Jump to content
IGNORERAD

Surströmmingsburk på flygplan?


Kitung

Recommended Posts

Hej

Jag börjar planera för nästa resa till LOS, och har tänkt mig bjuda mejai (svärmor) på den läckra svenska delikatessen surströmming. Men hur transportera ner burken i flygplandet? Det går väl inte i handbagaget, när de scannar det ser väl burken ut som en mina? Hur är det i det incheckade bagaget? Kommer burken att explodera av tryckförändringarna, eller är bagagutrymmet också tryckutjämnat.

Knepig fråga  :rules:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bagage-utrymmet är tryckreglerat. Hur skulle det annars gå för allt i necessären  :he:

Men en surströmmingsburk som redan från början har ett rejält övertryck i en behållare ej lämpad för övertryck egentligen kanske kan få lite för mycket av det "goda"

Tryckutjämningen i ett flygplan är ju inte direkt perfekt vilket man känner i öronen vid start och landning

Mysigt bagage du har att packa upp när du kommer fram isåfall !!  :whistle:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,kitung.

Min brossa tog ner en ulvens surströmming 2006 till ett bröllop i Isaan,burken forslades i det incheckade bagaget och det funkade fint.

Men dock!! se inte detta som en garanti. :intello:

Long live the King

Link to comment
Dela på andra sajter

Har tagit med surströmming flera gånger, de första gångerna i det incheckade bagaget utan några problem, sen hände det mystiska...när jag öppnade burken så var det bara en sörja i burken istort sett oätligt. Många hade varnat mig för att checka in surströmming,men eftersom att det hade fungerat ua de första gångerna så trodde jag att den inte kunde ta skada, men efter själv sett fakta så får nu suringen åka i handbagaget.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tomurdoc, menar du att du får igenom en burk surströmming i säkerhetskontrollen för handbagaget?  :surprised:

Kitung

Link to comment
Dela på andra sajter

Jepp, i alla fall före de strängare kontrollerna och reglerna för vad man får ta i handbagaget så var det inga problem att ta suring i handbagaget...det är nog "surare" nu med de nya reglerna

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, med de regler som gäller för vätskor i handbagaget är det nog snarare kört än surt  :grrrrrr:

Detta gäller från den 6 november 2006:

Vätska, krämer, geléer och sprayer i behållare som rymmer max 100 ml (1 dl) får tas med i handbagaget.

Ovanstående flaskor, burkar, tuber etc ska placeras i en genomskinlig en-liters plastpåse och utan problem få plats i påsen, som ska vara stängd.

Plastpåsen ska vara återförslutningsbar.

Det är tillåtet att medföra en (1 st) enliters plastpåse per varje passagerare som har biljett/boardingkort.

Och inte törs jag lägga burken i det incheckade bagaget, om den skulle explodera, eller bara läcka, så blir jag ersättningsskyldig för allt annat bagage som blir försört. Och vilken skam att stå i Bangkok och försöka förklara varför allt bagage från planet luktar . surströmming

Kitung

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror knappast att den exploderar, risken är nog bara att kvaliten på fisken inte blir vad den borde vara. Jag har som sagt tagit flera burkar i det incheckade bagaget, möjligen hade jag tur

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har skickat en burk till en kompis en gång, och sällan har jag sovit så illa som när det slog mej att skiten skulle hamna i min fläkt om det gick åt skogen med trycksatt baggageutrymme och så vidare. Jag tänker inte ta chansen igen. Skulle den smälla så lär den som tog med den bli skadeståndsskyldig, inte bara för sitt eget utan för allas baggage.

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

När jag jobbade i Thailand på Ricos fick vi många ggr ner ansjovis.

Och det var väldigt ofta en ren sörja, Så helt klart sker nått med trycket som gör att det spränger sönder innehållet.

Nu gör det ju ingenting när man skulle laga Janssons men, till wienerschnitzeln va det kört.

En rolig historia angående surströmming.

Var och jobbade på Svalbard en sommar och vi snackade just om surströmming en dag.

I Norge har de nått liknade som göres på öring. kallas för rakörret.

Han kocken hade i alla fall hittat en Surströmmings burk och några andra kollegor ville testa denna delikatess.

Burken var som en boll så det tog en lång planka med en spik på och gjorde ett hål på burken.

Ett jäkla tryck i strålen vart det.

Sen avnjöt de det hela och drog i sig några snapsar till detta .

Dagen efter vart det och kila på dass ett antal ggr. :lol:

mmmh..va det nått fel på firren tro?

Letade upp burken och läste på bäst före datumet. Nov 1988.

Ooops det va kanske därför. De åt nämligen denna surströmming 1996. :D

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Frågan måste ställas:

Varför i hela fridens namn släpar någon med sig surströmmingsburkar till Thailand?

Hela landet kryllar ju av olika exotiska fiskar.

Nästan rituellt, tvångsmässigt snitt på det hela.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Frågan måste ställas:

Varför i hela fridens namn släpar någon med sig surströmmingsburkar till Thailand?

Hela landet kryllar ju av olika exotiska fiskar.

Nästan rituellt, tvångsmässigt snitt på det hela.

BTT

Det blir tråkigt att äta pytt varje dag.

Omväxling förnöjer. :party:

Mvh Janne

www.thaitruelove.se

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja!

Man kan köpa den bruna sörjan på den lokala marknaden i lösvikt, den luktar nästan lika bra som surströmming  :great:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara ett par tankar om er sura fisk...

Jag kan inte se att det låga trycket i lastrummet skall kunna förstöra fisken, snarare så att vibrationerna under en 10 timmars flygning skakar sönder den redan slabbiga varan.

Vad gäller om burkarna spricker av tryckfallet, så är det väl bara att för packa burkarna inlindade i tidningspapper (hjälper kanske mot vibrationer också), som sedan packas "vattentätt" i tredubbla extrastarka sopsäckar, eller liknande?

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...