Jump to content
IGNORERAD

När jag inte blev blåst i Thailand


Herr Chang

Recommended Posts

Hej alla,

Som en kontrast till alla deprimerande trådar om blåsningar i Thailand tänkte jag lyfta upp de tillfällen jag faktiskt blivit mycket bra behandlad i LOS.

Åker hem med tuk-tuk en sen kväll, och i fyllan och villan ser jag inte att det är två tusenbahtingar jag räcker fram som betalning. Istället för begärda THB 40, dvs två tjugobahtare...Chauffören vägrar dock att ta emot min generösa gåva. All heder åt honom!

Det är dags för fru Changs första besöksvisum. Vi har hotellrum på Sukhumvit soi 7, och går ut för att ta en taxi till ambassaden. Eftersom jag inte har en susning om var den ligger ;-) Taxin som stannar vägrar dock att köra oss dit, eftersom att som han påpekar så ligger svenska ambassaden mer eller mindre tvärs över gatan. Ärligt gjort!

Jag glömmer min kamera på ett restaurangbord. Vi återvänder fem minuter senare, men då är kameran förstås borta. Som nam naa... Två timmar senare får vi dock telefonsamtal om att kameran är återfunnen. Några barn hade tagit den för att leka med. Vi hämtar kameran som inte är skadad på något sätt. Lite nya roliga bilder i den dock ;-)

Detta är vad jag kan erinra mig just nu, men det finns givetvis mer. Har ni något liknande att berätta?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var nära att glömma en videokamera i taxin en gång när jag var på väg till don muang flygplatsen för ca 4 år sedan. Var halvägs inne genom entredörrarna till flygplatsen, när chauffören kom rusande efter med min kamera. Dock förlorade jag några år senare samma kamera i en tuktuk i Chiang Mai, men då hade det ändå blivit dags att köpa en ny videokamera :mdr:

Link to comment
Dela på andra sajter

Halloj Herr Chang, visst finns det ärliga thai med.

Jag stog och tankade moppen en natt, och hade hela dagskassan i fickan. Den som tankade den för mig såg väl lite "nervös" ut, inget jag regerade på då. När jag tog upp plånboken för att betala var han stel som en pinne. Då ropar en tjej som står vid pumpen brevid mig och pekar ner mot mitt bakhjul. Där ligger dagskassan snyggt inslagen i en genomskinlig plastpåse, där syntes klart att det var pengar i. Jag plockar upp den och ger henne 100 baht som tack, och hon blir jätteglad. Killen som tankade moppen slutade se nervös ut samtidigt, såg nästan mer besviken ut. Somnamna.

Men tjejen var ärlig :yes:

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej..

Jag uplever det som att på landsbygden är människor överlag mycket ärligare än i Bkk och övriga turistorter.

Kanske är dom glada över att hjälpa en farang..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett antal gånger lommat hem, lindrigt nykter ska tilläggas, från lite olika pubar i Bangkok och glömt både telefoner och viktiga papper. Men när jag insett mitt misstag dagen efter (oftast) skamset begett mig dit och frågat om någon har sett mina prylar.

De har alltid lagt undan mina grejor och jag kunnat hämta dem dagen efter :clown:

Fast det kanske beror på att de redan känner mig?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ungefär samma i de flesta länder

Ärligheten avtar direkt proportionellt med antalet turister på platsen

Ute på landsbygden blir man respekterad och behandlad betydligt bättre än i storstäder och på turistorter

Har märkt detta fenomen på många platser i världen. Även i Europeiska länder.

Ta Paris/Franska landsbygden som ett exempel

Blev stoppad ute på landsbygden en gång av polisen för att tjejen glömt sätta på sig säkerhetsbältet

Blev tillslut böter på 100 Baht och på kvittot stog förare: Mr Körkort

Hade aldrig hänt i Pattaya eller Bangkok att böterna för en farang var så låga och att man t.o.m fick kvitto på böterna !!   :gasp:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej..

Jag uplever det som att på landsbygden är människor överlag mycket ärligare än i Bkk och övriga turistorter.

Kanske är dom glada över att hjälpa en farang..

Jag är övertygad om att Du har rätt, i synnerhet om farangen har någon form av anknytning till en mindre ort, tgf, eller annan.

Fick punktering på bilen, börjde jacka upp den men kom bara igång innan en av de boende efter vägen "slet" ifrån mig verktygen,plockar bort hjulet och lastar det på sin bil. Jag skickade med en 1000 lapp, ingen vxl, får tillbaka 900!!, Han hade lätt kunna ta en 4-500 utan att jag undrat något, kunde välbegärt något men tog inget för soppa, nästan 4 mil t o r tillgummiverkstan. Heders åt sånt folk.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Befann mig på, 2:nd road i Pattaya, fick punktering på moppen. Det tog cirka 1 minut, så var det en moppetaxi-kille framme och ville hjälpa mig... han fixade detta på 20min. Han ville ha 120 bath, men drog ner på priset då jag varit borta och handlat lite öl till honom och mig själv, han ville ha 80tbh. Det fick han, samt en rejäl dricks och några öl. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har jag inte något konkret från Thailand men jag tycker de flesta har varit hjälpsamma och trevliga när jag varit där, och hotellen är justa med att tala om att de lägger på en serviceavgift om man betalar med Visa-kort och snällt väntar medans man går runt hörnet och hämtar ut från en ATM. I början så halar man ju fram Visa-kortet av vana från andra länder när man checkar in på hotell. Inte för att jag vet om de sparar in så mycket åt mig på detta men tanken är ju god.

Däremot så var jag i Milano, Italien, med min ex fru för några år sen. Vi var ute och promenerade runt lite i staden när en italienska kliver fram med ett vrål och det ser ut som om hon ska sopa till mitt ex. Men det är en grabb i 10-års åldern som är hennes måltavla. Han och hans kompisar har försökt tigga pengar av oss utan framgång. När inte det ger något så lyckas han få ner handen i ex:ets handväska (som hon har tryckt intill kroppen under armen) när italienskan flyger på honom. Efter en snabb örfil och massor av snabb högljudd italienska  :furious2: (det är nog inget snällt hon säger honom) ber hon oss om ursäkt och hoppas att vi kan ha överseende med det inträffade och att vi förhoppningsvis ska kunna våga återkomma till Milano. Vi tackar henne  :respect: och resten av resan går bra.

Så ärliga/hjälpsamma människor finns överallt.

/BBJ

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kameran har jag lyckats glömma ett antal gånger  :crazy: i LOS, sista gången var i byn skulle köpa en kudde som var mjuk.

Sätter mig i butiks soffan och lägger kameran bredvid :diablo: mig och känner på alla kuddar vill ha en mjuk inte så lätt hitta. Tillslut hittar jag en som jag är nöd med då ligger de antal kuddar över min kamera.

Stiger upp tackar och går efter några timmar är vi hemma ,då upptäcker jag att kameran är borta.

Ex.frugan på pekar hur slarvig jag är nu har jag ingen kamera mera  :grrrrrr: . Då kommer jag på att den måste ha försvunnit när vi var i  kudde-affären ex.frugan och hennes syster åker tillbaka till butiken och personalen har min kameran jag blir väldig glad  :yipi: när dom kommer hem.

En glömsk falang  :rofl:

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte bara Thai som e ärliga  :crazy:

Jag åkte hoj i bkk, sukhumvit när jag ser en brud framför sittande på en mctaxi, hon sumpar plånboken o jag lyckas kicka till den o plockar upp den.

När jag kommer ikapp mctaxin o börjar vifta med pluskan så ser både "khon kapp rot & bruden vettskrämda ut... en stor farang på en stor hoj hehe

Lyckades få dom o stanna o bruden var duktigt tacksam  :he:

En annan gång så sitter jag på en risbollsbuss mellan Korat o Buriram, ett par med  barn kliver av innan buriram o jag ser att snubben tappat en Buddhamulett, han vart oxå glad  ;)

To do list-
(1). Go to pet store.(2). Buy bird seeds.
(3). Ask how long it will take for the birds to grow.(4). Wait for the reaction.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken bra tråd. Har också några fina exempel...

Vi anländer precis till Koh Phi Phi, checkar in på hotellet och i all trötthet glömmer tjejen sin väska med sin plånbok i på golvet precis utanför dörren till vårt rum, efter flera timmar då vi äntligen fattat att väskan var borta springer vi ut och där ligger väskan undanlagd i ett hörn av personalen med inehållet intakt.  :he:

Vi tog minibuss till Thammasat Rangsit där hon studerade och frugan hade min plånbok i sin väska (glömde varför) och lämnade den öppen och somnade och plånboken gled väl ur på nåt vis och föll på golvet utan att vi märkte det. Väl framme går vi ut, minibussen drog iväg och nu skulle vi käka men var är plånboken med mitt pass och alla stålar, jo där kommer minibussen tutande och lämnar snällt över paketet  :yipi: , ojojoj vilken lättnad det var, han fick en hundring i hittelön. Jag vet, han borde ha fått mer...  :he:

Vi har aldrig blivit blåsta eller ens upplevt ett försök till att bli lurade på något vis, alla är jäkligt sjyssta men å andra sidan rör vi oss aldrig på "fel" ställen...

Link to comment
Dela på andra sajter

När vi åkte buss ifrån Chum Phae till Bangkok så kom vi fram till Bangkok kl 04:00 och skulle vidare till Pattaya. Efter ett tag i taxikön sa chaffisen att han ville ha 1500 bath. Plötsligt dyker det upp en storväxt Thai och skäller ut chaffisen efter noter. Jag frågar min fru vad är det frågan om? Han säger att han är polis sa hon. Sedan kommer han fram till mig och pratar engelska och visar polis ID. Det visar sig att han är civilklädd polis som bara går omkring och kollar så att taxi killarna inte ska lura farangerna. Sedan följer han oss till taxi kön och skriker högt vem kan skjutsa den här familjen till Pattaya för 800 bath.

Link to comment
Dela på andra sajter

Festen på julafton förra året blev en ganska blöt tillställning, och på juldags morgon var kameran puts väck  :aww:

Efter att ha letat genom huset och tomten utan resultat satte jag mig och deppade lite och tänkte att kanske hade moralen sjunkt så lågt även där ute på landet att man nu måste vara försiktig med grejorna  :cry:

Jag gick sedan runt lite planlöst i byn och letade när tjejen kom och sa att vi skulle gå in till grannen mittemot, de hade hittat någon konstig väska och nu sett mig gå och leta.

Mycket riktigt hängde kameran i sin väska där. Granntanten (70+) hade gått ut i gryningen och hoppat högt när hon sett en orm på sin tomt, gått och letat upp en käpp för att slå ihjäl otäckingen, men när hon kom tillbaks tyckt att "det var mig en konstig orm" och avbrutit övningen. (Det var remmarna till kameraväskan hon hade sett)

Kameran hade glömts ute på trädgårdsbordet och tantens hundar hade troligen tyckt att väskan luktade väldigt gott av grillad kyckling, den stod nära grillen vid något tillfälle, för väskan totalt söndergnagd - men kameran var OK  :yes:

Tackade så mycket för att hon inte dödade "ormen" och gav henne att par hundra baht i hittelön. Hon blev själaglad, jag oxå, både för den upphittade kameran och det återupprättade förtroendet för byborna!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej. Det här hände i början av 90,talet. ”Jag” hade köpt ny moppe för 30,000 Bath och var bosatt i ett rum på soi bukaow.

En kväll kände jag mig för att nöjesköra lite, jag var helt nykter och tog moppen och började snurra runt på gatorna i Pattaya.

När jag åkte på Second road i jämnhöjd med Lek Hotel så var det en ung taxikille som såg sin kund på andra sidan av gatan och satte full fart.

Dessvärre så var det mig han träffade och jag liksom han åkte i gatan.

Jag tror att jag måste svimmat av en stund för när jag vaknade så låg jag på gatan med en ring av främst thaiare runt mig.

Ingen hade rört mig men när jag försökte resa mig blev jag buren av dem till trottoaren där någon lindade om mitt blödande huvud med handukar och gav mig någon typ av kudde.

Strax därpå kom polisen och började ställa frågor. Jag fattade inget av vad de sa, men sa till slut att jag måste till sjukhus.

När jag reste mig så började blodet skvala från mina huvudskador och jag tror att även polisen såg att sjukan var det som gällde. Sagt och gjort så fick jag hjälp upp på flaket till en taxi och jag och poliskillen åkte till

Pattaya memorial hospital.

Väl framme där så var det 3-4 sjuksköterskor som tog hand om mig och la mig på en bår och körde in mig i en operationssal.

Sedan gick allt med en rasande fart. Jag tror att det var upp till 10 personer som klädde av mig och sedan tvättade, sydde, och skrattade lugnade medan de kollade blodtryck mm.

Absolut ingen som nämnde något om försäkring eller betalning, utan alla jobbade för att jag skulle bli återställd.

Efter ca 20 min så var jag reparerad och skjutsades ut i en rullstol till en väntande glad polis som undrade hur jag mådde.

Jag sa att jag ville ha dit min tjej i och med att jag inte hade pengar med mig. Poliskillen svarade att det inte var några problem, och betalade räkningen (600B) och gav mig en påse tabletter.

Därefter så fick jag hjälp av sköterskorna in i en polisbil och vi åkte till polisstation på beach road.

På polisstationen satt 3 st. taxikillar med sina västar och jag förstod att det var en av de som kört på mig.

Jag förklarade att jag blivit påkörd av den yngre av dem och att jag absolut inte var vållande till olyckan.

Polisen talade med taxikillarna som såg rätt skamsna ut, och frågade sen vad jag ville göra.

Jag sa att jag bara ville till hotellet och sova och inte kunde tänka just nu.

Då frågade han om jag förstod honom rätt ifall jag ville att dom skulle låsa in taxikillen : ??? :

Jag sa nått om att det knappast var nödvändigt men jag ville absolut ha ersättning för skadorna och räkningarna från sjukhuset.

Jag kommer ihåg att polisen skrattade och sa att det ville han med.

Jag var på polisstationen högst 5 min och fick sedan transport till hotellet och blev där hjälpt upp till rummet av två konstaplar och där mottagen av minst sagt förvånad tjej.

Sen sov jag nästan två dygn vet jag nu.  När jag vaknade så var det första jag såg en äldre thaiman som satt vid min säng och log. 

Det visade sig senare att det var en äldre bror till den yngling som kört på mig. Min tjej sa att jag sovit väldigt länge och hade feber.

Men så berättade hon att Polisen hade fått sina utgifter och moppen var hos försäljaren för reparation och taxigänget skulle stå för alla utgifter, vilket de också gjorde.

Sedan kom de här killarna och bjöd på dricka och mat i vecka innan jag var helt återställd.

De hade också lånat ut en moppe till tjejen tills vår var reparerad. :great:  

Även polisen var uppe ett par gånger och undrade hur jag mådde och undrade om allt var ok med den ersättning jag fått.

Efter den här händelsen så blev jag kompis med framförallt den äldre mannen av detta gäng och han har även varit och hälsat på mig i norra Thailand som jag sen flyttade till.

Polismannen har hämtat mig ett par gånger på flyget efter det när jag kommit till Thailand och kört mig till Pattaya medans jag höll till där.

Ja så var det för mig i Pattaya. 1991

Föresten så!

Förra året så blev mitt företag i Sverige utsatt för bedrägeri av för mig kända personer, ”tidigare anställd” efter 8 månader så la polisen ner åtalet med motiveringen att utredningen inte kunde styrka brott.  :rules:

Nån utredning har jag inte fått läsa, finns nog ingen. Och ingen polis hörde av sig under tiden :kort:

Vem är effektivast? :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Jag kan inte erinra mig någonting i den stilen som jag personligen råkat ut för men däremot minns jag en gång när Chon hade tappat sitt ID kort ute på landsbyggden i Isaan, ganska lång ifrån hennes hem. Vi hade tankat moppen där och sedan kört vidare hem Det var säkert 4 mil firån hennes hem.

Efter ett par dagar dök ID brickan upp i affären närmast hennes hem...

Detta var ju ingen värdehandling direkt men ändå imponerande hur brickan letat sig fram under ett par dagar för att slutligen hamna rätt...

Hon blev glad men varkade inte speciellt förvånad över att den kommit tillrätta. Jag tyckte däremot att det var fantastiskt.

En gång i Filippinerna så råkade jag däremot ut för att råka tappa min mobiltelefon i en Tricykel (en slags moped med sidvagn som man kör som taxi). Jag hade anlänt till Olongapoo City tillsammman med en flicka från Barrio Baretto och vi tog tricykeln till Barrio, en färd på ca 15 minuter. Vi lastade av väskor och allt och sedan åkte föraren iväg.

En stund senare upptäckte jag att min mobiltelefon var försvunnen. Vi kom båda fram till att jag måste ha tappat den i tricykeln eftersom jag hade pratat  i den under färden mot Barrio.

Vi tog en ny dito och for ner till taxistationen i Olongapoo. Där fanns min telefon. Den ärliga föraren hade lämnat in den där och hade meddelat personalen om händelsen samt även sagt att så fort ha fick en körning till Barrio igen skulle han komma till vårt hus och ta telefonen med sig om vi inte redan hade varit där...

Så visst finns det ärlighet i de fattigare länderna, frågan är om den inte är större där än i Sverige.

MVH Nonki

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blev av med min plånbok under "en blöt kväll pä Soi Cowboy" för ett år sedan.

Spärrade alla kort samma kväll/natt.

Åkte till polisen nästa dag och anmälde händelsen

Deras uppfattning var att jag blivit rånad av en Katoy-liga, som härjar där, eftersom min byxficka var uppskuren med en kniv.

Personligen tror jag att det var Taxi-chaffisen som bättrade på taxan, eftersom jag vilade ögonen på hemvägen.

I vilket fall som helst, efter ett par dagar kom innehållet i min plånbok hem till mig igen, via posten (minus ca hundra Bath), mycket trevligt, för det finns ju ofta mer än pengar och kontokort i plånboken!

Jag fick bland annat tillbaka: Dykcert, körkort, Business cards, och alla Kontokort (visserligen spärrade) och resten av innehållet, minus kontanter och plånboken (saknar den plånboken, den var suverän).

En kul grej var att jag bara hade växelpengar i plånboken... De 5000bath jag hade på mig fanns i min skjortficka och de klarade sig.

Jag fick allt skickat hem till mig, eftersom min adress står på mina Thaikörkort!

Kanske ett tips, att ha sin adress i Thailand i plånboken?

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Två kompisar till mig hade arbetat en hel sommar med att måla och reparera ett stålverk utanför köpenhamn, när dom var färdiga åkte dom till Kastrup och tänkte ta en restresa till Brasilien, men dom var slut så dom hamnade i Thailand och Pattaya istället, för första gången.

Dom söp till ordentligt på vägen dit och fortsatte på beachroad, dom satt på en bar och glömde sina väskor där.

Senare på kvällen kom dom inte ihåg var väskorna var, dom innehöll kamera och kläder m.m, så dom räknade med att bagaget var förlorat för gott.

Nästa dag var dom ute på en barrunda igen och hörde någon som ropade på dom, det var en tjej i en bar,  väskorna återlämnades med orört innehåll.

Dom blev mycket glada och dom trodde inte att detta hade hänt i Brasilien. Så det har blivit många thailandsresor för dom sen dess.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Det är vel ganska lungt Thailand vill ju att vi ska komma tebaks :party:

Men Katoyer ska man va försiktiga med. :rules: va på dålig pub mista plånbok.

men jag går med lite bath på fickan bra råd :lol:

Så jag gick ut & tog nyckeln till motobike från en af de misstänkta :na:

Hon det?? ville kalla polis  :lol: here  :lol: Use my cellfone :party:

10 min senare 5-6 småungar kommer &

har "hittat" min plånbok :yipi: Allt är der utom bath :D jag drar till minibank hämtar

cash ger ungarna 1000Bth gissa om katoyerna har låång Näsa :lol:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...