Jump to content
IGNORERAD

Cebu


Kung Otto

Recommended Posts

Då kan du ge mig lite mer tips :wai:

Varje resa har egentligen varit lite kort (kanske 10 dagar). Har bara varit i Angeles, Barrio Baretto, Manila, Ceby city och Sabang Puerto Galera. Av dessa gilla jag nog bäst Sabang då jag tycker de hade lite av varje. Både nattliv god mat trevlig omgivning.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 73
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kung Otto

    21

  • acrobban

    13

  • Mankan

    11

  • Benriach

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag reser singel så,Var e Brudarna

På alla ställen jag har varit mer eller mindre. Som sagt inte fel att börja eller sluta med några nätter i Angeles. Boka ett hotell med pool så du kan relaxa lite på dagtid är mitt förslag.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

På alla ställen jag har varit mer eller mindre. Som sagt inte fel att börja eller sluta med några nätter i Angeles. Boka ett hotell med pool så du kan relaxa lite på dagtid är mitt förslag.

Låter fint åker till Bangkok 4/12

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter fint åker till Bangkok 4/12

ok själv åker jag i slutet på Januari

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har varit både i Thai o Filippinerna massor av gånger, men varför ska jag dela med mej av mina erfarenheter till nån på ett forum som jag inte ens känner? När jag började resa fanns varken internet eller mobiltelefoner. Jag fick ta reda på saker o ting på egen hand genom att resa till platser o kolla läget. Tycker jag du ska göra istället för att tjata om tips på ett forum.Och att bara gå på "Hörsägen" är ju inte samma sak som att uppleva. Det blir bara patetiskt med en massa frågor o svar från folk som inte ens har varit på plats.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var där på nyåret för 2 år sedan, flög från Stockholm-Amsterdam-Manilla-Cebu. Så snygga brudar att man tänker på dom ibland, men det blev en thailändska som tog hjärtat till slut! Visa kort skall du INTE ta med,funkjar inge bra, inte Amerikan express heller, så det bara Mastercard kvar! Finns en amerikans bank dock efter att man frågat sig fram som hade öppet dygnet runt, bäst och ha cash, kan bli kopior på lilla kortet annars! Annars skall man akta sig för katoyerna, dom var ganska "pundiga" om säger så!

Manilla var ingen höjdare utan det är öarna som är paradiset! :17:

post-4347-0-44833100-1318358578_thumb.jp

post-4347-0-44833100-1318358578_thumb.jp

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har varit både i Thai o Filippinerna massor av gånger, men varför ska jag dela med mej av mina erfarenheter till nån på ett forum som jag inte ens känner? När jag började resa fanns varken internet eller mobiltelefoner. Jag fick ta reda på saker o ting på egen hand genom att resa till platser o kolla läget. Tycker jag du ska göra istället för att tjata om tips på ett forum.Och att bara gå på "Hörsägen" är ju inte samma sak som att uppleva. Det blir bara patetiskt med en massa frågor o svar från folk som inte ens har varit på plats.

Up to yuo,Vill bara ha tips av rätt folk

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har varit både i Thai o Filippinerna massor av gånger, men varför ska jag dela med mej av mina erfarenheter till nån på ett forum som jag inte ens känner? När jag började resa fanns varken internet eller mobiltelefoner. Jag fick ta reda på saker o ting på egen hand genom att resa till platser o kolla läget. Tycker jag du ska göra istället för att tjata om tips på ett forum.Och att bara gå på "Hörsägen" är ju inte samma sak som att uppleva. Det blir bara patetiskt med en massa frågor o svar från folk som inte ens har varit på plats.

Man kan ju undra varför du är med på MPR om nu ogillar att man delar med sig erfarenheter på ett Internetforum. Det känns väl ändå som det är ett av huvud syftet med den här sidan. Vad är patetiskt med att man ställer frågor om ett resmål man aldrig besökt?De flesta som har svarat och kommit med tips här har väl ändå varit där så jag förstår inte vad du menar med det.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har varit både i Thai o Filippinerna massor av gånger, men varför ska jag dela med mej av mina erfarenheter till nån på ett forum som jag inte ens känner? När jag började resa fanns varken internet eller mobiltelefoner. Jag fick ta reda på saker o ting på egen hand genom att resa till platser o kolla läget. Tycker jag du ska göra istället för att tjata om tips på ett forum.Och att bara gå på "Hörsägen" är ju inte samma sak som att uppleva. Det blir bara patetiskt med en massa frågor o svar från folk som inte ens har varit på plats.

Nä va ska man med internet till, gick ju lika bra utan...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var där på nyåret för 2 år sedan, flög från Stockholm-Amsterdam-Manilla-Cebu. Så snygga brudar att man tänker på dom ibland, men det blev en thailändska som tog hjärtat till slut! Visa kort skall du INTE ta med,funkjar inge bra, inte Amerikan express heller, så det bara Mastercard kvar! Finns en amerikans bank dock efter att man frågat sig fram som hade öppet dygnet runt, bäst och ha cash, kan bli kopior på lilla kortet annars! Annars skall man akta sig för katoyerna, dom var ganska "pundiga" om säger så!

Manilla var ingen höjdare utan det är öarna som är paradiset! :17:

Jag tar uteslutande ut kontanter i ATM och jag har för mig att jag både har använt Visa och Mastercard.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Filippinerna för mig e helt underbart, finns många goa ställen att åka till, antar att du skall ner o kika från Thailand, så billigast o enklast e att dra till Manila me Cebu Pacific. Ta en dag eller 2 där o kika runt, finns igentligen inte så mycke där men gamla stan e okay o Intramuros (Stavning???) lite kul o kolla på samt historia. brudar kan du kolla på i Quezon city samt pasay, ska du ha dyrare åk till Makati och burgos street.

cebu är inte fy skam men ta 1 dag e 2 o kika runt, annars dra ut till Bohol,, Palawan, Cagayan Del Oro, Davao dvs Mindanao, sabang på Mindodro litet o mycke Koreaner men ett gött place med endel Svenskar som har mycke o berätta om, samt Boracay som e gött känt för sina vita stränder. Finns en jäkla massa ställen där o åka till, ca 6000 öar så snurra pilen å sätt fart.

Mvh Snömannen

Some folks are so protective over their mini-status symbol. No need to justify it. Does it do what you want it to do.Great, move on..Because who cares??

Link to comment
Dela på andra sajter

Har haft med mig diverse kort och har aldrig haft problem att hämta ut från en ATM, till och med ICA kortet har funkat :thumbsup:

PS min profilbild e från Filippinerna, liten försmak :)

Mvh Snömannen

Some folks are so protective over their mini-status symbol. No need to justify it. Does it do what you want it to do.Great, move on..Because who cares??

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har varit både i Thai o Filippinerna massor av gånger, men varför ska jag dela med mej av mina erfarenheter till nån på ett forum som jag inte ens känner? När jag började resa fanns varken internet eller mobiltelefoner. Jag fick ta reda på saker o ting på egen hand genom att resa till platser o kolla läget. Tycker jag du ska göra istället för att tjata om tips på ett forum.Och att bara gå på "Hörsägen" är ju inte samma sak som att uppleva. Det blir bara patetiskt med en massa frågor o svar från folk som inte ens har varit på plats.

Varför är du har då?

Ett forum handlar faktisk att bjuder på sina erfarenheter annars blir det snart väldigt tråkigt har.

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Jag hart varit mycket i Filippinerna men det är ett bra tag sedan.

Cebu City är en helt underbar stad och det finns väldigt mycket att göra där. Det beror lite på vad man är ute efter men det är helt klart en stad som är värd att lära känna närmare.

Den är uppdelad i två delar och den ena delen kallas Up town och den andra Down town. Up town är lite mera turistinriktad och där finns Robinson, ett stort och välkänt köpcentrum. Detta ligger vid den välkända Fuente Osmenia Cirkel, en stor rondell i centrum av Up town. Kring denna kretsar mycket av livet och där kan man utgå ifrån och hitta en massa trevligheter. På kvällarna finns det läckra BBQ stånd där man kan köpa olika typer av läckra grillspett. Det finns chicken, pork och beef BBQ ochg en del annat läckert.

Det finns bra boende kring Fuente Osmenia, bland annat Midtown Hotel, men är osäker på om det bytt namn på senare år. Det finns även ett bra hotell som heter Holyday Plaza, ligger en bit ner på Ramos Street. Bra standard, hög säkerhet och bra pris.

På Escario Street finns ett hotell som heter Appartelle. Detta hotell har rum med kök. Mycket prisvärt och hyfsad standard.

Down town har ett rikt folkliv men är lite ruffigare och man får vara på sin vakt. Men en promenad på Cologne Street är alltid intressant. Var dock på din vakt.varning för ficktjuvar som härjar, främst på seneftermiddagen och kvällen.

Flascha aldrig med guld och värdesaker utan klä dig enkelt och inga smycken och fina klockor. Pengarna i jeansfickan är att rekommendera, i stället för ett bälte runt midjan. Var på din vakt, men om du uppför dig normalt och inte utmärker dig, så händer ingenting.

Gå aldrig med främlingar som vill visa dig till olika ställen. Tag heller aldrig emot mat eller dryck från främlingar. Växla aldrig med svartväxlare på gatan.

Utanför Cebu finns Mactan Island, dvs det är där du landar. Denna ö är förbunden med Cebu med en bro, Mactan Bridge. På Mactan finns det många s.k beach resorts av olika standard. En del av mycket hög klass och med fina restauranger. Bland annat finns ett som heter Changri La. Ett mycket fint ställe med exotisk stämmning. Men det finns många andra att välja på om man är ute efter detta.

Moal Boal ligger en bra bit från Cebu City. Där brukar dykintresserade träffas och det finns fina möjligheter till dykning där. I närheten ligger Kawasan Falls, ett underbart vackert vattenfall och där man kan bada också. Mycket välbesökt och absolut värt att uppleva när man väl besöker Cebu.

Ja, det skulle kunna skrivas en bok om enbart Cebu...och för att inte tala om hela Filippinerna..men detta var lite jag hade på tanken just nu när jag såg denna tråden om Filippinerna.

När det gäller flyg så finns det inget direktflyg från Bangkok till Cebu för närvarande utan man får ta vägen om Manilla eller Clark. Men däremot finns det flyg som går från Europa och med slutdestination Cebu, utan att först landa i Manilla. Tex Singapoor Airlines, flyger Köpenhamn-Singapoor-Cebu.

Som sagt, Cebu är väl värt ett besök och ha gärna några dagar på er så att ni hinner lära känna staden något, då kommer ni att upptäcka dess charm!!!

MVH Nonki

Ändrades av Nonki
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstod att jag skulle få lite mothugg av mitt inlägg, det hade jag räknat med. Men såhär är det! du kan aldrig läsa dej till hur det fungerar i Filippinerna, det måste upplevas, det blir aldrig som du hade tänkt dej i alla fall. Filippinerna är inte samma som Thailand, fast många på detta forum verkar tro det? Det är mera vilda västern där, fler gangsters, rån och mord och kidnappningar av utlänningar, korruptionen är utbredd, räkna inte med hjälp ifrån snuten om något händer osv. Den inhemska maten går ej att jämföra med thaimat mm. Som sagt det måste upplevas. Mvh Robban.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstod att jag skulle få lite mothugg av mitt inlägg, det hade jag räknat med. Men såhär är det! du kan aldrig läsa dej till hur det fungerar i Filippinerna, det måste upplevas, det blir aldrig som du hade tänkt dej i alla fall. Filippinerna är inte samma som Thailand, fast många på detta forum verkar tro det? Det är mera vilda västern där, fler gangsters, rån och mord och kidnappningar av utlänningar, korruptionen är utbredd, räkna inte med hjälp ifrån snuten om något händer osv. Den inhemska maten går ej att jämföra med thaimat mm. Som sagt det måste upplevas. Mvh Robban.

Nä precis å då är det lika bra att inte fråga något alls. För ingen kan ju komma med varningar eller tips som kan vara till nytta ändå. Lika bra att åka dit utan att läsa något alls om hur det fungerar där och åka dit helt oförberedd. :crazy:

Vilka är det som tror att Thailand och Filippinerna är lika?

Vad anser du om Thailand kan man läsa sig till hur det fungerar där i motsats till Filippinerna?

Korruptionen är utbredd i motsats till I Thailand då eller?

Är det en nackdel eller en fördel att den inhemska maten är väldigt olik den Thailändska?

Dina varningar i detta inlägg är det något man skall ta till sig om man åker dit eller ska man strunta i det och bilda sin egen uppfattning?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart jag vill ha tips var det är bra och platser till att undvika.Farliga platser vill jag inte uppleva,därför frågar jag,sura mäniskor finns överallt även på mpr.I övrigt tack för infon.

Ps Skiv boken Ha de bra

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä precis å då är det lika bra att inte fråga något alls. För ingen kan ju komma med varningar eller tips som kan vara till nytta ändå. Lika bra att åka dit utan att läsa något alls om hur det fungerar där och åka dit helt oförberedd. :crazy:

Vilka är det som tror att Thailand och Filippinerna är lika?

Vad anser du om Thailand kan man läsa sig till hur det fungerar där i motsats till Filippinerna?

Korruptionen är utbredd i motsats till I Thailand då eller?

Är det en nackdel eller en fördel att den inhemska maten är väldigt olik den Thailändska?

Dina varningar i detta inlägg är det något man skall ta till sig om man åker dit eller ska man strunta i det och bilda sin egen uppfattning?

Du får tolka det hur du vill, Du verkar ju bara gnälla vad man än skriver? Jag skrev faktiskt att det måste upplevas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får tolka det hur du vill, Du verkar ju bara gnälla vad man än skriver? Jag skrev faktiskt att det måste upplevas.

Klart att det ska upplevas det är därför jag tänkt att åka dit,vill jag resa på internet kan jag googla lr titta på travel tv

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får tolka det hur du vill, Du verkar ju bara gnälla vad man än skriver? Jag skrev faktiskt att det måste upplevas.

Självklart är det svårt att ha någon egentlig verklighetsuppfattning av landet innan man varit där. Det gäller nog de flesta länder.

Om du inte vill dela med dig av dina erfarenheter så är det väl upp till dig. Dock har jag svårt att förstå din kritik mot att andra gör det och att det på något sätt skulle vara patetiskt att ställa frågor eller ge svar om Filippinerna.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...