Jump to content
IGNORERAD

mobilt bredband i thailand?


kingsofthailand

Recommended Posts

kingsofthailand

hej?

kan man använda mobilt bredband i den bärbara datorn i Thailand? om man har ett modem som är olåst finns det då sim-kort att köpa och använda i Thailand?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet dem som använder olåst modem (Tele2) och visst finns det simkort att köpa i LOS. One-2-Go har 999 baht/månad för fri surfning, men hastigheterna är nog inget speciellt.

Hoppas detta var lite hjälp i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Eftersom man inte har 3G i Thailand blir det GPRS man kör. Hastighet max. 115k så det blir ju ganska långsamt.

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej !

Har provat 1-2 call sim kort fick Gprs/Edge (115/236) uppkoppling , har för mej att jag betalade 375 bath för 100 timmar  ganska segt dagtid , skype funka hyffsat i Bangkok och Pattaya men i risbyn dög det bara till och kolla mailen mm.

Mvh Ylle

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Eftersom man inte har 3G i Thailand blir det GPRS man kör. Hastighet max. 115k så det blir ju ganska långsamt.

hf

AIS har nu kommit igång med 3G i Chiang Mai , Bangkok lär bli Q1 2009  .

jap.gif

ไม่ระบุชื่อ

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan, vet att jag är på fel ställe, fast ändå rätt  ;)

Inköpte detta expresscard då min nya laptop hade en sådan slot, enligt uppgift snabbare än USB ingången.

För två veckor sedan knackade det på dörren i Buriram och Nangs syrra fick en förfrågan om vi ville ha telefonkabel?  Jatack. Nu har vi ett jack med ingång för internet så expresscardet behövs ej,

Släpper det för 1500:-  Mvh Anders    mail: ad@bredband.net

IMG_21650.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

DTAC kommer att börja bygga ut 3G i Bangkok januari 2009

Därefter tar dom Phuket och Chonburi-områdena under våren och sommaren 2009.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Detta blir mitt premiärinlägg på MaiPenRai!

3G med Svensk standard är det inte så gott om i Thailand MEN CAT Telecom har under flera års tid haft ett CDMA nät, en slags 3G som faktiskt funkar i större delen av Thailand! Visst finns det kala fläckar, och dessutom fungerar det INTE på de orter här Hutch Mobilnät finns, d.v.s. i Bangkok, och tror även Hua hin och Pattaya. (Lite osäker)

Jag har bott på Phuket i lite över 3 år nu och där har det funkat de senaste 2 åren. Dock så är det lite överutnyttjat så man blir glad om man får 100-200kbit på dagen och kvällen.

Däremot så skriver jag detta i från min Fästmös föräldrahem i Buriram/Chamni/Kok Sanuan! Med Samma USB CDMA Modem får jag här konstant mellan 600-700kbit! Antagligen är det bara jag som använder det. CAT Telecoms närmsta sändare är i Chamni, ca 7 km härifrån fågelvägen.

Jag har totat ihop en modifierad USB förlängningskabel där trådarna som matar ström är förstärkta med lite billig elkabel från Big-C för att kunna få upp Modemet(d.v.s. också antennen) på andra våningen. Funkar klockrent!!

Någon som vill veta mer så skicka mig ett privat mess!

Mvh Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Johan,

Välkommen till forumet!

Det var ju en intressant ide att få upp USB-modemet så högt som möjligt... ska prova om det blir aktuellt för min del.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Sawadee Kap

Premiärinlägg.

Ang. mobilt bredband i Thailand. Jag har tyvärr ett låst USB-modem från Telia.

Det finns visserligen olåsta att inhandla i Sverige men kostar då 1500:- och uppåt.

Vad kostar ett USB-modem (Huawei E220) i Thailand?

Eller finns det abonnemang där man hyr både modem och SIM-kort, typ månadsvis?

HB

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
hasseigöteborg

Ett Huawei har jag inte sett. Och den är ju för 3 g som det är dåligt av här.

Själv har jag nu varit i Thailand 2 månader och bott på ett hotel utan Internet så behovet av åtmindstånde GPRS var stor.

Först tog jag min gamla SE S700i mobiltelefon och kopplade via en USB kabel. Fick upp hastigheten till 110 Kbit.

Efter någon vecka fick jag displayproblem på min normala Nalle (Nokia N80 via USB kabel även här) så  jag gjorde en swapp för att ha en mobil iallfall.

Helt plötsligt fick jag GPRS koppel på 460 kbit vilket är ganska bra. t.o.m Skype fungerar.

Vad kostar det då. Jag har one2call .

Man kan ladda MED 100 thb och får då 20 timmar.

Nästa steg var 200 thb vilket ger 50 timmar.

För 999 thb får man fri uppkoppling under en månad.

Fungerar ganska bra. Och särskilt med den "nyare" mobilen.

Hans

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Såg föresten att dom hade någon typ av modem i en affär för 4000 THB men jag tror det var ett normalt GPRS kort. Då lägger jag helre pengarna på en Nalle som man kan använda till annat.

Hans

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Tallviking

Jag har en laptop och en HTC Touch Diamond mobiltelefon som jag använder via USB som internetmodem

Stoppat i ett SIM från 1to2CALL AIS där jag betalar 999 baht/månad för obegränsad GPRS

I städerna finns EDGE så där går det hyfsat men ute på landsbygden finns normalt bara GSM-GPSR och då är det segt att surfa

Väntar förväntansfullt på att 3G-utbyggnaden kommer igång i de större städerna. Just nu är det väldigt begränat utbyggt. mestadels testnät och runt vissa telefonbutiker som promo mest

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...
Guest Toprunner

Köpte ett 1-2-call GPRS paket i Chiang Mai och har irrat runt i hela Thailand med det. Kostade 200 battar och gav 50 timmar uppkoppling. Då de flesta hotell har raspig WiFi har jag och frugan kört min NOKIA E60 som modem och delat uppkopplingen med 2 laptop. Den ger helt OK hastighet för båda och funkar som sagt överallt.

Jag siktade på 3G paket men de sa att Sveriges 3G har 2100 GHz och Thailand kör 900 Ghz... Min NOKIA kunde givetvis bara 2100 så det fick bli GPRS. 3G lär funka i Chiang Mai, Bangkok och runt Pattaya säger de.. får man inte 3G så får man alltid GPRS/EDGE istället.

Kör även NOKIA maps med samma telefon och har en GPS mottagare med bluetooth koppling.

KArtorna stämmer förvånansvärt bra,, även i städer.. med gatunamn till och med. Det bästa med NOKIA maps är att de är gratis att ladda ner.

Med GPRS kan även YAHOO maps användas tillsammans med GPS:en, men kartor måste användas "online" .. funkar också bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Kan bekräfta att 12call funkar. Just nu Sitter jag i en by söder om Udon thani och surfar med Edge. Går rätt långsamt men misstänker att det beror på vad jag är van vid från Sverige.

Det fina är att jag gick in på en affär och köpte ett prepaid-abbonemang för 199 Baht vilket gav 30 timmar. Tyvärr pratade försäljarna VÄLDIGT lite engelska så jag förstod först när jag läste här på forumet att man kunde köpa fritt för 999Baht. Det får bli nästa påfyllning.

Hur som helst är det skönt att slippa elaka överaskningar när man kommer hem i och med att allt är pröjsat i förväg. Själv har jag ingen dongel utan inbyggd SIM-läsare i laptopen.

Finns det nån här förresten som vet hur man kan fylla på kortet via internet? :)

"Han har visserligen tagit hit två sydost-asiatiska kvinnor, men han ser sig inte som en fruimportör."

Link to comment
Dela på andra sajter

Chrille Columbus

va smidigt med inbyggd SIM kortläsare i laptopen. :clapping: slippa allt strul med en massa mobiltelefoner eller löst tingeltangel runt datorn.

Satanister är ganska snälla bara man låter bli att jävlas med dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag hadde 460 kbit med 1 to call i Nakhon si thammarat tycker att det är hyfsad fart kör via mobilen N95 8gb till laptoppen.

Nick

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Jag sittar just nu och anvaender ett Sierra 885 wireless USB modem inhandlat i Bangkok for 3700 baht. Har wi-fi abonnement TRUE MOVE manedskostnad 799 baht.

Hastigheten stor nog till att ladda medelstora filar hem. Har forviso endast kort nagra dagar. Ursakta stavning har endast Eng-Thai tangentbord.

Halsningar PapaGop

Upplevelser måste man själv uppsöka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...