Jump to content
IGNORERAD

svenskt efternamn i thai?


pinklao

Recommended Posts

Hej

Vet nån om det några problem för en thai som bytt till svensk efternamn att köpa/äga hus o mark i Thailand???

mvh pinklao

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Det där är nog en seglivad myt. Har hon bara kvar sitt thailändska medborgarskap så är det inga problem med själva ägandet. Vi upplevde inga som helst problem.

Har dock hört, att det kan ställas krav på utlandsboende thai, att de kan göra troligt, att det är deras egna pengar som ligger bakom. Myt eller inte?

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för snabbt svar  :wai:

en följdfråga, var är det lättast att byta till till det svenska efternamnet på ambassaden lr i Thailand ? och vilka papper behövs? hon har redan det svenska efternamnet i sverige.

mvh pinklao

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går fint att äga mark med "utländskt efternamn" precis som UT006 skriver.

Frugan var bara tvungen att registrera sitt nya namn.

Hon har 2 tomter, och ett litet hus (som vi bor i) i sitt "Svenska" namn.

På fråga 2 svarar jag "ingen aning" eftersom vi bara gjort det på Amphur, när vi reggade vårt äktenskap.

Men har ni nära till Ambassaden, kanske det är en bra idé, så du har en chans att fatta vad som sägs (om du inte talar flytande Thai alltså).

Skönt att slippa strula med sånt när man äntligen är i Thailand?

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

:wai: Jag och min flickvän ska gifta oss i år och vi har precis fixat de papper som krävs här i Sverige. Men vad krävs det för papper i Thailand för att det ska bli godkänt? Och hur går man tillväga där?

En annan fråga när man ändå är på "g"  :glasses: Kan det inte bli problem för min tjej om hon vill köpa land/hus då hon har Svenskt efternamn. Menar att hon kanske måste köpa hus till Farang pris? Eller nåt i den stilen. Har funderat lite på detta. Ja vet att det enklaste vore att vi behåller våra egna efternamn...men det är inte alltid den enklaste lösningen som är den bästa. Vore intressant att höra vad ni tycker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Som svar på frågan : en följdfråga, var är det lättast att byta till till det svenska efternamnet på ambassaden lr i Thailand ? och vilka papper behövs? hon har redan det svenska efternamnet i sverige.

Min fru är just nu nere i LOS för att söka UT och byta efternamn, om jag fattat processen rätt så händer följande:

- med sig har hon det svenska vigselbeviset, och ett familjebevis från folkbokföringen (skatteverket). Jag har skrivit ett dokument där jag ger henner rätten att ta mitt efternamn som sitt, detta dokument är bevittnat av Notarius Publicus i Sverige.

- hon har varit till svenska ambasaden med dessa dokument, och de har utfärdat ett intyg på engelska att vi är lagligt gifta i Sverige. Detta dokument har hon fått översatt till Thai

- detta dokument har hon tagit till amphur i sin hemby, och där registrerat vårt giftemål, och bytt efternamn

Det är väl svaret på din fråga, men för att söka UT, kommer mera pappersarbete:

- från amphur begär hon ett utdrag ur husboken (tabien ban), detta ska översättas till svenska (och tror jag översättningen ska verifieras av thailändska utrikesministeriet med en stämpel)

- nytt ID-kort med det nya namnet ska införskaffas

- nytt pass med det nya namnet måste oxå fixas.

Sen är det klart att besöka svenska ambasaden igen, och slänga alla dokument på bordet.

Det här är ett heltidsarbete i 14 dagar med alla papper som ska fixas och bussresor fram och tillbaka mellan hembyn och Bangkok. Puh..

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan.Nytt pass behövs inte om det inte är på väg att gå ut,dom stämplar på baksidan av det gamla och intygar att hon bytt namn. Mvh Måne :lol:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för den infon Måne. Ska genast informera älsklingen om detta, och då sparar hon in två-tre dagars väntan på det nya passet. Kanon!!  :yipi:

Link to comment
Dela på andra sajter

Har hört att di flesta utländska efternamn accepteras men att Jönsson av någon anledning inte godkännes i samband med markköp, stämmer detta?

[move]PelleJöns Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Nytt pass eller inte

Fick höra av älsklingen att hon var tvungen att skaffa ett helt nytt pass trots att det förra bara var 6 månader gammalt. Det tar tre dagar innan det är klart, så på måndag räknar hon med att hämta ut passet, och lämna in ansökan om UT på ambassaden i Bkk.

så tyvärr Måne så verkar de inte längre justera i det befintligga passet

Kitung

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Har hört att di flesta utländska efternamn accepteras men att Jönsson av någon anledning inte godkännes i samband med markköp, stämmer detta?

[move]PelleJöns Arne[/move]

:wai:

Kan förstå att det kan bli problem med namnbyte mm i Thailand om man heter "pellejöns"  :lol:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

:) Hej, jo vi har pratat om det flera gånger och vi har fixat papper osv. Vi får se när det blir  :glasses:

Då blir det party  :party:   Men som det ser ut nu på jobbfronten så ska vi hålla lite påt.

Tack förresten för den goda maten från er.  :wai:   Det va riktigt gott faktiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...