckor pa Bumrumgrad. Det ar svart att saga nagot annat an mojligtvis att visst ar sjukvard i Thailand billigt - tills du verkligen behover vard.

Det ar intressant att kolla pa spec:arna for kostnaderna. Numera vet jag tex. att en forlossningslakare pa Samitivej far 40,000! Baht for ett akut kejsarsnitt medan en stackars narkoslakaren bara far 15,000. Det blir garna grymma overpriser pa det mesta men de vet ju ocksa att manniskor som befinner sig i ett mer eller mindre akut lage inte direkt borjar fraga eller tjafsa om priset. 

Dock bor papekas att varden som ges pa de dyrare sjukhusen ar valdigt imponerande och personaltatheten gor att man ibland glommer bort att man ar pa ett sjukhus och inte ett hotell.

Där ser man. Nu får jag sluta att ge råd till folk att söka vård i Thailand av ekonomiska skäl samt tänka efter när min egen familj behöver vård där.

Detta verkar att Thailand är på samma väg som USA som numera har vårdkostnader som är 2 gånger så mycket som i den övriga västvärlden för att det dyker upp alla dessa "extra" kostnader.

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hallå

Tyvärr fick tjejen missfall så nu sitter man bara och väntar på den fakturan.

1 1/2 månadsen lämmnade vi in papper för ut men inte hört ett ljud därifrån.

Allting går i väntans tider.

take care

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Hejsan

Igår kom fakturan från sjukhuset 14396 Kr.

För ett dygn på sjukhuset.

Vi har det väldigt bra i Sverige, normalt hade man betalat ca 300Kr

för en svensk medborgare.

Men det är bara att betala och se glad ut, tjejen som numera är min fru

mår bra i alla fall

Nu väntar vi bara på migrationsverket får tummen ur ar...t så att

vi kan skaffa nytt.

Mvh Nalle

Link to comment
Dela på andra sajter

Beklagar ...Täcker inte försäkringen som hon har från Thailand dessa kostnader ?

                            Mvh Repe  :wai:

Bajen_Kopia.png
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...