Jump to content
IGNORERAD

Fråga om två kameror...


Da_Ling_Boy

Recommended Posts

Da_Ling_Boy

Tjena igen Kim,

du och flera till verkar ju vara redigt fena på detta med kameror  ;D :thumbsup:

tänkte höra om du eller någon av er andra har någon erfarenhet eller tycke om två kameror som ligger på min 'must have -list' 

det är två Olympus, en "kompakt-system" och en vattenkamera,

digitalcamera_SP-570UZ__front_M.jpg

fakta här:

http://www.olympus.s...70_uz_18509.htm

mju1030SW_silver__front_M.jpg

fakta här:

http://www.olympus.s...30_sw_18625.htm

jag har läst en hel del om dem och "system"-kameran har fått bra omdömen tycker jag, men har ni tittat på den?

Vattentåliga kameran däremot, där verkar det vara älska eller hata. väldigt blandade omdömen...

Någon som kanske har en?

Kul om någon har någon input på dessa  :icon_lol:

Ha de'

Micke

***************************************************************************

Född Söderkis, Alltid Söderkis, Forca Bajen!

"Det vi inte gör idag slipper vi göra om i morgon"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 26
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • toajojje

    6

  • Da_Ling_Boy

    5

  • Surin P3

    2

  • tasa56

    2

Mest aktiva i denna tråd

Quote

Tjena igen Kim,

du och flera till verkar ju vara redigt fena på detta med kameror  ;D :thumbsup:

Hej Micke!

Njae, jag är faktiskt ingen fena på kameror och dessutom ganska ointresserad av att jämföra kameragrejor. Jag har det jag har och grejorna jag har till den är det enda i prylväg jag har koll på.

Det är först när jag behöver något nytt i utrustningsväg jag börjar ta reda på vad som är bäst. Fram tills dess läser jag aldrig några recentioner eller kataloger överhuvudtaget. Läser visserligen en del fototidningar, böcker etc men hoppar alltid över artiklar om kameratester och sånt utan att läsa en rad.

Så tyvärr kan jag inte ge dig några råd angående dom två kameror du har på din "must have" lista.

Men vi får väl hoppas att någon annan läsare har det.  :)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Är ingen foto kung jag heller, men man bör nog välja kamera efter användnings område. Tror nog att kompakt kameran tar bilder med långt sämre kvalitet, men funkar bättre (säkrare) på stranden och under song kran :thumbsup: . Kompakt kameran är lättare att ta med sig, men du har sämre zoom och kan inte ta vidvinkel bilder, filter m.m.

Så köp bägge så har du helgarderat :)

Har själv bara en kompakt kamera, funkar bra, bilderna duger, bra fyllekamera. Saknar dock det där extra som man får med system grejjer :confused:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Jag köpte en Canon PowerShot S5 IS som är en kompakt kamera men med långzoom.

Är supernöjd med den och den uppfyller dom krav jag har.

Här finns info om den. Prisjakt

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Dinkel

Även jag kör med Canon PowerShot S5 IS och är nöjd .

Grädden på moset är den vridbara LCD-skärmen..

Link to comment
Dela på andra sajter

Da_Ling_Boy

Tackar för era inlägg!  :wai:

dock är mitt första behov en kamera som tål lite vatten och omild behandling, så det lutar drastiskt åt att jag kommer köpa båda dessa kameror...

prisnivån i Usa är så mycket lägre, men fy farao vilken dålig kundservice de här där över,  jag har varit i kontakt med 4 olika firmor om dessa kameror, och trots ett flertal påminnelsemail, så har jag bara fått svar från en av firmorna, och tyärr var svaret att de inte skeppar utanför USA pga bedrägeririsken osv... de andra tre skall skicka till europa, men de svarar inte på frågor.

(på Pricerunner.se, och med valet internationella priser, så är dessa fyra företag med bland de första 6-8 företagen...)

Så nu funderar jag att köpa hos UK Digital England, som har bland de bättre nivåerna på priserna...

(finns med i pricerunner.se)

jag kommer tillbaka med lite tyckande om kamerorna senare...

Ha de'

Micke

***************************************************************************

Född Söderkis, Alltid Söderkis, Forca Bajen!

"Det vi inte gör idag slipper vi göra om i morgon"

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Antar att USA inte vill skeppa till Europa då mottagaren skall betala lokal moms (25%) på hela ordern också. Och när mottagaren upptäcker detta blir dom sura och inte löser ut produkten.

Vilket då blir en massa problem för företaget.

England är dock inga problem då du betalar Engelsk moms på 17,5% vilket troligen syns direkt i ordern. (Detta gäller privatpersoner och inte företag).

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

lostinisaan

Har du kollat med dessa:

http://www.bhphotovi...tal_Camera.html

http://www.adorama.c...=570&item_no=10

http://www.bhphotovi...tal_Camera.html

http://www.adorama.c...01030&item_no=5

bhphoto är enklare att handla från eftersom de inte kräver att du faxar kopior på dokument.

Kamerorna får ju bra recensioner, men det som jag är skeptisk till är minneskorten i XD-format.

Endast Olympus kör med dessa (tror jag) vilket kanske gör dem till mest troliga format att försvinna i framtiden.

Lycka till i ditt val, hur du än gör !

2 Thessalonikerbrevet 3:10

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Hade en olympus vattentät ( förra modellen ) som jag fotat och filmat under vatten med.

Det blir lika bra bilder under som över vattnet.

Saknar riktig zoom och vidvinkel men det är ju en kompaktkamera för "kulbilder".

Gav bort den kameran innan jag åkte från Thailand, tänkte köpa den nya som går djupare.

Man kan inte lägga in filmsnuttar här va ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska man lägga in egna filmsnuttar, få man gå via youtube.com eller liknande.

Och sedan lägga in youtube länken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har raderat ditt "test" inlägg... Man ska alltså bara klistra in länken till youtube videon... inga koder eller andra tecken.

Mvh P3

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag lägger in videon så står det " din video är inlagd " men när jag går in och skall titta på den så går det inte. Det står, public failed ?

Videon är 7 sekunder lång, 2.47 mb. Har du någon idé om vad jag gör för fel ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det står: your video is complete. Kan det ta lite tid innan man kan se den efter att man lagt in den ?

Jag väntar ett tag och ser vad som händer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte riktigt hur jag skall fortsätta. försöker lite till innan jag ger upp för i dag.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Den ena av dina "must have" är helt rätt :great:

Så mycket kul man kan ha med en köld-,stöt- och vatten-säker kamera!

Nu har jag inte testat 1030SW, utan föregångaren 770SW, och den är en höjdare!

Hade just köpt en vattensäker pentax, men den är bara tät till ca 1,5meter, så jag övertalade min bror och en jobbarkompis att köpa 770SW, så fantastiskt användbar!

Vad gäller "systemkamera-liknande", så har jag en Panasonic FZ50, den har snart 2 år på nacken, det kanske finns en efterföljare nu?

Men den är klart bättre än Canon S5is, bättre optik, och större CCD i alla fall.

Här är en UV-bild på undertecknad, när jag just inspekterat en propellerskada på "min" förra båt

Tagen med olympus 770SW

[attachment=1]

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hejsan!

kul med alla svar, tack för det!

Jag har faktiskt köpt båda kamerorna... hehehehe. :glasses:    

(köpta i England, www.Ukdigital.co.uk, DOCK var jag tvungen att be en arbetskollega i england att köpa dem för mig då de inte skeppar utanför England. inget problem för mig, men kanske för andra, tog även plus-kittar för bägge kamerorna)

och jag är jättenöjd med dem båda.  Speciellt P-570 UZ 'an är sanslöst bra, otroliga 20 x optisk zoom...

jag ska försöka lägga upp ett par exempel på bilder inom kort,

Jag har ännu inte simmat eller tappat 1030SW'n i golvet, så jag har inte utsatt den för några prövningar än, men jag fotade med den i regn under en golfrunda och det kändes jäkligt bra att inte behöva skydda den från regnet...

Denna kamera verkar folk antingen hata eller älska, och för min del är det älska  :great:     den har fått en del kritik för bilderna men va fan, den tar utmärkta bilder i förhållande till vad den klarar.

så jag hoppas få in bilder inom kort,

Hälsningar

Micke

***************************************************************************

Född Söderkis, Alltid Söderkis, Forca Bajen!

"Det vi inte gör idag slipper vi göra om i morgon"

Link to comment
Dela på andra sajter

ja... då ska vi se om det funkar.

Obs, bilderna är ej orginalkvalitet, utan är typ screen-copy'ade, för att få dem små... bilderna är till för att visa hur bra zoomen är.

första bilden, där det är ingen zoom alls. (bry er inte om den halvnakna personen på balkongen nedan.. hehehe)

2008-09-08224133.jpg

andra bilden, där har jag zoomat till hälften...

2008-09-08224212.jpg

tredje bilden, här har jag zoomat fullt,

2008-09-08224239.jpg

jag kan knappt se den där skylten från balkongen med ögonen...

så med zoomen är jag redigt nöjd!

ha de'

Micke

***************************************************************************

Född Söderkis, Alltid Söderkis, Forca Bajen!

"Det vi inte gör idag slipper vi göra om i morgon"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Micke,

Ingen dålig zoom!

Men blir det inte lite svårt att hålla kameran tillräckligt still när du zoomat så mycket?

Eller använde du stativ?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Micke,

Ingen dålig zoom!

Men blir det inte lite svårt att hålla kameran tillräckligt still när du zoomat så mycket?

Eller använde du stativ?

Herr Chang har talat.

Halloj!

dessa foton var tagna på fri hand,  man får koncentrera sig lite vid de stora zoom-bilderna, andas försiktigt osv.  men det har gått jättebra än så länge...

jag håller faktiskt på och letar efter ett enbent ihopskjutbart stativ (Tips någon?), så att man kan få med sig det lätt när man behöver... ett vanligt trebensstativ blir för träligt att bära med sig...

Hälsningar

Micke

***************************************************************************

Född Söderkis, Alltid Söderkis, Forca Bajen!

"Det vi inte gör idag slipper vi göra om i morgon"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...