Jump to content
IGNORERAD

Filmtips


Oregistrerad

Recommended Posts

  • Svar 1,1k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Enis

    179

  • kitungmakmak

    45

  • Bibben

    43

  • bond1

    33

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Oregistrerad

Får väl försöka bidraga lite. Fick en ny dator idag. Har suttit och installerat uppdateringar halva dagen. 

Nu springer det på ganska bra faktiskt.

 

Gick nu en sväng bland alla korridorer med filmer och plockade några favoriter som kanske inte är supervälkända.

 

Först....

 

The enemy below (Fienden i djupet) 1957

 

Jag är en stor u-båtsfantast. Finns många bra filmer på temat. Vissa moderna tycker jag är lite trista när man ser att det är scener skapade i datorn. Visst ibland blir det overkligt med de gamla när man ser att de skapade i ett akvarium, men oftast funkar det bra.

I denna rulle ser vi Robert Mitchum och Curt Jurgens - som fiender. De gör båda bra ifrån sig och det är en bra katt och råttalek till finalen på slutet. Till dess har de båda lärt sig uppskatta och respektera den andres klokhet och teknik. Välspelat. Klart sevärd och rekommenderas.

 

IMG_4957.thumb.jpg.5ab7c7f9a2fe9e0b28796d0de256912d.jpg

 

Sedan....

 

Mot Fort Humboldt. 1975

 

Jag uppskattar verkligen Alistair MacLeans romaner. Jag har alla filmer som finns utgivna, denna vill jag verkligen rekommendera (kommer fler längre ner....)

Charles Bronson gör huvudrollen. Lite som en deckare. Många frågetecken och Bronson som undersöker. Vem är god, vem är ond? Bronson har gjort många sevärda rullar, denna är en av dem.

 

IMG_4947.thumb.jpg.8c72860ad03d5ff3db78d2c9dd452219.jpg

 

Därefter....

 

Bear Island (med flera) 1979

 

Återigen Alistair MacLean. Gamla fina deckarhistorier med flertalet kända duktiga skådespelare. Vad sägs om Donald Sutherland, Richard Widmark, Christopher Lee, Lloyd Bridges med flera...

Spännande miljöer, inte sällan lite Bond vibbar. Bitande snöstormar, snöskoterrace, explosioner, gömda hemligheter.

Rekommenderas skarpt.

 

IMG_4949.thumb.jpg.b24659f4c5ea97d56081f308fa163c77.jpg

 

Sedan....

 

Djupet 1977

 

Underhållande film om några som dyker och råkar upptäcka något där nere som flera andra sedan visar sig intresserade av. Tycker undervattensfilmer är spännande - och inte enbart för att man får se vackra Jacquiline Bisset i minimala kläder under havsytan. Med i filmen även Nick Nolte och (bondskurken) Robert Shaw.

Vackert filmat och helt enkelt en bra film.

 

IMG_4953.thumb.jpg.1880fbd67c83de92f04e713f10d5e3ce.jpg

 

Därefter....

 

To have and have not / Att ha och inte ha 1944

 

Howard Hawks har gjort en hel del mycket (erkänt) bra filmer. Detta hör till en av dem bättre. Första gången Bogart och Bacall spelar mot varandra. Jag såg för länge sedan Bacall i Stockholm där hon pratade bland annat om hennes minnen från ( den nervösa ) inspelningen av filmen och hennes tidigaste minnen av mannen som hon skulle gifta sig med - trots åldersskillnaden.

En film som har det mesta, spänning, romantik och humor. Lite Casablanca över det hela på vissa sätt.

Glödande kemi dem emellan.

 

IMG_4951.thumb.jpg.78f6b499b106416cf2af460f8a294542.jpg

 

Och slutligen.....

 

Chicagoexpressen 1976

 

Gene Wilder var en fantastisk skådis. Och vad jag förstått en oerhört varmhjärtad och ödmjuk människa privat.

Han gjorde några skoj rullar med Richard Pryor, detta är den bästa. Här finns spänning, humor och kemi mellan Wilder och skådisen Jill Clayburgh.

Många oförglömliga scener. (Kika på trailern) En skön (läs passande) musikslinga i bakgrunden stora delar av filmen.

Wilder har ju gjort en del skoj med Mel Brooks - men denna är en favvo helt klart.

 

IMG_4954.thumb.jpg.5bee9d30d9d81344b1493b2efd09597c.jpg

 

God (film)kväll till alla!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
  • 2 månader senare...

Jag och dottern såg Dune idag. Jävligt skönt att kunna gå på bio igen men trist att man inte fick käka popcorn, blir lite som att skriva på MPR utan att dricka öl 😉. Ingen vidare film i mitt tycke trots en hel del bra skådespelare med bland annat två svenskar, Stellan Skarsgård och Rebecca Ferguson.

 

Min största take-away blir istället det som hände innan filmen. Redan 2019 började trenden med att många thailändare reste sig väldigt sent och satte sig tidigt när Kungssången spelades. Detta följdes med att många väntade utanför till exakt när sången var färdig och sedan i början av 2020, precis innan Covid, så började man se ett fåtal personer som inte reste sig alls. Idag var vi nog 50 personer i salongen och det var enbart jag och dottern, en Farangfamilj samt två personer till som reste sig. Helt otänkbart för 5 år sedan och kanske fortfarande ute i provinserna.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

21 timmar sedan, skrev Atom:

Jag och dottern såg Dune idag. Jävligt skönt att kunna gå på bio igen men trist att man inte fick käka popcorn, blir lite som att skriva på MPR utan att dricka öl 😉. Ingen vidare film i mitt tycke trots en hel del bra skådespelare med bland annat två svenskar, Stellan Skarsgård och Rebecca Ferguson.

 

Min största take-away blir istället det som hände innan filmen. Redan 2019 började trenden med att många thailändare reste sig väldigt sent och satte sig tidigt när Kungssången spelades. Detta följdes med att många väntade utanför till exakt när sången var färdig och sedan i början av 2020, precis innan Covid, så började man se ett fåtal personer som inte reste sig alls. Idag var vi nog 50 personer i salongen och det var enbart jag och dottern, en Farangfamilj samt två personer till som reste sig. Helt otänkbart för 5 år sedan och kanske fortfarande ute i provinserna.

Jag har gjort samma iakttagelse här i Udon Thani.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

21 timmar sedan, skrev Atom:

Jag och dottern såg Dune idag. Jävligt skönt att kunna gå på bio igen men trist att man inte fick käka popcorn, blir lite som att skriva på MPR utan att dricka öl 😉. Ingen vidare film i mitt tycke trots en hel del bra skådespelare med bland annat två svenskar, Stellan Skarsgård och Rebecca Ferguson.

 

Min största take-away blir istället det som hände innan filmen. Redan 2019 började trenden med att många thailändare reste sig väldigt sent och satte sig tidigt när Kungssången spelades. Detta följdes med att många väntade utanför till exakt när sången var färdig och sedan i början av 2020, precis innan Covid, så började man se ett fåtal personer som inte reste sig alls. Idag var vi nog 50 personer i salongen och det var enbart jag och dottern, en Farangfamilj samt två personer till som reste sig. Helt otänkbart för 5 år sedan och kanske fortfarande ute i provinserna.

Ja det kan ju vara nya tider men populariteten för Maha Vajiralongkorn jämfört med Bhumibol har säkert en del med saken att göra.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pratade med pojken om att stå upp på bion under nationalsången.

Han sa att det slutades med här i Surin för ett antal månader sen.

Ändrades av Surin P3
Link to comment
Dela på andra sajter

Via play kör en en Bond kavalkad just nu, såg Thunderball första gången i går! Den är från 1965!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

"En man som kallas Ove" skall nu spelas in i amerikansk version med Tom Hanks i huvudrollen. Sony har köpt rättigheterna till filmen för 560 miljoner kronor

 

Filmen kommer då heta "A man called Otto" och skall ha premiär till jul

 

https://deadline.com/2022/02/tom-hanks-movie-man-called-otto-sony-record-deal-efm-1234931136/

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Tallviking:

"En man som kallas Ove" skall nu spelas in i amerikansk version med Tom Hanks i huvudrollen. Sony har köpt rättigheterna till filmen för 560 miljoner kronor

 

Filmen kommer då heta "A man called Otto" och skall ha premiär till jul

 

https://deadline.com/2022/02/tom-hanks-movie-man-called-otto-sony-record-deal-efm-1234931136/

Kul. En av de bättre svenska filmerna jag sett.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Surin P3:

Kul. En av de bättre svenska filmerna jag sett.

Nominerades ju för en Oscar 2017. Tydligen var det många bud på att få köpa rättigheterna. Hannes Holm lär vara glad

 

 

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
On 2021-10-23 at 18:50, skrev Atom:

Jag och dottern såg Dune idag. Jävligt skönt att kunna gå på bio igen men trist att man inte fick käka popcorn, blir lite som att skriva på MPR utan att dricka öl 😉. Ingen vidare film i mitt tycke trots en hel del bra skådespelare med bland annat två svenskar, Stellan Skarsgård och Rebecca Ferguson.

 

Min största take-away blir istället det som hände innan filmen. Redan 2019 började trenden med att många thailändare reste sig väldigt sent och satte sig tidigt när Kungssången spelades. Detta följdes med att många väntade utanför till exakt när sången var färdig och sedan i början av 2020, precis innan Covid, så började man se ett fåtal personer som inte reste sig alls. Idag var vi nog 50 personer i salongen och det var enbart jag och dottern, en Farangfamilj samt två personer till som reste sig. Helt otänkbart för 5 år sedan och kanske fortfarande ute i provinserna.

Ser att det var drygt 4 månader jag gick på bio senast; pre-Covid gick det sällan 2 veckor mellan besöken. Jag och dottern köpte biljetter till The Worst Person In The World (den norska Oscars-nominerade filmen) tidigare i veckan men fick igår ett mail om att den redan tagits bort så vi fick istället 3 nya biljetter. Vi lyckades locka med frugan och det blev Batman istället. Helt Ok för att vara en Superhero-movie men den stora behållningen var att 1 av över 100 besökare ställde sig upp för Kungssången; kändes jävligt rätt.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Dokumentär på Netflix

 

 

Sad Hill

 

@Naam kaeng har du ditt namn på ett träkors där?

 

/Enis

 

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
10 timmar sedan, skrev Enis:

Dokumentär på Netflix

 

 

Sad Hill

 

@Naam kaeng har du ditt namn på ett träkors där?

 

/Enis

 

"Man with no name"

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Svart Krabba på Netflix! Verkar som den är tagen direkt från dagens Ukraina!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

18 timmar sedan, skrev audirs2:

Svart Krabba på Netflix! Verkar som den är tagen direkt från dagens Ukraina!

Du är skyldig mig 2 timmar. Jag såg ditt inlägg i morse och tänkte "det låter jävligt intressant". Lyckades inte övertala min oerhört filmintresserade dotter att slita sig från pluggandet då hon efter ett snabbt googlande kom fram till att den inte var något vidare. De filmsiter hon håller till på brukar dock mest hypa svartvita italienska filmer och ungerska filmer från 70-talet så jag litade på dig istället. Det skulle jag inte gjort. Snyggt filmad, påkostad och Rapace är bra men många andra skådespelarinsatser är tveksamma och handlingen känns oerhört krystad. En 3:a på en 10-gradig skala.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Atom:

Du är skyldig mig 2 timmar. Jag såg ditt inlägg i morse och tänkte "det låter jävligt intressant". Lyckades inte övertala min oerhört filmintresserade dotter att slita sig från pluggandet då hon efter ett snabbt googlande kom fram till att den inte var något vidare. De filmsiter hon håller till på brukar dock mest hypa svartvita italienska filmer och ungerska filmer från 70-talet så jag litade på dig istället. Det skulle jag inte gjort. Snyggt filmad, påkostad och Rapace är bra men många andra skådespelarinsatser är tveksamma och handlingen känns oerhört krystad. En 3:a på en 10-gradig skala.

Gillar Noomi får titta på filmen på Netflix och utvärdera om fortsättning efter 15 minuter.

Ändrades av Peolito
Link to comment
Dela på andra sajter

Kötthandlarn
2 timmar sedan, skrev Atom:

Du är skyldig mig 2 timmar. Jag såg ditt inlägg i morse och tänkte "det låter jävligt intressant". Lyckades inte övertala min oerhört filmintresserade dotter att slita sig från pluggandet då hon efter ett snabbt googlande kom fram till att den inte var något vidare. De filmsiter hon håller till på brukar dock mest hypa svartvita italienska filmer och ungerska filmer från 70-talet så jag litade på dig istället. Det skulle jag inte gjort. Snyggt filmad, påkostad och Rapace är bra men många andra skådespelarinsatser är tveksamma och handlingen känns oerhört krystad. En 3:a på en 10-gradig skala.

Intressant analys.....

När jag såg trailern, så kändes det riktigt bra men å andra sidan sett, ser det ju alltid bra ut på trailers för alla filmer......:giggle:

Kul ändå med en påkostad svensk produktion men kan hålla med dig (sett från trailern) att vissa skådespelarinsatser verkar sådär......

Dialogerna känns lite "Johan Falk" (va fan :giggle:), eller som de låter i många svenska filmer, lite väl konstlat.......

Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre!

Livet är bara ett väntrum på döden!

Det är aldrig försent att ge upp!

Ett försök är det första steget till ett misslyckande!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Kötthandlarn:

Intressant analys.....

När jag såg trailern, så kändes det riktigt bra men å andra sidan sett, ser det ju alltid bra ut på trailers för alla filmer......:giggle:

Kul ändå med en påkostad svensk produktion men kan hålla med dig (sett från trailern) att vissa skådespelarinsatser verkar sådär......

Dialogerna känns lite "Johan Falk" (va fan :giggle:), eller som de låter i många svenska filmer, lite väl konstlat.......

Den är oerhört välgjord och oerhört vackert filmad, 9 av 10 rent tekniskt. Då jag gav filmen som helhet 3 av 10 så innebär det att handling och skådespeleri är typ 1 av 10. Jag tyckte "What happened to Monday" var bra och Naomi var suverän men här är hon bara för jävla skitnördig och då är hon ändå flera klasser bättre än alla andra skådespelare. Storyn? Ingen aning vad den gick ut på. 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har läst boken, som denna film var baserad på, den var riktigt bra. Håller helt med @Atom, dock är hela filmen skitnödig. Här hade man verkligen kunnat göra något bra och annorlunda, men sumpade det totalt!

Som vanligt agerar svenska skådespelare som de stod på dramaten i Stockholm, skitnödigt!

//S

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

Kötthandlarn
16 minuter sedan, skrev Atom:

Den är oerhört välgjord och oerhört vackert filmad, 9 av 10 rent tekniskt. Då jag gav filmen som helhet 3 av 10 så innebär det att handling och skådespeleri är typ 1 av 10. Jag tyckte "What happened to Monday" var bra och Naomi var suverän men här är hon bara för jävla skitnördig och då är hon ändå flera klasser bättre än alla andra skådespelare. Storyn? Ingen aning vad den gick ut på. 

 

7 minuter sedan, skrev Stefan:

Jag har läst boken, som denna film var baserad på, den var riktigt bra. Håller helt med @Atom, dock är hela filmen skitnödig. Här hade man verkligen kunnat göra något bra och annorlunda, men sumpade det totalt!

Som vanligt agerar svenska skådespelare som de stod på dramaten i Stockholm, skitnödigt!

//S

Det väl p.g.a. detta som jag sällan eller aldrig gillar svensk film........

Produktionen är det sällan ngt fel på men det svenska skådespeleriet är "Johan Falk" all over the place.......

Skitnödigt, överdrivet trots att det kunde blivit så bra när man har ett bra upplägg......

 

T.ex. Hamilton.......

Grunden för grymma filmer fanns ju där men sumpades trots bra (på pappret) skådespelare.......

 

Känns som att varje gång en svensk skådespelare med erkänt bra internationella filmmeriter, ger sig på en svensk film så blir det pajas.....

Skarsgård, Stormare etc.

 

Den enda som kommit undan med hedern i behåll är väl Max von Sydow?.....:thumbsup:

Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre!

Livet är bara ett väntrum på döden!

Det är aldrig försent att ge upp!

Ett försök är det första steget till ett misslyckande!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Atom:

Du är skyldig mig 2 timmar. Jag såg ditt inlägg i morse och tänkte "det låter jävligt intressant". Lyckades inte övertala min oerhört filmintresserade dotter att slita sig från pluggandet då hon efter ett snabbt googlande kom fram till att den inte var något vidare. De filmsiter hon håller till på brukar dock mest hypa svartvita italienska filmer och ungerska filmer från 70-talet så jag litade på dig istället. Det skulle jag inte gjort. Snyggt filmad, påkostad och Rapace är bra men många andra skådespelarinsatser är tveksamma och handlingen känns oerhört krystad. En 3:a på en 10-gradig skala.

Håller med, inte var det någon höjdar film alls! Började bra men sen så blev det dåligt rent ut sagt! "Nylund" kan säkert bli bra i någon Pippi film!

3 timmar sedan, skrev Peolito:

Gillar Noomi får titta på filmen på Netflix och utvärdera om fortsättning efter 15 minuter.

Du är väl på Amazing och spanar nu?😆

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2022-03-18 at 19:39, skrev audirs2:

Svart Krabba på Netflix! Verkar som den är tagen direkt från dagens Ukraina!

 

On 2022-03-19 at 14:30, skrev Atom:

Du är skyldig mig 2 timmar. Jag såg ditt inlägg i morse och tänkte "det låter jävligt intressant". Lyckades inte övertala min oerhört filmintresserade dotter att slita sig från pluggandet då hon efter ett snabbt googlande kom fram till att den inte var något vidare. De filmsiter hon håller till på brukar dock mest hypa svartvita italienska filmer och ungerska filmer från 70-talet så jag litade på dig istället. Det skulle jag inte gjort. Snyggt filmad, påkostad och Rapace är bra men många andra skådespelarinsatser är tveksamma och handlingen känns oerhört krystad. En 3:a på en 10-gradig skala.

Noomi är rätt bra i denna filmen också, ger henne 8 av 10 på skalan, filmen är nog som mest värd en 7a, Unlocked, Just nu på SVT Play, för-betald av oss svenska skattebetalare (inte gratis, alltså)...

https://www.svtplay.se/video/34424244/unlocked?position=1009&id=KA2MPYL

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Tommy:

 

Noomi är rätt bra i denna filmen också, ger henne 8 av 10 på skalan, filmen är nog som mest värd en 7a, Unlocked, Just nu på SVT Play, för-betald av oss svenska skattebetalare (inte gratis, alltså)...

https://www.svtplay.se/video/34424244/unlocked?position=1009&id=KA2MPYL

 

MVH

Eftersom filmen är från Netflix ligger den också ute på nätet.

Ändrades av lasseiudon
stavfel
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...