Jump to content
IGNORERAD

Ännu en svensk o sinsod..o girig svärmor


glimten66

Recommended Posts

Om du högerklickar på EN längst ner på på din skärm sedan väljer du settings sedan bläddrar du fram Swedish och väljer det. Detta gäller i allafall om du har Windows XP. smile.gif

Tackar ödmjukast for hjälpen :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 304
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • stefan5300

    29

  • måne

    16

  • Nemo

    16

  • chiangmai

    14

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Man skall absolut visa respekt för den kultur man befinner sej i (thai i Sverige eller svensk i Thailand), men man behöver för den skull inte helt "gräva ner" sin egen kultur - och jag tror inte heller att man bör göra det.

Om jag håller mej till varianten "svensk i Thailand", så ser jag att många här på MPR tycker att vi västerlänningar inte skall komma och pådyvla thaiarna vår kultur och jag håller med, men.jag tycker inte det är fel att försiktigt visa lite av vår kultur.

Jag tycker att jag har fog för att tycka så, då jag har märkt att många thai faktiskt är intresserade av andra kulturer och att de i viss mån tar efter vissa inslag i mitt beteende som har med min kultur att göra.

Den här inställningen har jag fått succesivt och den började egentligen så här:

I början blev jag waiad av mina thaivänner och hälsade tillbaka med wai. Succesivt kompletterade jag min wai med ett handslag och idag är det nästan uteslutande ett fast handslag som gäller när vi träffas och initiativet till handslaget ligger ofta hos thaiaren, dock waiar fortfarande de unga (upp till ca 25 år) innan de försiktigt sträcker fram handen.

Ja, detta var bara ett litet banalt exempel på att många thaiare faktisk har visat intresse för en annan kultur än deras egen, normala och t o m visat benägenhet att ta efter och berika/komplettera sin kultur med vissa inslag av min kultur.

Det finns fler exempel som visar ett tydligt intresse för västerländsk kultur.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Att följa de yttre sederna när man är i ett land väl tämligen lätt att göra. Inga problem att waia, äta på thaivis, ta av skorna, visa respekt för munkar osv. Klarar man inte av detta så är det illa. Att göra som Jive berättar i ovanstående inlägg är också trevligt och oftast uppskattat bland thaiare. Problemen kommer när sederna är kopplade till ekonomin. De allra flesta svenskar hjälper inte sin familj med pengar medans många thai gör detta för att seden är kopplat till ett ekonomiskt behov som inte finns i Sverige. Med risk för att återuprrepa mig så vill jag betona att det i nästan alla fall inte är hälsosamt för en thai/svensk relation om man inte ger och tar, det spelar ingen roll om man på heltid bor i antingen Thailand eller Sverige. Kompromiser måste till. En svensk man som sitter på landet i Thailand och som fullt ut kör med duktig sinsod, bidrag varje månad, betalar mat, bygger hus osv. kommer att ha en liten jävel viskades i huvudet varje natt: - De vill bara ha dina pengar dumbom!

En thaitjej som sitter i Sverige och helt följer svenska seder om ekonomi och familj trots att t.ex. hennes föräldrar behöver lite bidrag kommer också ha en liten jävel viskande i huvudet varje natt: - Din man är en girig fan och snål. dessutom älskar han dig inte för han vill ju inte hjälpa dina älskade föräldrar.

Om man går med dessa tankar hela tiden så leder det snabbt till en kraschad relation.

Utifrån mina erfarenheter under tio år med resor till Thailand och umgänge i thaikretsar i Gbg så kan jag krasst konstatera att kompromissviljan oftast är betydligt större hos den svenske mannen. Inte så konstigt då han har råd till det men visst säger det mycket även om thaiares syn på thai/farang förrhållanden också .Farangen ses ofta mest som en ekonomisk tillgång och uppfyller han inte alla "thaiseder" av ekonomiska art så blir han snabbt utbytt. Kan dessutom undra hur många svenska män med thaitjej som ligger vakna om nätterna ivrigt ansatta av viskningar från småjävlarna? De är nog inte så få.

Neil

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Vilket gör mig påmind för en massa år sedan när jag roddade en massa bärplockare uppe i norrbotten.

Då älgjakten pågick samtidigt som lingonsäsongen. Så tog Thailändarna reda på inälvorr och annat skit från älgen som jägarna inte ville ha. Mumma för Thai. Stank amöba när dom tillagade det.

Mvh Janne

Du har vart med omen hel del 555 :thumbsup:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...