Jump to content
IGNORERAD

Viktiga regler för vistelse i Thailand


Guest lars60

Recommended Posts

:wai: Jag läste på  http://www.boreithailand.se/topp.htm  tips om olika regler mm som kan vara bra att känna till.

Har kopierat in det här, så ni kan läsa direkt.   :yes:

(Vissa punkter kan ju ha ändrats genom politiska beslut mm. lars60 anm)

Viktiga regler för att leva i Thailand på ett behagligt sätt.

1. Var alltid positiv emot kungen och den kungliga familjen. Att förolämpa dem i tal eller skrift är kriminellt.

2. Thailand är ett mycket artigt samhälle, bra uppträdande, hövligt uppförande är väsentligt och ytterst viktigt.

3. När du beställer mat i en restaurang serveras sällan maten till alla vid bordet samtidigt.

4. Låt aldrig dina fötter eller underdelen av dem peka mot Buddha och vidrör aldrig en thailändares huvud om du inte känner honom väldigt bra.

5. Endast en liten procent av de thailändska kvinnorna arbetar i den så kallade underhållningsssektoren, så var hövlig även om du är utanför en bar.

6. Med ett vänligt leende kommer man mycket långt även under en besvärlig diskussion, något som du alltid skall försöka avsluta på ett vänligt sätt.

7. Då den thailändska nationalhymnen spelas på offentliga platser måste du stå still, vara tyst och därmed visa respekt för kungen.

8. Genom pengar kan du inte köpa dig respekt eller få förlåtelse för hårda ord, thailändare har otroliga minnen. Däremot kan du kanske ibland med pengar komma undan besvärliga situationer.

9. De flesta thailändare hatar konfrontationer och försöker undvika detta till nästan vilken kostnad som helst.

10. Bär inte shorts, armlösa skjortor och dylikt i Buddha tempel eller Thai-regeringens kontor.

11. Den juridiska vuxenåldern i Thailand är 18 år, till exempel vid sexuella kontakter, be att få se ett Thai ID kort om du är osäker.

12. Använd inte olagliga droger eller mediciner i Thailand, sälj inte heller sådant. Straffen för sådant är mycket hårda.

13. Ät inte utomhus salustånds föda om din mage inte är van vid thailändska bakteriekulturer.

14. Thailändska lagar är skrivna lagar, muntliga kontrakt eller överenskommelser har inga rättigheter i thailändska domstolar.

15. Advokater, reseagenter och byggnadsfirmor står alla under regeringens reglerade yrkesregler. Begär att få se deras licenser innan du betalar dem några pengar.

16. Utlänningar får inte äga land (mark, tomter) i Thailand enligt lagen "Foreign Investment Act 2542 från 1999".

17. Du får öppna ett thailändskt aktiebolag, som kan köpa land eller så kan du använda "lease" (arrende) och inteckningar.

18. Om du råkar se den mest vackra och sexiga kvinna du någonsin har sett, kanske hon inte är en riktig kvinna, utan en "ladyboy" som de kallas i Thailand.

19. Bär alltid hjälm när du kör "bike" eller åker med en "bike" även om det är en "motorbike" taxi.

20. Bråka inte när du får betala 10 Bath och thailändarna bara 5 Bath för en bath buss. Sådana är reglerna, man resonerar som så i Thailand, ordinarie pris är 10 Bath, men chaufförerna är så vänliga mot sin landsmän att de ger dem 50 % rabatt.

21. Använd 5-stjärnig visa service om du behöver göra en visumresa, eller om du skall resa till Immigration för att förlänga ditt visum. Stanna aldrig längre än ditt visum tillåter. Stannar du för länge kan du bli arresterad och deporterad.

22. Begär alltid ett intyg från din bank, som bevisar att dina pengar skickats till ditt konto ifrån utlandet. Bevara detta intyg så att du i framtiden kan visa det och undvika problem med till exempel thailändska skattemyndigheter.

23. Var mycket försiktig att använda dina kreditkort, bankkort, ATMs och liknande. Betala som regel alltid med kontanter och ta ut pengar i bankautomater. Thailand har en hög grad av bedrägerier och missbruk, därtill finns det en besvärlig inhemsk maffia.

24. Skydda dig ifrån "snatch and grab" (väskryckningar) som utföres av motorcykelbanditer, ungdomsgäng och andra. Bär inte lösa långa guldkedjor eller väskor med långa axelremmar. Väskryckare och liknande är vanliga.

25. När du bor på hotell, förvara alltid dina värdesaker, pass, kreditkort med mera i kassaskåp där detta är möjligt. Tar du upp en kvinna, en man eller flera på ditt rum, se till att de lämnar sin legitimation i receptionen för ditt skydd. Det är inte ovanligt att utlänningar drogas på rummen och blir bestulna på alla sina tillhörigheter.

26. Ha aldrig oskyddad sex med en partner om ni inte tagit en HIV-test. En sådan test är billig och om du blir smittad är följderna svåra. Bangkok Pattaya Hospital gör sådana tester.

27. När du vill ge dricks för utomordentligt bra service av en person, lämna lite dricks tillsammans med räkningen och den personliga dricksen direkt i handen på aktuell person.

28. Undvik att tala om "så gör vi hemmma" i mitt land. Thailändaren ler men lyssnar inte. Han/hon är helt enkelt inte intressad av vad vi utlänningar gör i våra länder.

29. Rent vatten är värdefullt i Thailand, slösa inte med det även om du är turist.

30. En thailändares anseende och självaktning utgår ifrån att inte bli förödmjukad, förlöjligad eller besvärad. Ödmjukhet ingår i deras kultur.

31. Om du träffar människor av din egen nationalitet, som bor i Thailand, var försiktig, de kanske bor i Thailand på grund av att de är kriminella hemma och flytt rättvisan.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 26
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Farang

    6

  • Sangwal

    5

  • måne

    3

  • ban99arne

    2

Mest aktiva i denna tråd

Guest Isan Lover

Hej Lars

Det var en bra lista som nog stämmer till 95% ännu, tänk om man kunde få dom flesta turisterna (inte bara svenska) att följa den så skulle många problem undvikas och thailändarnas syn på dom skulle förbättras betydligt. Men det är nog önsketänkande.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där är dom regler jag försöker leva efter(iaf försöker) och då får man heller inga problem(oftast) :lol:Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Lars

Det var en bra lista som nog stämmer till 95% ännu, tänk om man kunde få dom flesta turisterna (inte bara svenska) att följa den så skulle många problem undvikas och thailändarnas syn på dom skulle förbättras betydligt. Men det är nog önsketänkande.

Mvh Isan Lover

Hej Isan Lover!

Håller med dig till 100 %!  :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det där är dom regler jag försöker leva efter(iaf försöker) och då får man heller inga problem(oftast) :lol:Mvh Måne

:wai: Japp, då är vi minst två st iaf som gör det!  :lol:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

5. Endast en liten procent av de thailändska kvinnorna arbetar i den så kallade underhållningsssektoren, så var hövlig även om du är utanför en bar.

10. Bär inte shorts, armlösa skjortor och dylikt i Buddha tempel eller Thai-regeringens kontor.

@ 5. tyckte jag var kul, men där borde kanske stå att man skall vara hövlig även om man befinner sig i en bar.

@ 10. Immigration är väl även det ett regeringskontor? Funkar utmärkt där med T-shirt, shorts och flip-flop :yes:

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

@ 5. tyckte jag var kul, men där borde kanske stå att man skall vara hövlig även om man befinner sig i en bar.

@ 10. Immigration är väl även det ett regeringskontor? Funkar utmärkt där med T-shirt, shorts och flip-flop :yes:

Jepp, men det funkar inte med hatt. Jag har blivit ombedd att ta av mig hatten där. Men uppmaningen framfördes mycket vänligt och med ett leende, så det var väl inte ett sådär jätteallvarligt regelbrott...

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Lars

Det var en bra lista som nog stämmer till 95% ännu, tänk om man kunde få dom flesta turisterna (inte bara svenska) att följa den så skulle många problem undvikas och thailändarnas syn på dom skulle förbättras betydligt. Men det är nog önsketänkande.

Mvh Isan Lover

Käre Isaan Lover,

Jag börjar undra om du överhuvudtaget, någonsin gör några fel. Men det kanske är tur att vi har en sådan expert på allt som har med Thailand att göra, och som kan undervisa oss andra om artigt uppträdande, politisk korrekthet, aids-tester och allt annat som vi i vår enfald missuppfattat. Heder åt en sådan god ambasadör för Sverige!

Link to comment
Dela på andra sajter

De här listorna brukar dyka upp lite här och där. Den ena märkligare än den andra. Det är en ganska svår konst att generalisera och här har de väl lyckats sådär. En del regler var ju bra men en del andra var ju ganska löjliga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar nog hålla mig till de mesta av dessa regler då jag tycker att man ska respektera seden dit man kommer!

men tänk vad bra det vore om det fanns någon liknande lista att visa för alla "medelhavsbröder" innan de kommer till sverige !!! det skulle va nå´t det!!!!!!!!!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Tomcat

Nej jag är långt ifrån perfekt, men jag försöker förbättra mig hela tiden och framförallt ta seden dit jag kommer.

Men första steget är ju att få reda på vad som förväntas av en, och då är listan bra.

Ha det.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ha inte oskyddat sex om du inte har hiv-testat dig????Och om hon har det då ??? ???Mvh Måne :kort:

Om du läser igen så står där ni och inte du

Quote

26. Ha aldrig oskyddad sex med en partner om ni inte tagit en HIV-test.

Tror att detta avses bägge parter i detta fallet :yes:

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

31. Om du träffar människor av din egen nationalitet, som bor i Thailand, var försiktig, de kanske bor i Thailand på grund av att de är kriminella hemma och flytt rättvisan.

Nu blir jag mörkrädd ska säga upp bekantskapen omedelbart med alla bofasta svenskar här tas inga risker

Link to comment
Dela på andra sajter

26. Ha aldrig oskyddad sex med en partner om ni inte tagit en HIV-test. En sådan test är billig och om du blir smittad är följderna svåra. Bangkok Pattaya Hospital gör sådana tester.

Bästa medlemmar, glöm ej bort att testen bör tagas efter att man levt i celibat i mer än tre månader, innan dess ger normal testerna inget utslag vid ev smitta.

[move]Dr Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

26. Ha aldrig oskyddad sex med en partner om ni inte tagit en HIV-test. En sådan test är billig och om du blir smittad är följderna svåra. Bangkok Pattaya Hospital gör sådana tester.

Bästa medlemmar, glöm ej bort att testen bör tagas efter att man levt i celibat i mer än tre månader, innan dess ger normal testerna inget utslag vid ev smitta.

[move]Dr Arne[/move]

Nja..du har lite fel där...

Först efter 3 månader kan man lita på provet till 100%

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Nja..du har lite fel där...

Först efter 3 månader kan man lita på provet till 100%

Rock on!

Läs igen :)

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Läs igen :)

Ett relativt säkert provsvar kan fås redan inom fyra veckor..Enl wikipedia

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

För att göra slut på diskutionen:

För många som smittats kan det gå flera år innan sjukdomen uppvisar några symptom. Tre månader efter smittotillfället har halten av antikroppar i blodet gått upp till en sådan nivå att infektionen kan påvisas med de vanligast förekommande hivtesten. Ett relativt säkert provsvar kan fås redan inom fyra veckor

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ett relativt säkert provsvar kan fås redan inom fyra veckor..Enl wikipedia

Rock on!

Allt som står på Internet är sant..

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Allt som står på Internet är sant..

Nja...det är faktiskt en läkare som berättade detta, när jag testade mig en gång..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Nja...det är faktiskt en läkare som berättade detta, när jag testade mig en gång..

Rock on!

Förlåt, missuppfattade, fattade inte att läkarens namn var wikipedia. ;D

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Förlåt, missuppfattade, fattade inte att läkarens namn var wikipedia. ;D

Min franska läkare,, som numer bosatt i gbg.. :na:

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...