Jump to content
IGNORERAD

Huset färdigt


Olle

Recommended Posts

  • Svar 34
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • PK132

    7

  • Olle

    6

  • Bengt-Erik

    3

  • Smurf1975

    2

Mest aktiva i denna tråd

Hej!

Förväntas man ha följt byggprocessen i någon tråd, eller annat forum, eller kan du ge lite detaljer?

Hur stort är det? Hur många rum? Vad kostade det? Etc ...

Som potentiell husbyggar blir man rätt nyfiken av sig.  ;)

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Snyggt hus och mycket kakel vill jag också ha så småningom om det blir något.

Vi är inne på att köpa mark som vi blivit erbjudna och därifrån till hus är ju ett stort steg.

En jättedum fråga kanske men med tanke på kaklet på golvet.

Skarvarna med kitt eller vad det är. Finns det inte risk att de blir missfärgade under åren?

Kan inte så mycket om sådant

Kakel skall jag ha :great:

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är äntligen huset i Korat Khonburi färdigt.

080109 Började det hela med att fylla tomten så att den blev jämn, 2m i ena änden och 0,5m i andra. Dom grävde sedan ner under fyllningen till ett djup av 2m, hålen var till för pelare och det är 19st pelare totalt så huset är ganska stabilt, pelarna går upp till taket.

Boytan är 107kv och då är det 3 sovrum ett allrum ingen hall 2 toaletter ett kök som inte används (för mamma tycker det är för fint). Det finns även "värmeisolering" under yttertak. Dom har t o m murat fast takpannorna.

Färdigt 080630.

Summa 15000sek för fyllningen och 200,000sek för huset och då ingår belysningsarmaturer med fläkt,

riktiga toastolar plattor utanför huset. Huset betalades med 5 avbetalningar.

Nästa gång jag kommer ner skall jag sätta dit stuprör, jordfelsbrytare och åskledare.

Kan man inte få bli pensionär någon gång...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är äntligen huset i Korat Khonburi färdigt.Hur gör man för att lägga till bilder?

080109 Började det hela med att fylla tomten så att den blev jämn, 2m i ena änden och 0,5m i andra. Dom grävde sedan ner under fyllningen till ett djup av 2m, hålen var till för pelare och det är 19st pelare totalt så huset är ganska stabilt, pelarna går upp till taket.

Boytan är 107kv och då är det 3 sovrum ett allrum ingen hall 2 toaletter ett kök som inte används (för mamma tycker det är för fint). Det finns även "värmeisolering" under yttertak. Dom har t o m murat fast takpannorna.

Färdigt 080630.

Summa 15000sek för fyllningen och 200,000sek för huset och då ingår belysningsarmaturer med fläkt,

riktiga toastolar plattor utanför huset. Huset betalades med 5 avbetalningar.

Nästa gång jag kommer ner skall jag sätta dit stuprör, jordfelsbrytare och åskledare.

Kan man inte få bli pensionär någon gång...

Link to comment
Dela på andra sajter

[shadow=red,left]Snyggt hus och mycket kakel vill jag också ha så småningom om det blir något.

Vi är inne på att köpa mark som vi blivit erbjudna och därifrån till hus är ju ett stort steg.

En jättedum fråga kanske men med tanke på kaklet på golvet.

Skarvarna med kitt eller vad det är. Finns det inte risk att de blir missfärgade under åren?

Kan inte så mycket om sådant

Kakel skall jag ha [/shadow]


Galten...det fungerar om i Sverige. Man lägger på en vanlig fogmassa som gnuggas in i skarverna med svamp. Visst kan fogar bli missfärgade, men de går ju även att tvätta av. Sköts  på samma sätt som ditt badrumskakel i Svedala.

Min personliga åsikt är att Thai tycks vara mycket duktiga hantverkare gällande kakel/klinker. Förmodligen pga av att det är ett så pass vanligt material att klä in både väggar, golv , staket och bänkar med.

Olle, mycket trivsam stuga till ett mycket lämpligt pris! :great:

mvh/

www.mangeudon.se

MangeUdon, med ena foten i nordöstra Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak jag har undrat på många ggr är om fuktspärr används i Thailand? 

För det är ju noga här hemma iaf och jag kikade lite när hantverkarna renoverade mitt badrum och det var ju fuktspärrar både högt o lågt...

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Gargamel

Quote

En sak jag har undrat på många ggr är om fuktspärr används i Thailand? 

För det är ju noga här hemma iaf och jag kikade lite när hantverkarna renoverade mitt badrum och det var ju fuktspärrar både högt o lågt...

Dom vet väl att du köra wet t-shirt tävlingar dagligen , så dom tog i överkant hos dig !

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Snyggt hus och mycket kakel vill jag också ha så småningom om det blir något.

Vi är inne på att köpa mark som vi blivit erbjudna och därifrån till hus är ju ett stort steg.

En jättedum fråga kanske men med tanke på kaklet på golvet.

Skarvarna med kitt eller vad det är. Finns det inte risk att de blir missfärgade under åren?

Kan inte så mycket om sådant

Kakel skall jag ha :great:

Marmor är mycket bättre. och inte så dyrt som i Sverige. Jag har marmor i hela mitt hus.

Link to comment
Dela på andra sajter

DSC03733.jpg

Mitt hus är färdigt. Själv ritat och byggt av en mycket duktig Thailändsk byggmästare. Behövde inte vara med själv han var mycket duktig och jag fick mail med foto dagligen för kontroll.

[S7004481.jpgimg ]

Link to comment
Dela på andra sajter

Huset blev bra jag har byggt i Tapong mellan Rayong o Ban Phe. Huset är på 172 kvm och kostade 3.200.000 inklusive pool,murar runt tomten,grindar,köksutrustning , platsbyggt kök ,trädgård med träd o gräsmattor.Alla golv av marmor liksom badrum med

marmor (italiensk) på väggar o golv.

DSC03290.jpg

Badrum

DSC03345.jpg

Kök

Thailand080422-080519098.jpg

Massiva dörrar

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...