Jump to content
IGNORERAD

Ännu en svensk o sinsod..o girig svärmor


glimten66

Recommended Posts

Mia Noi? förutom att jag aldrig hört uttrycket är det inget som tagits upp med mig. Min fru är en framgångsrik designer med många anställda så mina surt förvärvade pengar skulle inte användas annat än till den gängse ritualen.dvs pengarna på bordet och för syns skull. Efter vädjan från frun och många goda råd från vänner som har varit i samma situation tog jag till slut beslutet att acceptera den rådande kultur som finns kvar i Thailand och i stora delar av världen. Jag är glad att jag accepterade det för det visade familjen att jag respekterade dem och nu har jag den respekten tillbaka.

Ändrades av Kjell
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 304
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • stefan5300

    29

  • måne

    16

  • Nemo

    16

  • chiangmai

    14

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Har inte märkt nån större rusch från våran by av tjejer på jakt efter faranger. Morsan står i o jobbar som vanligt med risfälten o tar hand om gården och grannarna verkar sympatiska o glada för min tjejs skull. Nån elak o avundsjuk kommentar har ju kommit men inte värre än hemma i sverige.. :thumbsup: Och värst dum kan man ju inte vara om man vill ifrån svea,hehe...

Dom flesta kan intyga här att dom har blivit tillfrågade av sin frus kompisar om han inte vet om någon bra kille i Sverige dom kan gifta sig...Till och med har många gubbar fått bilder av tjejen som han kan visa för killar i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag och Märta är lyckligt ogifta och lär nog så förbli. Vi har ett kärleksbarn istället. Det duger fint, inga krusiduller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr så tror jag du har rätt Tricky.Att komma tillrätta med detta problem torde vara omöjligt.

Ja, att så komma tillrätta med det i denna tråd är en omöjlighet. Då ingen känner personen som diskuteras. Beträffande sinsod så är den gammalmodig enligt svenska värderingar. men nu gäller det thailändska seder och då får ta seden dit vi kommer.

Link to comment
Dela på andra sajter

men nu gäller det thailändska seder och då får ta seden dit vi kommer.

Denna klyscha måste vara en av de mest retarderade talesätten som om och om igen upprepas på detta forum. Varför i hela friden skall man ta seden dit man kommer om man tycker det är fel? Det hela verkar dessutom vara ytterst godtyckligt beroende på vilken sed man snackar om vilket gör det ännu lite löjligare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Denna klyscha måste vara en av de mest retarderade talesätten som om och om igen upprepas på detta forum. Varför i hela friden skall man ta seden dit man kommer om man tycker det är fel? Det hela verkar dessutom vara ytterst godtyckligt beroende på vilken sed man snackar om vilket gör det ännu lite löjligare.

Det som är löjligt är att vi vet bäst. självfallet skall vi ta seden dit vi kommer. Vi kan se i Sverige exempel människor som inte gör detta och detta skapar problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som är löjligt är att vi vet bäst. självfallet skall vi ta seden dit vi kommer. Vi kan se i Sverige exempel människor som inte gör detta och detta skapar problem.

Gäller det alla seder i Thailand? Skall vi av kulturelll hänsyn börja slå våra barn kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäller det alla seder i Thailand? Skall vi av kulturelll hänsyn börja slå våra barn kanske?

Slå sina barn är straffbart i Sverige, men inte stt betala sinsod om vi vill. Jag tycker också att det är fel med sinsod, men det är med mina svenska värderingar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, att så komma tillrätta med det i denna tråd är en omöjlighet. Då ingen känner personen som diskuteras. Beträffande sinsod så är den gammalmodig enligt svenska värderingar. men nu gäller det thailändska seder och då får ta seden dit vi kommer.

"hon e ju inte ny heller hon har ju en unge sedan tidigare"!

Skriver Glimten66 i sitt start inlägg!

Detta betyder enligt Thailändska seder!

att hon har förbrukat sin sinsods möjlighet!

Ingen normal thaiman kommer att betala sinsod för henne.

Hon har barn!

Sinsod för henne ska barnets far betalat tidigare ingen annan!

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, har full förståelse för Sin Sod traditionen, klart att svärföräldrarna skall ha en slant för att de tvingas dras med en lat och överårig svärson.

Traditionelle Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Svärmor hade redan fått sinsod av sin första svärson (200.000bath).

Jag var lite påläst via gamla forumet Thaitjejer och inte beredd att ge några fantasisummor (pga tidigare äktenskap som gav min blivande hustru en underbar dotter).

Svärmor var först avvaktande, hon kom inte med några krav alls... Men efter att ha pratat med de andra kärringarna/damerna på marknaden där vi bodde så kom hon en dag hem och förkunnade att hon skulle ha 400.000bath i sinsod...

"Anfall är bästa försvar" tänkte jag (vi hade redan diskuterat att hennes dotter var "begagnad") så jag erbjöd henne 1000.000, om hon flyttade in i ett eget hem och inte kom med några vidare krav på penningar...

Sinsod blev 50.000, och jag dras med svärmor än i dag, fast hon är ju trevlig och tar hand om våra barn dagligen.

Alla är vi olika.

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

även om Jag e hyfsat insatt i "Thaisystemet och försöker visa respekt för deras kulturella yttringar så innebär det inte att Jag tycker att allt ska följas

Sinsot ska tillbaks till brudparet och inte till nån girig familj, så har Jag iallafall lärt mig av i mitt tycke vettiga Thaibekanta.

Sinsod används på vishan och ibland en del "Superstars där det handlar om många sköna stålar.

Har bruden vart gängad tidigare o har kids så bör det inte bli några krav på Sinsot.

När dom börjar o begära flera 100.000 bathingar när den "normala summan i deras by ligger på 30-100.000 pga att Du e Farang... du e du fuckad

sen om Du tycker att du har råd o vill göra det, up2u

To do list-
(1). Go to pet store.(2). Buy bird seeds.
(3). Ask how long it will take for the birds to grow.(4). Wait for the reaction.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick betala 67 baht för ett grishuvud att blidka andarna med, festen bjöd svärföräldrarna på.

Oscar (som också blev 'av med' en flaska Chivas).

Link to comment
Dela på andra sajter

Om detta kan man ju dividera i timmar. Dock har vi löst det på det sättet att vi gift oss i Sverige och vi kommer att stanna här de närmsta åren. Blir det aktuellt med thaibröllop så lär det nog dröja tills svärföräldrarna har gått ur tiden. För min del har jag svårt för förlegade traditioner. Speciellt religiösa sådana som handlar om att köpa sin lycka för pengar. Förr i tiden kunde man ju köpa sig ett brev in till himlen av prästerna så att kyrkan hade råd att förtrycka folket och Sverige hade råd att föra krig.

Nog om det.

Tycker synd om din fru hon fick så okänslig man tycker inte det OK hon ska ge upp familjen för bo med dig i Sverige. Det faktisk inte bara falanger som betalar

sinsot sen kan förhandla fram lite utan bryta helt hennes familj.

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns normalt ingen thaiman som skulle betala sinsod för en "begagnad" tjej, utan det betalas för en "oskuld". Frugans älsta dotter är änka efter en polis, efter några år så har hon en ny man, de har flyttat samman i Bangkok och har tillsammans en dotter som blir fyra i december. Där har aldrig varit och kommer aldrig att bli något krav om sinsod just pga att hon har varit gift tidigare, eller för att citera frun "Så kan man inte göra" Det finns ingen i byn som ens lyfter ett ögonbryn i fövåning över deras liv, det anses helt naturligt att någon kvinna som har varit gift tidigare kan flytta ihop med en ny man om hon vill eller om någon thaiman vill ha en som har varit gift tidigare, något som för inte så länge sedan var nästan helt omöjligt

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som vi har ett gäng "Cheap Charlie" här på forumet.

En rejäl sinsod ska vara. Typ den Damen fick. 800 papp. Och en bånke guld.

post-5577-0-20202700-1316399319_thumb.jp

post-5577-0-79920200-1316399341_thumb.jp

Sanning att säga så var det rent skådebröd. Svärmor fick visserligen nöjet att bära upp pengarna och låsa in dom i mitt kassaskåp. Och det mesta av guldet hade Damen haft sen tidigare.

Visst kan man ta seden dit man kommer. Men.

T.ex så

Kör jag inte bil berusad.

Har jag ingen älskarinna. Även om jag skulle ha råd med en.

Misshandlar jag varken fru eller barn i uppfostringssyfte.

Petar jag mig inte i näsan. I alla fall inte offentligt.

Och jag betalade inte nån sinsod.

När ett ungt par, vanligtvis ganska fattiga, ska gifta sig så behövs alla pengar till det nya hemmet och nya familjen. Att då mannen ska låna upp 1-2 årslöner för att damens föräldrar ska kunna ställa med värsta skrytbröllopet är rent ut sagt korkat.

Skulder som de nygifta får dras med i åratal.

post-5577-0-20202700-1316399319_thumb.jp

post-5577-0-79920200-1316399341_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

Infördes det inte en lag mot barnaga nyligen? Ang. sinsod så har jag aldrig blivit satt i den sitautionen att någon vill att jag ska betala sinsod. Men hade betalat om dom ville det , dock inga astronomiska belopp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Problemet med ett sådant principiellt ställningstagande är väl kanske att de som till sist straffas och förlorar på det är väl du och din förmodade partner.

Hej

Håller med dig om man håller på denna tradition i släkten och alla andra betalar så ser det oerhört märkligt ut om en falang som förmodligen har bättre ställt än dom flesta släktingar vägrar betala något, och det går ut över både den blivande frun och hennes familj och utlänningen kommer förmodligen att få ett dåligt rykte och mycket svårare att bli accepterad och integrerad i sin nya släkt, i Thailand ses det som en skymf både åt frugan och hennes släkt att ingen sinsod betalas speciellt om hon inte har varit gift tidigare och har hon dessutom en utbildning så är det ändå värre, och mannen bör tänka på att han sätter kvinnan i en svår situation genom att pressa henne till att gå emot sin familj och landets traditioner.

Sen är det ju en annan sak att man kan arrangera så att merparten av pengarna kanske bara visas upp på brölloppet och sen går tillbaks till brudparet, men då har man ju åtminstone sett till att familjen och den blivande frun inte behövt förlora ansiktet.

Att som det första man gör när man kommer till ett nytt land och har ett förhållande med en tjej därifrån är att ifrågasätta detta lands tusenåriga traditioner och kultur är ingen bra start på en relation och det är inte konstigt att Thailändarna tycker att utlänningar är underliga, och att dom och deras beteende ofta blir samtalsämnen runt om i landet.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns lite som om en saftig sinsod också är starten på ett ännu saftigare underhållskrav från familjen, tenderar lixom att gå hand i hand.

Om man gör klart för familjen att något lyxande för farangpengar blir det inte, däremot skall dom aldrig behöva gå o lägga sig hungriga eller frusna och utan att kunnat se sina favoritsåpor på TV så tror jag att den dialogen framkallar en vettig balans mellan farang o svärföräldrar in spe.

Sen finns alltid en avart som tror på alla ljugande kärringar som fårr 10 000 000 i sinsod e.t.c. Det går att förklara även för Thai att det finns rika o fattiga även i farangland!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Låter som vi har ett gäng "Cheap Charlie" här på forumet. En rejäl sinsod ska vara. Typ den Damen fick. 800 papp. Och en bånke guld. post-5577-0-20202700-1316399319_thumb.jp post-5577-0-79920200-1316399341_thumb.jp Sanning att säga så var det rent skådebröd. Svärmor fick visserligen nöjet att bära upp pengarna och låsa in dom i mitt kassaskåp. Och det mesta av guldet hade Damen haft sen tidigare. Visst kan man ta seden dit man kommer. Men. T.ex så Kör jag inte bil berusad. Har jag ingen älskarinna. Även om jag skulle ha råd med en. Misshandlar jag varken fru eller barn i uppfostringssyfte. Petar jag mig inte i näsan. I alla fall inte offentligt. Och jag betalade inte nån sinsod. När ett ungt par, vanligtvis ganska fattiga, ska gifta sig så behövs alla pengar till det nya hemmet och nya familjen. Att då mannen ska låna upp 1-2 årslöner för att damens föräldrar ska kunna ställa med värsta skrytbröllopet är rent ut sagt korkat. Skulder som de nygifta får dras med i åratal.

Det är ju trevligt att man ska skuldbelägga sig för all framtid. Då har man absolut inte råd att skicka barnen till skolan och fattigdomen fortsätter.

Att man satsar pengar på generationen som var, istället för den kommande generationen skapar en härlig ond cirkel.

Skönt att folk aldrig har råd att få en bra start i livet. Det gör att jag, även med mina få pengar, kan leka rik i Thailand.

Behöver man en skylt här?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju trevligt att man ska skuldbelägga sig för all framtid. Då har man absolut inte råd att skicka barnen till skolan och fattigdomen fortsätter.

Att man satsar pengar på generationen som var, istället för den kommande generationen skapar en härlig ond cirkel.

Skönt att folk aldrig har råd att få en bra start i livet. Det gör att jag, även med mina få pengar, kan leka rik i Thailand.

Behöver man en skylt här?

Nej du behöver ingen skylt, ja tror vi är många som vill bästa för våra thai familjer. Men inte bara på deras villkor. :nono: Mvh Maitan.

Maitans i Pattaya

Direktsändning via webcam

Se även

här på MaiPenRai.se för senaste nytt

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fru hann fylla 40 så hon var väl inte helt purung så priset borde bara därför sättas lågt eller inget alls. Visserligen ogift men dock utbildad i Japan i 2 1/2 år. Kanske min sinsod mest bestod i att hon kom från en överklass.Har varit med om ett par Thai superstars bröllop där sinsoden var upp till 20 milj Thb.Min egen fru har tidigare i 30 års åldern fått erbjudande i den storleks ordningen om hon skulle kunna tänka sig gifta sig med någons son.Tack och lov så är hon en kvinna med skinn på näsan som aldrig skulle kunna tänka sig ett liv med en Thaiman.Hon ser hur några av männen i familjen håller sig med unga älskarinnor,någonting deras fruar är mycket olyckliga över. Då lever min fru hellre ensam säger hon.

I övrigt håller jag med IL

Ändrades av Kjell
Link to comment
Dela på andra sajter

Min fru hann fylla 40 så hon var väl inte helt purung så priset borde bara därför sättas lågt eller inget alls. Visserligen ogift men dock utbildad i Japan i 2 1/2 år. Kanske min sinsod mest bestod i att hon kom från en överklass.Har varit med om ett par Thai superstars bröllop där sinsoden var upp till 20 milj Thb.Min egen fru har tidigare i 30 års åldern fått erbjudande i den storleks ordningen om hon skulle kunna tänka sig gifta sig med någons son.Tack och lov så är hon en kvinna med skinn på näsan som aldrig skulle kunna tänka sig ett liv med en Thaiman.Hon ser hur några av männen i familjen håller sig med unga älskarinnor,någonting deras fruar är mycket olyckliga över. Då lever min fru hellre ensam säger hon.

I övrigt håller jag med IL

Hon skulle inte kunna tänka sig att leva med en Thaiman och får då automatiskt skinn på näsan för alla thaigubbar är otrogna och har älskarinnor!

Det skrivs ofta på forumet om synen på den Thailänska kvinnan och om vilka skeva reportage som tex aftonbladet tar upp, många är det som vet att detta inte

är den korrekta bilden av den Thailänska kvinnan och krigar då således för att få fram en mycket vackrare bild. Men att generalisera över den Thailänske mannes oförmåga att hålla sig trogen, att låta bli att spöa sin fru när han är full eller hans ointresse över sina egna barn tycks det inte finnas några problem med för alla Thaimän är ju verkligen så! eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det är förunderligt hur vissa diskuterar kring sinsod?

Å ena sidan är sinsod förkastlig gammal omodern tradition som ej är värd att beaktas. Å andra sidan använder man argument som att när tjejen är begagnad ska ej sinsod betalas ut. Och detta är minsann Thailändsk tradition som man högaktar.

Är det en bil ni bjuder på eller?

För mig synes detta mer som man håller hårt i sin egen plånbok än att hålla på traditioner?

Den viktigaste aspekten om man älskar sin blivande fru, är väl att ha en dialog med henne om sinsodens vara eller inte vara/storlek. Istället för att bespotta sina blivande svärföräldrar för nånting man inte tycker sig förstå sig på.

för den som varit länge med Thai så förstår man i dom flesta fall att Thailändare oftast ser till att inte tappa ansiktet framför pengar.

Sinsoden är ett sätt att visa upp att dottern faktiskt gjort ett kap inför grannar och bekanta. Som många vittnat om så har många gånger sinsod betalats tillbaka till brudparet. Då modern oftast vill sin dotters väl, och har väl knappast som främsta mål att pungslå det ny paret ekonomiskt för egen vinning för lång tid framöver.

Och med alla historer från Pattaya och Phuket. Där västerlänningar beter sig som om dom vore oljeshejker. Så är det inte konstigt att dom får en skev syn på farangens vardags ekonomi.

Och är farangen rik på riktigt, så framstår han ju som värsta snåljåpen inför grannar och vänner, vilket i sig får mamman att tappa ansikte något, vilket är viktigt för en Thai att ej göra.

Mitt råd till TS är att ta denna diskussion med sin blivande fru. Och om han anser att det ej går att lösa på något sätt? Kanske han borde överväga om han ö.h.t ska gifta sig. Då detta bäddar för en dålig start och vidare förståelse för varandra och hennes familj.

Och den som med en dåres envishet påstår att dom ute i byarna är ute efter att pumpa farangen på så mycket pengar som möjligt. Har inte förstått nånting av hur Thailand fungerar.

Det går att få familjen att förstå din situation.Nyckeln till detta brukar vara tjejen som i detta får vara tolk. Och dom liksom ni går på myter, då dom inte har någon annan info.

Sen finns det naturligtvis fall där mamman eller familjen har en egen agenda om pengar och inte bryr sig om dottern. Men utifrån mina 20åriga erfarenhet av Thailand så har jag sett detta som undantag

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...