Jump to content
IGNORERAD

Olycklig i byn.


Jerker

Recommended Posts

Nej, men hon kan kräva tolk utan att det kostar henne en endaste krona utöver det hon redan betalat i skatt.

Inte på turistvisa!

//Peo

Gnällsmurfen gnäller igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 406
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    34

  • andrejsdenruskige

    31

  • janne_h

    29

  • Peo61

    23

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Inte på turistvisa!

//Peo

Var inte din fråga från början om man bor i ett land och inte är turist? ?

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Inte på turistvisa!

//Peo

Det ordnar säkert landstinget ändå. Fast det är du som står som garant och borde nog betala det med dina pengar.

Pratar hon engelska så tror jag att någon av doktorerna i Sverige kan göra sig förstådd på engelska, om än med papper och penna blandat med kroppsspråk.

Link to comment
Dela på andra sajter

I så fall borde t.ex min fru kunna kräva att Svensk vårdpersonal pratar Thai då hon betalar själv via försäkring?

Det faller på sin egen orimlighet då vårdpersonal skulle vara tvungna att prata alla världens språk.

//Peo

Om du varit på Sjukhus i Thailand någon gång så kommer du upptäcka att läkare/tandläkare mm brukar tala alldeles utmärkt engelska även om du kommer ut i städerna i landet. Detta för att dom dels är högutbildade. Samt att utbildar man sig till läkare eller tandläkare utbildar man sig som regel utomlands.

Men helt riktigt som Andrej påpekar så har du i Sverige rätt till tolk på skattebetalarnas bekostnad.

Men under alla omständigheter kan ju svensk vårdpersonal Engelska. då detta pluggas i den svenska grundskolan enligt skolplanen.

Och vem har påstått att Thailändsk vårdpersonal förväntas prata svenska?

Mvh Janne

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tycker du själv? ?

Flyttar du till Thailand är det väl upp till dig om du vill kunna komunisera med folket där.

Vill du komunisera med det Thailändska folket så lär du dig Thailändska.

Vill du inte komunisera med det Thailändska folket så lär du dig ingen Thailändska.

Om man nu väljer att inte lära sig språket i landet man vill bo i, så skall man väl heller inte förvänta/kräva de som bor i landet skall lära sig ett språk du kan förstå..

//Peo

Gnällsmurfen gnäller igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Om man nu väljer att inte lära sig språket i landet man vill bo i, så skall man väl heller inte förvänta/kräva de som bor i landet skall lära sig ett språk du kan förstå..

//Peo

Nej, det är bara du som tror det. Master of missunderstanding!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man nu väljer att inte lära sig språket i landet man vill bo i, så skall man väl heller inte förvänta/kräva de som bor i landet skall lära sig ett språk du kan förstå..

//Peo

Jo, för om jag flyttar till Thailand så måste jag leva på MINA egna pengar.

Flyttar en invandrare till Sverige så får den leva på MINA/DINA skattepengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var inte din fråga från början om man bor i ett land och inte är turist? ?

Alldeles korrekt.

Då Janne_H svarar: "I vården kan det ju vara befogat i.o.m att man som utlänning i Thailand faktiskt betalar för vården själv eller geno0m försäkring"

så ställer jag motfrågan: borde inte det samma gälla för Svensk vårdpersonal?

//Peo

Gnällsmurfen gnäller igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Som vanligt tycker jag diskussionen har spårat ut .

När skrev den tråden funderade jag själv på hur det skulle bli när man bosätter sig på åldern höst i byn. Lära sig thailändska kommer jag troligen aldrig göra några meningar blir det säkert men inte mer.

Men 15-20 år kommer det troligen vara många bosatta falanger i byn som snacka med kanske bli vänner. Sen kan man behöver man inte bara sitta byn man resa "semester" omkring i Thailand om man vid god hälsa.

Sen har man sin datatorn så kan gläfsa :crazy: på olika forum.

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, för om jag flyttar till Thailand så måste jag leva på MINA egna pengar.

Flyttar en invandrare till Sverige så får den leva på MINA/DINA skattepengar.

Nja det är ju inte säkert att dom lever på bidrag. Men bosätter sig en utlänning i sverige så får ju dom även arbetstillstånd med uppehållstillståndet. Vilket gör att dom då i högre grad förväntas integrera med övriga samhället.

Som utlänning är det ju inte helt enkelt att få arbetstillstånd i Thailand. Så där anser jag i enlighet med dig att jämförelsen är slut.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske TS kan svara dig om du är intresserad.

Detta inlägget var till peo61.

Ändrades av kycklingen
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag försökte en gång att lära dem skita och duscha som folk, genom att köpa och bygga en modern Hong Nahm i byahuset, men det sket sej.

De fortsätter att sitta på huk över ett hål i golvet och fortsätter med att slänga vatten över sej med en skopa.

De dom kan lära mej blir jag både svettig och skitig av att göra och köper med fördel för pengar.

Alla blir nöjda och glada.

Hej

Ge inte upp, även på landet blir det vanligare och vanligare med falangtoaletter och enkla duschar.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Annars då? Någon som är olycklig i byn? :rolleyes::)

Mvh Hn :wai:

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Alldeles korrekt.

Då Janne_H svarar: "I vården kan det ju vara befogat i.o.m att man som utlänning i Thailand faktiskt betalar för vården själv eller geno0m försäkring"

så ställer jag motfrågan: borde inte det samma gälla för Svensk vårdpersonal?

//Peo

Om du läste inlägget jag skrev 10 min innan du postade så hade du upptäckt at jag redan svarat på den frågan innan du ställt den.

Men som ledtråd kan jag ge dig. Vilket språk lär sig alla grundskoleelever i Sverige förutom svenska?

Mvh janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man inte endast skall stanna som turist då men bo i Thailand, skall då vårdpersonal, myndighetspersoner, affärsbiträden osv lära sig Engelska eller ännu bättre Svenska för att vi inte kan få jobba i Thailand?

//Peo

Svenska är väl att ta i, men engelska talas det väl lite varstans i världen och skall landet Thailand fortsätta sin industrutveckling så är det nog ett faktum att det är en bra väg att gå så varför skall då vårdpersonal o expediter undantagas från den utbildningen?

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Svenska är väl att ta i, men engelska talas det väl lite varstans i världen och skall landet Thailand fortsätta sin industrutveckling så är det nog ett faktum att det är en bra väg att gå så varför skall då vårdpersonal o expediter undantagas från den utbildningen?

Självklart håller jag med dig i att alla i Thailand borde lära sig engelska både för att utveckla turism som industri.

Men frågan som jag inte riktigt fattar är hur kan man kräva av utlänningar som bosätter sig i Sverige skall lära sig Svenska och samtidigt kräva att inte behöva lära sig språket i landet man själv flyttar till.

//Peo

Gnällsmurfen gnäller igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du läste inlägget jag skrev 10 min innan du postade så hade du upptäckt at jag redan svarat på den frågan innan du ställt den.

Men som ledtråd kan jag ge dig. Vilket språk lär sig alla grundskoleelever i Sverige förutom svenska?

Mvh janne

Jodå, jag fattar att du tycker det är tillräckligt att vårdpersonalen pratar Engelska.

Men man kräver inte av de som flytter till Sverige att de skall prata Engelska, kravet man ställer er att man skall lära sig Svenska.

//Peo

Gnällsmurfen gnäller igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det är bara du som tror det. Master of missunderstanding!

Se inlägg #166

//Peo

Gnällsmurfen gnäller igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart håller jag med dig i att alla i Thailand borde lära sig engelska både för att utveckla turism som industri.

Men frågan som jag inte riktigt fattar är hur kan man kräva av utlänningar som bosätter sig i Sverige skall lära sig Svenska och samtidigt kräva att inte behöva lära sig språket i landet man själv flyttar till.

//Peo

Beror nog på att du inte tar samma frågeställning som en del andra, Skall man verka och leva i ett land där försörjningen borde vara arbete så har du rätt, skall man INTE utnyttja landets resurser vad som avses bl.a. med sociala förmåner så kommer ju saken i lite annat perspektiv, finns ju inte en rimlig möjlighet att leva i Sverige som blivande svensk utan att lära sig språket om man nu inte vill nyttja smhällsresurserna vill säga.

Å andra sidan går det alldeles utmärkt att "besöka" ett annat land, även om besöket varar 10 år eller så, typ vad vi gör som bor i Thailand utan att för den skull vara benägna att lära sig flytande Thai, skall man däremot ha sitt umgänge i byn, driva företag, eller är intresserad av språket så kommer ju saken i ett annat läge, men måste, njaä, det tycker jag inte om man fortfarande är medborgare och samhällsutnyttjare i sitt hemland!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå, jag fattar att du tycker det är tillräckligt att vårdpersonalen pratar Engelska.

Men man kräver inte av de som flytter till Sverige att de skall prata Engelska, kravet man ställer er att man skall lära sig Svenska.

//Peo

Vad har då detta med att svensk personal skulle kunna Thai eller all världens språk?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Jodå, jag fattar att du tycker det är tillräckligt att vårdpersonalen pratar Engelska.

Men man kräver inte av de som flytter till Sverige att de skall prata Engelska, kravet man ställer er att man skall lära sig Svenska.

//Peo

Den dagen Thailand står för ditt uppehälle så kan jag garantera att du måste lära dig thai.

Du verkar även denna gång ha förstått nada. Sverige är ett land där det är tänkt att alla ska bidraga till samhället. För att kunna göra det, med andra ord arbeta, så måste man, hör och häpna, jobba.

För att få ett jobb i Sverige så bör man kunna prata svenska. Nåja, det finns jobb där man klarar sig utan svenskan också. Men staten menar tydligen att man bör lära sig svenska om man ska bo och arbeta i Sverige permanent.

Passar inte statens åsikt dig så kan du kanske ta upp det med valfri man i riksdagen.

Skaffa dig ett telefonkort så du kan ringa frun, det är väl inte så lätt att sitta ensam och vara bitter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Denna tråd väcker starka känslor (196 inlägg hittills).

Thailand har ett utstuderat sätt att erbjuda ekonomisk oberoende utlänningar vistelse under kortare eller lägre tid. Enda syftet är ekonomiska skäl. Utlänningen tillför landet kapital .Att det skulle vara för att berika det thailändska samhället med sk. mångkultur har jag inte hört . Missköter sig utlänningen förpassas han ur landet.

I belysning av ovanstående;

För en pensionär är att lära sig thai en högst privat angelägenhet. Baserad på intresse och förmåga.

Det går alldeles utmärk att leva här utan Thai kunskaper. Jag har nu gjort det i 3 år utan att känna mig mer utanför eller isolerad än under mitt tidigare leverne i Sverige.

När jag nyttjar de vanliga sociala kontakterna; immigrationskontoret, banken, tandläkaren, doktorn, är det aldrig problem ,för de behärskar samtliga acceptabel engelska.

Att jämföra denna speciella livssituation med invandring till sverige, och med de krav som föjler, är helt fel.

Den dagen vi flyttar till Sverige och min thai fru vill nyttja det sociala systemet så är det självklar att integration gäller för henne.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men hur kom man på att använda saffran i bakverk, vilken erfarenhet byggde det på?

//Peo

Hej,

Du har kanske redan fått ett bra svar på detta men min gissning som härrör från vilken del av världen som saffran kommer ifrån är att;

efter att ha upptäckt att det inte gav något att röka det så fick man prova att äta det...

TPP

Stoppa veganerna, de äter djurens mat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Alldeles korrekt.

Då Janne_H svarar: "I vården kan det ju vara befogat i.o.m att man som utlänning i Thailand faktiskt betalar för vården själv eller geno0m försäkring"

så ställer jag motfrågan: borde inte det samma gälla för Svensk vårdpersonal?

//Peo

Hej,

Det mesta av utbildnings materialet på läkarutbildningen är på engelska, så då borde man absolut kunna prata med läkaren på engelska, har du annan erfarenhet så är det bara att beklaga.

TPP

Stoppa veganerna, de äter djurens mat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Denna tråd väcker starka känslor (196 inlägg hittills).

Thailand har ett utstuderat sätt att erbjuda ekonomisk oberoende utlänningar vistelse under kortare eller lägre tid. Enda syftet är ekonomiska skäl. Utlänningen tillför landet kapital .Att det skulle vara för att berika det thailändska samhället med sk. mångkultur har jag inte hört . Missköter sig utlänningen förpassas han ur landet.

I belysning av ovanstående;

För en pensionär är att lära sig thai en högst privat angelägenhet. Baserad på intresse och förmåga.

Det går alldeles utmärk att leva här utan Thai kunskaper. Jag har nu gjort det i 3 år utan att känna mig mer utanför eller isolerad än under mitt tidigare leverne i Sverige.

När jag nyttjar de vanliga sociala kontakterna; immigrationskontoret, banken, tandläkaren, doktorn, är det aldrig problem ,för de behärskar samtliga acceptabel engelska.

Att jämföra denna speciella livssituation med invandring till sverige, och med de krav som föjler, är helt fel.

Den dagen vi flyttar till Sverige och min thai fru vill nyttja det sociala systemet så är det självklar att integration gäller för henne.

Jag håller helt med om att det är en stor skillnad på nödvändigheten att lära sig svenska i Sverige för en thailändare och att lära sig thailändska i Thailand för en svensk. Som svensk i Thailand är det näst intill omöjligt att någonsin bli medborgare och det finns i stort sett inga socialförsäkringssystem att ta del av iallafall.

Det jag tycker är lite trist är när skribenter, inte riktat mot dig, dissar hur konstigt thailändare tänker, hur banalt de konverserar och hur märkligt de uppför sig utan att ens försöka förstå Thailand och thailändare. Jag kan förstå att man som pensionär tycker att det är jobbigt att lära sig thailändska och visst kan man klara sig på engelska i Bkk, turistområdena samt även hyfsat i provinshuvudstäderna, men då är man ju nästan helt hänvisad till att umgås med andra utlänningar eller konversera via frugan och då ska man nog vara lite försiktig när man uttalar sig om hur thailändare tänker och gör eftersom man omöjligen kan förstå det. Som jag skrev igår, jag pratar hyfsad thailändska men helt klart blir det svårt när man diskuterar politik, historia och andra svårare ämnen och det är oerhört svårt att framstå som skärpt på ett språk man inte fullt ut behärskar så det blir lätt fotboll, väder och byskvaller istället och det är ju ganska troligt att thailändare som inte fullt ut behärskar engelska fungerar på samma sätt.

Utan att ens kunna föra en vardaglig konversation med in-laws, grannar, bekannta etc så blir det ju som när man ligger på ett hotellrum i Tokyo och tittar på TV, allting verkar helmärkligt och enda behållningen är om någon lättklädd snygg brud dyker upp eller om någon halkar på ett bananskal. Det kan givetvis fortfarande vara bättre än Bingolotto men förmodligen sämre än om man kunnat mer japanska än sushi, karate och konnichiwa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...