Jump to content
IGNORERAD

Internet för egen laptop under semester i Thailand?....


Krille

Recommended Posts

Hej!

Vilken är den bästa lösningen för internet i Thailand om man befinner sig på landsbygden (inget trådlöst nätverk) och har egen laptop? Skulle behöva detta under ca 3 veckor. Jag har inga högre krav på hastighet förutom att vanligt surfande ska gå bra utan långa väntetider.

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

tompengpung

Tjena Krille

Bästa vet jag inte men jag använde ett Tele2 usb modem för 3G(dessa är än så länge inte operatörs låsta) som i Thailand använder gprs/edge, man köper ett sim kort(AIS kostade 50 thb) laddar med så mycket man vill(finns från någon timme till fri surf en månad) jag köpte 20 timmar för 150 thb, detta är inte speciellt snabbt men det är smidigt att slippa gå till internet shop och kan kolla mail o dyl från rummet.

Stoppa veganerna, de äter djurens mat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder nallen som modem med 1-to-calls kontantkort när jag inte är hemma. Det kostar 1 TB i minuten om man inte beställer internetpaket, men jag har inte orkat göra det ännu, tycker att 6o baht i timmen är rätt ok.

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Guest Plätt

Hej tompengpung  :wai:

Jag ska oxå börja använda Tele2`s modem för internet :morgon:

Nu till frågan är det omständigt att komma igång typ instalera eller är det bara att plugga i och klicka på e-ikon är ingen data guru :icon_redface:

Mvh.Plätt

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Har samma fråga till er som provat att surfa med 3G-dongel och lokalt SIM

Har ni haft problem med inställningar/aktiveringar eller annat eller är det bara att köpa SIM-kortet i butiken och plugga i dongeln och köra ?

Vad skall man tänka på och fråga efter i butiken när man köper SIM-kortet ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tjena Krille

Bästa vet jag inte men jag använde ett Tele2 usb modem för 3G(dessa är än så länge inte operatörs låsta) som i Thailand använder gprs/edge, man köper ett sim kort(AIS kostade 50 thb) laddar med så mycket man vill(finns från någon timme till fri surf en månad) jag köpte 20 timmar för 150 thb, detta är inte speciellt snabbt men det är smidigt att slippa gå till internet shop och kan kolla mail o dyl från rummet.

har man jävligt gott om cash så kan man köra med det svenska sim-kortet. Kolla in priserna här  :surprised:

http://extra.express...612bredband.pdf

http://www.telekonsu..._mobiltbredband

Man blir juh mörkrädd :oh:

"10 4 bend over and out "

Link to comment
Dela på andra sajter

Platt och Tallviking

Om ni tänker använda tele2´s huawei modem så är det inga konstigheter. När ni ansluter modemet till datorn så drar installationen av programvaran igång automatiskt förutsatt att ni är admin på datorn. Det är bara att följa instruktionerna och vara tålmodig till installationen är klar och datorn har hittat alla komponenter som den installerar automatiskt förutsatt att det är windows xp/vista. Beroende på vilken operatör ni använder så ser gränssnittet lite olika ut, men det är bara att klicka på knappen connect/anslut när den blir aktiv och du har signal. Efter det så får ni knacka in pinkoden och sen är det bara att köra.

Lycka till

Stefan

Link to comment
Dela på andra sajter

Zelis: Tack. Jag har ett annat modem men det funkar på samma sätt som det du beskriver

Någon som vet vilket SIM-kort/operatör man skall använda som är bäst och prisvärt för GPRS/EDGE-surfning i Thailand ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Platt och Tallviking

Om ni tänker använda tele2´s huawei modem så är det inga konstigheter. När ni ansluter modemet till datorn så drar installationen av programvaran igång automatiskt förutsatt att ni är admin på datorn. Det är bara att följa instruktionerna och vara tålmodig till installationen är klar och datorn har hittat alla komponenter som den installerar automatiskt förutsatt att det är windows xp/vista. Beroende på vilken operatör ni använder så ser gränssnittet lite olika ut, men det är bara att klicka på knappen connect/anslut när den blir aktiv och du har signal. Efter det så får ni knacka in pinkoden och sen är det bara att köra.

Lycka till

Stefan

Hjälp :whistle:

Vad får man den pinkoden ifrån.

Har ett 12call simkort jag tänkte använda dom dagar det är aktuellt med intenet?

Eller måste man köpa specielt kort för internett.

OBS! ingen dataguru

Mvh. Plätt

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej jag ar i Thailand nu och fick låna en dator for att skriva har och fråga.

Jag har ett Tele2 usb modem 12call nu i Thailand men får inte det att fungera någon som kan tippsa hur man får igång internet?

Vad ar APN nummert på 12call?

Tack på forhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej jag ar i Thailand nu och fick låna en dator for att skriva har och fråga.

Jag har ett Tele2 usb modem 12call nu i Thailand men får inte det att fungera någon som kan tippsa hur man får igång internet?

Vad ar APN nummert på 12call?

Tack på forhand.

Hallå ar det ingen som vet som vill hjalpa till???

Hoppas på svar. :morgon:

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...