Jump to content
IGNORERAD

Ännu en svensk o sinsod..o girig svärmor


glimten66

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Har skrivit så många inlägg som behandlar sinsod under åren att jag känner att jag inte orkar producera ett till. Dock vill jag passa på att nämna att jag varit med på kanske ett tiotal bröllopscermonier i Thailand och i alla har sinsod förekommit i en eller annan form. Så att det skulle vara något gammalt förlegat som inte längre används, glöm det. De bröllopscermonier i Thailand där sinsod inte förekommer är fortfarande i klar minoritet.

Att sedan sinsod i smyg, eller öppet, helt eller delvis ofta går tillbaka till givaren är dock vanligt.

Bör kanske också nämnas att nästan alla bröllopscermonier jag deltagit på har varit mellan thai och thai.

Visst är det trist att ett fåtal föräldrapar försöker slå mynt av sin döttrar så till den mildra grad att de kräver fantasisummor eller sinsod flera ggr (om dottern gifter om sig). Tråkigt för de faranger som träffat en tjej med giriga föräldrar och jag kan i de fallen förstå att det uppstår konflikter och totalvägran till sinsod. Det är ju inte meningen att föräldrarna/släkten ska begära mer än paret klarar av.

Själv accepterade jag en rimlig sinsod vid mitt giftermål för snart 10 år sen och det har i efterhand visat sig att fruns alla klasskompisar haft betydligt större sinsoder presenterade vid sina bröllop.. trots att de gift sig med thaimän. Men som sagt, hur mycket som senare gick tillbaka till paren i klasskompisarnas exempel är osett och paret sparar oftast tillsammans ihop till sinsod.

Tycker inte att det normalt finns någon anledning att som farang totalvägra sinsod av principiella skäl, i alla fall så länge anspråken är rimliga. Sinsod är fortfarande en realitet i Thailand vad vi än tycker om det faktumet i gamla Sverige. Bättre att starta sitt liv tillsammans utan att börja med att gå på tvärs mot allt det som blivande fruns kultur står för. Ett thaibröllop behöver trots allt, inkl sinsod, inte kosta mer än en bråkdel av vad ett motsvarande bröllop i storlek skulle ha kostat i Sverige.

Hej

Håller med till 100%, sinsod är i högsta grad en levande tradition, och pojkarna i byn får spara i många år eller ta ett lån när dom ska gifta sig, rädslan av att bli av med lite pengar får inte äventyra den gemensamma framtiden med den man älskar, att bli ansedd som snål och egoistisk i Thailand är nog ett av dom sämsta rykten man kan få i ett land där man uppskattar generositet.

Men man ska reagera om föräldrarna kommer med orealistiska krav, så det gäller som vanligt att veta vad man förväntas betala beroende på en massa saker som familjens status, utbildning, aldrig gift, inga barn o.s.v.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 304
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • stefan5300

    29

  • måne

    16

  • Nemo

    16

  • chiangmai

    14

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej

Håller med till 100%, sinsod är i högsta grad en levande tradition, och pojkarna i byn får spara i många år eller ta ett lån när dom ska gifta sig, rädslan av att bli av med lite pengar får inte äventyra den gemensamma framtiden med den man älskar, att bli ansedd som snål och egoistisk i Thailand är nog ett av dom sämsta rykten man kan få i ett land där man uppskattar generositet.

Men man ska reagera om föräldrarna kommer med orealistiska krav, så det gäller som vanligt att veta vad man förväntas betala beroende på en massa saker som familjens status, utbildning, aldrig gift, inga barn o.s.v.

Mvh Isan Lover

Har du nån tabell som jag kan kika på(gällande HELA Thailand inte bara Issan)Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

"hon e ju inte ny heller hon har ju en unge sedan tidigare"!

Skriver Glimten66 i sitt start inlägg!

Detta betyder enligt Thailändska seder!

att hon har förbrukat sin sinsods möjlighet!

Ingen normal thaiman kommer att betala sinsod för henne.

Hon har barn!

Sinsod för henne ska barnets far betalat tidigare ingen annan!

Hälsar pigge01

Tyvär så e de väl för att han e falang som han kommer att få betala ja hoppas bara att han vaknar till lite för morsan pratar bara pengar nu i byn

Link to comment
Dela på andra sajter

Om föräldrarna kommer med orealistiska krav på sinsodens storlek som inte fungerar för din ekonomi är det dags att tala allvar med föräldrarna och lägga korten på bordet.

Men är summan överkomlig så är det bra med glada svärföräldrar och inte minst visa att Du respekterar Thailands traditioner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Håller med till 100%, sinsod är i högsta grad en levande tradition, och pojkarna i byn får spara i många år eller ta ett lån när dom ska gifta sig, rädslan av att bli av med lite pengar får inte äventyra den gemensamma framtiden med den man älskar, att bli ansedd som snål och egoistisk i Thailand är nog ett av dom sämsta rykten man kan få i ett land där man uppskattar generositet.

Men man ska reagera om föräldrarna kommer med orealistiska krav, så det gäller som vanligt att veta vad man förväntas betala beroende på en massa saker som familjens status, utbildning, aldrig gift, inga barn o.s.v.

Mvh Isan Lover

Som farang i Thailand så är du turist i deras land och kommer förmodligen alltid att vara det i deras ögon..ju mer de kan lura av dig genom sina fåniga seder och sådant som de kallar för tradition desto mer ser dom ner på dig som en lättlurad korkad farang.

Respekt är något man förtjänar och INTE något som man köper, inte ens i Amazing Thailand!

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på att det kostar ca 1 miljon kronor från födseln till barnen fyllt 18, mat, kläder, fritid och dyl. . Så kanske det skulle införas sinsod här med. För både pojke och flicka. :mda::D

hmm har jag haft så mycket pengar .!? :P

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvär så e de väl för att han e falang som han kommer att få betala ja hoppas bara att han vaknar till lite för morsan pratar bara pengar nu i byn

Vaknar han inte så kommer han att framstå som en åsna!

Eller korkskalle.

Thaigubbarna kommer att skratta åt honom!

Dum farang han kan vi lura till vad som helst!

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pigge skrev

Detta betyder enligt Thailändska seder!

att hon har förbrukat sin sinsods möjlighet!

Ingen normal thaiman kommer att betala sinsod för henne.

Hon har barn!

Sinsod för henne ska barnets far betalat tidigare ingen annan!

Där har du tyvärr fel

Har sett flera som till och med gift om sig och mannen har betalt sinsod i och för sig inga stora summor 10´000 till 20´000 bath

tex svågern i våras fick betala 10´000 och svärmor syrra som gifte om sig förra året fick också sinsod

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Asikt: Varfor skall en svensk kvickt som attan alltid acceptera och anamma en annan kultur? Tror inte att Thai gor det ...

Valjer man att ha ett "bland aktenskap", far val bagge parter finna sig att det finns traditioner ,onskemal etc...

Begriper inte varfor "Svenne" maste vika sig...for att det annars ar "synd" om den tilltankta hustrun.

Valjer man att gifta sig med en utlanning far man acceptera att denne inte ar 'Thai". Och valjer man att gifta sig med Thai galler samma sak.

Men inte att Svenne maste folja Thai tradition till 100%

Vill man nu betala sk sinsod,, och gor det frivillgt...ok.

Du har precis som jag fru från Chiang Mai och där är folk lite mera världsvana.

Det blev inga debatter om sinsod med min frus släkt. Vi diskuterar mycket hur det är att leva i Sverige och Europa.

Många av grannar känner många Svenskar eftersom i NongHoi i Chiangmai finns en MuangThai skola som många svenskar besöker.

Ibland så sitter vi tillsammans med grannar på kvällarna på den lokala puben vid motorvägen med SangSom set och berättar hur är det i Sverige och Thailand.

Många har mycket respekt och förstår att jag är vanligt arbetare som de flesta och ibland måste jobba hård för att ha råd att åka till Thailand ofta.

Just genom det att vi kan diskutera och berätta så kom vi mycket nära med de flesta grannar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har precis som jag fru från Chiang Mai och där är folk lite mera världsvana.

Det blev inga debatter om sinsod med min frus släkt. Vi diskuterar mycket hur det är att leva i Sverige och Europa.

Många av grannar känner många Svenskar eftersom i NongHoi i Chiangmai finns en MuangThai skola som många svenskar besöker.

Ibland så sitter vi tillsammans med grannar på kvällarna på den lokala puben vid motorvägen med SangSom set och berättar hur är det i Sverige och Thailand.

Många har mycket respekt och förstår att jag är vanligt arbetare som de flesta och ibland måste jobba hård för att ha råd att åka till Thailand ofta.

Just genom det att vi kan diskutera och berätta så kom vi mycket nära med de flesta grannar.

Mera världsvana ? Hehe Än dig , eller vilka då ? :blink::)

Link to comment
Dela på andra sajter

Mera världsvana ? Hehe Än dig , eller vilka då ? :blink::)

Menar att de är pålästa och intresserade av annat än bara pengar och tv.

Jätte många i Chaingmai som vi känner har studerat i Thailand och Europa så att kunskapen sprider sig.

Men det är upp till dig att tro vad du vill.

:crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Pigge skrev Detta betyder enligt Thailändska seder! att hon har förbrukat sin sinsods möjlighet! Ingen normal thaiman kommer att betala sinsod för henne. Hon har barn! Sinsod för henne ska barnets far betalat tidigare ingen annan! Där har du tyvärr fel Har sett flera som till och med gift om sig och mannen har betalt sinsod i och för sig inga stora summor 10´000 till 20´000 bath tex svågern i våras fick betala 10´000 och svärmor syrra som gifte om sig förra året fick också sinsod

Hej

Håller med dig om att det inte alls är ovanligt att man betalar sinsod även till tidigare gifta även om detta då ofta inte är ett absolut krav, men då är beloppen oftast helt riktigt mindre, en del tycker nog helt enkelt att deras blivande fru och svärföräldrar är värda den respekt som detta innebär och att ett bröllopp ska hållas även om hon har varit gift tidigare.

Men det är inte heller helt ovanligt att äldre änkor eller frånskilda mammor på landet flyttar ihop helt informellt med en man utan något bröllopp, så här förekommer både och.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Konstigt att dessa ämnen alltid förvrängs, till exempel skulle man kunna få uppfattning att folk i Chiang Mai är mera pålästa, och därmed klokare än folk i Udon Thani?

I alla fall är det ingen tradition att man betalar sin sot för andra äktenskap, Visst borde jag låta bli att skicka iväg detta men jag kan bara inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar att de är pålästa och intresserade av annat än bara pengar och tv.

Jätte många i Chaingmai som vi känner har studerat i Thailand och Europa så att kunskapen sprider sig.

Men det är upp till dig att tro vad du vill.

:crazy:

Så du menar att alla kvinnor förutom dom från Chaing mai bara är intresserade av pengar och tv? Ja du det tro jag vad jag vill om.Eller jag vet . :ahh:

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du menar att alla kvinnor förutom dom från Chaing mai bara är intresserade av pengar och tv? Ja du det tro jag vad jag vill om.Eller jag vet . :ahh:

Du generaliserar. Jag sa " många av de vi känner".

Min fru var inte intresserad an pengar för jag har inga och har sagt till henne första dag jag träffade henne att jag är ingen rik farang.

Mina kompisar är också vanliga vanliga arbetare. Så du får tolka det som du tycker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. :thumbsup: Jag vet att det är många killar som inte säger sanningen från början. Om dom sa som det var på en gång så skulle dom nog slippa en hel del problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom flesta kan intyga här att dom har blivit tillfrågade av sin frus kompisar om han inte vet om någon bra kille i Sverige dom kan gifta sig...Till och med har många gubbar fått bilder av tjejen som han kan visa för killar i Sverige.

Har fått en frågan också för den delen..:) På lite skoj dock,tjejen var bara 13. Men inga seriösa frågor än iaf..

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

SInsod traditionen varierar nog från familj till familj verkar det som.

Tror att man skulle få 100.000 olika svar om man frågade folket i Thailand och då räknar jag väldigt lågt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har fått en frågan också för den delen.. :) På lite skoj dock,tjejen var bara 13. Men inga seriösa frågor än iaf..

I många fall tycker jag att det är lite Som nana.

Hur många killar som knappt har råd att åka till Thailand träffar inte en tjej och framställer sig själv som rena rikemannen.

Sen blir man förvånad över att familjen vill ha del av den s.k rikedomen som man själv framställt. Om farangen ska ta hand om deras dotter?

Många spelar över sina tillgångar för att impa på bruden för att få den där unga snygga bruden som han knappast skulle få i sverige.

Sen undrar man hur man ska ha råd att betala sinsod på sin lön från fastighetsskötarjobbet man har i sverige?

Är det inte bättre att vara ärlig från början så kanske man träffar rätt tjej som passar ens plånbok. Även om hon är lite äldre i ens egen ålder?

Inget pekning mot någon medlem. Utan en mer allmän reaktion på vad jag sett under alla år.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte bättre att vara ärlig från början så kanske man träffar rätt tjej som passar ens plånbok. Även om hon är lite äldre i ens egen ålder?

Mvh Janne

Satan var det därför jag fick en som var äldre än mig!? Jag var helt enkelt för pank för en yngre?

Skickat från en halvfet helgalkis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man känner att man blir blåst p.g.a. för hög sinsod, så kanske man inte hittat den rätta? Själv slängde frugan och jag upp 100k samt guld. Vi fick tillbaks allt och sen gav vi mamman 20k. Och frugan har ett barn sen ett tidigare förhållande.. FAN, TÄNKTE INTE PÅ DET! BLÅST IGEN! :mdr:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...