Jump to content
IGNORERAD

Olycklig i byn.


Jerker

Recommended Posts

Det var ju för att du återigen började att ifrågasätta själva exemplet Andrej gav istället för att ta till dig informationen han försökte förmedla.

Vilket i.o.f.s ledde in diskussionen på ett annat sidospår som ej var helt tråkigt att diskutera.

I övrigt är IQ bl.a förmågan att kunna ta in ny information och processa den. Kreativt skapande är en del av det man mäter när man mäter intelligenskvoten.

Det var det som försöktes att brytas ner till lägre beståndsdelar för dom som ej kunde ta till sig det på det sätt som det skrevs på.

I dessa sammanhang är sak diskussioner om själva exemplen ganska meningslösa för för vidare utveckling av grunden.

Men inte helt ointressanta för diskussionens skull.

Dock ska poängteras att bara för att man inte förstår det jag skriver, så är inte det sak grund för lägre IQ!

Utan Hjärnan är mer komplex än så.

Man kan ju ha grundfysik som en atlet, men vara helt otränad. Och sånt vinner man ju knappast VM på 100meter med.

Likaväl som att grundfysiken kan vara dålig fast man kompenserar detta med extra träning och vinner.

Vilket återgår till ursprunget i diskussionen. Att det går inte att dra några som helst slutsatser vad gäller IQ för Thailändska ungdomar då mina två närmsta påståenden är del av det som utgör grunden för kunskapsnivån.

PS: en derivata kan ses som en variabel

Mvh Janne

Angående ditt ps, hur kan en derivata vara en variabel?

//Peo

Gnällsmurfen gnäller igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 406
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    34

  • andrejsdenruskige

    31

  • janne_h

    29

  • Peo61

    23

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Angående ditt ps, hur kan en derivata vara en variabel?

//Peo

Derivata är en funktion som anger förändringshastigheten för en annan funktion.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Derivata är en funktion som anger förändringshastigheten för en annan funktion.

Alldeles korrekt, om man tar med i en punkt.

Men är en funktion är en variabel???

//Peo

Gnällsmurfen gnäller igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Alldeles korrekt, om man tar med i en punkt.

Men är en funktion är en variabel???

//Peo

Det beror på i vilket sammanhang du använder den.

T.ex om jag anger att jag åker från Bangkok kl 12 och är i korat kl 15 så anger enkelt uttryckt Derivatan den genomsnittshastighet som krävs för att köra på den tiden.

Ändrar jag tiden så förändras Derivatan och den kan därmed i detta sammanhang ses som en variabel då en funktion inte alltid är konstant.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror på i vilket sammanhang du använder den.

T.ex om jag anger att jag åker från Bangkok kl 12 och är i korat kl 15 så anger enkelt uttryckt Derivatan den genomsnittshastighet som krävs för att köra på den tiden.

Ändrar jag tiden så förändras Derivatan och den kan därmed i detta sammanhang ses som en variabel då en funktion inte alltid är konstant.

Mvh Janne

Nej, detta är inte korrekt.

En derivata kan du använda för att beräkna hastigheten vid en bestämd punkt på resan och därigenom konstant.

För att räkna medelhastighet används ingen derivata, endast avståndet genom tiden.

//Peo

Gnällsmurfen gnäller igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, detta är inte korrekt.

En derivata kan du använda för att beräkna hastigheten vid en bestämd punkt på resan och därigenom konstant.

För att räkna medelhastighet används ingen derivata, endast avståndet genom tiden.

//Peo

Vi säger så då. Så går du inte helt lottlös ur alla inlägg :crazy:

Det viktiga är att du förhoppningsvis tagit till dig det som Andrej skrev?

Nu ska jag åka och hälsa på min gamla far som sitter på pensionärs hem. Vilket jag just nu upplever mer primärt än att diskutera betydelsen av derivata.

Så avslutar jag matematikdiskussionen för min del.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi säger så då. Så går du inte helt lottlös ur alla inlägg :crazy:

Det viktiga är att du förhoppningsvis tagit till dig det som Andrej skrev?

Nu ska jag åka och hälsa på min gamla far som sitter på pensionärs hem. Vilket jag just nu upplever mer primärt än att diskutera betydelsen av derivata.

Så avslutar jag matematikdiskussionen för min del.

Mvh Janne

Tyvärr måste jag göra dig besviken, tror fortfarande att IQ är förmåga att hantera och lösa nya problem som inte bygger på tidigare kunskap och erfarenheter, och inget någon har sagt här ger mig anledning till att ändra uppfattning.

När det gäller Derivata så kolla gärna http://sv.wikipedia.org/wiki/Derivata så kanske du förstår vad det är med..

//Peo

Gnällsmurfen gnäller igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Jan, se upp med blodtrycket där. Om du läser mina inlägg så borde du se att jag endast hävdat 2 saker:

1. Att som inflyttad lära sig tala thai innebär inte per automatik att man kan ha meningsfulla samtal med thai. Låt oss säga att detta är huvudtesen.

2. Thailändska tonåringar är omogna, okunniga och allmänt ovetande. Just nu obekräftade rön föreslår att låg IQ kan vara en bidragande orsak, andra faktorer kan vara utbildningssystemet, klass samhällets påverkan, politisk ovilja att utjämna kunskaps- och inkomstklyftor.

Låt mig ge ett par exempel på vanliga samtalsämnen där de samtalande förväntas kunna ge insiktsfulla åsikter och kommentarer:

Världspolitik

Migrations- och flyktingpolitik

Lagar och förordningar

Skatter och avgifter

Korruption och brottslighet

Ekonomi och samhällsutveckling

Infrastruktur

Teknik & innovation

Dessa är enligt min mening normala samtalsämnen när goda vänner träffas, i Sverige eller Thailand eller var som helst. I mitt fall har jag inga som helst problem att samtala med andra expats om dessa och andra ämnen.

Min poäng är att man inte kan förvänta sig att de thailändska bekanta kan ersätta dina normala samtalsbehov, inte pga språk utam pga ovetande, okunskap och ointresse.

Jag skulle vilja påstå att jag kan ha minst lika meningsfulla samtal med många av mina thailändska in-laws som med mina svenska släktingar. Jag tycker jag pratar hyfsad thailändska och för de ämnen man normalt sett behandlar under en 3-timmars middag med släktingar räcker den till. Det finns dock en del äldre in-laws som verkligen har dålig koll på allt som ligger utanför det dagliga livet i byn men är man uppväxt på stampat jordgolv, har 4-årig skola och bundit girlanger hela livet så kan man nog inte begära så mycket mer.

Med många av mina in-laws skulle jag kunna diskutera de ämnen du räknar upp, begränsningen vore nog snarare min thailändska än deras kunskap, och då är ändå de flesta av mina in-laws relativt "enkla" människor.

Om jag diskuterar de ämnen du räknar upp med mina thailändska vänner och bekannta på dotterns skola så slår de mina svenska kompisar hemma i Sverige med hästlängder och då kan vi dessutom använda engelska. Ska jag jämföra dem med de oftast neanderthalaraktiga utlänningar man stöter på runt Sukhumvits bardistrikt så blir det bara löjligt.

Vad jag vill ha sagt är att språk är ofantligt viktigt. När jag själv bodde på landet under 3.5 år så kom jag upp i en riktigt hyfsad nivå på min thailändska men det är oerhört frustrerande när man blockeras från att säga det man egentligen vill ha sagt när man diskuterar lite svårare ämnen och ofrånkomligen så framstår man som lite dum och väljer hellre att prata om väder och fotboll där man känner sig säker på vokabulären. Det blir också helt fel om man jämför sina världsvana expatskompisar med universitetsbakgrund och lantbrukare med 4-årig skola.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Men Kim,

även om man rent språkligt skulle "nå fram" och diskutera med en isaansk bybo, så skulle nog diskussionen hamna på en mycket låg och rent av barnslig och naiv nivå.

Vi skulle nog ha möjlighet att förstå sammanhangen ur deras perspektiv - hur och varför - men jag tror att deras allmänt torftiga baskunskaper skulle göra det omöjligt att förstå och ta till sej vårt sätt att diskutera och se på världen.

Kan du ge exempel på vad du tycker har varit givande i en sådan diskussion.

Hej

Enligt mig är själva tanken på att man inte skulle kunna ha en givande och normal diskussion med en "isaansk bybo" eller vilken annan människa som helst oavsett etnicitet helt befängd, det finns helt enkelt inte några folkslag som har en "barnslig och naiv nivå", själv trodde jag nästan att tanken på den "okunnige vilden" på en nivå som ett barn var utdödd och tillhörde historien för länge sedan, det var ju såna tankar som florerade under den mörka kolonialtiden och som "rättfärdigade" slavhandeln med människor ifrån Afrika.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har inte ett dugg med etnicitet att göra, utan snarare kunskapsspannet mellan oss som gör att jag skulle få tänka på att hålla igen så jag inte tappade för mycket av min trovärdighet och kanske rent av påkallade andarnas missnöje. :)

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt .Upp till var och en.

Jag kan ingen Thai och har ingen tanke på att lära mig heller. Kan säga goddag ,tack så mycket och "check bill"

Småprat går utmärk med stort leende, kroppsspråk och meningar på 3 ord engelska.

Livlina är alltid min hustru, som kallas in fysiskt eller via etern (mobilen).

Jag var ingen etnograf i Svedala. Satt aldrig ner vid lägerelden och lyssnade på en bybo i någon avkrok. .Umgicks som de flesta tror jag, i en bekantskapkrets/jobbarkrets med likartad bakgrund. Nya riktiga vänner ,har jag läst någonstans , är svårt att skaffa sig efter 20 års åldern.

Vi umgås ibland med thai medelklass,,,men det blir mest lite småprat på någon restaurant.

Beundrar de som säger sig smält in i det thailändska samhället. Skaffat nya vänner . Kan språket och kan mentaliteten.

Inte illa med tanke på att den vanlige svensson som flyttar till ny ort i Sverige har svårt att bygga upp nytt socialt liv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja påstå att jag kan ha minst lika meningsfulla samtal med många av mina thailändska in-laws som med mina svenska släktingar. Jag tycker jag pratar hyfsad thailändska och för de ämnen man normalt sett behandlar under en 3-timmars middag med släktingar räcker den till. Det finns dock en del äldre in-laws som verkligen har dålig koll på allt som ligger utanför det dagliga livet i byn men är man uppväxt på stampat jordgolv, har 4-årig skola och bundit girlanger hela livet så kan man nog inte begära så mycket mer.

Med många av mina in-laws skulle jag kunna diskutera de ämnen du räknar upp, begränsningen vore nog snarare min thailändska än deras kunskap, och då är ändå de flesta av mina in-laws relativt "enkla" människor.

Om jag diskuterar de ämnen du räknar upp med mina thailändska vänner och bekannta på dotterns skola så slår de mina svenska kompisar hemma i Sverige med hästlängder och då kan vi dessutom använda engelska. Ska jag jämföra dem med de oftast neanderthalaraktiga utlänningar man stöter på runt Sukhumvits bardistrikt så blir det bara löjligt.

Vad jag vill ha sagt är att språk är ofantligt viktigt. När jag själv bodde på landet under 3.5 år så kom jag upp i en riktigt hyfsad nivå på min thailändska men det är oerhört frustrerande när man blockeras från att säga det man egentligen vill ha sagt när man diskuterar lite svårare ämnen och ofrånkomligen så framstår man som lite dum och väljer hellre att prata om väder och fotboll där man känner sig säker på vokabulären. Det blir också helt fel om man jämför sina världsvana expatskompisar med universitetsbakgrund och lantbrukare med 4-årig skola.

agree

som vanligt så drar en del alla thai över samma kam. har en del polare som man kan snacka om typ vad som helst,

självklart finns det andra som inte haft samma samma förutsättningar vad det gäller utbildning, inte har intresse osv

där samtalen inte blir så djupa

sen att bo permanent ute på landet i en gammaldags risby i Isan där folk går och lägger sig kl 8 på kvällen är no no för mig

får oxå lappfeber utan neonljus o lite liv och rörelse efter 2-3 veckor :ahh:

Jag valde att införskaffa en dictionary redan efter första resan -88 och det har jag aldrig ångrat,

med "språk/kulturnyckeln får man tillgång till alla dörrar" i landet och utan det hade jag missat många trevliga upplevelser

talar oxå hyffsad Thai och klarar av att föra en normal konversation om det mesta, kan kanske inte diskutera förbränningsmotorns inre egenskaper på Thai men,,, :afro:

To do list-
(1). Go to pet store.(2). Buy bird seeds.
(3). Ask how long it will take for the birds to grow.(4). Wait for the reaction.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt .Upp till var och en.

Jag kan ingen Thai och har ingen tanke på att lära mig heller. Kan säga goddag ,tack så mycket och "check bill"

Småprat går utmärk med stort leende, kroppsspråk och meningar på 3 ord engelska.

Livlina är alltid min hustru, som kallas in fysiskt eller via etern (mobilen).

Jag var ingen etnograf i Svedala. Satt aldrig ner vid lägerelden och lyssnade på en bybo i någon avkrok. .Umgicks som de flesta tror jag, i en bekantskapkrets/jobbarkrets med likartad bakgrund. Nya riktiga vänner ,har jag läst någonstans , är svårt att skaffa sig efter 20 års åldern.

Vi umgås ibland med thai medelklass,,,men det blir mest lite småprat på någon restaurant.

Beundrar de som säger sig smält in i det thailändska samhället. Skaffat nya vänner . Kan språket och kan mentaliteten.

Inte illa med tanke på att den vanlige svensson som flyttar till ny ort i Sverige har svårt att bygga upp nytt socialt liv.

Ett bra inlägg, chiangmai!

Ett socialt liv i thaikretsar består för min del i att känna mej accepterad och i viss mån respekterad och det räcker gott och väl för mej.

Bekanta kan man skaffa sej, men riktiga vänner är en helt annan femma.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför ska invandrarna i Sverige lära sig språket när Svenskarna som flyttar till ett land kommer med dåliga argument för att inte lära sig språket som talas i det land dom flyttat till?

En anledning kan ju vara att invandrarna som flyttar till sverige har förhoppningsvis tänkt sig att stanna här, då behöver dom skaffa sig ett jobb.

Flyttar jag till Thailand så lär jag ändå inte få ett jobb där.

Link to comment
Dela på andra sajter

En anledning kan ju vara att invandrarna som flyttar till sverige har förhoppningsvis tänkt sig att stanna här, då behöver dom skaffa sig ett jobb.

Flyttar jag till Thailand så lär jag ändå inte få ett jobb där.

Om man inte endast skall stanna som turist då men bo i Thailand, skall då vårdpersonal, myndighetspersoner, affärsbiträden osv lära sig Engelska eller ännu bättre Svenska för att vi inte kan få jobba i Thailand?

//Peo

Gnällsmurfen gnäller igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

En anledning kan ju vara att invandrarna som flyttar till sverige har förhoppningsvis tänkt sig att stanna här, då behöver dom skaffa sig ett jobb.

Flyttar jag till Thailand så lär jag ändå inte få ett jobb där.

En annan anledning kan ju vara att i Sverige får invandrarna efter rel kort tid möjlighet att påverka samhället.

I Thailand får jag inte ens säga högt vad jag tycker och då kan det vara en klar fördel att inte kunna språket.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man inte endast skall stanna som turist då men bo i Thailand, skall då vårdpersonal, myndighetspersoner, affärsbiträden osv lära sig Engelska eller ännu bättre Svenska för att vi inte kan få jobba i Thailand?

//Peo

Vad tycker du själv? ?

Flyttar du till Thailand är det väl upp till dig om du vill kunna komunisera med folket där.

Vill du komunisera med det Thailändska folket så lär du dig Thailändska.

Vill du inte komunisera med det Thailändska folket så lär du dig ingen Thailändska.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man inte endast skall stanna som turist då men bo i Thailand, skall då vårdpersonal, myndighetspersoner, affärsbiträden osv lära sig Engelska eller ännu bättre Svenska för att vi inte kan få jobba i Thailand?

//Peo

I vården kan det ju vara befogat i.o.m att man som utlänning i Thailand faktiskt betalar för vården själv eller geno0m försäkring. Myndigheter och affärsbiträden utanför turistorter pratar sällan eller åtminstone förväntas inte tala bättre engelska än dom lärt sig ändå i skolan.

Det skall dock inte förnekas att det är med fördel om man lär sig det Thailändska språket. Men där tror jag liknelsen med att lära sig svenska stannar av.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det har inte ett dugg med etnicitet att göra, utan snarare kunskapsspannet mellan oss som gör att jag skulle få tänka på att hålla igen så jag inte tappade för mycket av min trovärdighet och kanske rent av påkallade andarnas missnöje. :)

Hej

Det man kommer att upptäcka om man ger det en chans är att man själv har mycket att lära sig av dom, så kunskapsspannet är nog ungefär lika stort för både svensken och thailändaren men dom är duktigare på olika saker, och detta borde öppna för givande diskussioner och lärande för båda.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

I vården kan det ju vara befogat i.o.m att man som utlänning i Thailand faktiskt betalar för vården själv eller geno0m försäkring. Myndigheter och affärsbiträden utanför turistorter pratar sällan eller åtminstone förväntas inte tala bättre engelska än dom lärt sig ändå i skolan.

Det skall dock inte förnekas att det är med fördel om man lär sig det Thailändska språket. Men där tror jag liknelsen med att lära sig svenska stannar av.

Mvh Janne

I så fall borde t.ex min fru kunna kräva att Svensk vårdpersonal pratar Thai då hon betalar själv via försäkring?

Det faller på sin egen orimlighet då vårdpersonal skulle vara tvungna att prata alla världens språk.

//Peo

Gnällsmurfen gnäller igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr måste jag göra dig besviken, tror fortfarande att IQ är förmåga att hantera och lösa nya problem som inte bygger på tidigare kunskap och erfarenheter, och inget någon har sagt här ger mig anledning till att ändra uppfattning.

När det gäller Derivata så kolla gärna http://sv.wikipedia.org/wiki/Derivata så kanske du förstår vad det är med..

//Peo

Så om man löser nya problem utifrån redan inlärd information som grundplåt så är man IQ befriad enligt dig då eller?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det man kommer att upptäcka om man ger det en chans är att man själv har mycket att lära sig av dom, så kunskapsspannet är nog ungefär lika stort för både svensken och thailändaren men dom är duktigare på olika saker, och detta borde öppna för givande diskussioner och lärande för båda.

Mvh Isan Lover

Jag försökte en gång att lära dem skita och duscha som folk, genom att köpa och bygga en modern Hong Nahm i byahuset, men det sket sej.

De fortsätter att sitta på huk över ett hål i golvet och fortsätter med att slänga vatten över sej med en skopa.

De dom kan lära mej blir jag både svettig och skitig av att göra och köper med fördel för pengar.

Alla blir nöjda och glada.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

I så fall borde t.ex min fru kunna kräva att Svensk vårdpersonal pratar Thai då hon betalar själv via försäkring?

Det faller på sin egen orimlighet då vårdpersonal skulle vara tvungna att prata alla världens språk.

//Peo

Nej, men hon kan kräva tolk utan att det kostar henne en endaste krona utöver det hon redan betalat i skatt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...