Jump to content
IGNORERAD

Ännu en svensk o sinsod..o girig svärmor


glimten66

Recommended Posts

Tycker inte om när folk kommer med en stol till mig bara för att jag är falang, när alla andra sitter på golvet. :nono: På tal om sinsod. :D

Du är inte välkommen!!!!!

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 304
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • stefan5300

    29

  • måne

    16

  • Nemo

    16

  • chiangmai

    14

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

En stilla undran

Om nu alla sinsoder ligger över 100 000 bath ute i byarna, var får de unga männen pengarna ifrån?

Om jag arbetar på 7/11 och får ca 10 000 bath/månad måste jag onekligen betala för mat och uppehälle, nöje etc.

Detta innebär att jag kanske har möjlighet att spara 30% av lönen. Ungefär 3000 bath

Om jag är 15 år när jag börjar arbeta och skall betala en sin sod på 150 000 bath måste jag spara i 50 år och är därmed 65 år

när jag får gifta mig. :47:

Även om lönen är 20 000 bath och jag spar 50% tar det mig 15 år innan jag får gifta mig.

Förvisso finns det många mäniskor som tjänar mycket mer pengar men nu pratar vi om att alla som gifter sig betalar dessa summor.

Jag kan bara tala för min egen del men när jag var kring 20 år sparade jag inte särskilt mycket pengar det jag tjänade gick till hyra, mat, möbler och nöjen.

Mvh

Amatören

Men Herregud??????????

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen aning, visste inte att det fanns faranger i någon familj just där överhuvudtaget.

Jaså????

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaså ????

Det e bara onsdag idag. Tror du att det är fredag ? :wink:

Mvh Hn :wai:

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

En stilla undran

Om nu alla sinsoder ligger över 100 000 bath ute i byarna, var får de unga männen pengarna ifrån?

Om jag arbetar på 7/11 och får ca 10 000 bath/månad måste jag onekligen betala för mat och uppehälle, nöje etc.

Detta innebär att jag kanske har möjlighet att spara 30% av lönen. Ungefär 3000 bath

Om jag är 15 år när jag börjar arbeta och skall betala en sin sod på 150 000 bath måste jag spara i 50 år och är därmed 65 år

när jag får gifta mig. :47:

Även om lönen är 20 000 bath och jag spar 50% tar det mig 15 år innan jag får gifta mig.

Förvisso finns det många mäniskor som tjänar mycket mer pengar men nu pratar vi om att alla som gifter sig betalar dessa summor.

Jag kan bara tala för min egen del men när jag var kring 20 år sparade jag inte särskilt mycket pengar det jag tjänade gick till hyra, mat, möbler och nöjen.

Mvh

Amatören

3000 bht i månaden blir 144 000 om 4 år :ok:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen aning, visste inte att det fanns faranger i någon familj just där överhuvudtaget.

Har du inte sett huset som är byggt i olika stilar,ser ut som byggklossar,jag har aldrig sett dom men hört talas om dem.Mvh Måne som vet att M har varit där och vet var jag menar

Ändrades av måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

tjejens syrras grabb när han gifte sig fick syrran ta lån till en viss del av sin soden som låg på över 100000bath o2bath guld o dom e inte rika kan ja säga samma dag i hans tjejs by va de en annan thai som gifte sig har för mig att de va runt 300tusen där plus 5 bath guld

Link to comment
Dela på andra sajter

:y11:

Börjar förstå varför jag bara läser på forumet och inte skriver.

Lovar att koncentrera mig mer på matematiken och mindre på stavningen till nästa inlägg.

Mvh

Amatören

Link to comment
Dela på andra sajter

:y11:

Börjar förstå varför jag bara läser på forumet och inte skriver.

Lovar att koncentrera mig mer på matematiken och mindre på stavningen till nästa inlägg.

Mvh

Amatören

En nolla här eller där å ändå snurrar jorden :14:

Tyckte det är kul när man slinter iväg i farten :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, som farang har man allt ett ansvar att lära infödingarna hur saker och ting bör ske på bästa sätt.

Sked bör endast användas till soppa!

Missionären Arne

Ändrades av ban99arne
Link to comment
Dela på andra sajter

I vår by har jag bara sett en enda sinsod under 100 000 och det var för en fattig 16 årig tjej med en fattig 16 årig kille från grannbyn. Där låg sinsod på 60k.

För övrigt så verkar "normalpriset" i byn ligga runt 100-150k + ett par baht guld. Men jag känner till exempel på 300k också. Och då menar jag enbart thai som gifter sig med thai.

När dom flesta här säger att dom bara visat upp pengar för att familjen ska få lite extra status...Kanske har dessa thailändare gjort samma sak gått till någon lånehaj som gett dom ett lån på 300000bhat i några dagar mot en avgift..Dom lär ju aldrig erkänna det om någon frågar så vad Thailändare betalt kommer vi aldrig få veta.

Link to comment
Dela på andra sajter

En stilla undran

Om nu alla sinsoder ligger över 100 000 bath ute i byarna, var får de unga männen pengarna ifrån?

Om jag arbetar på 7/11 och får ca 10 000 bath/månad måste jag onekligen betala för mat och uppehälle, nöje etc.

Detta innebär att jag kanske har möjlighet att spara 30% av lönen. Ungefär 3000 bath

Om jag är 15 år när jag börjar arbeta och skall betala en sin sod på 150 000 bath måste jag spara i 50 år och är därmed 65 år

när jag får gifta mig. :47:

Även om lönen är 20 000 bath och jag spar 50% tar det mig 15 år innan jag får gifta mig.

Förvisso finns det många mäniskor som tjänar mycket mer pengar men nu pratar vi om att alla som gifter sig betalar dessa summor.

Jag kan bara tala för min egen del men när jag var kring 20 år sparade jag inte särskilt mycket pengar det jag tjänade gick till hyra, mat, möbler och nöjen.

Mvh

Amatören

Om de inte har råd med en sinsod på 100k så kan man ju fundera varför så många kan köpa bilar för 600-800k baht. Vimlar av bilar i Isaan.

Sanningen är att många familjer i byarna också sitter på tillgångar för flera miljoner i mark, traktorer, grävmaskiner, lastbilar, skördemaskiner, affärs- och industrifastigheter, boskap mm. Finns ställen i vår lilla by där marken inte ens är till salu för miljonen per rai och även de markerna har ägare. Så även om de månatliga inkomsterna inte alltid är så stora så kan det finnas väldigt mycket pengar bundna i familjeegendom.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Om de inte har råd med en sinsod på 100k så kan man ju fundera varför så många kan köpa bilar för 600-800k baht. Vimlar av bilar i Isaan.

Sanningen är att många familjer i byarna också sitter på tillgångar för flera miljoner i mark, traktorer, grävmaskiner, lastbilar, skördemaskiner, affärs- och industrifastigheter, boskap mm. Finns ställen i vår lilla by där marken inte ens är till salu för miljonen per rai och även de markerna har ägare. Så även om de månatliga inkomsterna inte alltid är så stora så kan det finnas väldigt mycket pengar bundna i familjeegendom.

Tjena!

Håller med helt och hållet!

Detsamma gäller ju när familjens söner ska in i templet som munk. Har varit på ett flertal fester i byn och det snålas inte på degen.

Sonen får guld oftast mellan 5-20 Baht. Jättekalas med live-band m.m Har fått förklarat för mej att när det föds en son,så börjar sparandet just till detta tillfälle. Nya bilar har dom flesta familjer. Nästan alltid på avbetalning men dom har ju varit på banken och hämtat ut kontantinsatsen först. Inte ovanligt att det läggs upp 200k första betalningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Håller med helt och hållet!

Detsamma gäller ju när familjens söner ska in i templet som munk. Har varit på ett flertal fester i byn och det snålas inte på degen.

Sonen får guld oftast mellan 5-20 Baht. Jättekalas med live-band m.m Har fått förklarat för mej att när det föds en son,så börjar sparandet just till detta tillfälle. Nya bilar har dom flesta familjer. Nästan alltid på avbetalning men dom har ju varit på banken och hämtat ut kontantinsatsen först. Inte ovanligt att det läggs upp 200k första betalningen.

Min frus familj köpte en ganska ny pick-up förra året och fick lägga upp 40k kontantinsats i redan sparade medel, och får nu pröjsa 6900 per månad.

Eller kanske man skall säga att jag får pröjsa 6900 per månad... :mda:

//Peo

Gnällsmurfen gnäller igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst kör de flesta thai omkring med nya bilar men det är ju inte köparen utan banken som äger bilen tills leasingen är betald...

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Tror också att det handlar om ekonomi, det är som med mat, jag tror ju att en Thailändare hellre hade ätit sig mätt på en oxfile i stället för att äta sig mätt på skalbaggar, myror, gräshoppor och andra kryp om priset varit det samma.

Hej

Detta håller jag absolut inte med om, prova att ställa fram några tallrikar med oxfile, gräshoppor, myror och t.ex orm ute i byn och jag garanterar att oxfilen blir kvar, så det handlar inte om pengar utan om tradition och smak.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Om de inte har råd med en sinsod på 100k så kan man ju fundera varför så många kan köpa bilar för 600-800k baht. Vimlar av bilar i Isaan.

Sanningen är att många familjer i byarna också sitter på tillgångar för flera miljoner i mark, traktorer, grävmaskiner, lastbilar, skördemaskiner, affärs- och industrifastigheter, boskap mm. Finns ställen i vår lilla by där marken inte ens är till salu för miljonen per rai och även de markerna har ägare. Så även om de månatliga inkomsterna inte alltid är så stora så kan det finnas väldigt mycket pengar bundna i familjeegendom.

Hej

Även i vår del av landet är en sinsod på under 100 000 baht ovanlig, och vi kan ju ta min svärfar som exempel, han har sparat i flera år nu till frugans lillebrors sinsod och att han skulle kunna bli gift med någon vettig partner utan sinsod vore otänkbart.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Även i vår del av landet är en sinsod på under 100 000 baht ovanlig, och vi kan ju ta min svärfar som exempel, han har sparat i flera år nu till frugans lillebrors sinsod och att han skulle kunna bli gift med någon vettig partner utan sinsod vore otänkbart.

Mvh Isan Lover

Prov på IL´s stora ödmjukhet inför andra människor genom att påstå att min fru måste vara dum i huvudet som gift med mig utan att få sinsod!

Link to comment
Dela på andra sajter

I "vår" del av Isaan är en sinsod på 30-50K fortfarande absolut vanligast även om det förekommer enstaka fall med "rikingar" som ger 100K.

(Vid giftermål mellan thai alltså. Vid faranggifte är beloppen oftast betydligt högre)

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Om de inte har råd med en sinsod på 100k så kan man ju fundera varför så många kan köpa bilar för 600-800k baht. Vimlar av bilar i Isaan.

Sanningen är att många familjer i byarna också sitter på tillgångar för flera miljoner i mark, traktorer, grävmaskiner, lastbilar, skördemaskiner, affärs- och industrifastigheter, boskap mm. Finns ställen i vår lilla by där marken inte ens är till salu för miljonen per rai och även de markerna har ägare. Så även om de månatliga inkomsterna inte alltid är så stora så kan det finnas väldigt mycket pengar bundna i familjeegendom.

Dom flesta som köper bilar lånar ju till dom. Att dom sitter på mark är ju just ofta säkerhet för långivaren.

Och ofta så ägs ju marken av dom äldre i familjen som redan är gifta. Då marken ofta fördelas i familjen genom arv. Denna är då naturligtvis ofta inte en tillgång för sinsod. Om inte föräldrarna ställer upp för sonen när han ska gifta sig.

Dom brukar ofta försöka spara under lång tid just för att kunna gifta sig enligt dom jag sett i alla fall.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Detta håller jag absolut inte med om, prova att ställa fram några tallrikar med oxfile, gräshoppor, myror och t.ex orm ute i byn och jag garanterar att oxfilen blir kvar, så det handlar inte om pengar utan om tradition och smak.

Mvh Isan Lover

Som jag skrev i ett annat inlägg här i tråden, att det handlar nog om vilken mat man är uppväxt med.

Vilket skulle du välja oxfile , insekter eller kräldjur?

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...