Jump to content
IGNORERAD

En fråga till alla er som är gifta med en thaitjej


Tomcat

Recommended Posts

Hej Måne

Jag, det har gått väldigt snabbt, men allt har känts väldigt rätt  :great:

Daw är 35 (och jag 54), och vi träffades första gången på Sovanabumi (eller vad den nu heter, flygplatsen i Bangkok .-). Hon skulle möta mig, men syster Lem som kör bilen, var naturligtvis försenad, så jag trodde först att nu är det kört när jag inte kunde hitta henne bland alla människor som var där för att välkomna sina gäster. Men till slut så kom hon efter 30 minuters spänd väntan. Men de är de bäst investerade 30 minuterna i mitt liv :yes:

Hälsningar

Kitung

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 68
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • måne

    6

  • swedenfarang

    6

  • Tomcat

    5

  • Baa

    5

Mest aktiva i denna tråd

Jag önskar dig all lycka i världen,du har en spännande tid framför dig,skriv gärna om hur du upplever resan framåt(om du har lust)det är nog många som ser framemot att  höra eller läsa om fortsättningen.Mvh Måne :yes:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Min morsa har hållt till i Thailand i många år...å tjatat på mig att åka dit.så jag gav med mig å åkte ner för å fira jul med morsa dec-04...träffade min fru första kvällen i phuket  :great:

Hej Fenrisulven!

Att du träffade din fru under julen 04 var inte det enda som hände i Phuket vid denna tidpunkt. Var var ni på morgonen på annandagen?

Hej Ban99Arne!

Jag antar att redan under första resan att du träffade en trevlig ung thailändska på bottnet av poolen som du idag är gift med!

Hej Kitung!

Tack för att du delar med dig din historia! Det var intressant. Jag tror inte att det är så ovanligt. Det är många "systrar" och "kusiner" som hoppas få besök av någon västerländsk man. Vi får stå ut med en del tjat om att vi ska fixa någon man åt kusinen eller grannarnas dotter. Min första resa blev en sådan resa men den var inte planerat på det viset för min del.

Min första resa var i juli 2000. Min väns fru och dotter ville att jag och min dotter skulle hälsa på dem i byn utanför Ubon. Min dotter och jag hade varit i samma stad i England alla tidigare somrar. De tyckte att vi behövde lite omväxling.

Vid ankomsten till flygplatsen i Ubon presenterade väninnan en kusin för mig. Hon var nyligen skild och letade efter ny man. Jag var inte ett dugg intresserad. Jag skulle ägna semestern åt min dotter. Jag skulle dessutom vänta tills min dotter var större förrän jag skaffade en ny kvinna. Men kusinen var faktiskt ganska sött och vi blev ihop samma kväll i alla fall.

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag reste till LOS andra gången (första var en charterresa), så var jag inbjuden av en god vän, och bodde i hans hus i Patong i ca 3 veckor.

Hans sambo, som jag träffat i Sverige, undrade om jag ville träffa hennes kusin?

Jag svarade " kanske det"

Det blev inte så under den resan, och inte senare heller.

När jag var i Bkk de två sista dygnen på den resan (hade 2 fria hotellnätter och ville se Bkk), tog jag det ganska lungt (bodde 200 meter från "Patpong" men gick inte dit).

Sista dagen, den resan, när jag checkat ut från hotellet, så gick jag och shoppade, träffade en väldigt trevlig kvinna på MBK, fick hennes telefonnummer, vi gifte oss nästan precis ett år senare, dagen innan Tsunamin, och har det bra idag, med 2 "fula Lookrung" som vi älskar mer än allt annat :aff:

Min goda väns flickvän var lite sur, ett tag, eftersom jag aldrig träffade hennes kusin...

Jag reste inte till Thailand för att hitta en "livspartner" men jag var öppen för förslag, och ledig.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Stefan-P

Tomcat,

"När ni åkte ner till Thailand, gjorde ni det i hopp om att finna en livspartner, eller var det bara något som skedde?"

Det var bara något som skedde när jag sprang in i lampshopen alldeles utanför BigC i Khon Kaen. Eh, nej kanske inte vid närmare eftertanke. :rofl:

Link to comment
Dela på andra sajter

Isan Lover skrev bland annat:

"Men jag hyllar gärna den thailändska kvinnan, speciellt dom från Isaan.

Dom är söta, sociala, väluppfostrade, snälla, roliga, arbetsamma, duktiga på mat, och kan ta hand om både man och familj, och är också en kamrat för livet.

Mvh Isan Lover"

Fasen Isan Lover PRECIS så känner jag det.

Respekt för ditt sätt att uttrycka dig...

Mvh /oldthaimer

Link to comment
Dela på andra sajter

Det håller med om:

"Men jag hyllar gärna den thailändska kvinnan, speciellt dom från Isaan.

Dom är söta, sociala, väluppfostrade, snälla, roliga, arbetsamma, duktiga på mat, och kan ta hand om både man och familj, och är också en kamrat för livet.

Mvh Isan Lover"

Bra skrivet  :yipi:

Kitung, du skrev nåt om att thaidöttrars vilja att ta hand om sina mödrar. Hur funkar det igentligen? Är det av kärlek eller ett måste? Hört något om att den yngsta av barnen ska ta mer hand om sina föräldrar än de äldre syskonen, hur stämmer det? Min blivande fru har pratat mycket om sin mamma och att hon vill att vi ska flytta ihop med henne. Det är därför jag undrar lite. Inget illa om svärmor men... :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Mrlars

Det stämmer som du har hört, det är vanligt att yngsta barnet tar hand om föräldrarna och ärver föräldrarnas hus och gård.

Dom äldre flyttar oftast iväg först och kvar blir den sist födda.

Men det kan också vara någon annan än den yngsta, så det blir inte alltid så.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Svnarten... Jag och min blivande fru hade åkt kvällen innan till Bangkok,min morsa vart kvar men klarade sig med lite blåmärken.så vi fick en omtummlande start på förhållandet kan man säga..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag åkte med min svenska sambo, sedan 4 år tillbaka, till Thailand. Två veckor efter hemkost hade vi separerat. Tack vare Thailand.  :wai:

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag åkte med min svenska sambo, sedan 4 år tillbaka, till Thailand. Två veckor efter hemkost hade vi separerat. Tack vare Thailand.  :wai:

Hmmm

Tack vare eller på grund av? :lol::lol:

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Baa

Både ock.Jag fick upp ögonen kan man lugnt säga. Nu har man iallafall en som visar omtanke och närhet. Ska dock även sägas att det har mina två tidigare thailändska flickvänner aldrig misslyckats med. Min nuvarande fru är inget undantag.  :yes:

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, det är ett odiskutabelt faktum, det finns väl inte en karl som inte vill bli lite ompysslad, även om man passerat koltstadiet. Där ligger Thai i topp.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mrlars

Ja det är min uppfattning att barnen uppfostras till att visa respekt och ta hand om sina föräldrar på äldre dagar. Detta som en naturlig tacksamhet för de uppoffringar som föräldrarna har gjort för att föda och försörja barnen. Det finns ju inget allmänt pensionssystem, motsvarande det svenska i Thailand. (hm det finns det snart inte i Sverige heller).

Nu var det inte bara Daw som skulle åke till andra sidan klotet och bostätta sig med en stor vit man. Även storasyster Pet skulle flytta till en man i Sverige, så två tredjedelar av mammas försörjning skulle försvinna. Bara yngsta syster Lem skulle bli kvar och hjälpa till att försörja mamma, och syster Pets femtonåriga dotter Firt som är uppväxt hos mormor medan mamma har bott och arbetat i Bangkok. Innan vi åkte till Sverige, gjorde Daw och Pet och jag upp om storleken på underhållet, och det är med svenska mått ett rimigt ekonomisket stöd som jag lämnar.

Så på frågan om det är med vilja eller tvång som systrarna försörjer sin mamma, är mitt svar att det är både och. Mamma måste försörjas, och döttrarna vill ta hand om mamma. Jag hörde någon säga att man gifter sig inte med en thailänsk kvinna, man gifter sig med hennes familj. Och med det följer förpliktelser, men också fördelen av att ingå i en ny gemenskap med mycket starka band.

Långt svar på en kort fråga, men jag har ju inget annat att göra när jag sitter här i Sverige och väntar på min älskade, än att läsa och skriva i MPR  :cry:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Kitung,

"Och med det följer förpliktelser,"

Ja.

"men också fördelen av att ingå i en ny gemenskap med mycket starka band."

Jag tycker det vore intressant om du kunde utveckla lite vad du anser att man som farang får för fördelar av denna starka gemenskap? I den mån man nu verkligen ingår i den...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Kitung

Jag tycker du formulerade saken helt rätt.

"Jag hörde någon säga att man gifter sig inte med en thailänsk kvinna, man gifter sig med hennes familj. Och med det följer förpliktelser, men också fördelen av att ingå i en ny gemenskap med mycket starka band."

Precis så är det och ska vara om det fungerar, visst är det en skön gemenskap, som åtminstone jag inte skulle kunna tänka mig att vara utan.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Lars

Ang. din fråga om det är den yngsta som skall stanna hemma och ta hand om föräldrar.

Det är inte min uppfattning, om hon skulle bli gift först så faller hela den frågeställningen, om det inte är så att den nya mannen i familjen flyttar hem till sina svärföräldrar.

I vår familj är jag sambo med mellandottern (av 3) och vi flexar Thailand Sverige ung. 50-50.

Äldsta dottern bor i samma by och tar över de tunga hushållsarbetet när vi är i Sverige, men när vi är i Thailand gör vi, läs sambon, och den yngsta dottern gemensam sak med göromålen. Lilltjejen, också gift, håller tillsammans med sin man på att planera en flytt, inte långt, men i alla fall tillräckligt för a inte kunna bidraga med "houskeeping" varje dag, så vad göra nu månde.

Jo, vi betalar äldsta dottern för att göra det som de tillsammans delat på tidigare, alla nöjda.

Finns nog ingen regel för sånt här, men så har vi löst det i alla fall.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Herr Chang

När det gäller att ingå i en gemenskap med starka band, så innebär det att man har vänner som man kan lita på och dom på dej,

det innebär att du aldrig mer står ensam, utan kan räkna med dom i alla lägen.

Och man står varandra mycket närmare än vad man gör i en svensk normalfamilj.

Den glädje man känner av att ingå i en thailändsk släkt, önskar jag att alla hade möjlighet att känna.

En stor släkt och många vänner är bättre än pengar på banken, så brukar en äldre man i Isaan utrycka sig.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Isan Lover,

Visst är det som du skriver, men har man någon nytta av det när man bor i Sverige? Det är ju lätt att skicka pengar till Thailand, men vad kan man få tillbakaskickat?

Jag upplever inte att fru Chang får så mycket stöd från sin familj i Thailand, de flesta telefonsamtal rör sig mest om diverse problem man vill hon ska hjälpa till med. Nu vet ju fru Chang hur man säger nej, men det är ändå lite deprimerande.

Det är mycket möjligt att det är annorlunda för dig, men tycker ändå att du presenterar en alltför romantiserad bild av Isaan och folket där.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Chang, Du har rätt i att det kan uppfattas olika, alla är inte insatta i de förpliktelser det innebär att bli förälskad i någon från ett land där tradtion och ekonomi inte stämmer med det vi är vana med.

Nytta med familjeband om man "knycker" en Thai?  Stöd av familjen i Thailand? Vad har dom för förutsättningar?

De flesta, inga alla, men troligen en stor majoritet av familjen våra kära lämnar ger av det dom har att ge, gemenskap, generositet i form av vänskap och vänlighet.

Tycker inte man kan klandra dem för att försöka få en bit av kakan som dom uppfattar som enorm i vår del av världen. Sen finns det gamar såväl där som här.

Är man inte beredd när notan kommer kan det nog bli lite funderingar över vad man tagit sig för.

Men på det stora hela är det som Din hustru lärt sig som är det viktigaste, det är hon, inte Du som ska säga nej, då mottages avslaget på ett bättre sätt.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej igen Herr Chang

Den hjälp man får av familjen kan bestå i att dom vaktar huset och sköter trädgården.

Dom ser också till våra eucalyptus odlingar och rensar ogräs m.m.

Man mår också bra av att veta hur många vänner man har, och bara att tänka på dom och Isaan gör att jag själv får kraft.

Jag tror att dom går och längtar efter att det ska bli 3 november där nere(då kommer vi ner),precis som jag gör här hemma.

Då blir familjen samlad och vi kan umgås och ha tid för varandra, något som jag saknar i det svenska samhället.

Men visst jag fokuserar mycket på det positiva, men det gör jag i allt jag gör (även i sverige), jag tycker livet blir både roligare och lättare på det sättet.

Det negativa försöker jag låta bli att tänka på och lägger bakom mig så fort som möjlgt, negativa tankar är destruktiva och skadar ingen annan mer än en själv.

Man ska se livet som en flod och när man kommer på att det är både bekvämare och roligare att flyta med, än att simma motströms blir livet härligt. Och det tycker jag thailändare är mycket bättre på än vi västerlänningar.

Jag tror faktiskt att många västerlänningar simmar motströms och tycker att det mesta är jobbigt.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Man ska se livet som en flod och när man kommer på att det är både bekvämare och roligare att flyta med, än att simma motströms blir livet härligt.

Hallelulja! Hallelulja!

Men det ligger sanning i det...

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Isan Lover,

Visst är det som du skriver, men har man någon nytta av det när man bor i Sverige? Det är ju lätt att skicka pengar till Thailand, men vad kan man få tillbakaskickat?

Jag upplever inte att fru Chang får så mycket stöd från sin familj i Thailand, de flesta telefonsamtal rör sig mest om diverse problem man vill hon ska hjälpa till med. Nu vet ju fru Chang hur man säger nej, men det är ändå lite deprimerande.

Det är mycket möjligt att det är annorlunda för dig, men tycker ändå att du presenterar en alltför romantiserad bild av Isaan och folket där.

Herr Chang har talat.

Hej Herr Chang!

Jag är också en del av både svärmors och svärfars familjer. De gör allt för att jag inte ska känna mig utanför och för att jag ska trivas. Detsamma gäller min dotter som har hälsat på släkten två gånger. Det är nästan aldrig en tråkig stund med dem. Ibland upplever Magrood att familjen bryr sig mer än mig än om henne  :D ! För mig känns det knappast att vi bli utnyttjade. Tvärtom känns det att jag inte ger lika mycket tillbaka som jag får.

Att du inte upplevar inte samma sak visar bara en gång till hur alla påståenden som ska gälla för samtliga thailändare kommer på skam när de diskuteras här på forumet. Det spelar ingen roll hur mycket man själv har upplevt en företeelse och fått många skribenter att hålla med. Det kommer alltid ett gäng på forumet som hävdar det motsatta. Det är det som är så härligt med TT/MPR. Jag har lärt mig så oerhörd mycket om Thailand. Jag har turen att uppleva nästan enbart positiva sidor av Thailand. Det är därför oerhört viktigt att lära sig om det som inte är så bra.

Trisst att höra att fru Changs familj verkar vara huvudsakligen intresserad av pengar. Då tycker jag att ni har all rätt att bromsa kassaflödet dit!

Hälsning

Svarten 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...