Jump to content
IGNORERAD

Olycklig i byn.


Jerker

Recommended Posts

Den sista veckan träffade jag ett par i byn killen från Switzerland 60 år gammal tjejen thai 45 år. För 10 år sedan träffade jag dom i Phuket när möte min sambo hon är kusin till tjejen. Ett trevligt par killen flyttade hit för 14 år sedan efter sålt ett antal restauranger , disko i Switzerland köpte mycket mark i Phuuket har gjort bra pengar alla dom har åren.

För 3-4 år sedan ville tjejen flyta till byn för ta hand mor och far hennes kille var inte så intresserad flytta från Phuket men gav med sig hyrde ut sitt hus i Phuket byggde nytt hus byn för ca 3000 000 bath lovade två år skulle han testa hur det var.

Nu hade han bott 4 månader i byn syntes att han inte gillade att bo har en orsak var att dom bodde med svärmor och svärfar. I phuket hade han många kompisar(från Switserland) som hälsade på. Han hade blivit en väldigt bitter man under alla år hade levt i Thailand en stor orsak var SPRÅKET hans engelska var dålig och thai kunde han några meningar men förstådd inte mycket när de pratade.

För överleva lite skojade han ofta sa några ord på thai tyckte ofta det kändes lite sorgligt.Dom flesta thaiarna skrattade tyckte han var rolig.Han behandla sin fru dåligt skämde ut henne för alla så var han inte alls för 10 år sedan.

Jag tror att man måste försöka lära sig språket om man ska leva i Thailand annars kommer man inte lyckas få ett bra liv Thailand.

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 406
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    34

  • andrejsdenruskige

    31

  • janne_h

    29

  • Peo61

    23

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Så går det när man är en toffel. Är man bortskämd med Phuket och att få besök av sina polare emellanåt så får man väl tänka efter före om det är en smart ide´att flytta in i ett hus på landet med sina svärföräldrar. Är ju två helt olika liv man lever beroende på om man bor i en turistort eller ute på landet.

Mvh Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

14 år bosatt i Thailand och kan knappt prata thai??Och INTE ens engelska? Att han har klarat sig så bra ändå är otroligt. :14: men lite pinsamt enligt mig.Flyttar man till ett annat land så borde man ändå försöka lära sig landets språk någorlunda i alla fall.Sweitzare och tyskar är nog ganska lika just när det gäller engelskan.Dom vägrar lära sig det,varför vet jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

14 år bosatt i Thailand och kan knappt prata thai??Och INTE ens engelska? Att han har klarat sig så bra ändå är otroligt. :14: men lite pinsamt enligt mig.Flyttar man till ett annat land så borde man ändå försöka lära sig landets språk någorlunda i alla fall.Sweitzare och tyskar är nog ganska lika just när det gäller engelskan.Dom vägrar lära sig det,varför vet jag inte.

Hans fru väldigt driftig när det gäller affärer och som tolk därför han klarat sig.

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Link to comment
Dela på andra sajter

Så går det när man är en toffel. Är man bortskämd med Phuket och att få besök av sina polare emellanåt så får man väl tänka efter före om det är en smart ide´att flytta in i ett hus på landet med sina svärföräldrar. Är ju två helt olika liv man lever beroende på om man bor i en turistort eller ute på landet.

Mvh Swippe

Vill inte bryta med frugan hon äger all mark som dom köpt någon toffel är han inte snarare en riktig skit stövel.

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Link to comment
Dela på andra sajter

Katastof klart som tusan man måste lära sig språket där man väljer att bo och sen kryllar det ju av trevligt folk så man får ju skaffa nya vänner helt enkelt thai som europe. Tråkigt att folk inte tar de tillfällen som kommer i livet utan bara blir ensamma och bittra inte för att jag egentligen kan uttala mig då jag inte känner han men ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill inte bryta med frugan hon äger all mark som dom köpt någon toffel är han inte snarare en riktig skit stövel.

Ja det är ju möjligt att han har förvandlats till en skitstövel under sin tid i byn, men det var ju hans fru som ville att han skulle flytta till byn i stället för att bo kvar på Phuket där han verkade trivas och då var han uppenbarligen en toffel som inte klarade att säga ifrån.

Hade hans fru brytt sig om sin gamle man som gjort så att de kan leva ett gott liv i Thailand så borde hon kanske gått med på att bosätta sig där han trivs bäst i stället för att lyckas övertala sin man att bygga hus för 3 miljoner baht så svärföräldrarna får bo flott i byn medans hennes man vantrivs och längtar till polarna på Phuket.

Mvh Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Den sista veckan träffade jag ett par i byn killen från Switzerland 60 år gammal tjejen thai 45 år. För 10 år sedan träffade jag dom i Phuket när möte min sambo hon är kusin till tjejen. Ett trevligt par killen flyttade hit för 14 år sedan efter sålt ett antal restauranger , disko i Switzerland köpte mycket mark i Phuuket har gjort bra pengar alla dom har åren.

För 3-4 år sedan ville tjejen flyta till byn för ta hand mor och far hennes kille var inte så intresserad flytta från Phuket men gav med sig hyrde ut sitt hus i Phuket byggde nytt hus byn för ca 3000 000 bath lovade två år skulle han testa hur det var.

Nu hade han bott 4 månader i byn syntes att han inte gillade att bo har en orsak var att dom bodde med svärmor och svärfar. I phuket hade han många kompisar(från Switserland) som hälsade på. Han hade blivit en väldigt bitter man under alla år hade levt i Thailand en stor orsak var SPRÅKET hans engelska var dålig och thai kunde han några meningar men förstådd inte mycket när de pratade.

För överleva lite skojade han ofta sa några ord på thai tyckte ofta det kändes lite sorgligt.Dom flesta thaiarna skrattade tyckte han var rolig.Han behandla sin fru dåligt skämde ut henne för alla så var han inte alls för 10 år sedan.

Jag tror att man måste försöka lära sig språket om man ska leva i Thailand annars kommer man inte lyckas få ett bra liv Thailand.

Men man får också inte glömma vilket land han har valt att befinna sig i.Det är ofta såhär det slutar.

U-C

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är ju möjligt att han har förvandlats till en skitstövel under sin tid i byn, men det var ju hans fru som ville att han skulle flytta till byn i stället för att bo kvar på Phuket där han verkade trivas och då var han uppenbarligen en toffel som inte klarade att säga ifrån.

Hade hans fru brytt sig om sin gamle man som gjort så att de kan leva ett gott liv i Thailand så borde hon kanske gått med på att bosätta sig där han trivs bäst i stället för att lyckas övertala sin man att bygga hus för 3 miljoner baht så svärföräldrarna får bo flott i byn medans hennes man vantrivs och längtar till polarna på Phuket.

Mvh Swippe

Jag tror att det slutar med att hon flyttar tillbaka Phuket han sa till mig han åker snart tillbaka han bryr sig inte om hon följer med.

Han hade varit på hälsoundersökning läkaren hade varnat honom för att något var fel på hjärtat.

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att det slutar med att hon flyttar tillbaka Phuket han sa till mig han åker snart tillbaka han bryr sig inte om hon följer med.

Han hade varit på hälsoundersökning läkaren hade varnat honom för att något var fel på hjärtat.

Ja det är nog det bästa både för deras förhållande och för hans hälsa. Hoppas han kommer att återgå till den person som han var innan han flyttade till byn då, om han mår bättre så är han ju förhoppningsvis ingen skitstövel längre. :_russian:

Mvh Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite OT men dock nämt i tråden, varför "måste man lära sig Thai?"

Jag har bott här i 8 år och min THai är minimal, varför det då? Jo, jag har en hörselskada som gör det omöjligt att höra de nyanser som är så oerhört viktiga i språket och har därför svårt att härma läten som man ju gör när man "repeterar" in ett språk. Jag förstår en del, men det är nog för att jag har "tillfällesfantasi", d.v.s. köper jag fisk så förväntas expediten tala om fisk!

Min engelska däremot är j-ligt bra eftersom jag bott o arbetat i NZ och Australien, det gör livet här inte bara uthärdligt utan bra, så det går visst att klara sig utan Thai, om man är ärlig mot sig själv och sin omgivning när det gäller förståelse för detta.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Den sista veckan träffade jag ett par i byn killen från Switzerland 60 år gammal tjejen thai 45 år. För 10 år sedan träffade jag dom i Phuket när möte min sambo hon är kusin till tjejen. Ett trevligt par killen flyttade hit för 14 år sedan efter sålt ett antal restauranger , disko i Switzerland köpte mycket mark i Phuuket har gjort bra pengar alla dom har åren.

För 3-4 år sedan ville tjejen flyta till byn för ta hand mor och far hennes kille var inte så intresserad flytta från Phuket men gav med sig hyrde ut sitt hus i Phuket byggde nytt hus byn för ca 3000 000 bath lovade två år skulle han testa hur det var.

Nu hade han bott 4 månader i byn syntes att han inte gillade att bo har en orsak var att dom bodde med svärmor och svärfar. I phuket hade han många kompisar(från Switserland) som hälsade på. Han hade blivit en väldigt bitter man under alla år hade levt i Thailand en stor orsak var SPRÅKET hans engelska var dålig och thai kunde han några meningar men förstådd inte mycket när de pratade.

För överleva lite skojade han ofta sa några ord på thai tyckte ofta det kändes lite sorgligt.Dom flesta thaiarna skrattade tyckte han var rolig.Han behandla sin fru dåligt skämde ut henne för alla så var han inte alls för 10 år sedan.

Jag tror att man måste försöka lära sig språket om man ska leva i Thailand annars kommer man inte lyckas få ett bra liv Thailand.

Hej

Din berättelse stämmer nog tyvär in på ganska många utlänningar och jag tror precis som du att språket är jätteviktigt liksom att skaffa sig en vettig sysselsättning och Thailändska vänner, och är man inte beredd att göra detta så är det nog bättre att leva som en evig turist bland andra turister på en plats som landsmän söker sig till, sen finns det ju alltid undantag som t.ex Baa som får till det ändå.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Lite OT men dock nämt i tråden, varför "måste man lära sig Thai?"

Jag har bott här i 8 år och min THai är minimal, varför det då? Jo, jag har en hörselskada som gör det omöjligt att höra de nyanser som är så oerhört viktiga i språket och har därför svårt att härma läten som man ju gör när man "repeterar" in ett språk. Jag förstår en del, men det är nog för att jag har "tillfällesfantasi", d.v.s. köper jag fisk så förväntas expediten tala om fisk!

Min engelska däremot är j-ligt bra eftersom jag bott o arbetat i NZ och Australien, det gör livet här inte bara uthärdligt utan bra, så det går visst att klara sig utan Thai, om man är ärlig mot sig själv och sin omgivning när det gäller förståelse för detta.

Baa

Hej Baa,

Om inte jag minns fel så bor väl du i Udon,

där det finns en och annan engelsktalande farang

att prata och umgås med.

Det kanske är sämre ställt med den typ av umgänge

i Jerkers by? Och då blir det nog jäkligt ensamt om

man inte heller kan prata thai.

En sak jag undrar över.

Hade du inte någon hörselskada då du bodde i NZ och Australien?

Mvh

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite OT men dock nämt i tråden, varför "måste man lära sig Thai?"

Jag har bott här i 8 år och min THai är minimal, varför det då? Jo, jag har en hörselskada som gör det omöjligt att höra de nyanser som är så oerhört viktiga i språket och har därför svårt att härma läten som man ju gör när man "repeterar" in ett språk. Jag förstår en del, men det är nog för att jag har "tillfällesfantasi", d.v.s. köper jag fisk så förväntas expediten tala om fisk!

Min engelska däremot är j-ligt bra eftersom jag bott o arbetat i NZ och Australien, det gör livet här inte bara uthärdligt utan bra, så det går visst att klara sig utan Thai, om man är ärlig mot sig själv och sin omgivning när det gäller förståelse för detta.

Baa

Känner du aldrig! Vad snackar dom om? pratar dom om mig? Jag själv tycker man rätt snart känner sig utanför.Kan aldrig ha nära samtal som du när du pratar Svenska.

Att du pratar bra engelska hjälper ingenting i byn bara om du träffar någon annan falang.

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Baa,

Om inte jag minns fel så bor väl du i Udon,

där det finns en och annan engelsktalande farang

att prata och umgås med.

Det kanske är sämre ställt med den typ av umgänge

i Jerkers by? Och då blir det nog jäkligt ensamt om

man inte heller kan prata thai.

En sak jag undrar över.

Hade du inte någon hörselskada då du bodde i NZ och Australien?

Mvh

SN

Jo, men den har ju lixom inte blivit mindre med åren! :ok:

Och visst har du rätt i att farangtätheten är ganska påtaglig här, finns dessutom ett hyggligt stort svenskumgänge så det är som jag skrev lite OT om Bytänket, mer en parantes omkring språkbarriärer som förekommer i landet!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner du aldrig! Vad snackar dom om? pratar dom om mig? Jag själv tycker man rätt snart känner sig utanför.Kan aldrig ha nära samtal som du när du pratar Svenska.

Att du pratar bra engelska hjälper ingenting i byn bara om du träffar någon annan falang.

Visst har det hänt att man fattar misstankar, i synnerhet när det pladdras på Issanska som jag har noll koll på,(nästan), däremot vet dom att jag förstår en hel del ord på Thai så skitpratandet håller dom nog borta från min omedelbara närhet såvida det då inte förs på Issan!

Att jag hara en god brittisk kunskap språkmässigt hjälper naturligtvis föga i samtal med Thai som i alla fall inte behärskar språket i fråga, och det innebär ju att umgängeskretsen kommer mer o mer att bestå av svensk (ganska många) och englsktalande, dessvärre, emedan det medför att jag missar en stor del av gemenskapen med Thai och därmed all den delen av kultur och nyhetsflöden.

Baa, som bott i en by men inte längre, dock icke beroende på språket!

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Visst har det hänt att man fattar misstankar, i synnerhet när det pladdras på Issanska som jag har noll koll på,(nästan), däremot vet dom att jag förstår en hel del ord på Thai så skitpratandet håller dom nog borta från min omedelbara närhet såvida det då inte förs på Issan!

Att jag hara en god brittisk kunskap språkmässigt hjälper naturligtvis föga i samtal med Thai som i alla fall inte behärskar språket i fråga, och det innebär ju att umgängeskretsen kommer mer o mer att bestå av svensk (ganska många) och englsktalande, dessvärre, emedan det medför att jag missar en stor del av gemenskapen med Thai och därmed all den delen av kultur och nyhetsflöden.

Baa, som bott i en by men inte längre, dock icke beroende på språket!

En bra engelska hjälper inte i Thailand. Dålig engelska klarar man sig bättre med, konstigt nog.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skäms lite.

Min Thai är dålig, jag förstår en del men talar mycket lite, trots att vi bodde i bankok ca 6 år och har vart gift i 7år med min kära.

Frugan flyttade till Sverige för strax 4 månader och pluggar för fullt, talar nog bättre Svenska redan, än vad jag talar Thai.

Nu har vi lite olika förutsättningar och hon pluggar på skola (SFI) på heltid, jag jobbade aldrig med Thai i Thailand och tillbringade halva åren i andra länder.

Dessutom ville jag lära frugan och våra barn engelska, hellre än att plugga Thai själv, så det blev såhär, och som jag skäms, men bara ytterst lite, frugan pratar en helt OK engelska nu, och min son är bra på 2 språk, hans svenska släpar efter men tar sej.

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Man klarar sig säkert bra på de flesta ställen i TL utan att kunna språket, men allt blir så mycket roligare o enklare om man kan !

Link to comment
Dela på andra sajter

En bra engelska hjälper inte i Thailand. Dålig engelska klarar man sig bättre med, konstigt nog.

Du har så rätt. "no pompems" med att klara sig finfint med dålig engelska, i alla fall i Pattaya :good:

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har så rätt. "no pompems" med att klara sig finfint med dålig engelska, i alla fall i Pattaya :good:

Fritz..

Visst är det så, häromdagen fick man en liten revbenskörare av hustrun. "Why you talk other english with me than you do with friend?"

Becauese You understand me when I talk Thaienglish, in Sweden we have same, but we call it Swenglish! Understand?

No, never mind!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför ska invandrarna i Sverige lära sig språket när Svenskarna som flyttar till ett land kommer med dåliga argument för att inte lära sig språket som talas i det land dom flyttat till?

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför ska invandrarna i Sverige lära sig språket när Svenskarna som flyttar till ett land kommer med dåliga argument för att inte lära sig språket som talas i det land dom flyttat till?

Precis min tanke :14:

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför ska invandrarna i Sverige lära sig språket när Svenskarna som flyttar till ett land kommer med dåliga argument för att inte lära sig språket som talas i det land dom flyttat till?

Kanske för att vi står för vår egen försörjning och inte behöver integreras i samhället på samma sätt, men det är väl klart att man vill lära sig thai om man flyttar dit.

Det senaste har jag sagt till katter några gånger, men en gång trodde jag att jag sa samma, men jag måste ha sagt något helt annat, för båda katterna vred snabbt på huvudet och glodde förvånat

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför ska invandrarna i Sverige lära sig språket när Svenskarna som flyttar till ett land kommer med dåliga argument för att inte lära sig språket som talas i det land dom flyttat till?

Men va fan, en viss skillnad är att vi försörjer oss själva, inte staten Thailand, till Sverige kommer man för social trygghet, till Thailand är det väl nära på tvärtom, eller?

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...