Jump to content
IGNORERAD

Ännu en svensk o sinsod..o girig svärmor


glimten66

Recommended Posts

Tom Kha gai och Laab mo/gai är väl inte att förakta, 2 riktigt goda maträtter från Isaan :nyam:

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 304
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • stefan5300

    29

  • måne

    16

  • Nemo

    16

  • chiangmai

    14

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Tom Kha gai och Laab mo/gai är väl inte att förakta, 2 riktigt goda maträtter från Isaan :nyam:

Laab är riktigt gott och en Issan rätt, men är inte Tom Kha gai en central rätt? (Bkk regionen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Baa - En stilla undran:

"en massa Issanska delikatesser" - vad är det jag kan ha missat från den Issanska matlagningskonsten?

Själv föredrar jag ju thaimat istället för det där syrliga och många gånger illaluktande krubbet ifrån Issan.

Missat o missat, tror inte man missar så mycket snarare slipper ha framför ögonen, och framför allt näsan!

Posherade myrägg/bon samt de allerstädes befintliga fiskarna av cilka ser ut som små drakar och avätes med fingerfärdighet ala trollkonsnärer!

Bara ett par exempel, men liksom du föredrar jag med riksthaimat!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Att inte bli accepterad av thailändare bara för att man inte lägger sig tidigt, kliver upp tidigt, äter på golvet samt stark mat, det är att dömma ut Thailändare som korkade.

Har bott i Thailand ett bra antal år, dryga 100 kilo sitter inte på golvet och äter, kommer gäster till mig eller bjuder mig till dem har de så stor respekt för mig att de vet att på golvet äter vi inte.

Vill sedan några på forumet påstå att ovanstående krävs för att få respekt av Thailändare så vill jag bara säga , SKITSNACK!

Thailändare respekterar folk som visar sig vara starka samt ödmjuka på samma gång, inte några risbondewannabes som låtsas vara infödda Thai.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Om nu ett fruntimmer från Thailand promt vill ha en farangman till äkta hälft

så borde hon ju rimligen uppskatta att han faktiskt har en del utländska egenheter för sig,

annars kunde hon ju lika väl nöja sig med en thaisnubbe, kan man tycka ?

Jag föll för min fru av olika anledningar - och inte fanken skulle min respekt och acceptans för henne öka

i takt med att hon skulle få för sig att härma en helt vanlig svensk kärring på bekostnad av hennes trevliga thailändska sätt att vara :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitta på golvet och äta för att få respekt... Kyss mig i axxxxx!

Inte ens Thailändare i gemen upprätthåller detta. Och den enda traditionen i detta är bristen på pengar att inhandla möbler att sitta på.

Dom som sätter sig på golvet och äter är nog mer av gammal vana skulle jag vilja säga. I mitt hus i Isaan så sitter vi vid bord för att dom finns och min familj har råd att inhandla möbler. I Bangkok sitter man även där vanligtvis vid bord.

Om min granne i Bangkok bjuder mig på whiskey så är även detta vid bord.

Bara för att man ser nånting som sker i Thailand så behöver det inte vara förknippat med traditioner.

Då jag verkligen ser att folk sitter eller är hukade. är ju framför en munk eller på TV framför kungen.

Men sådant kallas respekt! Och har inte ett skit med traditioner att göra.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitta på golvet och äta för att få respekt... Kyss mig i axxxxx!

Inte ens Thailändare i gemen upprätthåller detta. Och den enda traditionen i detta är bristen på pengar att inhandla möbler att sitta på.

Dom som sätter sig på golvet och äter är nog mer av gammal vana skulle jag vilja säga. I mitt hus i Isaan så sitter vi vid bord för att dom finns och min familj har råd att inhandla möbler. I Bangkok sitter man även där vanligtvis vid bord.

Om min granne i Bangkok bjuder mig på whiskey så är även detta vid bord.

Bara för att man ser nånting som sker i Thailand så behöver det inte vara förknippat med traditioner.

Då jag verkligen ser att folk sitter eller är hukade. är ju framför en munk eller på TV framför kungen.

Men sådant kallas respekt! Och har inte ett skit med traditioner att göra.

Mvh Janne

Njaäää, nu håller jag inte med dig, det finns såväl stolar som bord INNE i husen såväl hos oss som våra vänner men det är lika ofta våra "moderna" fruar sitter på golvet och käkar, bara om det skulle vara typ "finare" middag sitter dom vid bordet, däremot utomhus (möjligen p.g.av platsbrist) sitter dom oftast, dock inte alltid vid bord.

Tycker inte det stör något alls, alla är ju vuxna att ha en egen uppfattning så för min del får dom sitta var dom vill, men själv vägrar jag annat än bord o stol!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Jag sitter vid bordet å dricker å käkar å då kommer dom andra gubbarna å sätter sig vid bordet, kärringarna sitter på golvet, dom respekterar mig som jag är pga att det är jag som köper sang somen som bjuds :14::14:

Alla i byn frågar tjejen varje dag när farangen ska komma till byn igen, dom är väl törstiga igen hahahaha

Ändrades av Forden34
Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter inte på golvet inte heller sitter någon annan på golvet däremot så sitter vi på ett bord och jag brukar ta en liten plast stol ibland då jag har dåliga knän, har opererat pga sport. Det enda jag vill minnas som anses som fult är väl att kliva över maten. Det är väl inte så hygieniskt varken för en svensk eller thailändare. Det anses ju tom fult i visa svenska kretsar att sträcka sig efter saltet istället för att fråga.

Prata med mat i munnen å såvidare. Har aldrig reflekterat över bord etiketten mer än den jag blivit lärd hemma i Sverige. Klart är man hungrig så är ma hungrig men måste tänka på att man delar på maten, Sitta eller stå verkar vara upp till var och än.

023.JPG

Här sitter vi på golvet vid ett litet bord som är på golvet. Vi har dock kuddar på golvet och jag sitter tillbaka lutad mot ett ryggstöd. Det fanns vanliga bord för den som ville har bord och stol på den restuarangen.

Imported+Photos+00056.JPG

Här sitter vi vid ett långbord. Med vanliga stolar.

Imported+Photos+00009.JPG

Här sitter vi på golvet på en matta i Issan byn, jag vart dock tilldelad en röd plast stol.

Imported+Photos+00040.JPG

Här sitter vi på ett bord, vanligt vis med en del stolar och många sitter på bordet. Helt okej. Lite blandat så att hela familjen får plats. Byn Issan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Njaäää, nu håller jag inte med dig, det finns såväl stolar som bord INNE i husen såväl hos oss som våra vänner men det är lika ofta våra "moderna" fruar sitter på golvet och käkar, bara om det skulle vara typ "finare" middag sitter dom vid bordet, däremot utomhus (möjligen p.g.av platsbrist) sitter dom oftast, dock inte alltid vid bord.

Tycker inte det stör något alls, alla är ju vuxna att ha en egen uppfattning så för min del får dom sitta var dom vill, men själv vägrar jag annat än bord o stol!

Jag tror du missuppfattade det jag skrev.

Att dom sitter på golvet är nog mer av gammal vana. Jag tror nog knappast att det har med tradition att göra.

Om dom tidigare i livet inte haft pengar till möbler, så fortsätter dom i gamla hjulspår. Då dom efter många år vant sig.

Kommer man däremot till mer välbeställda personer så föredrar dom oftast att sitta vid bord. Då dom lärt sig detta från barnsben precis som oss.

Sen om dom sitter på golvet så är det ju upp till var och en. Knappast något fel i det.

Men att påstå att farangen skulle åtnutja högre respekt om man sätter sig på golvet är enligt mig skitsnack!

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror du missuppfattade det jag skrev.

Att dom sitter på golvet är nog mer av gammal vana. Jag tror nog knappast att det har med tradition att göra.

Om dom tidigare i livet inte haft pengar till möbler, så fortsätter dom i gamla hjulspår. Då dom efter många år vant sig.

Kommer man däremot till mer välbeställda personer så föredrar dom oftast att sitta vid bord. Då dom lärt sig detta från barnsben precis som oss.

Sen om dom sitter på golvet så är det ju upp till var och en. Knappast något fel i det.

Men att påstå att farangen skulle åtnutja högre respekt om man sätter sig på golvet är enligt mig skitsnack!

Mvh Janne

Absolut! Finns inget hedrande i att vika ihop sig och tro att det skulle imponera!

Jag har en annan alldeles egen teori om varför mina vänners och min fru alltsomoftast sitter på golvet, då får dom maten i mitten så alla når det otaliga skålar med ditt o datt och slipper offra energi på att sträcka sig hit o dit! :thumbsup:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror du missuppfattade det jag skrev.

Att dom sitter på golvet är nog mer av gammal vana. Jag tror nog knappast att det har med tradition att göra.

Om dom tidigare i livet inte haft pengar till möbler, så fortsätter dom i gamla hjulspår. Då dom efter många år vant sig.

Kommer man däremot till mer välbeställda personer så föredrar dom oftast att sitta vid bord. Då dom lärt sig detta från barnsben precis som oss.

Sen om dom sitter på golvet så är det ju upp till var och en. Knappast något fel i det.

Men att påstå att farangen skulle åtnutja högre respekt om man sätter sig på golvet är enligt mig skitsnack!

Mvh Janne

Tror också att det handlar om ekonomi, det är som med mat, jag tror ju att en Thailändare hellre hade ätit sig mätt på en oxfile i stället för att äta sig mätt på skalbaggar, myror, gräshoppor och andra kryp om priset varit det samma.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror också att det handlar om ekonomi, det är som med mat, jag tror ju att en Thailändare hellre hade ätit sig mätt på en oxfile i stället för att äta sig mätt på skalbaggar, myror, gräshoppor och andra kryp om priset varit det samma.

Om dom får hacka sönder oxen i slamsor och kalla den laabvoa...möjligen, samt att äta den på golvet :crazy:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om dom får hacka sönder oxen i slamsor och kalla den laabvoa...möjligen, samt att äta den på golvet :crazy:

Ja laab i alla dess former är ju mycket gott, även voa och sedan om den ätes på golvet eller vid ett bord är upp till intagaren. Jag har ju tur att ha råd att ha köpt mig stolar och bord och där sitter jag när jag äter.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror också att det handlar om ekonomi, det är som med mat, jag tror ju att en Thailändare hellre hade ätit sig mätt på en oxfile i stället för att äta sig mätt på skalbaggar, myror, gräshoppor och andra kryp om priset varit det samma.

Tjena!

Tveksamt. Även om min fru och dom flesta jag känner här gärna smakar o äter ox-file. Så går inget upp mot deras egen mat.

När jag har bjudit på falang-käk och alla ser mätta ut. Efter en timme eller två,åker chilin och.den ruttna fisken fram.

Bara för att vi falanger älskar vår egen mat så ska vi nog inte tro att asiater kommer att göra dito.

Här ses inälvor,fiskhuvud m.m som en delikatess inte rent kött som vi älskar.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Nu undrar jag varför man har bord och stolar på restaurangerna? Det verkar bortkastat.

Själv så kan jag sätta mig o soffan med en tallrik med mat och en öl på antingen golvet eller bordet.

Det är ingen som höjer ett ögonbryn och respekten mellan mig och Thai ligger inte i vilken position vi äter.

Jag bryr mig inte det minsta om om dom ligger ner och äter och dom bryr nog inte sig om ifall jag skulle göra det heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Tveksamt. Även om min fru och dom flesta jag känner här gärna smakar o äter ox-file. Så går inget upp mot deras egen mat.

När jag har bjudit på falang-käk och alla ser mätta ut. Efter en timme eller två,åker chilin och.den ruttna fisken fram.

Bara för att vi falanger älskar vår egen mat så ska vi nog inte tro att asiater kommer att göra dito.

Här ses inälvor,fiskhuvud m.m som en delikatess inte rent kött som vi älskar.

Vilket gör mig påmind för en massa år sedan när jag roddade en massa bärplockare uppe i norrbotten.

Då älgjakten pågick samtidigt som lingonsäsongen. Så tog Thailändarna reda på inälvorr och annat skit från älgen som jägarna inte ville ha. Mumma för Thai. Stank amöba när dom tillagade det.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Tveksamt. Även om min fru och dom flesta jag känner här gärna smakar o äter ox-file. Så går inget upp mot deras egen mat.

När jag har bjudit på falang-käk och alla ser mätta ut. Efter en timme eller två,åker chilin och.den ruttna fisken fram.

Bara för att vi falanger älskar vår egen mat så ska vi nog inte tro att asiater kommer att göra dito.

Här ses inälvor,fiskhuvud m.m som en delikatess inte rent kött som vi älskar.

Ja det är väl möjligt, men hade dom växt upp med oxfile och fläskkotletter kanske saken hade varit annorlunda.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är väl möjligt, men hade dom växt upp med oxfile och fläskkotletter kanske saken hade varit annorlunda.

tjena!

Oxe o gris har väl funnits här i Thailand lika länge som i Svedala(tror jag)

Faktum är att kilopriset på biff,kotletter,köttfärs är lägre än på inälvsmat,myror,skalbaggar m.m

Link to comment
Dela på andra sajter

tjena!

Oxe o gris har väl funnits här i Thailand lika länge som i Svedala(tror jag)

Faktum är att kilopriset på biff,kotletter,köttfärs är lägre än på inälvsmat,myror,skalbaggar m.m

Det stämmer inte riktigt, kilopriset på gris ligger på cirka 120 Baht/kilo, medan myror, skalbaggar och andra kryp är gratis, i alla fall här i byn.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja laab i alla dess former är ju mycket gott, även voa och sedan om den ätes på golvet eller vid ett bord är upp till intagaren. Jag har ju tur att ha råd att ha köpt mig stolar och bord och där sitter jag när jag äter.

Ja laab i alla dess former är ju mycket gott, även voa och sedan om den ätes på golvet eller vid ett bord är upp till intagaren. Jag har ju tur att ha råd att ha köpt mig stolar och bord och där sitter jag när jag äter.

Va bra att du haft råd med det då, själv har jag pinnsoffa och ett upponervänt oljefat! :not_i:

Fast å andra sidan brukar jag inte lägga mig i vad min fru vill sitta med sina väninnor, jag bara kör ner mitt sugrör i faten och dricker min Laokhao! :17:

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Va bra att du haft råd med det då, själv har jag pinnsoffa och ett upponervänt oljefat!

Har du delat oljefatet eller har du en mycket hög pinnsoffa :wink:

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du delat oljefatet eller har du en mycket hög pinnsoffa :wink:

Jag är så kort att jag använder dränhålet för mitt sugrör! (Innan jag kom på denna geniala idé användes hålet till akuttömmning vid för många LEO!)

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Va bra att du haft råd med det då, själv har jag pinnsoffa och ett upponervänt oljefat! :not_i:

Fast å andra sidan brukar jag inte lägga mig i vad min fru vill sitta med sina väninnor, jag bara kör ner mitt sugrör i faten och dricker min Laokhao! :17:

Bryr mig inte heller om vad frugan och hennes väninnor sitter och äter, men fy tusan för sugrör och laokhao urk, hade högre tankar om dig :not_i: .

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...