Jump to content
IGNORERAD

Ett minne för livet!


Driverns Dotter

Recommended Posts

Tack så mycket båda två! Och ja, det var verkligen en helt underbar resa som jag tycker att fler ska göra. Det är inte många som känner till Ladakh och därför är det inte så många som åker dit och besöker det vackra ställe som det verkligen är. :wub:

Maitan, fler bilder kommer antagligen under kvällen om jag känner att jag orkar välja ut bilder bland de 900 som jag har :wink:

Det tackar man för DD, men får titta på dem imorgon skall upp om ca 9 timmar(öppna stället) :thumbsup: Mvh Maitan.

Maitans i Pattaya

Direktsändning via webcam

Se även

här på MaiPenRai.se för senaste nytt

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 74
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Driverns Dotter

    35

  • Drivern

    6

  • Kenneth4618

    4

  • Maitan

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hela det röda området är Ladakh

post-7518-0-19560700-1317198797_thumb.pn

Egentligen är det gröna där det står Baltistan också en del av Ladakha men kom under Pakistansk styre efter det första Kashmir kriget.

Ändrades av Tricky
Link to comment
Dela på andra sajter

Driverns Dotter

Sedan åkte vi tillbaka till Uletopko där vi övernattade för att duscha, äta lunch och packa för nästa avfärd. Innan vi åkte till Indien så delades vi in i två grupper som skulle åka till olika platser i Ladakh, en grupp åkte till en by vid namn Domkhar och den andra gruppen skulle åka till en internat-skolan som heter Secmol. Jag åkte med den andra gruppen till Secmol för att vara där i en vecka.

Här kommer lite bilder från Secmol

post-7518-0-56664500-1317567961_thumb.jp

post-7518-0-72603300-1317568011_thumb.jp

post-7518-0-56658900-1317568070_thumb.jp

post-7518-0-06341500-1317568094_thumb.jp

post-7518-0-07297900-1317568182_thumb.jp

Här har vi den kända gästtoaletten på Secmol, ett hål i golvet och en fin stol att sitta på.

post-7518-0-42736600-1317568150_thumb.jp

På skolan odlar de sina egna grönsaker, som även elverna hjälper till med.

post-7518-0-80741700-1317568224_thumb.jp

Här var ett av rummen som vi fick bo i på skolan, smygfoto på mig igen.

post-7518-0-63991400-1317568282_thumb.jp

Det var i detta rummet som de hade sina lektioner och "self study" i. De hade även något som de kallade för conversation class, där de endast skulle tala engelska. De skulle sitta och prata med oss "volontärer" på engelska och lära sig mer om vårat land och våran kultur för att träna på sin engelska, men även för att lära sig mer om hur andra lever runt om i världen.

post-7518-0-05349600-1317568346_thumb.jp

De har även ett bibliotek på skolan med engelska böcker.

post-7518-0-30019900-1317568532_thumb.jp

I samma byggnad som köket var i hade de ett litet rum där man satt och drack te, läste nyheter eller bara hade det allmänt trevligt. De har tre "tee times" (som vi kallade det) på skolan varje dag, då satt man här och drack te tillsammans.

post-7518-0-05412700-1317568595_thumb.jp

De hade även ett fint och mysigt ställe där ute som man kunde sitta vid under träden. Där hade vi vårat första "conversation class" och här sitter även vissa elever när de har "self study".

post-7518-0-96718000-1317568777_thumb.jp

post-7518-0-10310800-1317568814_thumb.jp

All el som de använder på skolan kommer från solpaneler. Skolan ligger väldigt bra till i solen, vilket han som bestämde var skolan skulle ligga tänkte på då den byggdes. Hela skolan är byggd med material som kommer från naturen, som t.ex jord, sand och träd.

post-7518-0-20454000-1317569330_thumb.jp

Det är inte lätt när det är svårt

Link to comment
Dela på andra sajter

Driverns Dotter

På Secmol hade alla elever något som de kallade för "responsibility", alla elever hade ansvar för olika saker på skolan. Som t.ex vatten, odling, affären, stora hallen, biblioteket, toaletten, elektricitet osv. De skulle ta hand om de olika sakerna och se till att allt funkade som det ska. De fick även komma på egna och nya idéer för hur de skulle kunna göra just deras "responsibility" bättre. De får två månader på sig för varje sak de ska ta ansvar för, sen ska de redovisa för de andra och även en del gäster vad de kom fram till och vad de gjorde. Under tiden som vi var där så var det dags för en redovisning, den gjordes i form av att de stod och pratade om sitt "responsibility" och i mellan några av dem så blev det uppvisning med dans och musik.

post-7518-0-26016200-1317569949_thumb.jp

post-7518-0-28849600-1317569976_thumb.jp

post-7518-0-53101900-1317570006_thumb.jp

post-7518-0-69535600-1317570032_thumb.jp

post-7518-0-41332200-1317570084_thumb.jp

Det är inte lätt när det är svårt

Link to comment
Dela på andra sajter

Driverns Dotter

På söndagen fick de en "day off" som de får varje vecka, antingen på lördag eller söndag beroende på vad som händer inne i Leh just då. Vi åkte med dem i en buss från Secmol in till Leh, i början fick man gå runt och göra lite vad man ville och sen skulle vi samlas för att se på hästpolo tillsammans. Jag har aldrig sett på det innan så det var lite intressant, förutom att jag inte gillar sättet som de behandlar hästarna på när de rider. Det var även lite läskigt, för bollen som de spelade med kom emot oss en gång och låg precis bredvid mig så alla sprang iväg eftersom det är livsfarligt när de som spelar kommer fram på sina hästar och ska slå iväg bollen.

post-7518-0-66387400-1317570415_thumb.jp

post-7518-0-29836400-1317570441_thumb.jp

Efter hästpolot åkte vi tillbaka till Secmol med samma buss. Senare under dagen kom våra lärare för att hälsa på och lämnade av några som skulle vara på skolan några dagar. Sedan när det hade gått en vecka så var det dags för alla att åka tillbaka till Guesthouset i Leh. Men inte för mig... för jag frågade min lärare om jag fick stanna på Secmol längre, och det fick jag. Jag fick stanna två dagar extra, för hon ville att jag i alla fall skulle följa med upp till nomaderna. När de andra i klassen frågade varför jag stannade kvar längre och om det inte skulle kännas ensamt att stanna kvar själv så svarade jag att jag hade eleverna på skolan så jag var inte ensam. För dagen innan så pratade jag med en av killarna på skolan om att jag ville stanna längre, då sa han att jag kunde göra det. Jag svarade att då var jag tvungen att stanna kvar ensam, men han sa att jag inte alls var ensam eftersom jag hade dem :)

Och det som alla andra i klassen inte verkade förstå är att vi inte var där för att umgås med varandra, vi var faktiskt där för att umgås med eleverna och lära känna dem för att lära oss och förstå hur de lever och har det :thumbsup:

post-7518-0-75531000-1317570493.jpg

Det är inte lätt när det är svårt

Link to comment
Dela på andra sajter

Driverns Dotter

Härlig berättelse DD, ni måste ha upplevt mycket nytt och intressant. :thumbsup:

Tack Gorocco!

Det har vi verkligen, det var helt underbart :14:

Det är inte lätt när det är svårt

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan tänka mig att landsbygden är mysig, själv var jag i Chennai/Indien och arbetade i två månader och blev så trött på allt smuts och oljud så jag tog en 36 timmars till Thailand en helg för att vila själen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Driverns Dotter

Min klass som var med i Ladakh ska ha en utställning om vår Ladakh resa, vi tar med oss saker som vi köpte eller hittade i Ladakh. Vi har även skrivit texter till föremålen om varför vi tog med oss just det föremålet osv. Ni är väldigt välkomna att komma på utställningen, det bjuds eventuellt på fika och det kommer vara en väldigt trevlig stämning med musik och annat roligt att kolla på. Den är på Världskulturmuséet, som ligger bredvid Universeum, i Göteborg. Utställningen är på Onsdag den 19 Oktober kl.18-20, det är helt gratis för er att komma dit. Det skulle vara roligt om så många som möjligt skulle komma dit, ni är hjärtligt välkomna. Hoppas vi ses där! :thumbsup:

Om det är något mer ni undrar, så är det bara att fråga! :)

Det är inte lätt när det är svårt

Link to comment
Dela på andra sajter

Driverns Dotter

Tack för en helt underbar bildberättelse!! :thumbsup:

// mrco

Tack själv för att du och alla andra följer den :)

Förresten så kommer det mer bilder, resan är inte över än. Det är bara jag som inte orkar sätta mig ner och lägga upp bilder, men det kommer mer snart :thumbsup:

Det är inte lätt när det är svårt

Link to comment
Dela på andra sajter

Driverns Dotter

Man blir så :14: :14: Så man blir rörd av denna tråd. Det finns verkligen hopp.

Haha, tack så jättemycket. Jag blir verkligen glad av alla snälla kommentarer om mina bilder och om det som jag har varit med om.

Jag vill verkligen tacka alla som ens har orken att öppna min tråd och gå igenom alla bilder och all text, det betyder :)

Det är inte lätt när det är svårt

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Min klass som var med i Ladakh ska ha en utställning om vår Ladakh resa, vi tar med oss saker som vi köpte eller hittade i Ladakh. Vi har även skrivit texter till föremålen om varför vi tog med oss just det föremålet osv. Ni är väldigt välkomna att komma på utställningen, det bjuds eventuellt på fika och det kommer vara en väldigt trevlig stämning med musik och annat roligt att kolla på. Den är på Världskulturmuséet, som ligger bredvid Universeum, i Göteborg. Utställningen är på Onsdag den 19 Oktober kl.18-20, det är helt gratis för er att komma dit. Det skulle vara roligt om så många som möjligt skulle komma dit, ni är hjärtligt välkomna. Hoppas vi ses där! :thumbsup:

Om det är något mer ni undrar, så är det bara att fråga! :)

Ville bara lyfta detta inlägget,för om ni har möjlighet så kom gärna dit och titta.

Kort varsel, men ändå.åker dit med famijen nu!

Ändrades av Drivern
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Nu har även jag haft tillfälle att läsa igenom hela din tråd, det var intressant och många fina bilder.

Hoppas det kommer fler när du har tid och lust att lägga upp några :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Hej på er,har väckt upp denna tråden skapad av min dotter som har lite mer att redovisa från denna resan,det är säkert flera som ej har läst det tidigare så varsegod! 

Ändrades av Drivern
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi skulle upp till detta klostret för att se hur det ser ut där, så det var bara att fortsätta att gå.

attachicon.gif547.JPG

attachicon.gif550.JPG

Väl uppe vid klostret såg det ut så här.

attachicon.gif556.JPG

attachicon.gif560.JPG

Det kom även två eftersläntrare som vi var tvungna att vänta på.

attachicon.gif558.JPG

Så här såg det ut när vi väl gick in i klostret.

attachicon.gif567.JPG

attachicon.gif568.JPG

Han som var med oss under hela resan ville visa oss det gamla köket i klostret som användes för länge sen.

attachicon.gif569.JPG

 

 

http://youtu.be/IYbKGrAkZXk

Link to comment
Dela på andra sajter

Dottern befinner sig i Helsingfors under helgen så efter den kommer kanske det nog något nytt från den fantastiska resan hon gjorde.  

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket trevliga bilder, jag har aldrig varit i Kashmir. Vi brukar hamna i Nordöstra hörnet av Indien när vi är där, vilket verkar vara lika mycket berg som i Kashmir, men mer primitivt. Jag har en gammal bildtråd från det området någonstans på forumet.

 

Delhi är även en helt undebar stad :14:

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 9 månader senare...
Driverns Dotter

Detta är lite senare är vad jag hade tänkt mig, men jag funderar på att lägga in fler bilder från min Ladakh-resa om intresset finns kvar från er sida. Jag har precis flyttat, så när jag har fått ordning på lägenheten med internet och allt sånt roligt, så tänkte jag kan kanske fortsätta uppdatera tråden :)

Det är inte lätt när det är svårt

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Kör på :thumbsup:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var kul att se dig på bild igen från den gångna helgen. 

 

Lycka till med utbildningen.

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...