Jump to content
IGNORERAD

Översvämningar i Bangkok 2011


kokos

Recommended Posts

  • Svar 1,1k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • stjp8729

    126

  • MaiChai

    93

  • Kjell

    70

  • Jive

    50

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Ja det var ju ett himla kul svar, kan du vidareutveckla, men jag antar att du aldrig varit utanför turistorterna.

Sant! Håller mig i turistorterna. Men läste en "liten" notis

i en svensk dagstidning förra året att det var översvämmning

i östra Thailand mot kambodja.

Duracellkanin med dopade batterier.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej :)

Vad fasen skall man tro??

Fick just ett sms (14:34) där boende i Sai Mai, Klong Samwa, Bang Khen, Nong Chock, Minburi, Lad Krabang och Kannayao uppmanas att omedelbart förflytta sig till högre platser!?

Kanske skall åka hem lite tidigare idag, man vet ju inte.. Boende i Minburi som man är...

Ha en bra dag!

:wai:

Då mitt hus ligger i Bang Khen så har även vi fått det meddelandet. Och min svåger och svägerska håller på att flytta allt vitalt upp på övervåningen nu.

Vi får hoppas på det bästa. Enligt rapporter är det inget vatten på gatan ännu.

Man får väl hoppas att allt är under kontroll när jag kommer till Bangkok 16e

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Bang khen, det är där vårt hus ligger också.

Det blir som det blir, inte mycket vi kan göra på distans från Sverige, bara att hoppas på det bästa.

Ett normalt Bkk slagregn brukar ge ett par decimeter vatten ute på gatan, så visst ligger området lågt.

Skönt, iaf att slippa oroa mig för familjen i Bkk (eftersom vi bor i Göteborgstrakten nu) när jag drar iväg på jobb i en månad på Fredag.

Huset kan vi alltid fixa senare.

Till den som gnällde på att vi mest diskuterar problemen i Bkk i denna tråden vill jag hänvisa till trådens ämne "översvämmningar i Bangkok 2011", och be denne att även studera nån av de andra trådarna om översvämmningarna i andra delar av landet, visst är det en katastrof för stora delar av landet, men håll er till rätt tråd, vi är många som har störst intresse av vad som händer i Bangkok eftersom vi har släkt och vänner och andra intressen där.

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Tjejen med familj fick just meddelande om evakuering från Muang Phaum Thani nära Pak Kred. Mängder av vatten på väg dit. Folk parkerar bilarna på highways (även tjejen) Jag har fixat boende på 5 vån i ett hus. Dit skall väl vattent ändå inte nå.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

I Senanikom är det snustorrt än så länge men östra Bkk offras för att innerstaden skall försöka räddas.Och från det fram rusande flod vattnet är det inte långt nu och det ynka lilla hopp som folket här hade att det skulle ordna sig verkar vara bortblåst. Vi har visserligen murat för att klara 0.7 m men över det så är vi körda om man uttrycker sig så.Börjar plasta upp dörrar idag upp till 1.20 så det borde väl klara sig då.Måste inköpa en dubbelsidig stege så man tar sig ut . Vi har en övervåning att ta vår tillflykt till om det skulle behövas.Vid 06 tiden kom 2 helikoptrar dånande över hustaket, det kan vara en indikation att det närmar sig och just nu i skrivande stund hör jag fler som flyger över...det närmar sig...

Ändrades av Kjell
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej :)

Kanske man hade fel i sina gissningar ändå..

Pracha Promnok warns Bangkok residents that flood waters will enter capital for sure; officials are unable to prevent some flooding /TANN

än så länge är jag inte nervös, men grannarna har nu ökat på sina sandsäcks vallar och betongmurar till 1,5 meter, mina sandsäckar sträcker sig hela 30 cm. :not_i:

Och imorse hade alla grannarna pakerat sina bilar på en hög bro..

Nervös? Nja, lite...

Ha en bra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Usch, vilken sits att sitta i. Bara vänta på att vattnet ska komma och sedan se hur mycket som skadas... Lider med er hemma i Bangkok-återsår att se hur det ser ut hos mig i Huay Khwang när jag kommer tillbaka från Singapore på fredag kväll.

Håller tummarna för den bästa utgången av detta kaos!

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej :)

För att sortera ut diverse rykten, media spekulationer och så vidare, tog jag mig själv i kragen och kontaktade en högt uppsatt person i Thailand. Denna personen bor i samma ormråde som en själv, och hon menade på att risken är överhängande att delar av centrala BKK kommer att få problem. Dom närmaste 24 timmarna är mycket kritiska då vattnet från norr "trycker på" ställer till det, tidigare menade dom på att vattnet skulle kunna ledas väster och öster om Bangkok

men nu är dom osäkra eftersom flödet är för stort, med detta vet dom inte om allt vattnet kommer att kunna "styras" väster och öster ut. Som sagt inom 24 timmar har vi besked, och då lär det synas eller förhoppningsvis

inte se något vatten i centrala Bangkok.

Ha en torr dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har ett hus i Sai Mai som vi hyr ut men vet inte i nuläget hur hyresgästen har det. Har gett order till frun att ringa henne idag och stämma av läget..det är ju för tusan böveln vårt hus :angry2: ..På nåt sätt verkar Thaiarna inte oroa sig som en annan som funderar på framtida reparationer :(

Frugan är riktigt heligt upprörd över dessa herrar som sitter och skönmålar verkligheten på TV. Hon är normalt en lugn människa men nu "herre jäklar" om hon hade vissa högdjur framför sig..då hade de fått på nöten ordentligt :13:

Ändrades av Kjell
Link to comment
Dela på andra sajter

Nyttig information uppdaterad info igår den 19e.

Det är Richard Barrow som mycket ambitiöst försöker ge information om helhetsläget i BKK.

Bilder, skisser , info

http://www.thaitravelblogs.com/2011/10/map-of-flood-risk-areas-in-Bangkok/

Finns även Twittergrupper som är alert med updates redan minuter efter att ett uttalande har gjorts, (från media företrädesvis.)

http://twitter.com/#!/search?q=%23ThaiFloodEng

Link to comment
Dela på andra sajter

Oroväckande mycket helikopter trafik över Senanikom nu.Får jobba vidare med in plastningen av dörrarna. Skyndsamt känns det som!

Link to comment
Dela på andra sajter

Huset i Senanikom som inom 1-2 dygn kommer få 1 m eller mer om inte kvarterets och husets egna murar samt min plastning kan stoppa det.Spännande mitt i allt elände kunde man tro men mina tankar finns mest hos Thailands folk som har det över jäkligt nu.Längre ned på Senanikom som ligger lägre tror folk på 2 m och där har de mindre förutsättningar att klara vardagen. Frun och jag står redo att hjälpa till så gott vi bara kan.

post-4345-0-19796000-1319095256_thumb.jp

post-4345-0-10751200-1319095280_thumb.jp

post-4345-0-96452500-1319095304_thumb.jp

post-4345-0-19796000-1319095256_thumb.jp

post-4345-0-10751200-1319095280_thumb.jp

post-4345-0-96452500-1319095304_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej :)

För att sortera ut diverse rykten, media spekulationer och så vidare, tog jag mig själv i kragen och kontaktade en högt uppsatt person i Thailand. Denna personen bor i samma ormråde som en själv, och hon menade på att risken är överhängande att delar av centrala BKK kommer att få problem. Dom närmaste 24 timmarna är mycket kritiska då vattnet från norr "trycker på" ställer till det, tidigare menade dom på att vattnet skulle kunna ledas väster och öster om Bangkok

men nu är dom osäkra eftersom flödet är för stort, med detta vet dom inte om allt vattnet kommer att kunna "styras" väster och öster ut. Som sagt inom 24 timmar har vi besked, och då lär det synas eller förhoppningsvis

inte se något vatten i centrala Bangkok.

Ha en torr dag!

:wai:

Ja detta är en nagelbitare för oss som har hus i dom östra delarna.

Vi får hoppas på det bästa.

Min svåger och svägerska ombesörjer flytt av grejor på övervåningen samt skulle ta dit en byggare narast för att mura igen ingången.

Vi får se vad som händer då det är risk att det kommer upp bakvägen i avloppen.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja detta är en nagelbitare för oss som har hus i dom östra delarna.

Vi får hoppas på det bästa.

Min svåger och svägerska ombesörjer flytt av grejor på övervåningen samt skulle ta dit en byggare narast för att mura igen ingången.

Vi får se vad som händer då det är risk att det kommer upp bakvägen i avloppen.

Mvh Janne

Ja för f*n, plugga avloppen, det som kommer upp där vill du inte ha in i huset.

/Siamkap

Jag hoppas jag har en viss insikt men förstår det gör jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Huset i Senanikom som inom 1-2 dygn kommer få 1 m eller mer om inte kvarterets och husets egna murar samt min plastning kan stoppa det.Spännande mitt i allt elände kunde man tro men mina tankar finns mest hos Thailands folk som har det över jäkligt nu.Längre ned på Senanikom som ligger lägre tror folk på 2 m och där har de mindre förutsättningar att klara vardagen. Frun och jag står redo att hjälpa till så gott vi bara kan.

Och bort med BMW´n ur garaget för jösse namn. :not_i:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja för f*n, plugga avloppen, det som kommer upp där vill du inte ha in i huset.

/Siamkap

Just det avloppen! Hur fanken pluggar man dem och behöver man åtgärda på våning 2 tro?

Link to comment
Dela på andra sajter

Och bort med BMW´n ur garaget för jösse namn. :not_i:

Ja för fasen..det var det första frun tänkte på. Den står sedan 1 vecka i ett parkerings garage,högt uppe i det blå

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja detta är en nagelbitare för oss som har hus i dom östra delarna.

Vi får hoppas på det bästa.

Min svåger och svägerska ombesörjer flytt av grejor på övervåningen samt skulle ta dit en byggare narast för att mura igen ingången.

Vi får se vad som händer då det är risk att det kommer upp bakvägen i avloppen.

Mvh Janne

Ja det är bara att tänka på stanken som uppstår vid ett rejält skyfall som översvämmar avloppen, fiii fan.

Hoppas det går bra för er Janne (och alla andra, även om jag inte känner er personligen), kan tyvärr inte göra mer än så...

Vårt hem ligger ju mer Västerut, så vi har nog en bättre chans.

Thaivisa forumet har mycket nya uppdateringar, bland annat i denna tråd: http://www.thaivisa.ay-20-oct-2011/

Bra för er som kan engelska.

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Just det avloppen! Hur fanken pluggar man dem och behöver man åtgärda på våning 2 tro?

Inte för att jag är någon expert men jag skulle ta bort gallret på golvbrunnarna, skruva bort toalettstol, vaskavlopp e.dyl, skära till en pluggar av trä eller dylikt, täta med silikongummi och placera nåt tungt ovanpå. Räkna med ett tryck underifrån på 10kg per dm2 och meter vatten.

Vattnet i avloppen lär inte stiga över vattennivån på gatan, så övervåningen borde inte vara något problem.

/Siamkap

Ändrades av Siamkap

Jag hoppas jag har en viss insikt men förstår det gör jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grind motorerna är nu täckta men tror väl att de skall hålla för väder påverkan eftersom de står på backen men nu hade frun en avvikande åsikt och så fick det bli..ibland orkar man inte argumentera för en sån skit sak och dessutom finns ju risken att hon har rätt och då :13: Stora dörren är täckt och det som kommer till är en del betongplattor som får utgöra ankar.

post-4345-0-02524300-1319100635_thumb.jp

post-4345-0-42117700-1319100659_thumb.jp

post-4345-0-02524300-1319100635_thumb.jp

post-4345-0-42117700-1319100659_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

Förr i tiden när jag jobbade som rörmokare så använde vi gummiblåsor ungefär sådana som sitter i fotbollar när vi provtryckte avloppsrör, tryckte ner gummiblåsan i röret och pumpade upp tryck. Men om det finns sådana att få tag på här i Thailand vet jag ej.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grind motorerna är nu täckta men tror väl att de skall hålla för väder påverkan eftersom de står på backen men nu hade frun en avvikande åsikt och så fick det bli..ibland orkar man inte argumentera för en sån skit sak och dessutom finns ju risken att hon har rätt och då :13: Stora dörren är täckt och det som kommer till är en del betongplattor som får utgöra ankar.

Om jag vore du, skulle jag skruva loss grindmotorerna och ställa dom torrt.

Kolla och stäng av all annan el utomhus, som kan tänkas stå under vatten.

Det är inte kul att få in nätspänningen i vattnet när man vadar omkring. Vanlig olycksorsak i översvämningsområdena!!

Elen brukar inte stängas av centralt, utan det är upp till husägarna att se till och passa så inte vattnet blir strömförande. även i områden med över 1 meter vatten är elen vanligtvis fortfarande på. Mycket vanligt är el-läckage i billiga dränkbara pumpar, så satsa på kvalitet om ni tänker inhandla sådana.

/Johan

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat Idag, 14:41

Thai PM att be Bangkok för att öppna alla slussar

thailändska PM varnar Bangkok för att spänna för översvämningar

genom Boonradom Chitradon Bangkok, 20 oktober, 2011 (AFP) - Thailands främsta varnade torsdag att det var omöjligt att stoppa rikets värsta översvämningarna på årtionden forsande i Bangkok, beställning av stadens dammluckor att öppnas för att hantera den "nationell kris". "Vi kan inte blockera vattnet för evigt", en mörk snygg premiärminister Yingluck Shinawatra, syster till flyktingen tidigare ledare Thaksin Shinawatra, sa till reportrar, i det största testet hittills av hennes spirande administrationen. "Ju längre vi blockerar vattnet desto högre blir det. Vi behöver områden som vatten kan dräneras genom så vattnet kan rinna ut i havet", tillade Yingluck, som under de senaste dagarna har visat sig vara visar tecken på påfrestningar. "Jag har beslutat att be Bangkok att öppna alla portar, vilket skulle kunna utlösa ett överflöd, så att vatten rinner ner i havet så fort som möjligt", sade hon. Utsikterna till allvarliga översvämningar i huvudstaden utlöste en nya skynda sig att fylla på mat och vatten på flaska, medan bilister parkerade hundratals bilar på broar eller förhöjda vägar, vilket ledde till en polis varnar för att flytta dem. Bangkok har hittills undgått stora översvämningar efter det att myndigheterna förstärkta floodwalls och avledde vatten till områden utanför kapital för att skydda landets politiska och ekonomiska hjärtat. Men en massiv volym av dagvatten väntas nå staden med helgen. Förhoppningen är att vattnet kommer att gå genom Bangkoks många kanaler och ut i havet, men om det är för mycket vatten vattenvägarna kommer att flöda över. "Flood vatten kommer från alla håll och vi kan inte styra dem eftersom det är en enorm mängd vatten. Vi kommer att försöka varna folk ", säger Yingluck, en politisk novis innan kontoret knappt två månader sedan. "Detta problem är väldigt överväldigande. Det är en nationell kris, så jag hoppas att få samarbete från alla." Tre månader av tunga monsunregn i Thailand har dödat 320 människor, skadade hem och försörjningsmöjligheter för miljontals människor, främst i norr och centrum, och tvingat tiotusentals på flykt till skyddsrum. närvarande cirka en tredjedel av Thailands provinser är drabbade. Oppositionen demokraterna är uppmanar regeringen att utlysa undantagstillstånd för att göra det lättare att kontrollera människor och hindra dem att skada vallar för att lindra översvämningarna i sina egna områden. Bangkoks guvernör Sukhumbhand Paribatra varnade på onsdagen att sju distrikt i norra och östra Bangkok var i riskzonen för översvämning på grund av en trasig Dyke. Han rådde boende i dessa områden att dra ur elektriska apparater, flytta tillhörigheter till högre mark och studera stadens utrymningsplan och sade att de hade 24 timmar att förbereda sig för eventuella översvämningar. "Vi är medvetna om att flodvattnet kommer sannolikt att passerar östra delarna av Bangkok, "sade Bangkok Metropolitan Administration talesman Jate Sopitpongsthorn. Han sade att avrinningsvattnet väntades nå Rangsit kanalen på norra utkanten av staden natten torsdag-fredag. Bangkok har ett omfattande dräneringssystem inklusive 200 dammluckorna, 158 pumpstationer, sju jättelika underjordiska tunnlar och 1682 kanaler som täcker 2604 kilometer (1618 miles), enligt de lokala myndigheterna. Tiotusentals soldater och poliser har mobiliserats för att förhindra att människor förstör översvämningsskydd. har misslyckats med att skydda ett antal myndigheter . större industriella parker från den forsande brunt vatten, som har översvämmat hundratals fabriker utanför Bangkok, störa produktionen av bilar, elektronik och andra varor Regeringen säger mer än en halv miljon människor har lämnat utan arbete. De flesta av Thailands största turistattraktioner - - inklusive de södra öarna Samui, Phuket och Phi Phi - har opåverkade. Bangkoks huvudflygplats är fortfarande fungerar som normalt och dess skydd mot översvämningar har förstärkts. - © Copyright AFP 2011/10/20 | AFP Nyheter Sponsor Publicerat med skriftligt godkännande från AFP.

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat Idag, 14:41

Thai PM att be Bangkok för att öppna alla slussar

thailändska PM varnar Bangkok för att spänna för översvämningar

genom Boonradom Chitradon Bangkok, 20 oktober, 2011 (AFP) - Thailands främsta varnade torsdag att det var omöjligt att stoppa rikets värsta översvämningarna på årtionden forsande i Bangkok, beställning av stadens dammluckor att öppnas för att hantera den "nationell kris". "Vi kan inte blockera vattnet för evigt", en mörk snygg premiärminister Yingluck Shinawatra, syster till flyktingen tidigare ledare Thaksin Shinawatra, sa till reportrar, i det största testet hittills av hennes spirande administrationen. "Ju längre vi blockerar vattnet desto högre blir det. Vi behöver områden som vatten kan dräneras genom så vattnet kan rinna ut i havet", tillade Yingluck, som under de senaste dagarna har visat sig vara visar tecken på påfrestningar. "Jag har beslutat att be Bangkok att öppna alla portar, vilket skulle kunna utlösa ett överflöd, så att vatten rinner ner i havet så fort som möjligt", sade hon. Utsikterna till allvarliga översvämningar i huvudstaden utlöste en nya skynda sig att fylla på mat och vatten på flaska, medan bilister parkerade hundratals bilar på broar eller förhöjda vägar, vilket ledde till en polis varnar för att flytta dem. Bangkok har hittills undgått stora översvämningar efter det att myndigheterna förstärkta floodwalls och avledde vatten till områden utanför kapital för att skydda landets politiska och ekonomiska hjärtat. Men en massiv volym av dagvatten väntas nå staden med helgen. Förhoppningen är att vattnet kommer att gå genom Bangkoks många kanaler och ut i havet, men om det är för mycket vatten vattenvägarna kommer att flöda över. "Flood vatten kommer från alla håll och vi kan inte styra dem eftersom det är en enorm mängd vatten. Vi kommer att försöka varna folk ", säger Yingluck, en politisk novis innan kontoret knappt två månader sedan. "Detta problem är väldigt överväldigande. Det är en nationell kris, så jag hoppas att få samarbete från alla." Tre månader av tunga monsunregn i Thailand har dödat 320 människor, skadade hem och försörjningsmöjligheter för miljontals människor, främst i norr och centrum, och tvingat tiotusentals på flykt till skyddsrum. närvarande cirka en tredjedel av Thailands provinser är drabbade. Oppositionen demokraterna är uppmanar regeringen att utlysa undantagstillstånd för att göra det lättare att kontrollera människor och hindra dem att skada vallar för att lindra översvämningarna i sina egna områden. Bangkoks guvernör Sukhumbhand Paribatra varnade på onsdagen att sju distrikt i norra och östra Bangkok var i riskzonen för översvämning på grund av en trasig Dyke. Han rådde boende i dessa områden att dra ur elektriska apparater, flytta tillhörigheter till högre mark och studera stadens utrymningsplan och sade att de hade 24 timmar att förbereda sig för eventuella översvämningar. "Vi är medvetna om att flodvattnet kommer sannolikt att passerar östra delarna av Bangkok, "sade Bangkok Metropolitan Administration talesman Jate Sopitpongsthorn. Han sade att avrinningsvattnet väntades nå Rangsit kanalen på norra utkanten av staden natten torsdag-fredag. Bangkok har ett omfattande dräneringssystem inklusive 200 dammluckorna, 158 pumpstationer, sju jättelika underjordiska tunnlar och 1682 kanaler som täcker 2604 kilometer (1618 miles), enligt de lokala myndigheterna. Tiotusentals soldater och poliser har mobiliserats för att förhindra att människor förstör översvämningsskydd. har misslyckats med att skydda ett antal myndigheter . större industriella parker från den forsande brunt vatten, som har översvämmat hundratals fabriker utanför Bangkok, störa produktionen av bilar, elektronik och andra varor Regeringen säger mer än en halv miljon människor har lämnat utan arbete. De flesta av Thailands största turistattraktioner - - inklusive de södra öarna Samui, Phuket och Phi Phi - har opåverkade. Bangkoks huvudflygplats är fortfarande fungerar som normalt och dess skydd mot översvämningar har förstärkts. - © Copyright AFP 2011/10/20 | AFP Nyheter Sponsor Publicerat med skriftligt godkännande från AFP.

Och hur går det för era släktingar i Nothanburi

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...