Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

smilet

Thaimassagesalonger synas

Recommended Posts

smilet

Polisen och Skatteverket har inlett

en hårdbevakning av thaimassage-

salonger i landet. De ökar kraftig i

antal och myndigheterna misstänker

både sexhandel och svarta pengar.

Sexhandeln är svår att bevisa och nu

hoppas polisen komma åt se oseriösa

salongerna genom att granska deras

ekonomi, skriver Dagens Nyheter.

Tillslag mot flera salonger i

Stockholm avslöjade grovt fiffel med

kontanthantering. I dag finns närmare

190 thaimassagesalonger i Stockholm.

http://svt.se/svttext/web/pages/121.html

Smilet

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

MaiChai

Why do i have to pay taxes, only medium rich people pay tax in Thailand?

Sweden not same, same?

Isaan Butterfly

I denna fråga tycker jag att Sverige borde ha Thailand som forebild.

Varfor skall kvinnor i Sverige som bedriver hobbyverksamhet, mot en viss ersättning, betala skatt for dessa småpengar?

Män i Sverige, som har hobbyverksamhet med aktier och andra värdepapper , betalar väl knappast skatt for dessa pengar, som är betydligt storre.

Andra kvinnor i Sverige gor same, same, for att få en tvåveckors semesterresa till Thailand , och inte behover de betala skatt for detta trots att det handlar om storre pengar.

stefan5300

I denna fråga tycker jag att Sverige borde ha Thailand som forebild.

Varfor skall kvinnor i Sverige som bedriver hobbyverksamhet, mot en viss ersättning, betala skatt for dessa småpengar?

Män i Sverige, som har hobbyverksamhet med aktier och andra värdepapper , betalar väl knappast skatt for dessa pengar, som är betydligt storre.

Andra kvinnor i Sverige gor same, same, for att få en tvåveckors semesterresa till Thailand , och inte behover de betala skatt for detta trots att det handlar om storre pengar.

Sen när tog Sverige bort beskattning av aktievinster?

Nack Laeng

Va vael bara en tidsfraga . Horde om en mamma san som enligt en av sina anstallda plockade in 80- 100 papp i manaden som skickas net till Los

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

MaiChai

Thaimassage=hobbyverksamhet?

Det är väl sällan man tar betalt av andra för att få utöva sin "hobby" eller?

Thailändare kommer ju från en kultur där det inte är vanligt att betala skatt för sin verksamhet så det kan ju iofs spela in men allt företagande i Sverige beskattas ju.

Inte slipper pizzabagaren skatta för han tycker om att baka pizzor och inte får jag pizzan gratis för att han har pizzerian som "Hobby" heller.

Isaan Butterfly

Sen när tog Sverige bort beskattning av aktievinster?

Hej Stefan5300

Teoretiskt har du rätt, men eftersom jag själv hade denna hobby i Sverige på 80-talet, så vet jag att man inte betalar skatt på vinsterna, utan kvittar dem mot andra ``underskott.``

Att betala skatt på denna ``hobbyverksamhet`` var det aldrig tal om.

Isaan Butterfly

Hej Mai Chai OK om du inte vill kalla det hobbyverksamhet, så kanske vi får kalla det `` bisyssla``.

Guest wille

Hej Mai Chai OK om du inte vill kalla det hobbyverksamhet, så kanske vi får kalla det `` bisyssla``.

Det är ett jobb som de försörjer sig på, ingen hobby eller bisyssla. Knappast ett gäng tanter som sitter och knypplar eller ngn thai som säljer lite svamp en gång om året utan en affärsrörelse - om de inte skall skatta friskriver det en jävla massa andra företag från skatt också.

MaiChai

Man kan kalla det vad man vill men tjänar man över 10 000 per år (tror det är där gränsen ligger) så ska man skatta för sina inkomster om det sen är heltid, deltid, hobbyverksamhet eller bisysslor man håller på med är fullständigt ointressant.

Isaan Butterfly

Det är ett jobb som de försörjer sig på, ingen hobby eller bisyssla. Knappast ett gäng tanter som sitter och knypplar eller ngn thai som säljer lite svamp en gång om året utan en affärsrörelse - om de inte skall skatta friskriver det en jävla massa andra företag från skatt också.

Hej Wille! Jag fattade det som att det var en bisyssla for dessa thaitjejer, och att de forsorjdes av sin svenske man.

Men jag tycker fortfarande att deras inkomster är småpengar i jämforelse med vad de som håller på med tex aktier och värdepapper slipper betala skatt for varje år i Sverige.

Tycker att Sverige borde ta efter Thailand och skattebefria alla inkomster upp till en viss summa.

I Sverige tex skattefritt upp till 100.000 kr per år.

Lite storre frihet, och lite mindre byråkrati i Sverige skulle inte vara helt fel, tycker jag.

Guest wille

Hej Wille! Jag fattade det som att det var en bisyssla for dessa thaitjejer, och att de forsorjdes av sin svenske man.

Skönt att du inte har några fördomar iaf :crazy:

noBuzz

Teoretiskt har du rätt, men eftersom jag själv hade denna hobby i Sverige på 80-talet, så vet jag att man inte betalar skatt på vinsterna, utan kvittar dem mot andra ``underskott.``

Att betala skatt på denna ``hobbyverksamhet`` var det aldrig tal om.

S= Skattmasen, N = Noi

S: Men för i helvete Noi - du har ju inte betalat någon skatt!

N: - Jamen det är ju bara en hobby!

S: "En hobby?!!" Du drar ju in 3000 spänn om dagen!

N: - Ja, men jag tycker ju att det är så kul att runka av främlingar.

S: Jaha, ja dåså. Men skatt måste du betala i alla fall!

N: - Nej, för min man har sagt att jag får dra av mina underskott.

S: Vad då för underskott?

N: - Skicka till mamma, åka Thailand, bygga hus. Jag har ju massor med kostnader.

Etc etc.. torde bli en rätt rolig diskussion. :)

janne_h

Men jag tycker fortfarande att deras inkomster är småpengar i jämforelse med vad de som håller på med tex aktier och värdepapper slipper betala skatt for varje år i Sverige.

Ja så kan man ju se det. Du har aldrig funderat på dom stackare som betalar för sig och genom att vissa inte betalar skatt som dom som utsätts då för oseriös konkurans.

Själv t.ex är jag mycket glad åt ROT avdraget som i min bransch mer eller mindre dödat svartjobb som konkurerar med min verksamhet.

Jag skulle nog i många fall kalla det oseriöst och orättvist mot dom som sköter sig och vill ha en seriös verksamhet.

Sen att polisen helt plötsligt kan frigöra resurser för att jaga dylika "brottslingar" då man ej är intresserad at ta upp vardagsbrott är ett annat problem. Men det hör knappast hemma i denna diskussion.

Och vill man diskutera Sveriges skattepolitik är nog detta fel forum för detta.

Dock kan nog dom flesta konstatera att skattelagstiftningen i Sverige gäller för alla. även för Thaitjejer med så kallade bisysslor.

Mvh Janne

kokos

Tycker att Sverige borde ta efter Thailand och skattebefria alla inkomster upp till en viss summa.

I Sverige tex skattefritt upp till 100.000 kr per år.

Lite storre frihet, och lite mindre byråkrati i Sverige skulle inte vara helt fel, tycker jag.

Hej

Det börjar likna svensk politik från din sida nu...

Men jag kan komma med lite fakta.

I Sverige beskattas värdepapper antingen med en reavinstskatt på 30% eller genom en schablonskatt på t.ex. en kapitalförsäkringsvärde. Du skriver att dessa skatter kan kvittas bort men det gäller bara reavinsterna och endast om det finns reaförluster eller andra kapitalförluster t.ex.. räntor.

Företagare (t.ex. thaimassagesalonger) kan också dra av de kostnader de har för sin verksamhet och t.ex. ingående moms.

NYTT INNEHÅLL

• Create New...

Important Information

Privacy policy