Jump to content
IGNORERAD

Konflikten i Södra Thailand


Guest Raipenmai

Recommended Posts

Quote

I kväll på SVT2 Kl:20.30. Kan vara värt att titta på.

:great: Tack för det. Om du inte skrivit har jag missat det.  :yipi:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Jag ska se programmet också, och det ska bli intresant att se om den bild man har av konflikten stämmer.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Att Thailand hade anekterat detta kungadömme har jag känt till länge men det var interesant att dom visade lite av militärens svinerier mot befolkningen. Som vanligt så föder våld mer våld så det blir formodligen en hel del sjutande där framöver för det är väl förmycket begärt att militären skall välja en annan linje.

Vi tycker väl alla att ryssland handlade fel när dom gick in i Georgien men thailändarna var inte bättre när dom utplånade ett fritt land och införde " aparted politik".

För 5 år sedan var jag i Phuket och träffade daglige under en vecka en flicka från den provinsen, men hon nämde alldrig något om det förtryck som pågick där.

Ingvar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Jag tycker att det var ett bra program, som visade att konflikten uppstod genom ockupation och förtryck,

precis som på nästan alla andra platser på jorden där det finns konflikter.

IRA i Nord Irland, ETA i Baskien, PKK i Kurdistan, PLO i Palestina, m.m.

Sen att ockupanterna och förtryckarna kallar frihets kämparna för terrorister tillhör bara spelet.

När jag har diskuterat frågan om dom muslimska provinserna i södra Thailand med thailändare framkommer att dom flesta yngre inte ens vet att Thailand har tagit dom med våld, och att dom har varit fria.

Nej låt dom bilda en egen stat inom Thailands gränser med stort självstyre, eller släpp dom fria helt och hållet.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej

Jag tycker att det var ett bra program, som visade att konflikten uppstod genom ockupation och förtryck,

precis som på nästan alla andra platser på jorden där det finns konflikter.

IRA i Nord Irland, ETA i Baskien, PKK i Kurdistan, PLO i Palestina, m.m.

Sen att ockupanterna och förtryckarna kallar frihets kämparna för terrorister tillhör bara spelet.

När jag har diskuterat frågan om dom muslimska provinserna i södra Thailand med thailändare framkommer att dom flesta yngre inte ens vet att Thailand har tagit dom med våld, och att dom har varit fria.

Nej låt dom bilda en egen stat inom Thailands gränser med stort självstyre, eller släpp dom fria helt och hållet.

Mvh Isan Lover

Hej!

:yes: Jag håller med dig, det var ett nyttigt och lärorikt program tycker jag oxå.

        Det var många nya saker som kom fram, som jag inte visste.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Nej låt dom bilda en egen stat inom Thailands gränser med stort självstyre, eller släpp dom fria helt och hållet.

Tror du dom vill det då ??? Alltså majoriteten som bor där!!!

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tror du dom vill det då ??? Alltså majoriteten som bor där!!!

Klart att dom vill ,dom skulle tjäna enormt mycket ekonomiskt på det pga oljan.

Oljan är nog en utav dom starkare skälen till varför det inte kommer att tillåtas.

jap.gif

ไม่ระบุชื่อ

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Klart att dom vill ,dom skulle tjäna enormt mycket ekonomiskt på det pga oljan.

Oljan är nog en utav dom starkare skälen till varför det inte kommer att tillåtas.

Jaha, jag som trodde konflikten handlade om att en minoritet ansåg att området var ockuperat på grund av nått som hände för långt mer än 100 år sedan, och så var det oljepengarna dom ville åt istället. Tack för att du klargjorde det AnOnYm :great:

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jaha, jag som trodde konflikten handlade om att en minoritet ansåg att området var ockuperat på grund av nått som hände för långt mer än 100 år sedan, och så var det oljepengarna dom ville åt istället. Tack för att du klargjorde det AnOnYm :great:

Att uttala sig om vad en majoritet egentligen anser ar val i princip omojligt eftersom manga "vanliga" roster aldrig kommer till tals. Antingen har du starka politiska/ekonomiska intressen som satter dagordningen eller de allra extremaste foresprakarna som gor sina roster horda.

Inom den muslimska delen av befolkningen sa finns det mkt stora konflikter som ror allt fran tolkningar av islam till politiska fragor. Adderar man sedan den inflyttade buddistiska delen av befolkningen sa blir det annu mer komplicerat.

Personligen tror jag oljeinkomster ar en bidragande anledning till varfor Thailand inte ar villiga att diskutera eventuellt sjalvstyre och inte fullt lika viktig faktor for separatisterna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte riktigt vad man ska säga om SVT's dokumentär.

Förvisso intressant att se den historiska bakgrunden, men å andra sidan så fick man en direkt känsla av att syftet med dokumentären var att man skulle känna för den trevlige och alltid leende prinsen i Lund. "För ett självständigt Pattani och emot ett våldsamt thailändskt styre."

I programmet nämndes att PULO attackerat skolor och även buddistiska munkar/tempel. Därefter visades i bild hur thailändsk militär attackerade moské och misshandlade/dödade muslimer.

Nej, jag påstår inte alls att det som thailändsk militär gjorde var rätt. Inte alls.

Men dokumentären visar ändå på något sätt hur vi i väst hela tiden blir påverkade att känna för det ena eller andra genom nyhetsinslag eller dokumentärer som är uppenbart vinklade, om än i liten skala.

Någon nämnde Ryssland & Georgien här. Lite samma visa. Vi tror på det som sägs på nyheterna. Trots att både Abchazien eller Sydossetien motsatt sig en anslutning till Georgien. Jag står absolut inte på ryssarnas sida i den konflikten, dom har ett sjukt politiskt system. Men deras version av konflikten har egentligen aldrig belysts i media och det pratas inte så mycket om att Georgien angrep Sydossetien först.

Det jag försöker framföra är att det finns "två sidor av myntet" och väldigt ofta vill man att vi bara ska se den ena sidan.

OK. Tillbaks till dokumentären. Efteråt försökte jag diskutera lite med frun. Det sket sig. Hon är pro-Thaksin och rent hatisk till muslimerna i syd.

Personligen hoppas jag att förhandlingar mellan regeringen och PULO (+övriga) ger ett resultat som kan ge provinserna ett visst självstyre och därmed få ett stopp på fientligheterna. De som hoppas på ett helt självständigt Pattani är dock naiva.

Det är ungefär som att tro att Ryssland (f.d. Sovjet) utan invändning skulle acceptera att NATO placerar ut robotramper (riktade mot Iran ??) i Polen och troligen på sikt även i Ukraina + Georgien. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jaha, jag som trodde konflikten handlade om att en minoritet ansåg att området var ockuperat på grund av nått som hände för långt mer än 100 år sedan, och så var det oljepengarna dom ville åt istället. Tack för att du klargjorde det AnOnYm :great:

Farang , om du hadde bemödat dig att läsa på lite så skulle du inse att så inte är fallet.

Patani har kämpat för att bli självständigt långt innan det vart några oljefyndigheter.

jap.gif

ไม่ระบุชื่อ

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Farang , om du hadde bemödat dig att läsa på lite så skulle du inse att så inte är fallet.

Patani har kämpat för att bli självständigt långt innan det vart några oljefyndigheter.

LOL

Läsa vad det ja... vad skrev jag då? ;D

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...