Jump to content
IGNORERAD

Ännu en svensk o sinsod..o girig svärmor


glimten66

Recommended Posts

Guest Forden34

I många fall tycker jag att det är lite Som nana.

Hur många killar som knappt har råd att åka till Thailand träffar inte en tjej och framställer sig själv som rena rikemannen.

Sen blir man förvånad över att familjen vill ha del av den s.k rikedomen som man själv framställt. Om farangen ska ta hand om deras dotter?

Många spelar över sina tillgångar för att impa på bruden för att få den där unga snygga bruden som han knappast skulle få i sverige.

Sen undrar man hur man ska ha råd att betala sinsod på sin lön från fastighetsskötarjobbet man har i sverige?

Är det inte bättre att vara ärlig från början så kanske man träffar rätt tjej som passar ens plånbok. Även om hon är lite äldre i ens egen ålder?

Inget pekning mot någon medlem. Utan en mer allmän reaktion på vad jag sett under alla år.

Mvh Janne

Vafalls?????

Jag är fastighetstekniker och det är mig du syftar på???

Jag tala om för kärringen att jag hur mycket pengar som helst så det är bara att peka på vad du vill ha

Ok sa hon å peka på Chang Noi

Å mitt i allt så vart hon kär åsså

:ahh::ahh::ahh::ahh::ahh::ahh:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 304
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • stefan5300

    29

  • måne

    16

  • Nemo

    16

  • chiangmai

    14

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Som farang i Thailand så är du turist i deras land och kommer förmodligen alltid att vara det i deras ögon..ju mer de kan lura av dig genom sina fåniga seder och sådant som de kallar för tradition desto mer ser dom ner på dig som en lättlurad korkad farang.

Respekt är något man förtjänar och INTE något som man köper, inte ens i Amazing Thailand!

ja, som turist i Thailand skall Du respektera deras traditoner, med din inställning till vad Du kallar fåniga traditioner är det bäst Du stannar i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

ja, som turist i Thailand skall Du respektera deras traditoner, med din inställning till vad Du kallar fåniga traditioner är det bäst Du stannar i Sverige.

Njae, är väl ytterst få turister som hamnar i frågan om sinsod, har de hamnat där, då är de ofta lite mer än turister.

Sinsodfrågan är sönder tjatat, själv tänkte jag inte betala någon, inte för att jag inte ville, nä därför att jag inte visste att det fanns något sådant.

Fick veta om detta några veckor innan vårt Thailändska bröllop, på TT av alla ställe, sa aldrig något till Fru Vax, men en liten sinsod blev det till Fru och svärmor Vax.

Vet inte om de blev glada, förlägna eller kanske bara överraskade, inga jätte pengar och för mig kändes det mycket bra.

MEN hade Fru Vax eller svärmor krävt en summa pengar för att vi skulle kunnat genomföra ett bröllop, då hade jag blåst av det hela utan att tveka.

Ger en bra känsla att kunna ge något till någon, men en urdålig känsla att känna sig TVUNGEN att ge något, så ser jag på det hela, tradition eller inte.

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Mia Noi? förutom att jag aldrig hört uttrycket är det inget som tagits upp med mig. Min fru är en framgångsrik designer med många anställda så mina surt förvärvade pengar skulle inte användas annat än till den gängse ritualen.dvs pengarna på bordet och för syns skull. Efter vädjan från frun och många goda råd från vänner som har varit i samma situation tog jag till slut beslutet att acceptera den rådande kultur som finns kvar i Thailand och i stora delar av världen. Jag är glad att jag accepterade det för det visade familjen att jag respekterade dem och nu har jag den respekten tillbaka.

Men ska inte också dom respektera våra seder?

Snucke

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, kan bara berätta om mina erfarenheter. Med min första thaitjej kom jag överrens om att jag inte hade mer än 50 000 B att avara till sisod och jag fick tilloch med dela upp det på två avbetalningar. Hon sa det va ok hon va ung 23 år men hade varit gift tidigare och hade en dotter. Sen skilde vi oss efter åtta år. och jag träffa en ny tjej som tjata om giftemål och en sinsod på gärna mer än 100 000 B. jag sa ok men då fick vi barn och jag sa att giftemål kan vänta för att vi måste först prioritera pengar till vår bebis. Då vart det lite förlorat ansikte och gråt men jag gav mig inte utan sa att om inte föräldrarna fattar detta har jag inte mycket till övers för dom och sen dess har det vart tyst ett tag tills nyligen då hon fråga om giftermål igen , ok sa jag om vi gör det i Sverige då gnydde hon kan vi inte göra det i Thailand. Ok men inte fan ger jag bort dom små pengar vi har till hennes mamma och pappa när vi så väl behöver dom själva. Se kan jag välk tillägga att vi ändå hjälper Familjen varje månad och jag tycker det räcker. Så då vart det tyst om det.

Summan av det hela är att det går att tala förstånd med damerna.

Gumman talar ibland om att hon tycker det är jobbigt att vara ensam eller första dotter i familjen för dom har traditionellt första

försörjningplikt och tycker det är jobbigt. Men jag har sagt min ståndpukt och hon verkar fatta. Hoppas hennes morsa fattar nån gång också? Jävla sjuka seder tycker jag. Och vadå följa seder det verkar enligt mig som att vi här oftast får vika ner oss inte så ofta damerna ger en tanke för våra seder. Dom borde ju se längre än så med dom fördelar ekonomiskt det brukar ge att vara ihop med en farang. Men det är inte ofta man ser en thai som tänker längre än näsan räcker!! säger jag efter 20 års erfarenhet

Men visst har man deg tillräckligt kan man ju göra som man vill!!

Snucke

Ändrades av Snucke
Link to comment
Dela på andra sajter

När vi gifte oss förra året så blev en fest som hette duga, den pågick i 2 dagar. Det var 5 slaktade grisar, en j-a massa ris, grönsaker och till detta öl, Lao Khao och givetvis Farangwhisky.Jag trodde och hade avsatt 100.000 bath till partyt, men när vi gick igenom "boken" där alla penninggåvor registrerats så hade vi gått 30.000 plus i stället. Och vid kontrollräkning av pengarna så stämde det, 130.000 i kuverten totalt.

Har nu i efterhand fått reda på av min fru att de summor som gästerna bistått med, är de summor som förväntas betalas av mig, när jag går på någon annans bröllop/begravning/födelsedagsfirande m.m.

Det kommer aldrig att kosta mig några 30.000, då jag för tillfället inte befinner mig mer än 5-8 veckor om året hemma i byn.

Gällande Sinsod så var det mest för "show off", de grannar som gift sig under 2009 och början av 2010, hade "utmanat" varandra och stegrat Sinsodsumman, så när våra grannar gifte sig i mars 2010 var deras Sinsod på 599.999 bath, 1 baht guldarmband + 2 baht guldhalsband.

Kontentan blev att jag fick "bidra" med mer än den summan, och det gjorde inget för min frus föräldrar har varit döda ett antal år, så pengarna och guldet var bara för syns skull. Min Sinsod som presenterades för alla gäster var 249,999 baht + 100.000 svenska kronor, 2 baht guldarmband, 2 baht guldhalsband, vigselringen samt en kraftigt Bismarklänk från Sverige. Guldet hade vi redan införskaffat i början av förhållande när guldpriset låg på 8000/baht guld (Baht = 15,2 gram).

De faranger (medlemmar här) som närvarade på bröllopet, hade delade meningar om allt med Sinsod, men förstod att ibland är det jätteviktigt för befolkningen, framför allt "ute på landet".

Bifogar bilden på Sinsoden

post-3110-0-52489800-1316470273_thumb.jp

post-3110-0-52489800-1316470273_thumb.jp

Anong Thaimassage

71/28 Moo 3 Luangphochuan Road

Karon Beach, 83100 Phuket, Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Njae, är väl ytterst få turister som hamnar i frågan om sinsod, har de hamnat där, då är de ofta lite mer än turister.

Sinsodfrågan är sönder tjatat, själv tänkte jag inte betala någon, inte för att jag inte ville, nä därför att jag inte visste att det fanns något sådant.

Fick veta om detta några veckor innan vårt Thailändska bröllop, på TT av alla ställe, sa aldrig något till Fru Vax, men en liten sinsod blev det till Fru och svärmor Vax.

Vet inte om de blev glada, förlägna eller kanske bara överraskade, inga jätte pengar och för mig kändes det mycket bra.

MEN hade Fru Vax eller svärmor krävt en summa pengar för att vi skulle kunnat genomföra ett bröllop, då hade jag blåst av det hela utan att tveka.

Ger en bra känsla att kunna ge något till någon, men en urdålig känsla att känna sig TVUNGEN att ge något, så ser jag på det hela, tradition eller inte.

För bövelen Vaxet ! vet du inte att man absolut inte får ha en bra känsla när man ger till någon annan ? Då är man en självgod egoist med dåligt samvete. Men det kanske är om man ger till Tiggare . Eller det kanske bara gäller vissa dagar. :D

Link to comment
Dela på andra sajter

ja, som turist i Thailand skall Du respektera deras traditoner, med din inställning till vad Du kallar fåniga traditioner är det bäst Du stannar i Sverige.

Att Du vill framstå som en lättlurad farang och korkad turist när du är i Thailand på semester lägger inte jag mig i, det är ditt val.

Eftersom jag bor och lever i Thailand så ser jag inte mig själv som turist, möjligtvis när jag är i Sverige på semester.

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Som farang i Thailand så är du turist i deras land och kommer förmodligen alltid att vara det i deras ögon..ju mer de kan lura av dig genom sina fåniga seder och sådant som de kallar för tradition desto mer ser dom ner på dig som en lättlurad korkad farang.

Respekt är något man förtjänar och INTE något som man köper, inte ens i Amazing Thailand!

Hej

Att respekt är något man förtjänar håller jag med om och här ingår även enligt mig att betala en skälig sinsod eller åtminstone att man medverkar genom att visa upp en sinsod vid brölloppet som sen går tillbaks till brudparet, att ta seden dit man kommer ger respekt.

Och som vanligt vänder jag mig emot tanken att man inte kan bli en fullvärdig medlem i en familj, släkt eller by om man anstränger sig för detta och verkligen vill bli det och då handlar det inte alls om pengar utan om det vardagliga, underkastar man sig byns traditioner och deltar på samma sätt som övriga bybor i alla göranden, arbetar, äter, sover, bor och umgås på samma sätt som övriga bybor och har en öppen attityd, är vänlig, försöker lära sig språket, och låter vänner, grannar och släkt komma och gå som dom vill och själv besöker dessa regelbundet så är det nästan oundvikligt att bli en av dom.

Men gör man som många utlänningar verkar göra så är det inte konstigt alls att dom aldrig kommer in i gemenskapen, ska man sitta på en stol när alla andra sitter på golvet, ska man ha egen falang mat, inte lär sig äta stark mat, kan man inte äta med händerna, hlälper man inte till att arbeta efter förmåga, deltar man inte aktivt i byns gemensamma aktiviteter, umgås man inte på ett naturligt sätt med sin släkt och grannar, låter man inte folk komma och gå i huset, tycker att det är konstigt att ha släktens barn som inneboende, kan man inte prata med bybor och släkt, upplever man sig som en vandrande ATM, gillar man inte att lägga sig tidigt och gå upp tidigt, vägrar betala eller visa upp en sinsod, o.s.v så minskar naturligtvis chanserna att bli en fullvärdig medlem och risken att bli sedd som en turist på besök är överhängande.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Borgmästarens Son

Hej

Att respekt är något man förtjänar håller jag med om och här ingår även enligt mig att betala en skälig sinsod eller åtminstone att man medverkar genom att visa upp en sinsod vid brölloppet som sen går tillbaks till brudparet, att ta seden dit man kommer ger respekt.

Och som vanligt vänder jag mig emot tanken att man inte kan bli en fullvärdig medlem i en familj, släkt eller by om man anstränger sig för detta och verkligen vill bli det och då handlar det inte alls om pengar utan om det vardagliga, underkastar man sig byns traditioner och deltar på samma sätt som övriga bybor i alla göranden, arbetar, äter, sover, bor och umgås på samma sätt som övriga bybor och har en öppen attityd, är vänlig, försöker lära sig språket, och låter vänner, grannar och släkt komma och gå som dom vill och själv besöker dessa regelbundet så är det nästan oundvikligt att bli en av dom.

Men gör man som många utlänningar verkar göra så är det inte konstigt alls att dom aldrig kommer in i gemenskapen, ska man sitta på en stol när alla andra sitter på golvet, ska man ha egen falang mat, inte lär sig äta stark mat, kan man inte äta med händerna, hlälper man inte till att arbeta efter förmåga, deltar man inte aktivt i byns gemensamma aktiviteter, umgås man inte på ett naturligt sätt med sin släkt och grannar, låter man inte folk komma och gå i huset, tycker att det är konstigt att ha släktens barn som inneboende, kan man inte prata med bybor och släkt, upplever man sig som en vandrande ATM, gillar man inte att lägga sig tidigt och gå upp tidigt, vägrar betala eller visa upp en sinsod, o.s.v så minskar naturligtvis chanserna att bli en fullvärdig medlem och risken att bli sedd som en turist på besök är överhängande.

Mvh Isan Lover

Ja du Isan Lover sitter aldrig på golvet när jag besöker byn för om jag skulle göra de så får dom ringa efter en truck som kan hjälpa mej upp, Och dom tycker inte de är konstigt utan tycker de är roligt att falangen är så stel.

Sen när de gäller mat biten så tycker dom inte de heller är konstigt att jag inte gillar stark mat.

Så nu menar du att jag inte kommer in i gemenskapen pågrund av de?

Då får du nog ta och uppdatera din hårddisk lite

Mvh Borrgmästarens Son

Ändrades av Borgmästarens Son

Jag gick i ett kvarter idag
Som en gång var min hela värld
Allting var ju enklare då. Men ingenting kan bli var det var

Link to comment
Dela på andra sajter

Det talas om respekt här i tråden.

Jag tror inte att thailändana skulle visa mig större respekt om jag började köra bil berusad och utan säkerhetsbälte. Eller köra moppe utan hjälm. Eller skaffa mig en älskarinna.

Eller att över huvud taget börja leka thailändare!

Jag är och förblir utlänning. Jag tror nog att jag blir mer respekterad för att står upp för mina åsikter istället för att försöka bli någon leksaksthailändare! Och anamma alla tokigheter bara för att de är vanligt förekommande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Att respekt är något man förtjänar håller jag med om och här ingår även enligt mig att betala en skälig sinsod eller åtminstone att man medverkar genom att visa upp en sinsod vid brölloppet som sen går tillbaks till brudparet, att ta seden dit man kommer ger respekt.

Och som vanligt vänder jag mig emot tanken att man inte kan bli en fullvärdig medlem i en familj, släkt eller by om man anstränger sig för detta och verkligen vill bli det och då handlar det inte alls om pengar utan om det vardagliga, underkastar man sig byns traditioner och deltar på samma sätt som övriga bybor i alla göranden, arbetar, äter, sover, bor och umgås på samma sätt som övriga bybor och har en öppen attityd, är vänlig, försöker lära sig språket, och låter vänner, grannar och släkt komma och gå som dom vill och själv besöker dessa regelbundet så är det nästan oundvikligt att bli en av dom.

Men gör man som många utlänningar verkar göra så är det inte konstigt alls att dom aldrig kommer in i gemenskapen, ska man sitta på en stol när alla andra sitter på golvet, ska man ha egen falang mat, inte lär sig äta stark mat, kan man inte äta med händerna, hlälper man inte till att arbeta efter förmåga, deltar man inte aktivt i byns gemensamma aktiviteter, umgås man inte på ett naturligt sätt med sin släkt och grannar, låter man inte folk komma och gå i huset, tycker att det är konstigt att ha släktens barn som inneboende, kan man inte prata med bybor och släkt, upplever man sig som en vandrande ATM, gillar man inte att lägga sig tidigt och gå upp tidigt, vägrar betala eller visa upp en sinsod, o.s.v så minskar naturligtvis chanserna att bli en fullvärdig medlem och risken att bli sedd som en turist på besök är överhängande.

Mvh Isan Lover

Nja, som Borgmästans son skrev, ner kommer jag nog, men sen är det stopp forever, har aldrig märkt något avogt mot detta. t.o.m. när vi var/är i klostret hos munkarna kommer dom med en stol till "gammelfarangen"..

Har bevistat ett antal "bröllop" under åren, såväl Thai/Thai som Thai/farang och genomgående har varit att det inte kastas pärlor för svin i någon större utsträckning utom i två specifika fall, det ena när Herr överpolis, tillika chef för monkeyhouse här i Udon gifte bort sin dotter med ett lämpligt parti, storbyggmästares son. då blev det ett hus (3,5 mille) 1 bil, Toyota nånting 1,4 mille plus semester till HongKong och Europa.tror snittet i kuverten låg på 5000 bath så där blev vi nog småfolk med våra 2000.

Det andra var en britt som efter 7 år äntligen tog gud i hågen och "visade familjen respekt", då låg det 2 mille i burken!

I övrigt har det varierat mellan 0 och 100 000.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

navion hispania

Det talas om respekt här i tråden.

Jag tror inte att thailändana skulle visa mig större respekt om jag började köra bil berusad och utan säkerhetsbälte. Eller köra moppe utan hjälm. Eller skaffa mig en älskarinna.

Eller att över huvud taget börja leka thailändare!

Jag är och förblir utlänning. Jag tror nog att jag blir mer respekterad för att står upp för mina åsikter istället för att försöka bli någon leksaksthailändare! Och anamma alla tokigheter bara för att de är vanligt förekommande.

Det stämmer det

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja du Isan Lover sitter aldrig på golvet när jag besöker byn för om jag skulle göra de så får dom ringa efter en truck som kan hjälpa mej upp, Och dom tycker inte de är konstigt utan tycker de är roligt att falangen är så stel.

Sen när de gäller mat biten så tycker dom inte de heller är konstigt att jag inte gillar stark mat.

Så nu menar du att jag inte kommer in i gemenskapen pågrund av de?

Då får du nog ta och uppdatera din hårddisk lite

Mvh Borrgmästarens Son

Nar jag besoker hustruns "by" (Kaupangphet 300 km soder om Chiang Mai) galler foljande for den gamle Farangen:

post-8853-0-72029700-1316498412.jpg

post-8853-0-72029700-1316498412.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

ja, som turist i Thailand skall Du respektera deras traditoner, med din inställning till vad Du kallar fåniga traditioner är det bäst Du stannar i Sverige.

Vilka traditioner var det som du ansåg fåniga och inte respekterade??

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att ge sinsod är vktigt för en bättre framtid tillsammans med en Thailändska. Och själva giftermålet var ju en speciell upplevelse tycker jag

Det du gör i dag, kommer tillbaks i framtiden

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ja du Isan Lover sitter aldrig på golvet när jag besöker byn för om jag skulle göra de så får dom ringa efter en truck som kan hjälpa mej upp, Och dom tycker inte de är konstigt utan tycker de är roligt att falangen är så stel.

Sen när de gäller mat biten så tycker dom inte de heller är konstigt att jag inte gillar stark mat.

Så nu menar du att jag inte kommer in i gemenskapen pågrund av de?

Då får du nog ta och uppdatera din hårddisk lite

Mvh Borrgmästarens Son

Hej

Om det finns skäl till att man inte kan göra vissa saker så brukar förståelsen vara stor, så det handlar nästan alltid om att deltaga efter förmåga, och är man relativt oerfaren så ser man mellan fingrarna med det mesta, men på sikt förväntar dom sig att man ändrar sitt beteende i den takt som man lär sig, och vad det gäller t.ex äldre så är det helt ok att dom sitter bevkämt och lite högre än dom andra, men är man ung och vig så förväntas man nog klara det mesta, det här med hur man sitter är ingen stor sak, men kan man så bör man absolut sätta sig med dom andra.

Jag har en kompis som har orsakat mycket munterhet i Thailand genom åren, han var en vältränad men relativt lång aktiv idrottsman i 25 års åldern (för 20 år sedan) som hade problem med att vika ihop sina långa ben, och han fick alltid ont i rumpan om han satt hårt, så nästan vart vi kom så bad han om en kudde att sitta på (även på stolar) och detta både på resuranger och hemma hos folk, detta roade både vuxna Thailändare och deras barn vart vi än kom, det blev alltid det stora samtalsämnet och dom hade oerhört svårt att förstå hur det kunde vara så här,(bung, bung falang djeep toot) ropade man och skrattade, detta var tydligen väldigt roligt, men att äldre inte kan böja sig och behöver en stol är det aldrig någon som har tyckt varit konstigt när jag har varit med.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är äldre och jag kan inte sitta på golvet för att käka,sitter oxå gärna på en kudde då jag har pröblem med ryggen.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Jag är äldre och jag kan inte sitta på golvet för att käka,sitter oxå gärna på en kudde då jag har pröblem med ryggen.

Är man nu inte en kung, så bör man i alla fall försöka må som en prins.

Måne har därför en antagit förnufig lösning på problemet tycker jag,

(som inte heller gillar att få träsmak i arslet).

post-5068-0-91158800-1316512980.jpg

post-5068-0-91158800-1316512980.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag är i frugans och mitt hus så får allt Thailändarna vara så vänliga att acceptera hur det är här, om jag nu sitter, står eller ligger i mitt eget hus. Skulle aldrig få för mig att sitta på golvet och äta mat i mitt eget hus.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom vi umgås mestadels med Thai/farangpar så blir det en herrdukning med stolar o bord som i vilket västhem som helst, samt ett "golvbord" med en massa Issanska delikatesser (förutom damerna alltså). Tror detta är ganska vanligt då det i nästan alla hem ändå blir herr o damsida, tvärtemot hemmavid då det skall bordsplaceras.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Hej Baa - En stilla undran:

"en massa Issanska delikatesser" - vad är det jag kan ha missat från den Issanska matlagningskonsten?

Själv föredrar jag ju thaimat istället för det där syrliga och många gånger illaluktande krubbet ifrån Issan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...