Jump to content
IGNORERAD

Olycklig i byn.


Jerker

Recommended Posts

andrejsdenruskige

Men hur kom man på att använda saffran i bakverk, vilken erfarenhet byggde det på?

//Peo

Enligt Janne så var det öppna dörrar. Men det var inte din dörr.

Nu är det kanske en lång väg att förklara saffranets väg in till bakverket.

Vem vet, det kanske var en gammal gumma i Enköping som tyckte att det luktade gott och hällde det in i sin deg.

Eller så var det olycksfall i arbetet.

Undrar varför inte ethernet kabeln uppfanns i Nepal?

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 406
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    34

  • andrejsdenruskige

    31

  • janne_h

    29

  • Peo61

    23

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Och hur är det med tjockisarna, vågar man? eller kommer man att ha mardrömmar resten av livet?

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Om inte saffran hade funnits hade vi knappast vetat vad en saffransbulle är.

Mvh Janne

Den va kul. Där fick du till det...

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Och hur är det med tjockisarna, vågar man? eller kommer man att ha mardrömmar resten av livet?

Nja, beror på vilken läggning man har. BTT gillar mulliga ryskor (vi andra kallar dom för tjockisar).

Sedan kan man fråga BTT i detta fall om han då har mardrömmar)

Link to comment
Dela på andra sajter

Men hur kom man på att använda saffran i bakverk, vilken erfarenhet byggde det på?

//Peo

Ingen aning, har inte studerat saffransbullens historia. Utan tog bara detta som ett exempel på att människans sätt att utveckla saker bygger på tidigare upptäckter av saker och material som en förutsättning för att kuna utveckla nya saker.

Precis som Jive skriver så är uppfinningar oftast en vidare rafinadirering av gamla upptäckter. Likt som hjärna kan lägga ihop 2 eller flera saker och ur dessa skapa en ny kombination.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Man behöver inte lära sig vad 314+115 är för att kunna räkna ut vad 314+116 är.

Man behöver med andra ord inte lära sig tal för tal. Detta är alltså ett under?

Link to comment
Dela på andra sajter

Man behöver inte lära sig vad 314+115 är för att kunna räkna ut vad 314+116 är.

Man behöver med andra ord inte lära sig tal för tal. Detta är alltså ett under?

Min miniräknare visar att det är ett ÖVER! skall jag kasta miniräknaren? och hur uppfanns miniräknaren?

ps. och om jag skall kasta miniräknaren, vart skall jag kasta den isåfall?

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Min miniräknare visar att det är ett ÖVER! skall jag kasta miniräknaren? och hur uppfanns miniräknaren?

ps. och om jag skall kasta miniräknaren, vart skall jag kasta den isåfall?

Oj ,herre gud vad svåra frågor.

Jag har bara kommit till 75+18. Du får vänta några månader så ska jag ge dig ett korrekt svar.

Miniräknaren kastas rakt i hårdplastinsamlingen, ta bara ur batterierna.

Hur värmeverk uppstod och batterier uppstod vet jag inte heller på rak arm. Men det var garanterat inte jag som stod för dessa två saker.

Miniräknaren vette fan hur den kom till. Men konstigare maskin har jag aldrig sett.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man behöver inte lära sig vad 314+115 är för att kunna räkna ut vad 314+116 är.

Man behöver med andra ord inte lära sig tal för tal. Detta är alltså ett under?

Nej, du lär dig + och - och sedan deriverar du resten av matematiken...

Undret är den förste som kom på + och -

Då undrar man om det berodde på tidigare erfarenhet eller kanske det var en helt ny lösning på ett problem?

//Peo

Gnällsmurfen gnäller igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Nej, du lär dig + och - och sedan deriverar du resten av matematiken...

Undret är den förste som kom på + och -

Då undrar man om det berodde på tidigare erfarenhet eller kanske det var en helt ny lösning på ett problem?

//Peo

Räknat har nog folk alltid gjort. Men att använda symboler som + och - är någonting som har kommit på senare tid.

Att dom som utvecklat matematiken och dess konstanter inte är några dummhuvuden är i alla fall solklart.

Men att börja med derivator och funktioner tror jag inte att någon gjorde innan dom hade lärt sig +, -, * och /.

Att sedan kunna förstå matematiken och geometriska förhållanden är inte alltid helt lätt. Men man kan knappast påstå att det kom från ett tomt A4 papper.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj ,herre gud vad svåra frågor.

Jag har bara kommit till 75+18. Du får vänta några månader så ska jag ge dig ett korrekt svar.

Miniräknaren kastas rakt i hårdplastinsamlingen, ta bara ur batterierna.

Hur värmeverk uppstod och batterier uppstod vet jag inte heller på rak arm. Men det var garanterat inte jag som stod för dessa två saker.

Miniräknaren vette fan hur den kom till. Men konstigare maskin har jag aldrig sett.

Hur tar jag ur dem? och hur många batterier sitter det i en miniräknare? och framförallt vart kastar jag dem?

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Hur tar jag ur dem? och hur många batterier sitter det i en miniräknare? och framförallt vart kastar jag dem?

Vet inte, vi får vänta på någon ny Einstein.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man behöver inte lära sig vad 314+115 är för att kunna räkna ut vad 314+116 är.

Man behöver med andra ord inte lära sig tal för tal. Detta är alltså ett under?

Det stämmer ju i.o.f.s men detta bygger ju på logiken i inlärandet av matematiken samt hjärnans kapacitet som skapar logiken i hjärnan.

Som exempel blir många frustrerade på detta forum när motskribenten inte vill förstå det man skriver.

Men detta bygger ju just på Hjärnans olikheter att ta in informationen som till viss del speglas av den IQ man kan mäta upp.

Som exempel så kan man ju visuellt se om någon är vänster eller högerhänt.

Hjärnas sätt att ta till sig information går ej att se lika visuellt. Allra helst när den egna hjärnan ska göra en bedömning av den andres hjärna i jämförelse med sin egen så faller sig jämförelsen något jävig.

Därav så ser vi dessa strider på detta forum bl.a. Då hjärnan inte kan ta hur många språngskutt som helst i alla riktningar så håller man fast vid att den linje som känns starkast är den riktiga vägen utifrån dom tidigare erfarenheter man har. Då är det som bäddat för kurr. Men det fantastiska i naturen är att även detta för utvecklingen framåt. Då hjärnan får utlopp att pröva ideer som man annars inte skulle ha kunnat pröva på annat sätt.

Kort sagt hjärnan är fantastisk

Sprudla på så höjer vi gemensamt våran kollektiva hjärnmedvetenhet!

Skulle det vi sysslar med här appliceras på kroppen skulle det kallas för gymnastik.

Mvh Janne

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Räknat har nog folk alltid gjort. Men att använda symboler som + och - är någonting som har kommit på senare tid.

Att dom som utvecklat matematiken och dess konstanter inte är några dummhuvuden är i alla fall solklart.

Men att börja med derivator och funktioner tror jag inte att någon gjorde innan dom hade lärt sig +, -, * och /.

Att sedan kunna förstå matematiken och geometriska förhållanden är inte alltid helt lätt. Men man kan knappast påstå att det kom från ett tomt A4 papper.

Nu pratade jag inte om derivator och funktioner, men om att derivera..

//Peo

Gnällsmurfen gnäller igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu pratade jag inte om derivator och funktioner, men om att derivera..

//Peo

Nu pratade jag inte om derivator och funktioner, men om att derivera..

//Peo

Tjena!

Sorry...fattar noll. Kanske beror det på min låga IQ :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Har svårt att tro att det är i så värst många byar man diskuterar matematiska termer, förutom procentarna då förståss!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hjälper er med ett problem, min arbetgivare har uppfunnit miniräknaren.

Varje gånd när jag läser lönekvittot, så ser jag hur litet belopp jag får..

FF

Ändrades av FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu pratade jag inte om derivator och funktioner, men om att derivera..

//Peo

För att ge det svaret måste du väl uppge vad du vill derivera från?

Vi pratar matematiska principer medans du vill penetrera ned det på detaljnivå?

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Har svårt att tro att det är i så värst många byar man diskuterar matematiska termer, förutom procentarna då förståss!

Glöm inte bort all matematik Thaiarna använder i det statliga lotteriet, matematik används både vid försäljning där de lägger upp lotterna i nummerordning, vid dragning , vid redovisning av vinnarna och även vid försäljning av kopior av vinsttabellerna ;)

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Sorry...fattar noll. Kanske beror det på min låga IQ :crazy:

Förmodligen inte!? Då jag misstänker att du använt din dyra tid till att studera annat som vi andra förmodligen inte kan ett skit om.

Det är det som är så fantastiskt med olikheter och driver mänskligheten framåt!

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

För att ge det svaret måste du väl uppge vad du vill derivera från?

Vi pratar matematiska principer medans du vill penetrera ned det på detaljnivå?

Mvh Janne

Vi pratar inte om matematiska principer, jag svarade andrejs att man bara behöver lära sig + och - och sedan derivera resten av matematiken därifrån.

//Peo

Gnällsmurfen gnäller igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi pratar inte om matematiska principer, jag svarade andrejs att man bara behöver lära sig + och - och sedan derivera resten av matematiken därifrån.

//Peo

Vilket i.o.f.s kan ses som en matematisk princip.

Men det finns några fler principer än plus och minus att ta hänsyn till.

Som exempel skulle ingen kunna förstå för 10 år sedan börsens hastiga upp och nedgångar idag. Detta på grund av datahandeln.

Men det faller sig ju naturligt att om datorerna snabbar upp hastigheten på handeln så påverkar detta även cyklerna för upp och nergång i en annan takt.

Men även parametrar som folks reaktioner på cyklerna påverkar kursen så att den kommer i otakt. Så därav så ger förändringar i utveckling ofta ett annat resultat än det man kunde förvänta sig med tidigare förutsättningar.

Även om man förutsåg datahandeln. Då enskilda individer ofta förändrar förutsättningarna och kan ses som en derivator i dessa sammanhang.

Och det är väl ungefär det som både Andrej Och Jive försökt förklara för dig.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket i.o.f.s kan ses som en matematisk princip.

Men det finns några fler principer än plus och minus att ta hänsyn till.

Som exempel skulle ingen kunna förstå för 10 år sedan börsens hastiga upp och nedgångar idag. Detta på grund av datahandeln.

Men det faller sig ju naturligt att om datorerna snabbar upp hastigheten på handeln så påverkar detta även cyklerna för upp och nergång i en annan takt.

Men även parametrar som folks reaktioner på cyklerna påverkar kursen så att den kommer i otakt. Så därav så ger förändringar i utveckling ofta ett annat resultat än det man kunde förvänta sig med tidigare förutsättningar.

Även om man förutsåg datahandeln. Då enskilda individer ofta förändrar förutsättningarna och kan ses som en derivator i dessa sammanhang.

Och det är väl ungefär det som både Andrej Och Jive försökt förklara för dig.

Mvh Janne

Vad har detta med IQ att göra???

Som diskussionen handlade om (efter att den handlade om olycklig i byn).

//Peo

PS! Att derivera betyder att härleda och har inte specifikt med matematik att göra!

Gnällsmurfen gnäller igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har detta med IQ att göra???

Som diskussionen handlade om (efter att den handlade om olycklig i byn).

//Peo

PS! Att derivera betyder att härleda och har inte specifikt med matematik att göra!

Det var ju för att du återigen började att ifrågasätta själva exemplet Andrej gav istället för att ta till dig informationen han försökte förmedla.

Vilket i.o.f.s ledde in diskussionen på ett annat sidospår som ej var helt tråkigt att diskutera.

I övrigt är IQ bl.a förmågan att kunna ta in ny information och processa den. Kreativt skapande är en del av det man mäter när man mäter intelligenskvoten.

Det var det som försöktes att brytas ner till lägre beståndsdelar för dom som ej kunde ta till sig det på det sätt som det skrevs på.

I dessa sammanhang är sak diskussioner om själva exemplen ganska meningslösa för för vidare utveckling av grunden.

Men inte helt ointressanta för diskussionens skull.

Dock ska poängteras att bara för att man inte förstår det jag skriver, så är inte det sak grund för lägre IQ!

Utan Hjärnan är mer komplex än så.

Man kan ju ha grundfysik som en atlet, men vara helt otränad. Och sånt vinner man ju knappast VM på 100meter med.

Likaväl som att grundfysiken kan vara dålig fast man kompenserar detta med extra träning och vinner.

Vilket återgår till ursprunget i diskussionen. Att det går inte att dra några som helst slutsatser vad gäller IQ för Thailändska ungdomar då mina två närmsta påståenden är del av det som utgör grunden för kunskapsnivån.

PS: en derivata kan ses som en variabel

Mvh Janne

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...